Körkort 2012

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det är svårt att avgöra hastigheten på film så här. Men jag tror aldrig jag fick vara över 3km/t när jag körde upp i tullinge. Låg i 3km/t och han bad mig sänka hastigheten.

Lycka till!!

Var de så hårda? Som jag skrev låg jag mellan 0-4km/h men det är riktigt svårt stundtals tycker jag. Men jag får helt enkelt nöta mer!
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Var de så hårda? Som jag skrev låg jag mellan 0-4km/h men det är riktigt svårt stundtals tycker jag. Men jag får helt enkelt nöta mer!

Är nog olika från varje person man får, de två jag hade(kuggade första) var det lugnt med, vet att jag råkade komma upp ett par gånger upp emot 5-6 km/h men inget mer med det då jag var snabb på att bromsa ner till lagom hastighet.
Tänk på blicken och hur du fördelar vikten på hojen så du inte skulle sitta snett eller luta dig, har du testat varianten att halvstå lite eller stå helt och hållet när du krypkör?

Jag stod helt när jag gjorde det, vilket jag gör än när jag tränar krypkörningen bara för att :näsblod



Som många vet så är det nya regler för MC-kort 2013 :huvet:död
Jag fyller ganska sent på hösten och förhoppningsvis är det bra väder så att det finns möjlighet att boka uppkörning, annars får jag vänta tills jag är 20 och det lär knappast inte hända att jag tänker pendla på en 125a fram och tillbaks till jobbet :död

Men jag har beslutångest, tanken var först att jag skulle sälja min DT runt augusti för att vara säker på att få den såld, sedan köpa en mellan hoj och ha, men risken finns att jag kanske skulle kugga eller det helt enkelt inte finns möjlighet att köra upp p.g.a. vädret eller andra hinder, då står jag där med en hoj jag inte får köra enligt lag och måste då sälja den och köpa en 125a:rolleyes:

Så vad fan skulle ni ha gjort i min position, visst jag kan utgå ifrån att det finns tider, att jag FÅR en tid och klarar det..
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Sådärja! Efter en fin, solig morgon på Gillinge kunde man tuffa hem i eget majestät, byta till sin egen hoj och bränna 20 mil sörmländsk landsväg. Åhurjävlanajsärintedet???:banana:tummenupp:rock
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Sådärja! Efter en fin, solig morgon på Gillinge kunde man tuffa hem i eget majestät, byta till sin egen hoj och bränna 20 mil sörmländsk landsväg. Åhurjävlanajsärintedet???:banana:tummenupp:rock

Grattis! :)
Glädjen när man får reda på att man är godkänd får en att le som en liten unge på julafton!
 

pumpe3

Trött
Gick med
5 Sep 2010
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha MT10 SP , Speed Triple -12 , BMW R1150 GS -02
krypköra runt i cirklar är väl en sak, det är konbanan som är svårare, jag tycker det ser ut att gå lite för fort på din video. hade varit mer intressant att se dig öva på en konbana för att se om du klarar balansen där, just nu ser det ut som att du ökar mycket när du kommer ut ur svängarna för att du inte klarar att hålla balansen.


Tycker också det ser ut att gå lite fort (men kan ju vara filmen som lurar en), det är svårare att köra konbanan är cirklar så försökt få till nått. När jag övade förra året så kunde min lärare gå sakta bredvid utan att jag körde ifrån han på uppkörningen så körde jag fortare 4-6km/h är jag helt säker på utan att kontrollanten brydde sig (tror mycket handlar om hur dom uppfattar ens kontroll och attityd generellt på ett prov).
 

Bringen

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Mora
Hoj
2001, Yamaha FZS 1000 Fazer, KTM 950 SM 2005
Då var provet avklarat! :D

Ska hitta uppkörnings tid nu då!
 

diva77

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
ER-6n 11 samt bakpå BMW....lyxiga biatch
Det går för fort tycker jag...sen...hm krypkör du på tomgång? hör inte att du att du jämnar ut gas o kopling heller el så e jag döv....så får alf inte jag krypa för min lärare....han vill "höra"....lycka till
 

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Ort
Lund
Hoj
CB1000R
Sådära ja, kortet är i HAND! Överlycklig just nu! Nej, nu blir det ut och köra igen. :tummenupp
 

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Ort
Lund
Hoj
CB1000R
Uppdatering:

1. 19/4 bosze, Göteborg
2. 23/4 RuffRiderz, Trelleborg
3. 3/5 xaxpop, Göteborg
4. 4/5 OMartini, Jönköping
5. 4/5 skold040, Svedala
6. 8/5 N3nn3, Stockholm/Tullinge
7. 8/5 Kazagger, Gillinge
8. 9/5 Lindev, Kristanstad

