Körkort 2009

rolle83

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000 Honda CBR 929 Fireblade RR
Fixade lappen idag :D Så underbart gött att ha det fixat nu! Dags att leta hoj :)

Grattis!!! Va de svårt eller va dom snälla mot dig? Jag har uppkörning nu på Torsdag o e sjukt nervös :gnissla Någon som har koll på om man fortfarande gör alla tester på banan typ broms och högfartsprovet om det regnar för de låter lite riskabelt.... Grattis ännu en gång! :yoparty
 

Andersson

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skövde
Hoj
Suzuki GSX-R 600-05
Grattis!!! Va de svårt eller va dom snälla mot dig? Jag har uppkörning nu på Torsdag o e sjukt nervös :gnissla Någon som har koll på om man fortfarande gör alla tester på banan typ broms och högfartsprovet om det regnar för de låter lite riskabelt.... Grattis ännu en gång! :yoparty

Gör mitt med på Torsdag :gnissla . Ja då även om det ösregnar så gör man proven, du ska ju kunna klara att bromsa och göra en undanmanöver även fast det pissar ner :tummenupp. Men det blir ju självklart längre bromssträcka på blött underlag för kan inte nita lika hårt, lättare att hjulen låser sig då. Men undanmanövern är samma övade min första gång när det ösregnade trodde att jag skulle få sladd eller nåt men det gick fint får väl lära sig att lita på hojen :Bugar
 
Last edited:

Enger

Business Vs. Pleasure
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Sundbyberg
Hoj
Honda CB 500 Four -74 (Projekt: Café)
Grattis!!! Va de svårt eller va dom snälla mot dig? Jag har uppkörning nu på Torsdag o e sjukt nervös :gnissla Någon som har koll på om man fortfarande gör alla tester på banan typ broms och högfartsprovet om det regnar för de låter lite riskabelt.... Grattis ännu en gång! :yoparty

Tack så mycket! Det känns så underbart!! Även om det regnar kör du alla delar, men du sänker farten lite sa både läraren och vv killen till mig, framför allt så kör du inte mer än typ 45-46 i väjningsdelen med konorna, vid torrt håller du typ 48 ungefär, det finns ingen anledning att köra 50 eftersom det bara blir svårare och 2 kilometer hit eller dit syns inte! :) Vi fick köra "korridoren" när man ska svänga direkt på lågfarten, sen 4 konor, vända och tillbaka, vilket var tydligen 97% av gångerna enligt min körskolelärare. :) Högfartsprovet kör du självklart även om det regnar, ibland måste du ju ta dig hem om du vart ute och kört hoj även om det regnar och vad gör du om du måste bromsa då ;) Jag körde med en ganska trevlig kille, lite stressad och komradion strulade så det fungerade inte bra, jag tyckte han skrek åt mig jämt eftersom jag körde fel massa gånger men det var inga problem :)

Lycka till och hoppas du har lappen på torsdag nu :D
 

rolle83

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000 Honda CBR 929 Fireblade RR
tänkte på den högfartsdelen. Hur snabbt måste man ta sig runt längst ner där man vänder tillbaka? Hälsningar den nervöse ;)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Grattis!!! Va de svårt eller va dom snälla mot dig? Jag har uppkörning nu på Torsdag o e sjukt nervös :gnissla Någon som har koll på om man fortfarande gör alla tester på banan typ broms och högfartsprovet om det regnar för de låter lite riskabelt.... Grattis ännu en gång! :yoparty

Nope, regn gör ingen skillnad. Du skall köra säkert ändå.
Själv hade jag rejält spöregn på min uppkörning. Det bokstavligen rann vatten ur stövlarna när vi var klara.
 

Boxarn

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2008
Ort
Skövde
Hoj
Honda CBR 600
Links; Vilken tid kör du upp?

Jag har också uppkörning på torsdag 13:15, ska bli skitväder :)
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
tänkte på den högfartsdelen. Hur snabbt måste man ta sig runt längst ner där man vänder tillbaka? Hälsningar den nervöse ;)

Jag bromsade in före vändningen, växlade ner till 2:an och gled igenom vändningen. Du får såklart lägga ner hojen en del så du kommer runt i hyfsad fart för att snabbt kunna gasa upp igen. Så länge du har ett bra flyt igenom hela är det lugnt.

Ett annat tips kan vara att inte läsa ihjäl sig på detta forum timmarna innan man ska köra upp... mindre bra för nerverna ;) Lita istället på dina kunskaper och varva ner. :tummenupp
 

Boxarn

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2008
Ort
Skövde
Hoj
Honda CBR 600
Links; Vilken körskola? min lärare köpte cigg på min dyra tid, fiiint det :p

Grattis till alla som klarat sig hittills! Känns dock precis som när man körde upp för B, det kan gå hur som helst beroende på vem man får som inspektör, den ena är glad och trevlig och släpper det mesta om man ger ett gott helhetsintryck medans den andre kuggar på detaljer.
 

