Körkort 2009

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
Ta in bromshandtaget tills du känner att det börjar ta och sen kramar du in bromsen inget "nyp"... gaffeln ska gå jämt ner när du bromsar

räcker mer ena... gärna höger (inget måste)då du ska slippa byta fot och hålla på när du ska lägga i rätt växel...

Perffa, tackar för tipsen :)

nyberg83

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
2015 Yamaha MT-09, SÅLD - 2006 Triumph Speed Triple, - SÅLD - Honda CBF1000 - 08, - SÅLD - Honda VTR 1000 - 02
klarade uppkörningen idag så har varit ute hela dagen och kört:)
ska väl hinna bli några mil innan säsongen är slut

Pam33

1.41 på Knutstorp
Gick med
6 Sep 2009
Hoj
Honda CBR Fireblade 929 -01*såld* Honda CBR 600 -97
Jag har oxå samlat tankarna på detta, fixat böcker o börjat kolla hoj. :) Blir nog en cbr 600 men mycket vatten kan hinna rinna under broarna till våren då det är dags för inköp. Har varnat alla här för dumma frågor, ha, ha!
Pamela

JohneJ

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2009
Hoj
Triumph Street Triple -08
Fler förare med en handledare

Svaret på den fråga jag har finns säkert någonstans i denna tråd, men jag kan inte hitta det just nu. Kan någon svara på om två personer får övningsköra samtidigt med en handledare.

Vi ska iväg och köra konbana och lite annat imorgon och det hade underlättat om vi kunde köra dit tillsammans alla tre utan att behöva köra i omgångar...

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Svaret på den fråga jag har finns säkert någonstans i denna tråd, men jag kan inte hitta det just nu. Kan någon svara på om två personer får övningsköra samtidigt med en handledare.

Vi ska iväg och köra konbana och lite annat imorgon och det hade underlättat om vi kunde köra dit tillsammans alla tre utan att behöva köra i omgångar...

Nej. Bara en elev åt gången med privat handledare. Det är bara körskola som får ha flera elever på en lärare. Tyvärr. Låt handledaren skjutsa den ena eleven så kommer ni dit alla samtidigt.

JohneJ

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2009
Hoj
Triumph Street Triple -08
Nej. Bara en elev åt gången med privat handledare. Det är bara körskola som får ha flera elever på en lärare. Tyvärr. Låt handledaren skjutsa den ena eleven så kommer ni dit alla samtidigt.

Ok, tack för det snabba svaret!

alfabeta

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2009
Hoj
Honda CB600FA Hornet 2008 - till Salu. Honda CB1000RA 2009
Uppkörningen närmar sig med stora steg. Nästa vecka är det dags.
En litet scenarium som jag fungerar på:
Om jag ska svänga av huvudled till vänster och det dels är mötande bilar och dels bilar bakom har det i andra trådar rekommenderats att man antingen
a) fortsätter rakt fram och vänder runt på lämpligt ställe
b) kör till höger vägkant och vänta på att det blir "fritt".
Vad det gäller b), så råder det delade meningar huruvida man ska blinka till höger eller bara bromsa in. Hade jag kört bil hade jag garanterat blinkat höger om jag ställer mig vid vägkanten. Finns det något rätt eller fel där?
Har någon blivit kuggad för att man stått och väntat vid mitten i avvaktan på att köra göra vänstersvängen eller för att man blinkat och väntat vid vägkanten?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om jag ska svänga av huvudled till vänster och det dels är mötande bilar och dels bilar bakom har det i andra trådar rekommenderats att man antingen
Vad det gäller b), så råder det delade meningar huruvida man ska blinka till höger eller bara bromsa in. Hade jag kört bil hade jag garanterat blinkat höger om jag ställer mig vid vägkanten. Finns det något rätt eller fel där?
Har någon blivit kuggad för att man stått och väntat vid mitten i avvaktan på att köra göra vänstersvängen eller för att man blinkat och väntat vid vägkanten?

Mig veterligen så får du inte stanna vid vägkanten för att släppa förbi trafik annat än att det är en p-ficka där,du kan gå åt sidan,sänka farten och släppa förbi men inte stanna,alltså planera körningen.

