Körkort 2010

dml

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2011 Street triple R
Hehe, ja det står visst Kongahällavägen på kallelsen :) Jävla tur att du sa det, slår vad om att jag åkt fel annars! Still, någon som vet var man brukar köra?

Så här fick jag köra på uppkörningen, starten för mig gick åt höger (ut från trafikverket, säve). Tips är att åka dit först och kolla vart det ligger, nästan alla får köra förbi Albatross golfbana.

http://kartor.eniro.se/m/pwm3O

Detta är alltså för göteborgarna...

Lycka till!
 

dow

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
Linköping / Stockholm
Hoj
Ducati 748
Tjenare,
jag och tjejen tog kortet tidigare i vår, och vi gjorde teorin mha distanstest via webben på www.korkort.com/distanstest
Vi köpte 20 provkoder, och använde totalt 15 (5 räcker gott till en person om man har hyffsad koll på teorin!)

Är det någon som är intresserad av de kvarvande koderna? Bara att dra iväg ett mail så skickar jag över dem. Rätt onödigt att slänga.

Edit: Det gick fort, koderna bortlovade.
 
Last edited:

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kalmar
Hoj
En sån där dödsmaskin
Körde upp i Säve idag och som jag befarade så kuggade jag. Det var landsvägskörningen som ställde till det. Jag har inte fått in någon bra rytm... Han jag körde med tyckte också att jag låg för nära mitten vid dolda kurvor på landsväg. Man ska tänka att man möter en scania och ligga så långt åt höger man kan.

Sen släppte jag inte förbi bilar som ville köra förbi. Suck...

Hoppas på ny tid snart. Grattis till er andra som klarade det i Säve idag.

Tungt! :(

Hur körde du när du körde för nära mitt i kurvorna? Kan du beskriva mer utförligt? Jag tänker inte ta några landsvägslektioner så det kan va bra att ha i bakhuvudet när man kör.

Har du B-kort sedan tidigare?
 

Molander

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha WR125X -09
Albatross golfklubb. Runt om där finns lite goa vägar man kör upp på.

Själv har jag min den 23e =). Lycka till!

Ska upp dit och övningsköra med Pappa på Lördag och söndag, Så man känner sig lite tryggare i området, och jag hoppas verkligen få mitt A1 körkort nu så jag får dra iväg på min Yamaha WR125X utan farsan på sin MC bakom... Och Lycka till du med! :yoparty
 

Kick4n

Ny medlem
Gick med
7 May 2010
Ort
Vendelsö, Haninge
Hoj
Sv 650 -04, Yz125 -06
Ett dilemma där om du är 20 i år. Själv väntade jag ett år och tar tungt direkt i år.

Risk 1 är bara teori. Onödigt dessutom! Men kostar dig tid och pengar... :huvet
Risk 2:an är rolig och lärorik. Där använder du mycket av den teoretiska faktan som finns i läroboken. Övningarna är olika beroende på var du kör den, men bland annat testa hur hojen reagerar på inbromsning i kurva, hårda inbromsningar, abs-bromsar och reaktionstid mm.

Väntetider på att skriva teorin ligger runt 3-4 veckor i Stockholm. Hur det är på övriga platser vet jag inte...

Det sägs att det tar ett par veckor innan man får körkortstillståndet tyvärr. Du kan alltid ringa och stressa dem lite, men de har sjukt mycket att göra tydligen och är rätt underbemannade vad jag förstått.

Lycka till!