Andersson

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skövde
Hoj
Suzuki GSX-R 600-05
Links; Vilken körskola? min lärare köpte cigg på min dyra tid, fiiint det :p

Grattis till alla som klarat sig hittills! Känns dock precis som när man körde upp för B, det kan gå hur som helst beroende på vem man får som inspektör, den ena är glad och trevlig och släpper det mesta om man ger ett gott helhetsintryck medans den andre kuggar på detaljer.


Kör på Nya trafikskolan själv då? låter ju inte så bra att han köpte cigg på din tid :p
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Ha med registeringsbeviset vid uppkörningen

Var står det att man skall ha med det på uppkörningen :confused:
Inte på mitt meddelande/bekräftelse från vägverket i alla fall den tid jag
är bokad och övrig info
Har egen hoj men är anmäld av min körskola

Ngn här på forumet som kört upp nyligen i Piteå el Luleå ?
 
Last edited:

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
säkerhetskontrollfråga...är lite fundersam över det. Har gjort några hemma men jag vet inte riktigt vad som innefattar det.

jag har bara kollat:
blinkers
tutan
hel/halvljus
bromsljus på hand och fotbromsen
och att den startar:D

men vad mer, känns fjuttigt det jag kollat, vad kan man få säkerhetskolla på uppkörningen?

Fixade lappen idag :D Så underbart gött att ha det fixat nu! Dags att leta hoj :)

Grattis!:tummenupp
 
Last edited:

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
säkerhetskontrollfråga...är lite fundersam över det. Har gjort några hemma men jag vet inte riktigt vad som innefattar det.

jag har bara kollat:
blinkers
tutan
hel/halvljus
bromsljus på hand och fotbromsen
och att den startar:D

men vad mer, känns fjuttigt det jag kollat, vad kan man få säkerhetskolla på uppkörningen?



Grattis!:tummenupp

Det du nämner är bara en del av hela säkerhetskontrollen
(= el delen men du saknar koll av parkeringsljuset och skyltlyktan)

Bromsar (spel,bromsvätskenivå, slangar, belägg,skivor)
Fjädring fram + stötdämpare
Kopplings och gashandtagsspel
Däck + kedja/drev + spårar
Lager ( hjullager, styrlager + svinglager)
Nivå bensin + motorolja
Parkeringsstöd
backspeglar
nödstoppsreglage
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
säkerhetskontrollfråga...är lite fundersam över det. Har gjort några hemma men jag vet inte riktigt vad som innefattar det.

jag har bara kollat:
blinkers
tutan
hel/halvljus
bromsljus på hand och fotbromsen
och att den startar:D

men vad mer, känns fjuttigt det jag kollat, vad kan man få säkerhetskolla på uppkörningen?

Jag skickar dig ett PM, så kan du få min egna kompletta säkerhetskontroll-lista i .xls-format som jag pluggade på.
 

JoaE

Ny medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Boden
Hoj
Hornet 600 -02
Var står det att man skall ha med det på uppkörningen :confused:
Inte på mitt meddelande/bekräftelse från vägverket i alla fall den tid jag
är bokad och övrig info
Har egen hoj men är anmäld av min körskola

Ngn här på forumet som kört upp nyligen i Piteå el Luleå ?

Jag körde upp i lule i måndags. Körde upp med körskolans hoj och då hade läraren med papprena. Kör du med egen måste du ha papprena på hojjen annars är det bara vända. Det var två som körde med egna cyklar när jag var där och dom fick visa upp reg bevis.
Lycka till på uppkörningen
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Jag körde upp i lule i måndags. Körde upp med körskolans hoj och då hade läraren med papprena. Kör du med egen måste du ha papprena på hojjen annars är det bara vända. Det var två som körde med egna cyklar när jag var där och dom fick visa upp reg bevis.
Lycka till på uppkörningen

Tack och grattis till kortet ! :)
Då plockar jag med mig papprena på min gamla
evighetsmaskin cb750 1982.
Märkligt att det inte står om detta i papprena från
vägverket .... Tur att man fick veta det här då :tummenupp
 

mtlca

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZX9R Ninja -00
Nu sitter jag här nyss hemkommen med lappen i handen där det står Godkänt:banana:banana:banana:fyllisar:fyllisar:cpparty:cpparty

Vilken underbar känsla när han sa att jag blev godkänd:D

Grattis till alla andra som tagit kortet och lycka till, ni som ska ta det :D
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Nu sitter jag här nyss hemkommen med lappen i handen där det står Godkänt:banana:banana:banana:fyllisar:fyllisar:cpparty:cpparty

Vilken underbar känsla när han sa att jag blev godkänd:D

Grattis till alla andra som tagit kortet och lycka till, ni som ska ta det :D

grattis!!! avis jag blir på er alla som fixat lappen:yoparty

Rotor! PM:at dig:)
 
Last edited:

Maffe

9
Gick med
18 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
SV650s
Jag skickar dig ett PM, så kan du få min egna kompletta säkerhetskontroll-lista i .xls-format som jag pluggade på.


Skicka gärna mig den också.
Tack på förhand.

EDIT: Grattis alla.

PS. tack för tipsen ang högfart... gick bättre idag när jag började lite långsamt och fick in "rytmen".
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top