Körkort 2009

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Vart fick du åka på upk då? Hur var vv-mannen? Lättsam el stenghård? =)

Så här gick dagen till:
Värmde upp ute på Hässlös banor drygt 1 timme innan det var dags, 9:15. Fick säkerhetskontroll "Lager". Körde sedan lågfarts 1:an, högfart och broms 70, 90 utan problem.

Fick därefter vänta ett tag på trafiken. Vi var 3 st som körde upp.

Vi utgick från MAX (hamburgerhaket) vid Hälla. Åkte rondellen rakt över mot Expert/Willys. Sedan ner på E18 mot Oslo. Svängde av vid Westinghouse och in mot Gideonsberg, förbi Gidde-högstadiet, sen höger upp på Bergslagsvägen (56:an). Rondeller, bort mot Tillberga. Sedan in på en mindre väg mot Näs. Där blev det smal grusväg med öppna ytor (brassade på) blandat med bebyggelse där jag tog det extra lugnt. Sen tillbaka ut på 56:an inåt Västerås. Svängde mot Stenby i rondellen. Körde därefter igenom hela Finnslätten (ABB). Vänster i rondellen mot E18 Stockholm. Kom fram mot OK-Norrleden. Svängde precis innan macken till vänster in och bort till MAX.

VV-snubben hette Jorma och ska enligt min körlärare vara en av de lugnare och trevligare. Han förklarade allt lugn och metodiskt, inga konstigheter, bra kille.
 

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Ort
08
Hoj
Monster 696
Hur ska man kolla blinkers? Finns ju inget annat sätt än att bara blinka? :p
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Börjar dra ihop sig till teoriprovet nu faktiskt :) Lite nervöst men det ska nog gå bra hoppas jag! Skiljer det sig mycket från bilteoriprovet eller är det ungefär samma sak?

Ungefär samma, fast med några frågor som är specifikt för mc. Typ vikter, effekt, hur man ska köra i olika situationer mm.
Finns ju körkortsprogram man kan köpa, själv läste jag bara boken o körde dator-programmet ett par gånger innan så va saken biff. :)
 

JoaE

Ny medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Boden
Hoj
Hornet 600 -02
Jaaaa, då var det dags för mig. Klarade uppkörningen för A igår. Redan hunnit med 30 mil igår och 6 mil idag. Vilken underbar känsla att köra själv. Nu är det tyvärr dags att jobba så cykeln får vila ett tag.

Lycka till alla som håller på.
 

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Ort
08
Hoj
Monster 696
Jaaaa, då var det dags för mig. Klarade uppkörningen för A igår. Redan hunnit med 30 mil igår och 6 mil idag. Vilken underbar känsla att köra själv. Nu är det tyvärr dags att jobba så cykeln får vila ett tag.

Lycka till alla som håller på.


Vilka papper hade du med dig till uppkörningen? :)
 

Couraga

Optimistisk pessimist
Gick med
25 Jul 2008
Ort
Vetlanda
Hoj
Honda CBR 600 -97
Jaha då var körkortet grejjat äntligen :)

Vi var 4st som körde upp, 2st kuggade redan på manöverproven och den tredje vet jag inte hur det gick för.

Hur eller hur. Började med säkerhetskontroll av hjul och däck fick sedan leda cykeln runt ett hörn och bakåt. Sedan krypkörning i serpentinbana mellan konor. Efter det högfartsprovet som jag fick göra om 1 gång för att jag inte höll 50km/h vid själva undanmanövern. Efter det inbromsning i 70 och 80 och sen lite lir på 70,90 och grusvägar och sedan var det en glad 21 åring som tillslut stod utanför körskolan med körkortsbeviset i handen :tummenupp

Lycka till ni som håller på! :banana
 

rolle83

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000 Honda CBR 929 Fireblade RR
foten ska nog inte vara några problem men jag är lite obekväm i att köra i 90km/h o sen bara nypa åt frambromsen med rädlsa för att flyga över styret :) frågan e hur hårt jag behöver nypa åt o hur lång strecka har jag på mig att stanna? kniper ni åt med benen mot tanken o rätar upp ryggen o håller blicken långt fram? imorgon e sista dubbel lektionen innan uppkörningen.... nervös som en gris innan slakt!
 

