Körkort 2012

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ah näe det där med uppkörningen gick ju åt helvete.. En lätt bakhjulslåsning i 70km/h med full kontroll på cykeln räckte till avbrutet prov.
 

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Ort
Lund
Hoj
CB1000R
Ah näe det där med uppkörningen gick ju åt helvete.. En lätt bakhjulslåsning i 70km/h med full kontroll på cykeln räckte till avbrutet prov.

Tråkigt och höra. Tips är att bara lägga foten, du behöver inte bromsa bak utan bara se att du "arbetar" med båda bromsarna. Min körlärare gav mig det tipset och det gick kanon. Du tar de nästa gång!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tack för tipset. Nästa gång skiter jag i min egen hoj och jag lånar en hoj med abs. Är inte alls nöjd över hans beslut att kugga mig för detta. Nästa gång blir 5:e Juni i Tullinge istället för Gillinge. Bli kuggad för en bra inbromsning... pfft. (med risk för att låta mer ignorant än vad jag egentligen är..)

Tråkigt och höra. Tips är att bara lägga foten, du behöver inte bromsa bak utan bara se att du "arbetar" med båda bromsarna. Min körlärare gav mig det tipset och det gick kanon. Du tar de nästa gång!
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ah näe det där med uppkörningen gick ju åt helvete.. En lätt bakhjulslåsning i 70km/h med full kontroll på cykeln räckte till avbrutet prov.

Trist!
Jag låste också upp bakhjulet men släppte direkt.
Var säker på att det var kört men jag fick beröm för att jag fixat upp det?!?!?
Annars var rådet, även från min körledare, att bara "låtsas" bromsa bak.

Du fixar nästa! :tummenupp

EDIT: En av killarna som körde upp på sin 125'a gjorde en stoppie! :)
 
Last edited:

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Ah näe det där med uppkörningen gick ju åt helvete.. En lätt bakhjulslåsning i 70km/h med full kontroll på cykeln räckte till avbrutet prov.

Fan vad trist att höra, att det kan skilja sig så mycket ifrån varje uppkörning, på den första så lyckades jag låsa bakhjulet i 70 km/h men släppte lika snabbt, sen så låste framdäcket sig på sand som fanns i slutet utav banan, men jag fick göra om det bara :3freak
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Dagens krypkörning, den 11:e är det uppkörning.. Rent generellt känner jag att jag klarar mig bra men känner jag migsjälv rätt så kommer jag nästan darra som ett asplöv av nervositet..
Första gången jag kör utan utrustning så det var lite ovant..

Hur tycker ni att detta ser ut? Enligt mätaren går det i 0-4km/h (3km/h i lägsta farten den registrerar). Jag vore tacksam för feedback och ser det bra ut så tar jag tacksamt emot såna kommentarer då det skulle lugna nerverna :kär


Ett tips jag fick på körskolan var att träna slalombana med höger hand på tanken och bara använda kopplingen. Bra för fart och balans...
 
Last edited:

NenneR6

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2009
Ort
Tungelsta
Hoj
Yamaha R6 01
Ah näe det där med uppkörningen gick ju åt helvete.. En lätt bakhjulslåsning i 70km/h med full kontroll på cykeln räckte till avbrutet prov.

Synd att det gick som det gick. Vi skulle ju åka ihop på söndag.
Hoppas att du får Markus som uppkörning lärare på tullinge han e jäkligt bra och trevlig hade honom i tisdags. Lycka till nästa gång.
Så syns vi på grupp åkningarna b
 

NenneR6

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2009
Ort
Tungelsta
Hoj
Yamaha R6 01
Tack för tipset. Nästa gång skiter jag i min egen hoj och jag lånar en hoj med abs. Är inte alls nöjd över hans beslut att kugga mig för detta. Nästa gång blir 5:e Juni i Tullinge istället för Gillinge. Bli kuggad för en bra inbromsning... pfft. (med risk för att låta mer ignorant än vad jag egentligen är..)

Var en som åkte på förläng broms sträcka när jag körde upp. Han körde upp privat ocksåTror att det är fördel att köra med körskola. Å andra sidan var vi två från samma skola och bara jag som klarade kortet
 

Cajolen

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R6
Hej! Kollar dom upp privathoj vid uppkörning? Så om jag skulle komma på en äldre Honda Xt 650 som inte är nedstrypt?
(Det gäller nämligen, mellanhojs-uppkörning.)

Kommer inte ihåg om dom gjorde det på privatuppkörarna när jag tog lätta kortet :gnissla

Tack för svar :kär
 

Marcozzt

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX750ES -83
Hej! Kollar dom upp privathoj vid uppkörning? Så om jag skulle komma på en äldre Honda Xt 650 som inte är nedstrypt?
(Det gäller nämligen, mellanhojs-uppkörning.)

Kommer inte ihåg om dom gjorde det på privatuppkörarna när jag tog lätta kortet :gnissla

Tack för svar :kär
Dem kollade upp så att min 125a var strypt, så gäller antagligen samma för mellan:)
 

Mattyyy

JJ(CBR)JJ Wannabe
Gick med
4 Apr 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
GasGas EC 125 SM -04
Var kan jag köpa Teori böckerna till kortet? (Lätt mc dvs A1) Ska ej gå på trafikskola så undrar om jag ändå kan köpa dom där eller om jag kan beställa dom från nätet?
 

kalsvad

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2012
Ort
Kolsva
Hoj
zx10r-08 cbr tjejhundra för bana -01
Trist!
Jag låste också upp bakhjulet men släppte direkt.
Var säker på att det var kört men jag fick beröm för att jag fixat upp det?!?!?

Samma här det spöregnade och var svinhalt på flygfältet där jag var... men fick beröm för att jag redde upp situationen. Det var nedbromsningen strax före vändningen i högfartsprovet.
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Var kan jag köpa Teori böckerna till kortet? (Lätt mc dvs A1) Ska ej gå på trafikskola så undrar om jag ändå kan köpa dom där eller om jag kan beställa dom från nätet?

Knalla in på närmsta trafikskola eller kolla Blocket..
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top