Körkort 2012

PeterSchnee

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Bromma
Hoj
CB1000ra
grattis till er alla som klarat kortet i vår :tummenupp Kör lugnt i sommar :banana eller rättare sagt.. Med förstånd :)
 

bosze

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2011
Ort
Alingsås
Hoj
08 Yamaha R1, 01 Honda CR125, Sachs Compact
Klarade min uppkörning 19 april i GBG på säve. Som jag förstår det var jag med i första gruppen som gjorde provet där i år.

Det var 4 st bokade för prov det var bara 3st som var där. Ingen var där med någon trafikskola. En kille kuggade på bromsningen på manöver provet låste upp bakhjulet. Han fick göra om men det blev inte bättre.

Så vi var 2st som klarade.

Så nu väntar man på bättre väder har bara hunnit med 2 kortare turer..
 

EddieL

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GS500E-99
Har inte kollat upp några priser eller så, men nu fick jag syn på Halkbanans pris...
...fan vad dom suger en på pengar. Det är ju sjukligt haha.

Vilka halkbanor kör MC? Har kollat Gillinge. (Stockholmsområdet.)
 

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Ort
Lund
Hoj
CB1000R
Någon som vet företag i Skåne som hyr ut mellanklass hoj med abs? För att underlätta bromsprov. :)
 

EddieL

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GS500E-99
Passar även på att fråga om bra körskolor som ligger i Stockholmsområdet?
Bor på Lidingö, men en liten bit kan man ju åka :yoparty. Har bott i Flempan innan,
så finns det något där ute fungerar det med! :banana
 

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
Jag horar ut mig själv i er tråd litegrann, om någon letar efter en första hoj.
Monster 696 -09, termi helsystem (db-killers finns för uppkörning :tungan). Billig försäkring och låter fenomenalt!

Pma mig för mer info och lycka till med korten, ses på vägarna i sommar!

// Lynx
 

pumpe3

Trött
Gick med
5 Sep 2010
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha MT10 SP , Speed Triple -12 , BMW R1150 GS -02
Passar även på att fråga om bra körskolor som ligger i Stockholmsområdet?
Bor på Lidingö, men en liten bit kan man ju åka :yoparty. Har bott i Flempan innan,
så finns det något där ute fungerar det med! :banana

Jag körde i Västerhaningetrafikskola, grymt smidiga med tider och skäliga kostnader samt att dom kör risk1 & 2 inhouse (risk 2'an riktigt billig mot ex Gillinge) rekommenderar dem starkt.
 

pumpe3

Trött
Gick med
5 Sep 2010
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha MT10 SP , Speed Triple -12 , BMW R1150 GS -02
Har inte kollat upp några priser eller så, men nu fick jag syn på Halkbanans pris...
...fan vad dom suger en på pengar. Det är ju sjukligt haha.

Vilka halkbanor kör MC? Har kollat Gillinge. (Stockholmsområdet.)

Västerhaninge trafikskola och Farsta trafikskola kör för bra pris (enligt mig bra pris iaf)
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag körde Jarla trafikskola, men det ver rätt länge sen. De var rätt bra.
 

Richthofen

_-//Richthofen\\-_
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT09 2021
Jag horar ut mig själv i er tråd litegrann, om någon letar efter en första hoj.
Monster 696 -09, termi helsystem (db-killers finns för uppkörning :tungan). Billig försäkring och låter fenomenalt!

Pma mig för mer info och lycka till med korten, ses på vägarna i sommar!

// Lynx

Lynxan nu är det nog så att ingen av oss här är miljonär :fakta
 

gerard

aaaashh
Gick med
18 Jun 2007
Ort
sverige
Hoj
rullstol 600r
Hur är det, behöver man ansöka om nytt körkortstillstånd för A obegr? Tog A1 för 4 år sedan och B för 2 år sen om det har någon betydelse
 

viffer

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Bandhagen
Hoj
Honda VFR1200F -10
Men dags att börja på listan över körkortstagare 2012, då. Jag hjälper igång den genom att lägga in de första två. Ni som fått er lapp, kopiera senast uppdaterade lista i en ny post och lägg in er själva längst ner. Datum, namn, plats.

1. 19/4 bosze, Göteborg
2. 23/4 RuffRiderz, Trelleborg




/viffer
 
Last edited:

daniilito

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
upplands väsby
Hoj
ingen just nu :(
Hej, ska ta uppkörningen denna sommar helst inom 1 månad så man hinner köra lite denna sommar men nu till frågan.. åker ut till farsan o övningskör lite i helgen men vad tycker ni jag ska träna extra på ? tips på övningar, kommer köra ca 3 heldagar kanske blir mer.

Sen vill jag ha tips på bra trafikskola i sthlm att ta några sista lektioner innan uppkörning ?
vill ha en skola där man har en lärare för sig själv och inte delar den på 5 elever då jag inte fick ut tillräckligt mycket av dom 5 dubbellektionerna jag hade förra sommaren.

skriv här eller i pm tack för svar :)
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Fattar inte, om det nu är sport man tänkt sig, varför då inte köpa det än att köpa nån er-6 som du tröttnar på ändå.
1000cc är hur snäll som helst om du är snäll mot den, fan det e väl ändå den bakom styret
Som bestämmer över gashandtaget.
600cc kommer du förmodligen tröttna på oxå o ångra att ni inte slog till på 1000 dirr.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fattar inte, om det nu är sport man tänkt sig, varför då inte köpa det än att köpa nån er-6 som du tröttnar på ändå.
1000cc är hur snäll som helst om du är snäll mot den, fan det e väl ändå den bakom styret
Som bestämmer över gashandtaget.
600cc kommer du förmodligen tröttna på oxå o ångra att ni inte slog till på 1000 dirr.

Det beror ju lite på. Jag skaffade en 250 som första hoj, trots att jag var 30 år gammal. Jag känner fortfarande att det är jag och inte hojen som sätter begränsningarna när det är krokigt. Och den är riktigt lättkörd och smidig. Det tillfället man faktiskt saknar effekt är när man matar mil, annars är det bara att hålla sig på krokiga småvägar så duger det mesta.
Men visst, jag skaffade en literhoj sedan, vilket jag var medveten om att jag skulle göra redan från början. Sålänge man är medveten om att man kommer uppgradera så tycker jag att det kan vara hyfsat genomtänkt att börja lite mindre. Och vet man med sig att man kommer byta hojen om ett år eller två så kan man ju köpa något som man inte förlorar speciellt mycket pengar på att skaffa som förstahoj med. (Vilket är bra eftersom att man antagligen kommer att lägga hojen.)

Kan ju vara bra att köpa sig något som man kan lära sig vad man tycker om, eller inte tycker om med hojar så att nästa hoj man köper är mer rätt... Hade jag köpt en literhoj till att börja med hade jag köpt en hoj jag nu vet att jag hade bytt efter ett år ändå, även om det var en literhoj.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
vad tycker ni jag ska träna extra på ?

1. Krypkörning
2. Högfartsbanan (om det går)
3. De olika säkerhetskontrollerna.
4. Bromsteknik (upp med blicken).
I trafik
5. På-, av-fart från motorväg.
6. Korsningar av alla slag (stop, fyrvägs, stopljus).
7. Köra i bostadsområden, höger, vänster (visa att du har uppsikt samt slå av blinkers).

Lycka till! :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top