Fast det roliga varade ju inte så länge... Ett par timmar fick man köra sen nöp motorn. Bara att riva!.
 

kalsvad

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2012
Ort
Kolsva
Hoj
zx10r-08 cbr tjejhundra för bana -01
:yoparty då får man ta fram ninjan och köra legalt:hej. Gick skitdåligt på uppvärmningen med spöregn och blåst...men när det vart dags för mig så flöt det på. Nu är jag glad...lycka till ni andra.Uppdatering:

1. 19/4 bosze, Göteborg
2. 23/4 RuffRiderz, Trelleborg
3. 3/5 xaxpop, Göteborg
4. 4/5 OMartini, Jönköping
5. 4/5 skold040, Svedala
6. 8/5 N3nn3, Stockholm/Tullinge
7. 8/5 Kazagger, Gillinge
8. 9/5 Lindev, Kristanstad
9. 9/5 Kalsvad, Kolsva
 

Brickhead

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet
Sådär ja! Tredje gången gillt!
Nu ska man bara hitta en såndär MC att köpa :va

1. 19/4 bosze, Göteborg
2. 23/4 RuffRiderz, Trelleborg
3. 3/5 xaxpop, Göteborg
4. 4/5 OMartini, Jönköping
5. 4/5 skold040, Svedala
6. 8/5 N3nn3, Stockholm/Tullinge
7. 8/5 Kazagger, Gillinge
8. 9/5 Lindev, Kristanstad
9. 9/5 Kalsvad, Kolsva
10. 10/5 Brickhead, Stockholm/Tullinge
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Var de så hårda? Som jag skrev låg jag mellan 0-4km/h men det är riktigt svårt stundtals tycker jag. Men jag får helt enkelt nöta mer!

Det går för snabbt på filmen. Du ska nästan precis behöva ta ner fötterna.

Du ska slira lite på kopplingen typ. Jag tror inte du behöver ge gas på din hoj så ut med koppling å sen in med den och ut med lite så du får upp lite balans igen.
 
Last edited:

[DUKE]

Guest
Vill bara gratta Millis som tog sitt kort idag. Fler tjejer borde ta kortet...
 

skold040

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2007
Ort
Svedala
Hoj
Trampmodell -12
Grattis alla som liksom jag nyligen klarade kortet och lycka till alla som ska ta det! Kan bli en bra sommar det här :D
 

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
Sådär ja nu är man blivande motorcyklist!! :D lycka till ni andra.

1. 19/4 bosze, Göteborg
2. 23/4 RuffRiderz, Trelleborg
3. 3/5 xaxpop, Göteborg
4. 4/5 OMartini, Jönköping
5. 4/5 skold040, Svedala
6. 8/5 N3nn3, Stockholm/Tullinge
7. 8/5 Kazagger, Gillinge
8. 9/5 Lindev, Kristanstad
9. 9/5 Kalsvad, Kolsva
10. 10/5 Brickhead, Stockholm/Tullinge
11. 10/5 sjukihuve, Stockholm/Gillinge
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Är nog olika från varje person man får, de två jag hade(kuggade första) var det lugnt med, vet att jag råkade komma upp ett par gånger upp emot 5-6 km/h men inget mer med det då jag var snabb på att bromsa ner till lagom hastighet.
Tänk på blicken och hur du fördelar vikten på hojen så du inte skulle sitta snett eller luta dig, har du testat varianten att halvstå lite eller stå helt och hållet när du krypkör?

Jag stod helt när jag gjorde det, vilket jag gör än när jag tränar krypkörningen bara för att :näsblod

Jag visste inte ens om att man fick stå.. testade idag och hur det gick syns i slutet av filmen!


Tycker också det ser ut att gå lite fort (men kan ju vara filmen som lurar en), det är svårare att köra konbanan är cirklar så försökt få till nått. När jag övade förra året så kunde min lärare gå sakta bredvid utan att jag körde ifrån han på uppkörningen så körde jag fortare 4-6km/h är jag helt säker på utan att kontrollanten brydde sig (tror mycket handlar om hur dom uppfattar ens kontroll och attityd generellt på ett prov).

Jag har kört båda konbanorna och det är enligt mig ingen större skillnad alls. Enda svåra är att man sätter ned ena foten mellan konerna. Men allt är subjektivt :) Jag kollade igenom den videon jag lade upp och ju mer jag tittar på den desto mer håller jag med om att det gick lite väl fort..kanske..

Det går för fort tycker jag...sen...hm krypkör du på tomgång? hör inte att du att du jämnar ut gas o kopling heller el så e jag döv....så får alf inte jag krypa för min lärare....han vill "höra"....lycka till

Jag ser ingen som helst anledning till att möta med gas. Det är en 1000cc och tomgångsvarvet räcker oftast gott och väl? När jag testade mc-skolans 600 så fick man möta med gas men jag ser ingen anledning till det nu :)

Det går för snabbt på filmen. Du ska nästan precis behöva ta ner fötterna.