Mitja

rookie
Gick med
25 May 2009
Ort
hemma
Hoj
svart 1000 kubikare
Hej, kan man köra upp med en sporthoj, altså en FZR 1000?
Vill inte ge 1600kr mer för att låna deras på skolan.
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
foten ska nog inte vara några problem men jag är lite obekväm i att köra i 90km/h o sen bara nypa åt frambromsen med rädlsa för att flyga över styret :) frågan e hur hårt jag behöver nypa åt o hur lång strecka har jag på mig att stanna? kniper ni åt med benen mot tanken o rätar upp ryggen o håller blicken långt fram? imorgon e sista dubbel lektionen innan uppkörningen.... nervös som en gris innan slakt!

Du ska ju inte göra i stil med "1 2 3 nypa i utav bara h*lvete vad som går", utan först göra dig bromsberedd (slå av gas, handen på bromsen och dra in en bit av det spelet som finns innan bromsen tar). Sen när du kommit fram till konan där du ska börja bromsa kramar du snabbt och bestämt in ett ganska hårt tryck och ev ökar trycket "mjukt" vid behov. När du fått in känslan för hur mycket du ska "ta i" i 70 km/h, så gör du bara detsamma i 90 km/h. För att slå över ska det ganska mycket till. När jag övade nitade jag som bäst så att bakhjulet precis lyfte innan jag stannade. Känner man att baken lyfter är det bara att hålla kvar knän/blick och lätta på frambromsen.

Nervositeten förstår jag... kände samma sak i helgen ;) Man lugnar sig när man väl fått påbörja uppkörningen. Då övergår den i koncentration.
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Hej, kan man köra upp med en sporthoj, altså en FZR 1000?
Vill inte ge 1600kr mer för att låna deras på skolan.

ja det kan man, men du kommer troligtvis att få problem i lågfartsprovet iom att det är rätt så tajt. Dom har "visst överseende" med att vissa hojjar inte svänger lika bra som andra.
 

Mitja

rookie
Gick med
25 May 2009
Ort
hemma
Hoj
svart 1000 kubikare
Tack, det var dels det jag menade, antligen så övar jag in ordentligt med krypkörning, eller så lånar jag farsans 1100 Dragstar- en gubbhoj, den kan vara lite lättare just för sånt. Perfekt hade varit en motadr:)
 

Ck1

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
Honda Hornet 600 2007
Så här gick dagen till:
Värmde upp ute på Hässlös banor drygt 1 timme innan det var dags, 9:15. Fick säkerhetskontroll "Lager". Körde sedan lågfarts 1:an, högfart och broms 70, 90 utan problem.

Fick därefter vänta ett tag på trafiken. Vi var 3 st som körde upp.

Vi utgick från MAX (hamburgerhaket) vid Hälla. Åkte rondellen rakt över mot Expert/Willys. Sedan ner på E18 mot Oslo. Svängde av vid Westinghouse och in mot Gideonsberg, förbi Gidde-högstadiet, sen höger upp på Bergslagsvägen (56:an). Rondeller, bort mot Tillberga. Sedan in på en mindre väg mot Näs. Där blev det smal grusväg med öppna ytor (brassade på) blandat med bebyggelse där jag tog det extra lugnt. Sen tillbaka ut på 56:an inåt Västerås. Svängde mot Stenby i rondellen. Körde därefter igenom hela Finnslätten (ABB). Vänster i rondellen mot E18 Stockholm. Kom fram mot OK-Norrleden. Svängde precis innan macken till vänster in och bort till MAX.

VV-snubben hette Jorma och ska enligt min körlärare vara en av de lugnare och trevligare. Han förklarade allt lugn och metodiskt, inga konstigheter, bra kille.

Ok,,liten "kuggis" direkt va, för efter rondellen mot willys osv är det väll högerregeln om jag inte minns fel va?även fast ingen kör efter den där...
återigen,,stort Grattis!!!
 

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
Själv säger jag att du bör öva på de olika momenter för sig... vändning (krypköra vändor), serpentin för sig, bromsövning... när du gjort detta kommer höghastighet inte vara några bekymmer.

Exakt! Ytterligare ett tips inför höghastighetsbanan (vändningen) är att träna mycket på "snabba åttan"! :)
 

Enger

Business Vs. Pleasure
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Sundbyberg
Hoj
Honda CB 500 Four -74 (Projekt: Café)
Fixade lappen idag :D Så underbart gött att ha det fixat nu! Dags att leta hoj :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top