Tack, lutar åt att det blir samma för mig, nästan två månader på körkortstillståndet och först NU(!) har min ena(skickat in två!)handledare blivit godkänd, försöker få allt klart i år och sedan uppkörningen (och teori?) nästa år. Så blir det tugnt på en gång.
 

tobbano

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2010
Ort
Borlänge
Hoj
2007, Suzuki GSR 600
Grymt skönt! genomblöt & kall efter en dag i regn & rusk men det slutade grymt bra! :)

27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 Hs01jowe, Uppsala
04/5 Djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
11/5 Najjklas, Göteborg
12/5 Tamma, Hässleholm
12/5 Wahoo, Stockholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
19/5 Magnus123, Göteborg
19/5 Errno, Göteborg
20/5 DML, Göteborg
20/5 Aftersun, Malmö
20/5 Kurdsson, Stockholm
25/5 Kielbasa, Stockholm
25/5 Marmelad, Umeå
25/5 Jokenr1, Göteborg
25/5 Kakafoni, Lund
26/5 JonteB, Linköping
26/5 Gbr, Örnsköldsvik
27/5 Indian + Sambo, Halmstad
27/5 Rocklets, Sundsvall
27/5 Cbr1000 rr, Säffle
31/5 The_dreamer, Luleå
01/6 J3sper, Umeå
01/6 Newbornkano, Trosa
01/6 Lledaw, Borås
01/6 Palle, Uppsala
01/6 Quattrojonas, Stockholm
02/6 SC Aero, Norrköpning
02/6 Kret, Mora
03/6 Tykoz, Stockholm (Tullinge)
07/6 Drm4rtin, Örnsköldsvik
09/6 PakerT, Lycksele
09/6 N.A.S.A, Helsingborg
09/6 Agent Apelsin, Linköping
10/6 Gatman Nyköping
10/6 Mclainen
10/6 RichazZ, Göteborg
10/6 Stgus, Kristianstad
10/6 Fallinator, Sandviken
10/6 Hyperhybris, Solna
11/6 pale, Örebro
11/6 Blomkvist_86, Eskilstuna
14/6 Krillegrus, Karlskrona
14/6 unbornichen, Stockholm
14/6 Darklighter, Stockholm
15/6 Hedlund, Luleå
15/6 Psy, Umeå
15/6 hildingx, Helsingborg
15/6 marcus95, Vänersborg
15/6 wellis, surahammar
16/6 olizsthlm, Uppsala
16/6 Gixxerspeed Kristianstad
16/6 Brutalin Varberg
16/6 christian1 Göteborg
18/6 tobbano, Borlänge
 

Zimzimma

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös
Tungt! :(

Hur körde du när du körde för nära mitt i kurvorna? Kan du beskriva mer utförligt? Jag tänker inte ta några landsvägslektioner så det kan va bra att ha i bakhuvudet när man kör.

Har du B-kort sedan tidigare?

Det var tex en kurva i uppförsbacke som jag borde ha hållt mer åt höger, väldigt nära asfaltskanten alltså. Han menade att om en mötande bil hade kommit så hade vi knappt kunna mötas. Sen ska man variera hastigheten mycket. Där det finns utfarter och "Se upp för barn-skyltar" ska man ta det väldigt lugnt, men så fort man lämnat det området ska man dra på ganska snabbt igen. Att hålla 50 hela tiden gillas inte och inte heller då man kör 70 hela tiden.

Ja, jag har B-körkort.
 

desh

Apskaft
Gick med
10 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600F -99
Så här fick jag köra på uppkörningen, starten för mig gick åt höger (ut från trafikverket, säve). Tips är att åka dit först och kolla vart det ligger, nästan alla får köra förbi Albatross golfbana.

http://kartor.eniro.se/m/pwm3O

Detta är alltså för göteborgarna...

Lycka till!

Grym karta! När jag tänker på det har jag faktiskt kört där lite med körskolan, så nu vet jag varför.. Hehe.
 

LR

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
borås
Hoj
Z1000 -08 Vit
Klarade uppskrivning 11/6 och uppkörning 15/6.

Grymt skönt det kändes att åka därifrån med ett leende på läpparna:D

Hej alla föresten, har smugit runt på forumet ett tag men nu när man har lappen fick man äntligen tummen ur och reggade sig:)

//Linus
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Någon som vet vad som gäller när man ska svänga vänster i rondell? Ska man blinka vänster och ha det genom hela rondellen för att sedan blinka höger när man kör ut, eller ska man bara göra det sistnämnda?

