Körkort 2010

Richazz

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 Adventure R -10
HejHopp!
Körde Risk2an på Stora Holm i göteborg idag,
Det var faktiskt ganska kul.
Bra hojjar, Min hade rullat ~60mil.
Bra utrustning (Fastän det var pissigt varmt)
Instruktörerna var vettiga och visste vad dom snackade om.

Dom hade ganska schysst upplägg på övningarna och man körde efter förmåga.
Helt klart mycket mer värt än den jefla risk1an.
Så nu återstår teorin på fredag! :banana
Och uppkörning så småningom :)

GLHF!
/RichazZ
 

Mendoz

Sporthojsnörd
Gick med
5 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XSR 900 2017
Vet någon om man får låna jarlas bana där vid Solvalla om kvällarna när det är tomt? anses det vara inhägnat "nog" om polisen kommer?

Läste om det i någon tidning att man kunde köra där. Så när jag skulle ta kort för A1 så åkte vi dit för att köra fast då hade dom lektioner igång, men vi pratade med en av körskolelärarna och han sa att det var okej att låna deras bana på helger eller sent på vardagskvällarna (När dom inte är där).
Har kört där och det är bra för att lära sig om man inte kan hitta plats att sätta upp banorna själv. :D
 

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Ort
Skåne westcoast
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Vart kan man göra risk2:an i närheten av göteborg-borås?
Har sökt runt lite men hittar mest klagomål, när det är utbildningsställen jag vill hitta :p
Hade tänkt boka in Stora holm vecka 24-25, borde finnas lediga platser?
Kostar 2900kr, inkl. MC och skydd. Dyrt eller billigt? Finns det något alternativ för mig som inte kan frakta dit min motorcykel?



Grattis mannen :)

Ta dig till halmstad, centralatrafikskolan eller va dom heter tog 2500 med lån av skydd och hoj.
Jag behövde inte köra ngt för dom heller.

Jag har också kört med ABS och så länge man inte helt förlitar sig på ABS så är det ok om den går igång under bromsningen, iaf enligt skolan. Det var inga problem på uppkörningen heller.

Jag får ju tyvärr säga att man blir underkänd ifall ABSen aktiveras.
En kille i min grupp råkade ut för de, han fick göra om de men gjorde samma misstag igen...

Aktiverad ABS =sladd (ifall du inte haft ABS, dvs a big fat nono)
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ta dig till halmstad, centralatrafikskolan eller va dom heter tog 2500 med lån av skydd och hoj.
Jag behövde inte köra ngt för dom heller.

När jag frågade dem så var jag tvungen att visa dem att jag kan köra och den kostar ca 900 kr för 80 min. Som en lektion alltså.
 

Özcan

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
1980 Honda CB900F
Läste om det i någon tidning att man kunde köra där. Så när jag skulle ta kort för A1 så åkte vi dit för att köra fast då hade dom lektioner igång, men vi pratade med en av körskolelärarna och han sa att det var okej att låna deras bana på helger eller sent på vardagskvällarna (När dom inte är där).
Har kört där och det är bra för att lära sig om man inte kan hitta plats att sätta upp banorna själv. :D

Schysst :yoparty tänkte nämligen parkera cykeln utanför mitt jobb några hundra meter därifrån och dra dit och öva då och då. Lämnar de även konorna eller skall man ta med en back med tomglas?
 

wahoo

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet 900 -05 såld :(
27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 hs01jowe, Uppsala
04/5 djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
12/5 Tamma, Hässleholm
12/5 Wahoo, Stockholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
19/5 magnus123, Göteborg
 

Micro

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
K7
Ta dig till halmstad, centralatrafikskolan eller va dom heter tog 2500 med lån av skydd och hoj.
Jag behövde inte köra ngt för dom heller.



Jag får ju tyvärr säga att man blir underkänd ifall ABSen aktiveras.
En kille i min grupp råkade ut för de, han fick göra om de men gjorde samma misstag igen...

Aktiverad ABS =sladd (ifall du inte haft ABS, dvs a big fat nono)

Fel enligt testgubbarna på Barkaby iaf, du ska göra en effektiv inbromsning och har du ABS och den slår in är det helt ok enligt dem.

Bäst är nog att fråga innan, då dom verkar köra olika. :)
 

Mendoz

Sporthojsnörd
Gick med
5 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
Yamaha XSR 900 2017
Schysst :yoparty tänkte nämligen parkera cykeln utanför mitt jobb några hundra meter därifrån och dra dit och öva då och då. Lämnar de även konorna eller skall man ta med en back med tomglas?

När jag körde där förut så lämnade dom konerna framme. Men jag har för mig att dom också sprayat en del markeringar på marken så att man utan större problem kan bygga upp egen bana.
 

