Körkortet bortblåst!

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Ugluk skrev:
Edit: Likhet inför lagen; Jag röstar på nästa icke-högerextrema riksdagsparti som föreslår inkomstbaserade bötesbelopp för fortkörning.
Ni på vänsterkanten vill väl att alla skall vara lite skyldiga och bära sin del av samhällets totala straffmängd. Hårda straff har ingen avskräckande effekt för rånmördare och gör därför ingen nytta. De skall rehabiliteras - så kort tid som möjligt. Hårda straff för fartsyndare och skattesyndare har en avskräckande verkan. De skall straffas - så hårt som möjligt. Det finns inga helt oskyldiga.

Sammantaget blir summan av de totalt utdömda straffen i samhället lika stor som nu men fördelas mer jämlikt mellan olika typer av brottslingar.
 

Mr_Suzuki

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda VFR
Du vet inte vad du pratar om! Du har ingen aning om hur länge jag kör, ej heller om jag håller för kort avstånd. Du generaliserar och påtalar problem som inte rör detta fallet öht. Jag har ingenstans påståt att vi ska sänka hastigheten, bara att vi ska hålla dom gränser som finns i dag.
Jag skulle oxå vilja veta hur många olyckor som beror på hastigheten, men det finns ingen bra undersökning om det. Däremot verkar van gordis veta vad han talar om, han kanske har gjort en egen undersökning? :rolleyes:[/QUOTE]



Hej igen. Jag är också en såndär ingenjör så jag ska göra ett räkneexempel på dig :rolleyes:
Du kör 18-20 000mil/år (Säg 18 000mil i jobbet). I Sverige har vi 8h/dag, jobbar 225dagar/år => 1800timmar jobb/år => 10mil färd i timman vilket är 100km/h (i snitt). Om du kuskar runt i din lastbil och snittar 100km/h så tycker jag att jag har hyfsat begrepp om din farlighet i trafiken. Om man gissar att du lastar/lossar ibland så ökar naturligtvis snittfarten du måste ha markant. :( Sannolikt är du inte lika bra förare efter 8timmar som du var tidigare på arbetsdygnet, heller. Det är också farligt! Det verkar som att du trasslat in dig i ditt resonemang.
Sen är jag beredd att hålla med dig :rolleyes: på en punkt. Du har säkert räddat ett antal liv på folk som gör idiotiska omkörningar, kör ut framför dig mm Jag tror dock inte hastigheten har varit det stora bekymmret i de fallen. Det är riskbenägna ungdommar som inte lärt sig "normalt" trafikvett. Då är det bra med erfarna förare (som du) som kan undvika katastrofer.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nr:18 skrev:
Jag har inte påstått att fler äldre dör i trafiken, alltså behöver jag inte framlägga några bevis för det påståendet. Poängen i diskussionen är inte huruvida äldre eller yngre dör i trafiken, utan om gnället på nån som bara gör sitt jobb. Polisen kan man ha många åsikter om, men att påstå en massa utan att presentera nåt som liknar bevis för påståendet är bara löjligt. Allmäna meningen här är tydligen att det är ok att ösa galla över en hel yrkeskår, när man bara är frustrerad över sina egna fel och brister. Jag anser inte att man kan klandra polisen när man själv gjort misstaget att köra för fort. Kan man inte ta sitt straff ska man heller inte göra brottet.
Slingra dig inte. Du har gjort många påståenden om olika sakförhållanden. Antingen tar du fram belägg för dem eller så slutar du kräva belägg av andra.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nr:18 skrev:
Påstår du att det inte är en ökad risk med ökad hastighet?
Nej.

Påstår du att det inte är en minskad risk med sänkt hastighet?
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Von Gordis skrev:
Och vad gäller d1ce:s påstående, så stämmer det att 18-24 åringar är överrepresenterade i olycksstatistiken.
Men vad jag skrev va att åldringar är överrepresenterade bland dödsolyckorna, dels för att den inte längre är kapabla att köra. Men också för att dom just är äldre och därför inte har lika stor chans att överleva vid en krock. :fakta
Läs inlägget innan du ifrågasätter det nästa gång. :ajjabajja

http://www.vv.se/traf_sak/stud_dodsolyckor/BD Olyckor.pdf

sidan 16 och sedan den gröna stapeln.

visserligen visar siffrorna dödade i trafiken och inte omkomna förarare...

edit: det är alltså till von gordis
 
Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Bingo skrev:
Ni på vänsterkanten vill väl att alla skall vara lite skyldiga och bära sin del av samhällets totala straffmängd. Hårda straff har ingen avskräckande effekt för rånmördare och gör därför ingen nytta. De skall rehabiliteras - så kort tid som möjligt. Hårda straff för fartsyndare och skattesyndare har en avskräckande verkan. De skall straffas - så hårt som möjligt. Det finns inga helt oskyldiga.

Sammantaget blir summan av de totalt utdömda straffen i samhället lika stor som nu men fördelas mer jämlikt mellan olika typer av brottslingar.

Hahaha, :hihi
klockren analys av socialismens innersta väsen. Regnar det i Stockholm skall det fan i mig regna i Skåne också. Får man inte tid för höftledsoperation i Göteborg skall man fan i mig inte få tid i Värmland heller. Sitter låginkomsttagare på kåken skall fan i mig höginkomsttagarna också in.
Det trista är att det från socialistiskt håll finns minimal benägenhet att förbättra exempelvis vården så att alla få vård på rimliga villkor. Nä, förbjud privata alternativ så att ingen kan köpa sig förbi köerna. Rättvisa über alles!

Lite OT kanske men, va fan....
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Ugluk skrev:
Tycker vare sig bättre eller sämre om poliser jämfört med andra människor. Det är din attityd som suger.

Det är okej att vara bitter över en körkortsförlust några dar, men att skylla sina egna tillkortakommanden och sitt usla omdöme vid ett visst tillfälle på en så viktig yrkesgrupp är bara ynkligt.

Ta det som en man, tig o lid.

Edit: Likhet inför lagen; Jag röstar på nästa icke-högerextrema riksdagsparti som föreslår inkomstbaserade bötesbelopp för fortkörning.

Finns det överhuvudtaget högerextrema riksdagspartier i det här landet??? Jag måste ha missat något. Sen anser jag att det finns viktigare frågor för det här landet än fortkörningar. Landet håller på att gå bankrutt och när länsstyrelsen tog mitt KK så förlorade dem deffinitivt mer pengar än de tjänade, polisen fick 2000, advokaten lite mer, staten massa mindre (inget bilkörande, inget arbete) och försäkringsbolaget fick nöjet att ej få mig som kund (har numera inte råd att försäkra en någorlunda vettig bil på mig själv...!)

Nästa gång stanna icke... och det är egentligen inte snuten som suger getballe utan det är det genomruttna systemet bakom,

/Felix
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Ankan skrev:
Hahaha, :hihi
klockren analys av socialismens innersta väsen. Regnar det i Stockholm skall det fan i mig regna i Skåne också. Får man inte tid för höftledsoperation i Göteborg skall man fan i mig inte få tid i Värmland heller. Sitter låginkomsttagare på kåken skall fan i mig höginkomsttagarna också in.
Det trista är att det från socialistiskt håll finns minimal benägenhet att förbättra exempelvis vården så att alla få vård på rimliga villkor. Nä, förbjud privata alternativ så att ingen kan köpa sig förbi köerna. Rättvisa über alles!

Lite OT kanske men, va fan....

Haha, sorry men jag måste bara.. :hihi

WORD :tummenupp :D
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Bingo skrev:
Det gör den inte alls det. Utbildad praxis är inte förenlig med lagens skrivelse. Att du inte kan skilja på särskilda och synnerliga skäl är en sak, men att Länsstyrelserna inte förmår göra det är allvarligare.
Finns väl inget som kan klassas som goda anledningar att du inte måste följa lagen, nästan alla kör för fort med sporthoj men ganska få blir ertappade och bestraffade, jag är så pass korkad att jag fortsätter att köra för fort trots att jag vet påföljderna och är därmed beredd att ta ev straff/påföljder, men många verkar vilja hävda att det är allas rätt att speeda i trafiken, glöm inte att det finns andra trafikanter som inte uppskattar att du blåser förbi i 170 på 70 väg.