Henrik

Miss_A

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Hoj
Z750 + Suzuki DRZ 400E
idag 9.15 körde jag upp i tullinge, klarade det och är såååå glaaaad!
Fick börja med elen, sen köra den svåra konbanan, tappa balansen i svängen på 1a försöket, fick köra om och satta andra galant!
Sen vart det högfartsbanan, åt vänster gick klockrent, sen bromsning i 70, fick köra om för han trode inte jag höll 70;) körde om, körde sen i 90. Sen ut i trafiken, mot tungelsta, fick sedan senare köra av efter naturreservatsparkeringen till vänster längre bort och vända, tillbaka, mot tullinge, in i villaområdet, 30 vägar, 50 vägar, starta från backe, sen tillbaka hem igen och körledaren sa " ja då fär jag gratulera" jag blev så glad att jag gav han en bamse kram och tacka och pussa han på kinden, han sa det är inget att tacka för det var du som körde. Sen fick jag lappen, tacka, och fick en kram av min goa körledare Roine på dalens trafikskola!

:tummenupp

Nu ska jag ut och åka på killens ena racer, synd bara man inte har nån annan brutta att cruisa runt med, kanske dags för en ny tjejklubb?

Last edited:

BikerBanny

Väntar på axeloperation
Gick med
2 May 2006
Hoj
Yamaha R6 -03

vid vänstersväng, in på vägrenen utan att blinka alls, sakta ner, släpp om bilar, blinka vänster och placera dej vid vägens mitt och sväng. Tänk på att inte göra det försent (risk att man hamnar "förbi" vägen man vill in på). Min lärare sa att detta gällde om man hade 2 eller fler bilar bakom sej

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
vid vänstersväng, in på vägrenen utan att blinka alls, sakta ner, släpp om bilar, blinka vänster och placera dej vid vägens mitt och sväng. Tänk på att inte göra det försent (risk att man hamnar "förbi" vägen man vill in på). Min lärare sa att detta gällde om man hade 2 eller fler bilar bakom sej

precis planera långt i förväg så kan man stanna intill kanten(håll koll bakåt och framåt så man inte blir påkörd) innan ananrs får man kör förbi och vända där det passar.

kawaballe

Medlem
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
zx6r
Fixade uppkörningen idag. Så äre nån i Kalmar-trakten som har lust att lära en pojkslyngel att ta kurvor med en R hoj så säg till! Eller om de blir nån körning i Kalmar området. :yoparty

Nickeh

Medlem
Gick med
20 Jul 2009
Hoj
Nuvarande: Yamaha FZ8-N 2014, Tidigare: KTM 625 SMC -07, KTM 625 SC -02
Klarade min uppkörning igår, jäävligt kul! :D

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08
Grattis alla igen som hunnit ta kortet!

Själv gör jag iaf framsteg på högfarten. Förr tog jag samma kon med foten, men nu har jag uppgraderat mig till att tippa omkull samma kon med byxbenet... Lite frustrerande men ändå på väg åt rätt håll.
Det närmar sig....:yoparty

rallypacker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
Suzuki GSX400e
Grattis alla! Fan va kul att så många tar kortet så här sent på året.

Själv letar jag efter ny hoj men kan inte bestämma mig om jag ska köpa nu eller vänta till våren, billigare nu men tyvärr mindre cash att lägga ut...i vår har man förhoppningsvis sparat lite. Jaja, tills vidare får jag nöja mig med gammelsmurfen, ska hämta den imorgon efter en mindre genomgång. Skönt med körkort är det iallafall! =)

hengli

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2004
Hoj
BMW K1200S
Klarade uppkörningen nu på förmiddagen ute på Säve! Härligt att ha det avklarat innan säsongen är över... :)

JohnDoe

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -95
Kom precis hem från en dubbel-lektion på högfarts-banan. Gick verkligen skitbra! Var inte så svårt alls, bara att man ska våga köra i 50. Lite läskigt i början men efter 2-3 ggr så kändes det klockrent!

Körde även 70 & 90 inbromsning, funkade riktigt bra det med. Har inte kört i trafik med skolan så på vägen hem därifrån så körde jag framför så hon kunde kolla hur jag körde och hon tyckte det såg bra ut det med.

Känns som att det faktiskt finns en chans att man klarar uppkörningen =)

// John

Onesses

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
2007 Triumph Tiger 1050 ABS
Tog lappen i Barkarby i dag. Grym känsla! Fick elen på säkerhetskontrollen och den stora krypkörningsbanan med tre stopp. Gjorde någon mindre miss i trafikdelen, men det var inget som provledaren kommenterade. :yoparty

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras