Körkortet bortblåst!

Marve

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2003
Ort
Lerum
Hoj
Blade -07
Fluxir skrev:
Pär: varför gav du honom nummret överhuvudtaget?? du skulle frågat efter hans namn å sedan ringt till polisen å tippsat om att du VET att han körde 180km/h.. han var ju inte i tjänst, han sa så själv, då har han inte rätt att köra för fort!!

sedan var det någon som åkt dit med bara vinterdäck fram, om det inte är vinterväglag så behöver du INTE ha vinterdäck... sen är det tydligen så att det är bättre att ha bra däck bak än fram, varför vet ja inte riktigt, men det är tydligen så.. .personligen tycker jag det borde vara tvärt om, men d har nog nåt med att man inte får sladd lika lätt med bra däck bak.. men har man dåliga därck fram så kan d ju gå rakt om det bär sig illa..

Det kan varit vinterdäck med dubb. Det får man tydligen inte ha bara på framhjulen, eller något.

För övrigt har jag själv åkt dit några gånger. Varav två ggr i år. Första gången helt oskyldig bland många bilar på 3-filig motorväg. Men vad har man att komma med? Hur man än överklagar så har man fanimej inte en chans. Jag åkte dit på 123 km/ h på 90 sträcka. 1: Jag visste att de stod på sträckan (min bror ringde och varnade mig innan). 2: Det var en omöjlighet för dem att mäta mig, då jag hade placerat mig med bilar mellan mig och polisen. 3: Bilen skulle lackas om och var vid tillfället gul (grundfärg), normalt är bilen svart och detta står i bes pappren. 4: I rätten säger advokaten att bilen var svart. Polisen som satte dit mig vågade inte ens visa sin fula nuna där, då blir det tydligen advokaten som får vara där istället.

Straffet: 2 mån indraget kk+ 1800:- i böter.

Andra gången låg det första straffet som grund för kk indragningen. Denna gång var det 122km/h på motorväg (90-sträcka) och helt ensam på vägen. Straffet: 4 mån indragning+ 1800:- i böter.


Jag har inget som helst förtroende kvar för rättssystemet i detta land. Det finns bara ett gäng jönsar som tänker kortsiktigt och vill ha in snabba pengar.
 

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Med risk att få ta skit från fler håll här nu så måste jag bara säga att fler av er låter som ett gäng gnälliga kärringar... och då syftar jag inte på Nr18 som förövrigt ska ha en eloge för att han är så rak!
Ett brott är ett brott och ett brott skall bestraffas!
Anser man något annat så får man väll gå med i någon fin Anarkistförening och förändra det då.
Dessutom är det inte snuten som behåller ditt körkort de skickar det bara vidare till Länsstyrelsen som bestämmer vad som ska ske med det. gnäll på dem istället!

trafikbrott vs våldsbrott är ju också en vanlig stöttesten i gnällkärringarnas argumentation... men FATTA, det är inte närpoliserna som står för den större delen av trafikövervakningen... utan just TRAFIKpoliser. Då är det väll inte så jävla konstigt om just de snutarna står ute på vägen istället för att lyssna på fulla människor som fått/ gett spö, sent en lördagskväll.
Blir så trött...
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
DreeTman skrev:
Med risk att få ta skit från fler håll här nu så måste jag bara säga att fler av er låter som ett gäng gnälliga kärringar... och då syftar jag inte på Nr18 som förövrigt ska ha en eloge för att han är så rak!
Ett brott är ett brott och ett brott skall bestraffas!
Anser man något annat så får man väll gå med i någon fin Anarkistförening och förändra det då.
Dessutom är det inte snuten som behåller ditt körkort de skickar det bara vidare till Länsstyrelsen som bestämmer vad som ska ske med det. gnäll på dem istället!

trafikbrott vs våldsbrott är ju också en vanlig stöttesten i gnällkärringarnas argumentation... men FATTA, det är inte närpoliserna som står för den större delen av trafikövervakningen... utan just TRAFIKpoliser. Då är det väll inte så jävla konstigt om just de snutarna står ute på vägen istället för att lyssna på fulla människor som fått/ gett spö, sent en lördagskväll.
Blir så trött...

Visst är det så :tummenupp Jag körde för fort i 21 år innan jag blev haffad förra hösten, jag kör hoj/bil minst 3000 mil/år ggr 21 = 63000 mil, det blev 2000 i böter och 4 månaders spärrtid.

Vi vet vad som gäller i Sverige, om du vill gasa järnet lagligt så kan man köra bana eller flytta till Tyskland (fri fart på motorvägen, men oftast proppat med trafik).