Att köra 70 på 90 sträcka är åxå farligt, om inte det är väldigt dåligt väglag förståss, men att ligga + 10-20 % över speed limit är knappast farligt.
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
GSXR1100R skrev:
Att köra 70 på 90 sträcka är åxå farligt, om inte det är väldigt dåligt väglag förståss, men att ligga + 10-20 % över speed limit är knappast farligt.
Graden av risk/farlighet bestäms inte av vad som står på hastighetsskyltarna.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
GSXR1100R skrev:
Finns väl inget som kan klassas som goda anledningar att du inte måste följa lagen, nästan alla kör för fort med sporthoj men ganska få blir ertappade och bestraffade, jag är så pass korkad att jag fortsätter att köra för fort trots att jag vet påföljderna och är därmed beredd att ta ev straff/påföljder, men många verkar vilja hävda att det är alla rätt att speeda i trafiken, glöm inte att det finns andra trafikanter som inte uppskattar att du blåser förbi i 170 på 70 väg.

Att köra 70 på 90 sträcka är åxå farligt, om inte det är väldigt dåligt väglag förståss, men att ligga + 10-20 % över speed limit är knappast farligt.

Ögonkänare :D Jag skall blåsa förbi dig i häckeberga till sommaren på slangen i 170 blås.

Du är faktiskt en liten moraltant Micke, som tycker väldigt mycket vad andra skall göra och vad som är rätt/fel, sen följer du inte upp till det själv...smisk ska du ha :arsele :whip

Mvh// www.moralmicke.tant
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
GSXR1100R skrev:
Finns väl inget som kan klassas som goda anledningar att du inte måste följa lagen...
Nej men lagen ger utrymme för att anpassa straffet efter varje syndares behov av körkort.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Zilversurfer skrev:
Ögonkänare :D Jag skall blåsa förbi dig i häckeberga till sommaren på slangen i 170 blås.

Du är faktiskt en liten moraltant Micke, som tycker väldigt mycket vad andra skall göra och vad som är rätt/fel, sen följer du inte upp till det själv...smisk ska du ha :arsele :whip

Mvh// www.moralmicke.tant

Ohhh spank me harder, javisst men jag erkänner ju att jag oftast kör för fort trots att man inte får, vissa här hävdar att systemet är fel och det må så vara, men trots allt så hjälper det inte att gnälla över trafikpoliser & annat otyg, DU själv bestämmer hur fort du vill köra och ingen annan.

Jag är inte laglydig och visst händer det att man gasar satan i häckeberga, dock inte där det står hus och lekandebarn skyltar, vad som är tröttsamt är alla dessa anklagelser mot trafikpoliser som faktiskt bara sköter sitt jobb.

Dessutom så kvaddade du nog din 636:a vid SM på Knudan för att slippa komma sist, smärta och kostnader men ingen som bråkade om dina 1.03 :hihi
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Bingo skrev:
Nej men lagen ger utrymme för att anpassa straffet efter varje syndares behov av körkort.
Bullshit i mina ögon, det funkade inte för mig iaf, max straff trots intyg och gråtbrev (ja man försöker ju).

Bättre vore att höja bötesbeloppet liknande danskarnas system, du får köra Max 80 km/h för fort på motorväg i danmark, sen åker lappen, bötesbeloppen är dock skyhöga, men i regel får man behålla sitt KK.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
GSXR1100R skrev:
...
Bättre vore att höja bötesbeloppet liknande danskarnas system, du får köra Max 80 km/h för fort på motorväg i danmark, sen åker lappen, bötesbeloppen är dock skyhöga, men i regel får man behålla sitt KK.


Det är väl inte bättre?? Vi svenskar grinar som grisen o vi blir av med lappen men vi vet alla att våra bötesbelopp är skrattretande.

Tanken med ett straff är väl att det ska kännas. Eftersom frihet under ansvar inte funkar på svenskar så kommer vi få hårdare straff, mer övervakning i form av kameror och vi kan inte skylla på någon annan än oss själva som kollektiv.

Är de 800 människor som dör i trafiken varje år? Och så undrar folk varför polisen jagar fartsyndare.
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Chrille skrev:
Det är väl inte bättre?? Vi svenskar grinar som grisen o vi blir av med lappen men vi vet alla att våra bötesbelopp är skrattretande.

Tanken med ett straff är väl att det ska kännas. Eftersom frihet under ansvar inte funkar på svenskar så kommer vi få hårdare straff, mer övervakning i form av kameror och vi kan inte skylla på någon annan än oss själva som kollektiv.

Är de 800 människor som dör i trafiken varje år? Och så undrar folk varför polisen jagar fartsyndare.

Hur många dessa dog på grund av att de körde för fort då? och hur många dog / ställde till olyckor pga, fylla, narkotika, läkemedel osv..

Det är inget annat än ett jävlig bekvämt sätt att få in ordentligt med deg till staten, den som tror att staten på allvar bryr sig om sånt tjafs som 800 döda pga trafik är ute och cyklar.
Vi svenskar har vant oss vid storebror helt enkelt och reagerar inte på att vi blir övervakade.

Alla ni som är för massiva straff för fortkörning och andra skitförseelser måste ju rimligtvis vara för dödstraff och tortyr om vi nu skall expandera skalan uppåt??

/F
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Felix skrev:
Hur många dessa dog på grund av att de körde för fort då? och hur många dog / ställde till olyckor pga, fylla, narkotika, läkemedel osv..

..../F

En hel del skulle jag tro. Ofta är det frågan om kombinationer men exempelvis bälte ger att 200 av 400 som dör i trafiken varje år har inte haft bälte. Av dessa två hundra hade antagligen 100 överlevt om bältet suttit på.

Vänd ditt resonemang - hur många singelolyckor tror du sker i laglig fart?

Felix skrev:
...

Det är inget annat än ett jävlig bekvämt sätt att få in ordentligt med deg till staten, de....


Skitsnack. Tingvall har rätt i en del saker och på vägar där han får bestämma med åstskilda körfält och kameror så dör inte folk längre. När vi inte har friheten attt välja fel längre så funkar det.

Vill vi ha det så? Och vem ska vi skylla på utöver oss själva och våra föräldrar...
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Felix skrev:
Alla ni som är för massiva straff för fortkörning och andra skitförseelser måste ju rimligtvis vara för dödstraff och tortyr om vi nu skall expandera skalan uppåt??

/F
Nej, vi talar om straffnivellering. Ungefär samma straff oavsett brott. Vänstern vill inte lösa våldsbrottsproblematiken med hårdare straff. Hårdare straff fungerar bara på brott utan offer, som t ex fortkörning. I vänsterns idealstat alltså.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
Nej, vi talar om straffnivellering. Ungefär samma straff oavsett brott. Vänstern vill inte lösa våldsbrottsproblematiken med hårdare straff. Hårdare straff fungerar bara på brott utan offer, som t ex fortkörning. I vänsterns idealstat alltså.

Tjafs. Körkortsindragning får fartsyndare att tänka sig för utan att ruinera dem. Det är det enda vettiga straff förutom dagsböter som kan vara aktuellt i sammanhanget. Fortkörning för de rika är motbjudande...
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Felix skrev:
Det är inget annat än ett jävlig bekvämt sätt att få in ordentligt med deg till staten, den som tror att staten på allvar bryr sig om sånt tjafs som 800 döda pga trafik är ute och cyklar.
/F

I så fall är jag ute på en lång cykelsemester. 800 döda är dyrt, och kostnader är något som staten bryr sig om.

Ett kostnadsexempel som inte har med trafik att göra. Men som kanske kan visa på en del av kostnaderna vid trauma

Det brann för några år sedan och massor av ungdomar dog. Många blev också skadade. Räddningstjänst hade ca 2 h då de bar folk och körde skytteltrafik till sjukhus. Sjukhusen hade ungefär 2 månaders insats. Kommunen har idag 150 heltidstjänster gånger 60 år som tar hand om de överlevande. Eftersom det handlade om ungdomar så är det en massa i inkomstskatt som kommun och stat blir utan också.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top