Körkort 2012

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
Slut på "övningskörning" utan kort:va. Bokat risk 1 och 2 på farsta trafikskola den 27/4 och skrivning 4/5. En fråga: när jag bokade skrivning på körkortsportalen stod det i rött att jag ej genomfört riskutbildningarna men bokningen gick igenom ändå, kan jag anta att det är bokat? dem ser väl att pappren kommit in tills det är dags för att skriva?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Slut på "övningskörning" utan kort:va. Bokat risk 1 och 2 på farsta trafikskola den 27/4 och skrivning 4/5. En fråga: när jag bokade skrivning på körkortsportalen stod det i rött att jag ej genomfört riskutbildningarna men bokningen gick igenom ändå, kan jag anta att det är bokat? dem ser väl att pappren kommit in tills det är dags för att skriva?
Ja, du kan boka i förväg, men du måste klara riskettan och tvåan innan du får göra uppskrivningen...
Inte för att det är speciellt lätt att misslyckas med riskerna. :D Ettan var mest sitta och prata, tvåan en mysig minibandag, i princip. :D
 

skold040

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2007
Ort
Svedala
Hoj
Trampmodell -12
Då är man lite lagom nervös, uppskrivning imorgon och snart nog så har man uppkörning. Snart har man en betydligt trevligare bokstav på körkortet än B :banana
 

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Ort
Linköping
Hoj
Husqvarna Te 250 -10, KTM 660 SMC -04
Jag övningskörde för första gången idag! :) Det blev 7 riktigt trevliga mil på kurviga 70 vägar:banana
 

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Jönköping
Hoj
Honda CBR 600F4
Risktvåan avklarad idag, teori nu i veckan. Sedan boka uppkörning (hoppas jag) och mala lite krypkörning till :D
 

rasssta

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 '99
Risk 1 - check
Risk 2 - check
Teori - check

Nu är det bara att väääääääääänta på uppkörningen som blev bokad om 5 jävla veckor. Urk.
 

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Ort
Lund
Hoj
CB1000R
Riskutbildningarna är avklarade och uppskrivning är bokad. Håller tummarna för uppkörning i början utav Maj om allt går som det borde..
 

Welinder

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2012
Ort
Kävlinge
Hoj
KTM 690 SMC-R -13,KTM 620 SC -99
Risk 1 och 2 avklarade, klarade uppskrivningen idag! :rock hoppas på uppkörning i slutet av april eller i början på maj... se om man kan få kortet innan den där "Lindev" :tuttar
 

Mattyyy

JJ(CBR)JJ Wannabe
Gick med
4 Apr 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
GasGas EC 125 SM -04
Jag ska ta kortet snart men var kan jag köpa Teoriböckerna? Jag vill göra så mycket som möjligt hemma och så lite som möjligt på trafikskola. Räcker det att köpa teoriböckerna , sen göra riskettan och tvåan , uppkörning och ett kunskapsprov eller är det något som jag har missat?

På uppkörningen måste jag ha skinnställ eller kan jag ha mx utrustning på mig? Alltså ryggskydd , stövlar , hjälm såklart , handskar , knäskydd och ett bröstskydd eller måste jag skaffa ett skinnställ?
Kan man eventuellt låna/hyra där?
 
Last edited:

Bringen

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Mora
Hoj
2001, Yamaha FZS 1000 Fazer, KTM 950 SM 2005
Risktvåan klar men trodde inte att jag skulle köra båge på vintern... :rolleyes:
DSC00456.JPG

Ska skriva den 9 Maj men är jävligt nervös inför skrivningen det var ju ett tag sedan man pluggade... :3freak
 

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Ort
Lund
Hoj
CB1000R
Så vad får man göra på risk 2an?
Du lär dig lite lättare kurvteknik, motstryrning och faror i kurvor och trafiken. Man ska lära sig en motorcykels begränsningar och lite bromstest m.m.
Dagen är rätt skoj faktiskt om man har en skön lärare. :tummenupp
 

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Ort
Lund
Hoj
CB1000R
efter hur många körlektioner bokade er lärare risk 2.an ? :)

Jag gick två lektioner på en skola först men han manade på att han inte bokade någon på risktvåa innan lektion 7 eller liknande så bytte till en annan körskola och gick en där och fick sen göra denna. Så 3 stycken. :tummenupp
 

Häggis

Gubbe i övre tonåren 40+
Gick med
2 Oct 2010
Ort
Asarum
Hoj
Monark med 1 gk (gubbkraft)
Grabben fixade sin uppkörning igår i Kristianstad så nu slipper jag äntligen ligga och stirra på hans ryggtavla och han slipper ha mig på släp hela tiden, :D win/win :)

Han har genomfört allt privat utom riskutbildningen, inga problem alls faktiskt.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top