Om det först är en cykelbana innan man kommer ut på vägen man ska svänga in på, och det är väjningsplikt innan cykelbanan, kan man då köra fram till vägen om man ser att det inte kommer någon på cykelbanan? (Antar att man kan det men vill vara säker).
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Någon som vet vad som gäller när man ska svänga vänster i rondell? Ska man blinka vänster och ha det genom hela rondellen för att sedan blinka höger när man kör ut, eller ska man bara göra det sistnämnda?

Om det först är en cykelbana innan man kommer ut på vägen man ska svänga in på, och det är väjningsplikt innan cykelbanan, kan man då köra fram till vägen om man ser att det inte kommer någon på cykelbanan? (Antar att man kan det men vill vara säker).

Nu kan inte jag teorin riktigt, men svarar utifrån mina erfarenheter av moppe-åkandet:

Man behöver inte blinka vänster, de som gör så påstår att det är för att de ser rondellen som en korsning. Då är det logiskt att blinka vänster, om man ska vänster. Kruxet är dock att vänsterblinken helt tappar sitt värde när man väl är inne i rondellen, folk håller ju inte koll vilken väg man kom ifrån.
Så jag blinkar endast höger, när jag ska ut. OBS!


Om det finns sånnadär stop-streck efter övergångstället, och ingen går över, så kan första fordonet stanna där. Resten stannar innan övergångsstället. Om det inte finns stop-streck efter övergångsstället så bör man nog stanna innan.

Jag är som sagt inte säker på att det är korrekt, men det funkar helt klart ute i trafiken :)


Edit: Självklart ska den som kan reglerna komma in och rätta mig! :krama

Edit! Menade såklart inte att jag bara blinkar när jag ska ut, gör såklart så som Özcan skriver nedan.
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Nu kan inte jag teorin riktigt, men svarar utifrån mina erfarenheter av moppe-åkandet:

Man behöver inte blinka vänster, de som gör så påstår att det är för att de ser rondellen som en korsning. Då är det logiskt att blinka vänster, om man ska vänster. Kruxet är dock att vänsterblinken helt tappar sitt värde när man väl är inne i rondellen, folk håller ju inte koll vilken väg man kom ifrån.
Så jag blinkar endast höger, när jag ska ut.


Om det finns sånnadär stop-streck efter övergångstället, och ingen går över, så kan första fordonet stanna där. Resten stannar innan övergångsstället. Om det inte finns stop-streck efter övergångsstället så bör man nog stanna innan.

Jag är som sagt inte säker på att det är korrekt, men det funkar helt klart ute i trafiken :)


Edit: Självklart ska den som kan reglerna komma in och rätta mig! :krama

Bra svar! Hoppas någon mer kan ge sina åsikter.

Ang det första så håller jag med dig till 100%, men det är mamma som säger emot så jag måste kolla här. Dessutom sa körläraren idag att jag skulle blinka vänster i rondellen, men jag glömde fråga honom mer om det efteråt.
 

Özcan

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
1980 Honda CB900F
Reglerna säger ju att man bara MÅSTE blinka höger när man ska byta fil i rondellen eller lämna rondellen (också ett körfältsbyte). Jag läste någon rekommendation från dåvarande vägverket att man vid ingång i rondellen blinkar vänster. Man skall dock inte göra ett dubbelbyte när man lämnar rondellen utan man byter till ytterfilen när man precis passerat filen som annars skulle ha tagit en "rakt fram" i rondellen.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Reglerna säger ju att man bara MÅSTE blinka höger när man ska byta fil i rondellen eller lämna rondellen (också ett körfältsbyte). Jag läste någon rekommendation från dåvarande vägverket att man vid ingång i rondellen blinkar vänster. Man skall dock inte göra ett dubbelbyte när man lämnar rondellen utan man byter till ytterfilen när man precis passerat filen som annars skulle ha tagit en "rakt fram" i rondellen.

Det låter vettigt :tummenupp
 

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
...
Hoj
...
Grejjade mitt den 17e efter att ha kuggat tre gånger tidigare, grymt skönt att ha klarat det nu iaf.

