Körkort hejdå

IGNJATOVIC

Guest
I papperena från åklagarmyndigheten som jag fick idag står det att jag körde snabbare än 85 km/h och att jag får böta 4000 kr.

När polisen tog mig i slutet på februari hade de ingen laser och kunde inte uppskatta min hastighet. Hur kan de då komma fram till att jag kört snabbare än 85 km/h på en 50-väg?

Fosgate

Singel och glad
Gick med
25 Sep 2005
Hoj
KAWASAKI Z1000 -03
dom kan ju inte dömma dig utan bevis..... jag hade en civil som stannade mig på min parkering, men han sa att ja körde förbi han så snabbt att han inte fick upp Lasern, så han kunde varken ge mig böter, dra mitt kort eller nått annat. Han sa bara att ja skulle köra lugnare nästa gång..... EFTER SOM HAN INTE KUNDE BEVISA ATT JA KÖRT FÖR FORT

JOLA75

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Hoj
Kawasaki Z750 -08
Antar att polisen kan göra en egen bedömning.....Om jag tex ser en MC som kommer i 200 km/h på en 50 väg så kan jag kanske inte säga exakt hur fort den gick men bortom allt rimligt tvivel kan jag påstå att den gick fortare än 100 km/h...

IGNJATOVIC

Guest
dom kan ju inte dömma dig utan bevis..... jag hade en civil som stannade mig på min parkering, men han sa att ja körde förbi han så snabbt att han inte fick upp Lasern, så han kunde varken ge mig böter, dra mitt kort eller nått annat. Han sa bara att ja skulle köra lugnare nästa gång..... EFTER SOM HAN INTE KUNDE BEVISA ATT JA KÖRT FÖR FORT

När jag ringde polisen (för en vecka sedan) så sa de att de uppskattade min hastighet till 93 km/h. I brevet från åklagaren står det att min hastighet var högre än 85 km/h. Vad är det som gäller egentligen?

Går det verkligen att mäta upp hastigheten i efterhand? Hur gör man de? Filmade mig?

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Spräckt ram :(
Antar att polisen kan göra en egen bedömning.....Om jag tex ser en MC som kommer i 200 km/h på en 50 väg så kan jag kanske inte säga exakt hur fort den gick men bortom allt rimligt tvivel kan jag påstå att den gick fortare än 100 km/h...

Jikes, det hoppas jag verkligen inte stämmer. Väldigt skeptisk till det måste jag säga, men är det någon som faktisiskt vet?

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
kastrerad
Mig veteligen så får man inte göra så här i Sverige, men kan inte säga att jag faktiskt vet.

Däremot så är det inte helt ovanligt i Norge där polisen har rätt att uppskatta farten. Två polare som blivit av med lappen på plats efter att ha mött polisen som har tvärvänt.

Reglerna i alla nordisks länder brukar vara rätt likvärdiga, så kanske polisen får göra så här också. Låter mycket skrämmande.

IGNJATOVIC

Guest
Mig veteligen så får man inte göra så här i Sverige, men kan inte säga att jag faktiskt vet.

Däremot så är det inte helt ovanligt i Norge där polisen har rätt att uppskatta farten. Två polare som blivit av med lappen på plats efter att ha mött polisen som har tvärvänt.

Reglerna i alla nordisks länder brukar vara rätt likvärdiga, så kanske polisen får göra så här också. Låter mycket skrämmande.

Kan man inte begära ett protokoll på hur polisen kom fram till hastigheten?

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
kastrerad
Kan man inte begära ett protokoll på hur polisen kom fram till hastigheten?

De är ju skyldiga att presentera bevis, så begär in det.
Du är ju oskyldig till motsatsen har bevisats, inga bevis, så är man oskyldig.
Dock, så får de lov att uppskatta så lär ju deras rapport räcka

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Alla bara spekulerar, jag TROR inte dom får dömma utan bevis och/eller erkännande!
Gör det enda rätta och tag OMEDELBART kontakt med en jurist, även om du överklagar så börjar ev spärrtid gälla, och betala inga böter innan du pratat med juristen, det kan tas som ett erkännande!!!:näsblod

Fredirk

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
I dylika situationer är det upp till dig att bevisa att du är oskyldig istället för att det är rätten som ska bevisa att du är skyldig. Sjukt rubbat.

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
I dylika situationer är det upp till dig att bevisa att du är oskyldig istället för att det är rätten som ska bevisa att du är skyldig. Sjukt rubbat.

Det kan väl inte stämma.. Dom måste väl presentera bevis på att man faktiskt ÄR skyldig..

Jag menar, om snuten tar dig för att dom misstänker att du mördat palme, så kan det väl för tusan inte vara upp till dig att presentera bevis som vittnar om motsatsen??? Oskyldig till motsatsen är bevisad är väl det som gäller?

Edit: Sen är det väl en annan femma om dom har vittnen, eller film eller dyligt, men då har dom ju BEVIS!

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Är du med i SMC har du 15min gratis rådgivning med en jurist. Lycka till :)

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Min bror blev stoppad av plisen i en laserkontroll. Han krävde då att få se hastigheten på laserpickan. Detta vägrades han och därmed nekade han till fortkörningen. Detta drogs till Tinget och där krävde han bevis på att han kört för fort. Inget bevis visades, bortsett från de trafikpoliser som hävdade att han kört x km för fort.
Han hade inte en chans i Tingsrätten och han dömdes för fortkörning.

Förklara detta för mig, tack.

jag har tydligen missat något under mina 3.5 år på juristprogrammet.....

Ja, du får nog gå om ett par terminer.

Oskyldig till motsatsen är bevisad är väl det som gäller?

Jo, man önskar ju att det fungerade så.

Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Oskyldig tills bevisat skyldig utom mot försäkrigsbolag då du måste bevisa din oskuld.

Däremot väger polismans vittnesmål tyngre i första hand för dom inget har att vinna på att ljuga och är dom 2 sen så är det nästan helkört.

Dock skulle du kunna argumentera om du överklagar att du ALDRIG kör mer än 30 för fort då du är mycket rädd om körkortet och att deras bedömning är felaktig och därefter acceptera de böter du skulle få för den överträdelsen.
Alltså acceptera fortkörning men inte över kkgränsen.

Henrik

Last edited:

IGNJATOVIC

Guest
Okej, det råder ju delade meningar om vad som gäller. Men jag har redan betalat böterna så jag antar att jag har erkänt.

Men nu är man lite mer påläst om vad som gäller till nästa gång hehe ;-)

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Skrev du på ett föreläggande när de tog dig har du erkänt som jag förstått det. Annars har du inget att förlora på att neka.

IGNJATOVIC

Guest
Varför överklagar du inte?

Jag känner inte att jag har nåt att komma med. Jag kan inte bevisa att jag inte kört för fort, samtidigt hävdar polisen att jag kört för fort (hur de räknat ut det vet jag inte).

Men det är väl för sent att göra något åt det nu? Jag har redan betalat böterna - 4000 kr. Fy fan...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln