Körkort 2012

andreasf

Monsieur constructeur
Gick med
28 Apr 2012
Ort
Östersund / Göteborg
Hoj
KTM 660 -04
Har en liten snabbfråga då VV har stängt så här dags på kvällen. Jag är 26år och tänkte köpa en 25kw:are och köra upp med den. Enligt körkortsportalen så måste jag ha en större maskin för att få ta A(obegränsad). Men spelar det någon roll om jag är äldre än 21?

Alltså får jag automagiskt A-kortet även om jag kör upp som om det vore A-begränsad med tanke på min ålder?
 

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
Har en liten snabbfråga då VV har stängt så här dags på kvällen. Jag är 26år och tänkte köpa en 25kw:are och köra upp med den. Enligt körkortsportalen så måste jag ha en större maskin för att få ta A(obegränsad). Men spelar det någon roll om jag är äldre än 21?

Alltså får jag automagiskt A-kortet även om jag kör upp som om det vore A-begränsad med tanke på min ålder?

oavsett ålder får du begränsat a-kort om du kör upp med en hoj på 25 kw! Efter två år blir det automatiskt obegränsat A-kort, även här oavsett ålder vid uppkörningen.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Fortsätter nu på Viffers lista! Grattis och :tummenupp till:

1. 19/4 bosze, Göteborg
2. 23/4 RuffRiderz, Trelleborg
3. 3/5 xaxpop, Göteborg
4. 4/5 OMartini, Jönköping
5. 4/5 skold040, Svedala

Det börjar arta sig!
 

Orre-Eriksson

Yuth ugh!
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Södermalm
Hoj
636 -03
Torskade uppkörningen i fredags :huvet:huvet

Körde för lugnt på landsväg, skulle tempoväxlat mer och hållt högre hastighet... Gubbjäveln borde väl föstått att man kör lugnt bara för det är uppkörning :4skrika

Att köra upp med en trafikskolehoj kostade ju fan multum också så nästa gång blir det att köra egen hoj...:näsblod
 

Sarrow

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Arvslindan
Hoj
Honda Hornet 600 FA -11
Torskade uppkörningen i fredags :huvet:huvet

Körde för lugnt på landsväg, skulle tempoväxlat mer och hållt högre hastighet... Gubbjäveln borde väl föstått att man kör lugnt bara för det är uppkörning :4skrika

Att köra upp med en trafikskolehoj kostade ju fan multum också så nästa gång blir det att köra egen hoj...:näsblod

Vadå kört för sakta. ? Man lär väl hålla hastighets gränserna eller körde du under dom ?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Dagens krypkörning, den 11:e är det uppkörning.. Rent generellt känner jag att jag klarar mig bra men känner jag migsjälv rätt så kommer jag nästan darra som ett asplöv av nervositet..
Första gången jag kör utan utrustning så det var lite ovant..

Hur tycker ni att detta ser ut? Enligt mätaren går det i 0-4km/h (3km/h i lägsta farten den registrerar). Jag vore tacksam för feedback och ser det bra ut så tar jag tacksamt emot såna kommentarer då det skulle lugna nerverna :kär

 

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Ort
sthlm
Hoj
babsan <3
krypköra runt i cirklar är väl en sak, det är konbanan som är svårare, jag tycker det ser ut att gå lite för fort på din video. hade varit mer intressant att se dig öva på en konbana för att se om du klarar balansen där, just nu ser det ut som att du ökar mycket när du kommer ut ur svängarna för att du inte klarar att hålla balansen.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Om jag bara hade haft en smidig möjlighet till en konbana.. Det är inget egentligt alternativ då bilar kommer och går hela tiden. Tycker dock inte det skiljer sg speciellt mycket från konbanan då man ändå kör med max styrutslag bara. Det blir att testa idag igen och försöka köra ännu saktare i slutet av svängen :tummenupp
 

N3nn3

Inte frisk enligt grannen
Gick med
1 Jun 2011
Ort
Brevid Bulten
Hoj
Gul eller Röd
Då var vi en till på listan. klarade kortet nyss.:banana

1. 19/4 bosze, Göteborg
2. 23/4 RuffRiderz, Trelleborg
3. 3/5 xaxpop, Göteborg
4. 4/5 OMartini, Jönköping
5. 4/5 skold040, Svedala
6. 8/5 N3nn3, Stockholm/Tullinge
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Hur tycker ni att detta ser ut?

Absolut inte snabbare, du ska köra så långsamt att hojen inte balanserar sig själv. Köp ett par koner eller måla upp banan med en krita på asfalten och kör. Vill minnas att det var ganska tight att hålla sig inom linjerna för banan så det är bra att öva på det. Också viktigt att du vet hur du ska ta ut svängarna redan i början på banan, så det inte kniper mot slutet.
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Torskade uppkörningen i fredags :huvet:huvet

Körde för lugnt på landsväg, skulle tempoväxlat mer och hållt högre hastighet... Gubbjäveln borde väl föstått att man kör lugnt bara för det är uppkörning :4skrika

Att köra upp med en trafikskolehoj kostade ju fan multum också så nästa gång blir det att köra egen hoj...:näsblod

Är nog många som torskar på just det momentet, vet att jag själv gjorde det en gång... Bara bita ihop o komma igen :tummenupp

Tänk på att du måste göra om även lågfartsdelen vid nästa uppkörning, körskolehojarna brukar vara det bästa valet för det dvs om du inte har en mer lämplig hoj själv :)
 

combatunit

Drömmare!
Gick med
22 Mar 2011
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha YZF R1 -98, Suzuki RG125 Gamma -88
Dagens krypkörning, den 11:e är det uppkörning.. Rent generellt känner jag att jag klarar mig bra men känner jag migsjälv rätt så kommer jag nästan darra som ett asplöv av nervositet..
Första gången jag kör utan utrustning så det var lite ovant..

Hur tycker ni att detta ser ut? Enligt mätaren går det i 0-4km/h (3km/h i lägsta farten den registrerar). Jag vore tacksam för feedback och ser det bra ut så tar jag tacksamt emot såna kommentarer då det skulle lugna nerverna :kär


Det är svårt att avgöra hastigheten på film så här. Men jag tror aldrig jag fick vara över 3km/t när jag körde upp i tullinge. Låg i 3km/t och han bad mig sänka hastigheten.

Lycka till!!
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top