Sluta gnäll om trafikpoliser nu, dom gör bara sitt jobb och om du har otur så tar dom dig, men bara om du bryter mot lagen. och det bestämmer du väl själv.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Mr_Suzuki skrev:
Läs "Over the tops" inlägg!

Handlade om tjejer :tuttar som blir drogade och killar som sen försöker att våldta dem :mad: . I mitt tycke :rolleyes: vore det bättre om polisen skyddade/hjälpte dessa tjejer än trakasserar oss vanligt folk. Nej polisen är en bunt fjantar :dummer som tycker det är roligt att förstöra/bestämma över oss vanliga.

Håller med i uttalandet tidigare:
En _ _ _ snut är en bra snut.
Nu ger jag upp! Du är fan en av de topp 10 mest korkade jag nånsin diskuterat på nätet med! Jag kommer helt osökt att tänka på talesättet: Brottas aldrig med en gris. Grisen gillar det och du blir bara skitig.
Nog med grisbrottning för ett tag, du kommer aldrig att fatta ändå!
 

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Ort
Gbg
Hoj
När jag blir stor ska jag ha en...
DreeTman skrev:
trafikbrott vs våldsbrott är ju också en vanlig stöttesten i gnällkärringarnas argumentation

Dagens messerschmitt:
Fortkörning är inget "trafikbrott", det är en "trafikförseelse". Lagstiftaren skiljer på "brott" respektive "förseelse". Där en förseelse är den lindrigaste formen av att underlåta att följa lagar och förordningar. Om minnet inte sviker mig så är tumregeln att förseelser (t ex fortkörning, felparkering) ger ordningsbot, medans brott (t ex vårdslöshet i trafik, rattfylla) medför dagsböter eller fängelse.

Staten anser alltså att ett "brott" är alllvarligare än en "förseelse", och därför bör straffas hårdare. För mig förefaller det då helt inkonsekvent och ologiskt, att så stor del av polisens resurser läggs på att bekämpa trafikförseelser, istället för att bekämpa brott i allmänhet.
 

Marve

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2003
Ort
Lerum
Hoj
Blade -07
Cujo skrev:
Dagens messerschmitt:
Fortkörning är inget "trafikbrott", det är en "trafikförseelse". Lagstiftaren skiljer på "brott" respektive "förseelse". Där en förseelse är den lindrigaste formen av att underlåta att följa lagar och förordningar. Om minnet inte sviker mig så är tumregeln att förseelser (t ex fortkörning, felparkering) ger ordningsbot, medans brott (t ex vårdslöshet i trafik, rattfylla) medför dagsböter eller fängelse.

Staten anser alltså att ett "brott" är alllvarligare än en "förseelse", och därför bör straffas hårdare. För mig förefaller det då helt inkonsekvent och ologiskt, att så stor del av polisens resurser läggs på att bekämpa trafikförseelser, istället för att bekämpa brott i allmänhet.


Jag kan inte göra annat än att hålla med till fullo. :Bugar
 

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 501
Tyvärr är ju polisens resurser begränsade, för mig fick de gärna stå vid varannat gathörn... Att säga att polisen borde satsa mer på att stävja våldsbrott mer och satsa mindre på trafik är ju som att väla mellan pest och kolera. Vad de flesta här verkar glömma bort är att de flesta dödsfall (icke naturliga) sker i trafiken och inte av mord eller våldsbrott. Polisen arbetar i trafiken för att förebygga brott och att oskyldigt folk ska slippa bli ihjäl körda av vetvillingar. Att bli ihjälhuggen på stan av en galning eller ihjälkörd av en bilist i 220 km/h som gör en korkad omkörning, känns som det kvittar. En människa dör vilket som. Skulle polisen satsa mer på att förhindra mord skulle garanterat trafik"olyckorna" öka istället, troligen flerfaldigt än morden skulle öka om istället polisen satsade mer i trafiken.

I en ideal värld skulle folk kunna köra bil & mc, nu är det ju inte så och då måste polisen vara där, liksom ute på stan för att förhindra våldsbrott. Men pengarna är begränsade.
 

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Blev för några år sen omkörd av en Saab 9000 på en tom motorväg med bra belysning kl 23. Den hade tidigare närmat sig i ca 170 på 70-väg. Trodde det va nån som ville dra så jag vred på. Blev klockad för 156 (i medelfart som tur va) på en 90-motorväg. Numera är det delvis 110. Kk indraget i 5 månader. Tyckte det var fult men jag accepterade. Synd att man inte får behålla filmen.
Veckan efter blev en kollega till mig stoppad inne i stan på en 30-sträcka framför en skola på förmiddagen. Han överskred gränsen med exakt samma %-tal, kk indraget i en månad!
Polisen gör sitt jobb men jag tycker att länsrätten ger fel signaler.
 
Last edited:

Mr_Suzuki

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda VFR
Cujo skrev:
Dagens messerschmitt:
Fortkörning är inget "trafikbrott", det är en "trafikförseelse". Lagstiftaren skiljer på "brott" respektive "förseelse". Där en förseelse är den lindrigaste formen av att underlåta att följa lagar och förordningar. Om minnet inte sviker mig så är tumregeln att förseelser (t ex fortkörning, felparkering) ger ordningsbot, medans brott (t ex vårdslöshet i trafik, rattfylla) medför dagsböter eller fängelse.

Staten anser alltså att ett "brott" är alllvarligare än en "förseelse", och därför bör straffas hårdare. För mig förefaller det då helt inkonsekvent och ologiskt, att så stor del av polisens resurser läggs på att bekämpa trafikförseelser, istället för att bekämpa brott i allmänhet.

Bästa inlägget i denna tråden. Håller med 100% :tummenupp

Synpunkt: Tycker att det hade varit bättre att böterna var högre och man fick behålla körkortet. Staten får in mer pengar, lässtyrelsen slipper en massa pappersarbete, behöver inte trycka nya kort och fler "nöjda" bovar. Problemet kan möjligen vara att de som har bra med pengar skiter i reglerna och de som är fattiga måste följa dem. :va Men vem säger att lagen är lika för alla? Ingen antagligen.

Har överklagat körkortsindragningen och hoppas få tillbaka körkortet inom kort. Ska bli gött! :yoparty

Polisen har förbrukat mitt förtroende i alla fall. :D Kul dock att många tycker om dom. Dom har det nog inte helt lätt dom heller...
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Mr_Suzuki skrev:
<snip>
Polisen har förbrukat mitt förtroende i alla fall. :D Kul dock att många tycker om dom. Dom har det nog inte helt lätt dom heller...
Tycker vare sig bättre eller sämre om poliser jämfört med andra människor. Det är din attityd som suger.

Det är okej att vara bitter över en körkortsförlust några dar, men att skylla sina egna tillkortakommanden och sitt usla omdöme vid ett visst tillfälle på en så viktig yrkesgrupp är bara ynkligt.

Ta det som en man, tig o lid.

Edit: Likhet inför lagen; Jag röstar på nästa icke-högerextrema riksdagsparti som föreslår inkomstbaserade bötesbelopp för fortkörning.
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Det e intressant att höra historier om folk som torskar, för det slutar oftast välldigt oväntat, aldrig att man stannar för att man tröttnar eller vet att man inte klarar det längre...
Det blir lixom spikmattor (vilket låter dumt mot en MC) eller så funkar inte radarn, allt sånt :banana
 

Von Gordis

Nu med hjälmskrap!
Gick med
20 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
vfr 800 + cb 750 + minikina
Det brukar inte vara de vanliga fartsyndarna som står för dödsolyckorna, utan de som kör påverkade, eller är för gamla för att kunna köra ordentligt. :fakta
Snuten står oftast på ställen och tider där de har störst changs att ta fortkörare, och inte där de möjligtvis skulle behövas, och är dom då riktigt nitiska blir man ju förbannad!
Och det är märkligt att nötter som tex nr18 inte fattar det. :huvet

Fler alkoholkontroller och färre fartkontroller! :tummenupp
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Von Gordis skrev:
Det brukar inte vara de vanliga fartsyndarna som står för dödsolyckorna, utan de som kör påverkade, eller är för gamla för att kunna köra ordentligt. :fakta
Snuten står oftast på ställen och tider där de har störst changs att ta fortkörare, och inte där de möjligtvis skulle behövas, och är dom då riktigt nitiska blir man ju förbannad!
Och det är märkligt att nötter som tex nr18 inte fattar det. :huvet

Fler alkoholkontroller och färre fartkontroller! :tummenupp
Ökad hastighet är ökad risk, varför tror du att HD snubbarna är i stort sätt olycksfria, hur många singelolyckor tror du orsakas av att någon körde för sakta.

Klart som fan att snuten står där dom ha chans att ta dig, konstigt vore väl annars :va

Jag kör oftast för fort trots att det är förbjudet, men om polisen tar mig igen så beror det väl på mig och inte på polisen, fri fart & anarkistisk regering finns inte i sverige ännu, men många verkar vilja ha det så.
 

ZX9R-98

Passande nick?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
ZX10R
Jag tycker iallafall att trafikpolisen suger feta hästar :finger

Det finns bättre saker för polisen att göra en stoppa bilister och hojåkare som kör i tex 102km/h på 90-väg.