27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 Hs01jowe, Uppsala
04/5 Djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
11/5 Najjklas, Göteborg
12/5 Tamma, Hässleholm
12/5 Wahoo, Stockholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
19/5 Magnus123, Göteborg
19/5 Errno, Göteborg
20/5 DML, Göteborg
20/5 Aftersun, Malmö
20/5 Kurdsson, Stockholm
25/5 Kielbasa, Stockholm
25/5 Marmelad, Umeå
25/5 Jokenr1, Göteborg
25/5 Kakafoni, Lund
26/5 JonteB, Linköping
26/5 Gbr, Örnsköldsvik
27/5 Indian + Sambo, Halmstad
27/5 Rocklets, Sundsvall
27/5 Cbr1000 rr, Säffle
31/5 The_dreamer, Luleå
01/6 J3sper, Umeå
01/6 Newbornkano, Trosa
01/6 Lledaw, Borås
01/6 Palle, Uppsala
01/6 Quattrojonas, Stockholm
02/6 SC Aero, Norrköpning
02/6 Kret, Mora
03/6 Tykoz, Stockholm (Tullinge)
07/6 Drm4rtin, Örnsköldsvik
09/6 PakerT, Lycksele
09/6 N.A.S.A, Helsingborg
09/6 Agent Apelsin, Linköping
10/6 Gatman Nyköping
10/6 Mclainen
10/6 RichazZ, Göteborg
10/6 Stgus, Kristianstad
10/6 Fallinator, Sandviken
10/6 Hyperhybris, Solna
11/6 pale, Örebro
11/6 Blomkvist_86, Eskilstuna
14/6 Krillegrus, Karlskrona
14/6 unbornichen, Stockholm
14/6 Darklighter, Stockholm
15/6 Hedlund, Luleå
15/6 Psy, Umeå
15/6 hildingx, Helsingborg
15/6 marcus95, Vänersborg
15/6 wellis, surahammar
16/6 olizsthlm, Uppsala
16/6 Gixxerspeed Kristianstad
16/6 Brutalin Varberg
16/6 christian1 Göteborg
17/6 kungen86a
18/6 tobbano, Borlänge
 

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
...
Hoj
...
Bra jobbat kungen86a! vart körde du upp? och hur kuggade du de tidigare gångerna?

Körde borta i Tullinge. Första gången kugga ja på bromsprovet, otillräcklig bromsverkan, andra gången kugga ja i trafiken för ja låg för mkt i mitten av mitt egna körfält och tredje gången kugga ja på bromsprovet igen, men nu bromsa ja lite väl mkt i 90km så bakhjulet åkte upp i luften å de gilla han inte :)

Men nu äre klart iaf, skönt det slippa tänka på det här nå mer =))
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Körde borta i Tullinge. Första gången kugga ja på bromsprovet, otillräcklig bromsverkan, andra gången kugga ja i trafiken för ja låg för mkt i mitten av mitt egna körfält och tredje gången kugga ja på bromsprovet igen, men nu bromsa ja lite väl mkt i 90km så bakhjulet åkte upp i luften å de gilla han inte :)

Men nu äre klart iaf, skönt det slippa tänka på det här nå mer =))

Fick du inte en till chans när du lyfte bakhjulet då?
 

Özcan

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
1980 Honda CB900F
Körde borta i Tullinge. Första gången kugga ja på bromsprovet, otillräcklig bromsverkan, andra gången kugga ja i trafiken för ja låg för mkt i mitten av mitt egna körfält och tredje gången kugga ja på bromsprovet igen, men nu bromsa ja lite väl mkt i 90km så bakhjulet åkte upp i luften å de gilla han inte :)

Men nu äre klart iaf, skönt det slippa tänka på det här nå mer =))

Surt, en polare till mig rök också på bromsprovet för några dagar sen på Tullinge!

Var det bara att du inte nöp tillräckligt eller? vilka vägar fick du köra i trafiken minns du det?

Tänkte själv köra upp där snart nämligen :D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top