Du ska slira lite på kopplingen typ. Jag tror inte du behöver ge gas på din hoj så ut med koppling å sen in med den och ut med lite så du får upp lite balans igen.

Usch, det är riktigt långsamt det haha. Näe gas behöver jag definitivt inte ge.. Den gör 14km/h på tomgång och den är tillräckligt stark för att klara av att krypköra utan gas (trots mitt kärringstopp i denna film!)

Sådär ja nu är man blivande motorcyklist!! :D lycka till ni andra.

1. 19/4 bosze, Göteborg
2. 23/4 RuffRiderz, Trelleborg
3. 3/5 xaxpop, Göteborg
4. 4/5 OMartini, Jönköping
5. 4/5 skold040, Svedala
6. 8/5 N3nn3, Stockholm/Tullinge
7. 8/5 Kazagger, Gillinge
8. 9/5 Lindev, Kristanstad
9. 9/5 Kalsvad, Kolsva
10. 10/5 Brickhead, Stockholm/Tullinge
11. 10/5 sjukihuve, Stockholm/Gillinge

Grattis allihopa. Jag är mer än lovligt avundsjuk på er! Hoppas verkligen att jag får skriva in mig på listan imorgon. Jag börjar bli obekvämt nervös nu..

Jag passade på att filma dagens regniga krypkörning med er feedback i bakhuvudet. Försökte köra så långsamt jag kan och jag testade att stå upp i slutet. För er kanske det är 4 minuters helt värdelös film men kan detta hjälpa mig imorgon att klara uppkörningen så är det värt att jag lägger ut den! Jag blir nog aldrig en trial-kung men jag kanske har vad som krävs om jag kan prestera mitt bästa imorgon?


 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Jag visste inte ens om att man fick stå.. testade idag och hur det gick syns i slutet av filmen!


Grattis allihopa. Jag är mer än lovligt avundsjuk på er! Hoppas verkligen att jag får skriva in mig på listan imorgon. Jag börjar bli obekvämt nervös nu..

Jag passade på att filma dagens regniga krypkörning med er feedback i bakhuvudet. Försökte köra så långsamt jag kan och jag testade att stå upp i slutet. För er kanske det är 4 minuters helt värdelös film men kan detta hjälpa mig imorgon att klara uppkörningen så är det värt att jag lägger ut den! Jag blir nog aldrig en trial-kung men jag kanske har vad som krävs om jag kan prestera mitt bästa imorgon?

Hur kändes det att stå tycker du?
Testa att skjuta fram skrevet ifall det belastar ryggen, kan vara knöligt att stå på hojen ifall man måste böja sig mycket, jag kan princip stå rakt och ändå kunna svänga utan problem på min 125a.


Tycker det ser bra ut med farten och allt, lite osäker i balansen ibland kanske men det är sånt som händer alla :) Får önska dig all lycka inför imorgon och hoppas att du kammar hem ett kort! :D
Btw så kan jag rekommendera dig att ta med dig en stor flaska vatten och något att äta, tex frukt eller mackor i en frysbox eller dylikt.
Min uppkörning tog totalt två timmar att slutföra eftersom det var flera personer, och första gången hade jag inget att äta eller dricka vilket gav mig huvudvärk och lätt illamående i den stekande solen.
 

HerrLarsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2011
Ort
Herrljunga
Hoj
-07, Kawasaki z750
Såg att de fanns en plats kvar till risk 2 på stora holm på måndag 14/5 på jobbet idag så tänkte boka den när jag kom hem.
Men tro fan att nån jävel hunnit före så nu är nästa lediga den 29/5. Värt att boka då tror ni eller brukar de komma lite avbokningar som hoppar upp på deras on-line bokning?
 

pippii

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
GBG
Hoj
cbr600f -99
Ledsen att behöva flytta ner 2 namn från listan, fixade kortet den 9/5. och vet ni vad ? Jag mår bra nu !!!!
1. 19/4 bosze, Göteborg
2. 23/4 RuffRiderz, Trelleborg
3. 3/5 xaxpop, Göteborg
4. 4/5 OMartini, Jönköping
5. 4/5 skold040, Svedala
6. 8/5 N3nn3, Stockholm/Tullinge
7. 8/5 Kazagger, Gillinge
8. 9/5 Lindev, Kristanstad
9. 9/5 Kalsvad, Kolsva
10. 9/5 Pippii, Göteborg
11. 10/5 Brickhead, Stockholm/Tullinge
12. 10/5 sjukihuve, Stockholm/Gillinge
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top