Körkort 2012

skold040

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2007
Ort
Svedala
Hoj
Trampmodell -12
Då är det dags för uppkörning under denna veckan, rätt nervös men ändå inte för att jag känner att jag har koll på det mesta! Någon som kanske har något tips ändå på vad man kanske ska tänka lite extra på?:)
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Då är det dags för uppkörning under denna veckan, rätt nervös men ändå inte för att jag känner att jag har koll på det mesta! Någon som kanske har något tips ändå på vad man kanske ska tänka lite extra på?:)

Tänk inte så mycket bara kör på. som min lärare sa till mig när det begav sig så är det inga cirkus konster som ska utföras, du ska ju bara visa att du kan hantera hojen och det fixar du säkert :)
 

Nektergal

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Street Triple R -13
Då är det dags för uppkörning under denna veckan, rätt nervös men ändå inte för att jag känner att jag har koll på det mesta! Någon som kanske har något tips ändå på vad man kanske ska tänka lite extra på?:)


Då vart vi två och säkert många fler med oss. Good luck Chuck så ses vi på vägarna :3freak
 

Phas

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2011
Ort
Öland
Hoj
just nu utan
Då är det dags för uppkörning under denna veckan, rätt nervös men ändå inte för att jag känner att jag har koll på det mesta! Någon som kanske har något tips ändå på vad man kanske ska tänka lite extra på?:)

Tänk på döda vinkeln vid filbyten och så. Blinka och håll hastigheten. Placering. Krypkör fram till rödljus.

Men som sagt, det är inga konster som ska göras, utan bara kör på och ha bra koll på trafiken. :tummenupp
 

Mezze

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha YZF R6 600 cc 2000
5 maj så äre risktvåan som gäller! Någon som vet vad man gör på ett ungefär? Det lär ju inte vara som på halkbana med bil för isf så vill jag inte köra på min hoj :tummenupp

Med tanke på att jag tog lätt mc när jag va 16 så slipper jag göra teorin igen vilket är jävligt skönt! Så uppkörningen blir nog strax därefter.

Kör en Yamaha R6 00. Tar mellan i år så jag har strypt den och reggat om den till 25kw.
Jag är 19 år och bor i en liten håla utanför jönköping, och om jag skulle ta försäkringen på mig så skulle det kosta ca 45 000 hel/hel. Ganska sjukt!

Har en väldigt viktig fråga! Nästa år i Januari så ändras lagen så att om man vill ta tung mc så måste man ha fyllt 24 år. Om du vill ta begränsad mc så får du göra det när du är 18, då är det 35 istället för 25 kw för begränsad. Då får du efter två år tung mc fast du måste göra en uppkörning till.

Det jag undrar är ifall jag kommer råka ut för den här lagen även att jag tar mellan i år. Alltså om jag kommer få göra en uppkörning till när jag är 21 år eller om jag kommer få obegränsad automatiskt?

// Jacob
 

skold040

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2007
Ort
Svedala
Hoj
Trampmodell -12
De regler som gäller i år för både dig och mig bland många andra kommer även gälla nästa år för oss! Det är bara folk som vill ta hojkort efter 2012 som kommer påverkas av dem nya reglerna som träder i kraft 19 Januari om jag inte har helt fel för mig.
 

skold040

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2007
Ort
Svedala
Hoj
Trampmodell -12
Tänk på döda vinkeln vid filbyten och så. Blinka och håll hastigheten. Placering. Krypkör fram till rödljus.

Men som sagt, det är inga konster som ska göras, utan bara kör på och ha bra koll på trafiken. :tummenupp

Dåså då är saken biff:) hoppas bara att inspektören vaknar på rätt sida också så man inte åker på någon småsak:3freak
 

Phas

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2011
Ort
Öland
Hoj
just nu utan
Kör en Yamaha R6 00. Tar mellan i år så jag har strypt den och reggat om den till 25kw.
Jag är 19 år och bor i en liten håla utanför jönköping, och om jag skulle ta försäkringen på mig så skulle det kosta ca 45 000 hel/hel. Ganska sjukt!

// Jacob

Har du kollat flera bolag? För jag kör också R6 -02 25kw, fyller 19 i år och bor på Öland. Betalar ca 9000 halv/hel hos Salus Ansvar :)
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Jag håller på med kortet just nu, ska köra risktvåan i slutet på maj och klämma in några lektioner innan dess. Förhoppningen är att klara lappen innan midsommar, tror inte att det ska vara några större problem. :smasha
 

Mezze

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha YZF R6 600 cc 2000
Låter ju kanon! :p
De regler som gäller i år för både dig och mig bland många andra kommer även gälla nästa år för oss! Det är bara folk som vill ta hojkort efter 2012 som kommer påverkas av dem nya reglerna som träder i kraft 19 Januari om jag inte har helt fel för mig.
 

