Körkort 2012

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Ingen som tagit kortet ännu?
Snart är det ju maj...
Hur kommer det gå med återväxten här inne..??:gnissla

Edit; Och precis då lossnade det...:krama
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
ja det verkar gå lite i vågor. vi va riktigt många förra året. men jag kvalar in i årets med typ för jag får inte tillbaka mitt körkort förens 20juni och satan vad det kliar i hojfingrarna!!!!!
 

Richthofen

_-//Richthofen\\-_
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT09 2021
Iförsig alla smågrabbar som vill ta innan nästa år då åldersgränsen höjs. Det kan nog bli endel.
 

AlexRoos

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Ort
Tågarp
Hoj
1993, Honda CBR 600F
Jag gick två lektioner på en skola först men han manade på att han inte bokade någon på risktvåa innan lektion 7 eller liknande så bytte till en annan körskola och gick en där och fick sen göra denna. Så 3 stycken. :tummenupp

okej .:p gött. har kört 4 gånger med körskola och dem 3 första ha varit krypkörning mellan koner och sicksack i 50km/h etc. sen har jag kört 1 gång i stan och nu bokade han till risk 2.an.. Ska jag ta det som att han snart bokar uppkörning till mig eller? :)
 

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Ort
Lund
Hoj
CB1000R
okej .:p gött. har kört 4 gånger med körskola och dem 3 första ha varit krypkörning mellan koner och sicksack i 50km/h etc. sen har jag kört 1 gång i stan och nu bokade han till risk 2.an.. Ska jag ta det som att han snart bokar uppkörning till mig eller? :)

Vet faktiskt inte, det är väldigt induviduellt. Jag själv kommer att köra upp privat istället.
 

Mattyyy

JJ(CBR)JJ Wannabe
Gick med
4 Apr 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
GasGas EC 125 SM -04
Jag ska ta kortet snart men var kan jag köpa Teoriböckerna? Jag vill göra så mycket som möjligt hemma och så lite som möjligt på trafikskola. Räcker det att köpa teoriböckerna , sen göra riskettan och tvåan , uppkörning och ett kunskapsprov eller är det något som jag har missat?

På uppkörningen måste jag ha skinnställ eller kan jag ha mx utrustning på mig? Alltså ryggskydd , stövlar , hjälm såklart , handskar , knäskydd och ett bröstskydd eller måste jag skaffa ett skinnställ?
Kan man eventuellt låna/hyra där?

Bumppp
 

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Norr om Göteborg
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,
Risk1an gjorde jag o kompisen i lördags (Falcks, Uddevalla)
Bokade precis risk2an i stora höga på torsdag :)
 

EddieL

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GS500E-99
Fick hem mitt lämp idag, så ska boka Risk 1:an nu.
Finns en tid imorgon, och den ska jag ha.
 

Lovisa

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2011
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki bandit 600s -00
Jag ska ta kortet snart men var kan jag köpa Teoriböckerna? Jag vill göra så mycket som möjligt hemma och så lite som möjligt på trafikskola. Räcker det att köpa teoriböckerna , sen göra riskettan och tvåan , uppkörning och ett kunskapsprov eller är det något som jag har missat?

På uppkörningen måste jag ha skinnställ eller kan jag ha mx utrustning på mig? Alltså ryggskydd , stövlar , hjälm såklart , handskar , knäskydd och ett bröstskydd eller måste jag skaffa ett skinnställ?
Kan man eventuellt låna/hyra där?

Teoriböckerna kan du köpa på närmaste trafikskola. Du behöver den vanliga körkortsboken för b-kort och en speciell mc-bok. Nope du ser inte ut att ha missat något vad jag kan se :) förutsatt att du självklart har körkortsttillståndet.

Vilken skyddsutrustning ska du använda?
Du som gör provet ska bära ändamålsenlig skyddsutrustning avsedd för motorcykelkörning. Utrustningen ska bestå av skyddskläder av skinn eller annat kraftigt material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftiga stövlar eller kängor, handskar, ryggskydd och hjälm. Utrustningen ska vara fri från skador


Jag skulle tro att enbart mx utrustning inte funkar eftersom att du inte har något kraftigt material då om jag förstår dig rätt. Kör du upp som privatist tvivlar jag på att du kan låna/hyra utrustning där (någon som kan detta får gärna rätta mig om jag har fel) men om du kör upp via trafikskola kan du låna av skolan. Dock så är det dom som bokar ditt körprov om du kör via trafikskola och du ville ju undvika trafikskola... :)
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Har fixat allt utan uppkörningen. Den 9 maj så har jag tid :) Dock så verkar det som om jag måste köra upp med r1an, känns som om det är dömt att misslyckas
 

EddieL

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GS500E-99
Sådärja... då har jag bokat Risk 1:an till imorgon.
Känns skönt att komma igång så fort.
 

EddieL

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GS500E-99
Måste bara fråga... har aldrig haft någon i min bekantskapskrets med hojkort,
så jag undrar när man gör manöverprovet? Är det under uppkörningen, eller ett separat prov?
 

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 1050
Du gör en säkerhetskontroll, lågfartsprov, högfartsprov samt broms i 70 och 90km/h vid samma tillfälle. Blir du inte kugga där så får du ge dig ut i trafiken och visa att du även klarar av det. Allt görs vid ett och samma tillfälle. Fixar du det så har du ditt körkort. Räkna med en fm alt. em.
 

EddieL

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GS500E-99
Du gör en säkerhetskontroll, lågfartsprov, högfartsprov samt broms i 70 och 90km/h vid samma tillfälle. Blir du inte kugga där så får du ge dig ut i trafiken och visa att du även klarar av det. Allt görs vid ett och samma tillfälle. Fixar du det så har du ditt körkort. Räkna med en fm alt. em.

Tack.
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top