Tycker jag!!
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
ZX9R-98 skrev:
Jag tycker iallafall att trafikpolisen suger feta hästar :finger

Det finns bättre saker för polisen att göra en stoppa bilister och hojåkare som kör i tex 102km/h på 90-väg.

Tycker jag!!

Ja det är sant, + 12 km/h är ju inte direkt livsfarligt på 90 väg, men lagen gäller och the police försöker nog bara sköta sitt jobb, en viss flexibilitet borde finnas men det bestämmer ju inte trafikpolisen, lagen är skriven och tillämpas därefter.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
GSXR1100R skrev:
Ökad hastighet är ökad risk, varför tror du att HD snubbarna är i stort sätt olycksfria, hur många singelolyckor tror du orsakas av att någon körde för sakta.

Dom är absolut inte olycksfria... va lugn för det!
 

Von Gordis

Nu med hjälmskrap!
Gick med
20 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
vfr 800 + cb 750 + minikina
GSXR1100R skrev:
Ökad hastighet är ökad risk, varför tror du att HD snubbarna är i stort sätt olycksfria, hur många singelolyckor tror du orsakas av att någon körde för sakta.

Klart som fan att snuten står där dom ha chans att ta dig, konstigt vore väl annars :va

Jag kör oftast för fort trots att det är förbjudet, men om polisen tar mig igen så beror det väl på mig och inte på polisen, fri fart & anarkistisk regering finns inte i sverige ännu, men många verkar vilja ha det så.

Polisen borde främst stå på de få platser där/då det är förknippat med fara att köra 30km/h för fort.
Ökad hastighet gör inte alls att riskerna blir särskillt mycket större, det har även rapporter från polisen visat. :fakta
De allra flesta singelolyckorna beror på att föraren varit påverkad eller somnat vid ratten; Ökad fart gör i alla fall att jag håller mig mer vaken.
Övernitiska poliser resulterar bara i att göra bara folk förbannade, och polisföraktande.
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Cujo.

Bra inlägg men jag är ganska mycket säker på att fortkörning inte klassas som förseelse. Det ger böter och inte bot. Man föreslog en ändring där för att kunna komma åt ägaren av fordonet vid automatiska fartkontroller, vilket man inte kan om det gäller brott.

Adrian.

Du skriver att de flesta dödsfall (icke naturliga) sker i trafiken. Vad har du fått den uppfattningen ifrån? Den stämmer väldigt lite.

Sen är jag själv av den uppfattningen att trafikpolisen skulle kunna bli mina hjältar om de la ner mer arbete på att jaga drogpåverkade/alkoholpåverkade trafikanter och lite mindre på att jaga fortkörare på motorväg.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Von Gordis skrev:
Det brukar inte vara de vanliga fartsyndarna som står för dödsolyckorna, utan de som kör påverkade, eller är för gamla för att kunna köra ordentligt. :fakta
Snuten står oftast på ställen och tider där de har störst changs att ta fortkörare, och inte där de möjligtvis skulle behövas, och är dom då riktigt nitiska blir man ju förbannad!
Och det är märkligt att nötter som tex nr18 inte fattar det. :huvet

Fler alkoholkontroller och färre fartkontroller! :tummenupp
Bortsett från att du gör ett personangrepp utan att veta vem jag är, så kan du ju berätta hur du underbygger det påståendet? Visa mej en undersökning som stöder ditt påstående så ska jag ta dej på allvar, annars förutsätter jag att du är ett vanligt arsel som inte vet vad du pratar om.
Jag kör ca. 18-20.000 mil/år, så jag ser var polisen står med sina kontroller, och jag kan upplysa dej om att du har fel! Kontrollerna står ofta på 30-sträckor, skymda partier på 70 och 90-sträckor och en liten del på 110-väg. Sätt dej i en lastbil och kör E4 i hela sin sträckning, så kommer du oxå att reagera över vilket j*vla tempo det är i trafiken! På din båge får du aldrig den upplevelsen eftersom du håller samma fart som alla andra.
Von Gordis skrev:
Ökad hastighet gör inte alls att riskerna blir särskillt mycket större, det har även rapporter från polisen visat.
De allra flesta singelolyckorna beror på att föraren varit påverkad eller somnat vid ratten; Ökad fart gör i alla fall att jag håller mig mer vaken
Detta måste vara ett av de mest korkade uttalanden i denna tråden!Ökad hastighet= större risk! Den dag du inser det kommer du att fatta varför vi har fartgränser. Vilken polisrapport visar på motsatsen?
Att öka farten för att hålla sej vaken funkar i ca. 10 min, sedan är du van vid den högre hastigheten. Vad gör du då? Ökar till fullgas? Lycka till!

När man läser sån här skit så hoppas man att Darwin har rätt, att den smartaste överlever......
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top