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Norr om Göteborg
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,
Jag gjorde risk2an i lördags, på stora holm..
Gick finfint, bytte om och gick igenom lite in "regler" för dagen, typ att visa hänsyn osv.
Sen stack vi ut o körde, började med lite konbana, bara köra sicksack mellan typ 12 koner som stod på rad.. sen skulle vi köra runt koner som ett "S" typ. Sen körde vi lite kurvor o sen jämförde lärarna mc/bil i bromstest där de blev lika..
Lite riskmedventenhet om kökörning, att man måste hålla avstånd för man hinner inte bromsa och man fick se lite bromssträckor i olika hastigheter :)
Kul att få köra bara! Tror nästan inte man kan bli underkänd om man inte larvar sig.. kompisen skrapade fotpinnen o reste upp hojen helt o hamnade utanför kurvan (ovan) men de sa inget om de ängång så =)

Har bara teoriprov och uppkörning kvar, men fyller inte förrens slutet på juni tyvärr
 

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Jönköping
Hoj
Honda CBR 600F4
Hmm, då hade nog bilen kassa bromsar. När de gjorde bromstest bil/mc på min risk 2 så stannade mc:n ca 1,5 billängder framför bilen som hade betydligt bättre bromssträcka.

Vilket förvånade många inklusive mig, trodde det skulle vara ungefär lika :crash
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Haha samma sak hände mig när jag körde av kurvan med en customhoj och fick stopp på den i buskarna.
Går ju inte svänga utan att skrapa skiten jue.
 

Sarrow

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Arvslindan
Hoj
Honda Hornet 600 FA -11
har några frågor innför uppkörningen som ska göras privat.
1. Får man hålla händerna hur man vill på koppling och handbroms ?
2. Hur placerar man sig på skymd respektive oskymd kurva på väg utan mittlinje ?
3. Måste man bromsa med både bak och frambroms även vid normalkörning ( inte kon banan) tex. Rödljus. ?
 

Marcozzt

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX750ES -83
har några frågor innför uppkörningen som ska göras privat.
1. Får man hålla händerna hur man vill på koppling och handbroms ?
2. Hur placerar man sig på skymd respektive oskymd kurva på väg utan mittlinje ?
3. Måste man bromsa med både bak och frambroms även vid normalkörning ( inte kon banan) tex. Rödljus. ?
1. Jag gjorde inget speciellt men pga halvtröga handtag blev det nog 4 fingrar på varje.
2. Det är nog inte jätteviktigt då jag inte tänkte alls på det. Jag känner mig säkrare att vara mot kanten ifall en lastbil kommer i full blås, om man förklarar för dem så bör dem förstå.
3. Jag la bara foten på fotbromsen, men all kraft gick på frambromsen. Det dög! :yoparty
 

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Ort
Linköping
Hoj
Husqvarna Te 250 -10, KTM 660 SMC -04
Risk 2an är bokad nu! Och snart ska jag iväg till körskola och boka lektion samt uppkörning :)

Edit: teoriprovet ska också bokas! Men måste man ha en kod? för det stod att man ska beställa en sådan om man vill boka teorin privat...
 
Last edited:

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Edit: teoriprovet ska också bokas! Men måste man ha en kod? för det stod att man ska beställa en sådan om man vill boka teorin privat...

Koden ska stå på något av de papper du fick med lämplighetsintyget. Har du inte dom kvar eller inte hittar så ring transportstyrelsen så skickar dom hem det direkt. Fick mitt på 3 arbetsdagar.

Sen kan man inte boka uppkörning förns man har klarat teoriprovet. (Rätta mig om jag har fel, jag kunde inte iallafall)
Så snabba på med teorin för det börjar bli jävligt långa uppkörningstider. Har själv min väntetid på 6 veckor och då fick jag "sista" tiden för just den gången.
 

dub

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC
Har bytt till orginalsystem, backspeglar ska på och hojen är så gott genomgången och redo för uppkörning. Det jag undrar är, jag har miniblinkers, vågar man chansa på det? Är dålig på el och skulle helst slippa försöka få dit originalblinkers. Tycker de blinkar i rätt takt det står "E+nån siffra" på glaset och känns som de är tillräckligt synliga. Tror ni de är stenhårda? Skulle gärna inte vilja bli stannad under säkerhetsgenomgången och därefter få åka hem :)
 

Sarrow

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Arvslindan
Hoj
Honda Hornet 600 FA -11
har några frågor innför uppkörningen som ska göras privat.
1. Får man hålla händerna hur man vill på koppling och handbroms ?
2. Hur placerar man sig på skymd respektive oskymd kurva på väg utan mittlinje ?
3. Måste man bromsa med både bak och frambroms även vid normalkörning ( inte kon banan) tex. Rödljus. ?

Mera frågor innför uppkörningen !!
1. I vilka situationer ska man ha bromsberedskap förutom vid övergångsställen och passage av bussar och vid högerregeln korsningar och järnvägsövergångar.

2. Placering i rondeller är det lika som vid vanlig körning, alltså mitt i körfältet?? Svårt tycker jag vid en liten rondell som inte har några markeringar emellan körfälten.
 

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Skara
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
Har min Rush risk2a på onsdag nästa vecka. Ser fram emot det. Precis innan ska jag ha körlektion. Sen räcker det. Då djävlar ska kortet snart vara i hamn
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top