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Ort
Skåne westcoast
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
När jag frågade dem så var jag tvungen att visa dem att jag kan köra och den kostar ca 900 kr för 80 min. Som en lektion alltså.

Äh jag sa att jag var kickass på att köra så då var det OK.

Fartvindens trafikskola finns också i halmstad och dom utbildar gärna folk utan att först köra. Tror dom också tog 2500kr med skydd och bajk.
Deras tele- 035-21 42 15

Fel enligt testgubbarna på Barkaby iaf, du ska göra en effektiv inbromsning och har du ABS och den slår in är det helt ok enligt dem.

Bäst är nog att fråga innan, då dom verkar köra olika. :)

Fan vad kasst igentligen.. Det är ju ett jätte lätt misstag som kostar en 1500kr + lån av hoj samt ledighet från jobbet. säg 4000 spänn om man ska hård dra de..

Elakt.
 
Last edited:

Fridaj

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Ort
Gnosjö
Hoj
Yamaha YZF 600r THUNDERCAT -98
Äh jag sa att jag var kickass på att köra så då var det OK.

Fartvindens trafikskola finns också i halmstad och dom utbildar gärna folk utan att först köra. Tror dom också tog 2500kr med skydd och bajk.
Deras tele- 035-21 42 15



Fan vad kasst igentligen.. Det är ju ett jätte lätt misstag som kostar en 1500kr + lån av hoj samt ledighet från jobbet. säg 4000 spänn om man ska hård dra de..

Elakt.

Den 15/7 ska jag och sambon ner till Halmstad (Fartvinden) för att göra risk 2:an.
Någon mer som ska dit då?
 

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Ort
Skåne westcoast
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Nästa vecka har jag haft mitt körkort i en månad, helt klart den bästa månaden i mitt liv..:tummenupp

Tvingar upp bruden på hojen när vi storhandlar på fredagarna, hon sitter där bak med två stora kassar på vardera sida..:D:D

Många gånger sent på kvällarna när man tycker att man inte kan sova, hoppar jag ut på hojen och drar i väg ner runt stan och tillbaka..:)
Glider upp bredvid en mopped, vinkar och försvinner.. sa jag att jag var 27?...:D:D:D

Förra helgen tog jag fiskespöt och körde till en sjö:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=225591

Lycka till alla er som snart har uppkörningar.:tummenupp
 

Fridaj

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Ort
Gnosjö
Hoj
Yamaha YZF 600r THUNDERCAT -98
Haha låter härligt! :)

När man väl sitter på hojjen så tror jag inte åldern spelar någon roll alla får nog små horn :D


Nästa vecka har jag haft mitt körkort i en månad, helt klart den bästa månaden i mitt liv..:tummenupp

Tvingar upp bruden på hojen när vi storhandlar på fredagarna, hon sitter där bak med två stora kassar på vardera sida..:D:D

Många gånger sent på kvällarna när man tycker att man inte kan sova, hoppar jag ut på hojen och drar i väg ner runt stan och tillbaka..:)
Glider upp bredvid en mopped, vinkar och försvinner.. sa jag att jag var 27?...:D:D:D

Förra helgen tog jag fiskespöt och körde till en sjö:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=225591

Lycka till alla er som snart har uppkörningar.:tummenupp
 

aftersun

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
s1000rr -11
Då kan jag med glädje meddela att jag klarade kortet idag! :banana

Vi var tre st. som körde upp på Bulltoftabanan i Malmö och dom andra två kuggade på grund av olika anledningar.
 

Marmelad

Ny medlem
Gick med
20 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki er-6n (25kw)
Uppkörning nu på tisdag.

Hur ska man placera sig i dessa tillfällen? (har inte teoribok)

Om jag ska svänga höger i en rondell, ska ja inför (100 meter innan typ) rondellen lägga mig till höger eller stanna i mitten? Samma sak om jag ska svänga vänser.

rondell.png


Om jag ska ta av en avfart till höger, ska när jag planerar svänga lägga mig längs den heldragna linjen till höger eller stanna mitt i körfältet? Alltså från 100 meter innan till sjävla avfarten.

Avfart.jpg


Vad säger boken?
 

aftersun

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
s1000rr -11
Grattis!
Vet vad dom andra 2 kuggade på? ganska nyfiken :)

Richazz,
Den ena kuggade på grund av att hans körning i högfartsbanan var lite vinglig tyckte provförättaren. Provförättaren bad honom köra banan en gång till och självfallet välte han en kon där.. riktigt tråkigt, men en klassiker.

Den andra kuggade i trafiken på grund av att hon inte höll tillräckligt mycket höger i ett backkrön.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top