Har någon någonsin sett en laserpicka-kontroll i en uppförsbacke, övergång från 70 till 90-begränsning eller på något annat ställe där man automatiskt kör lite långsammare än normalt ?
Näe, dom står där det är sannolikast att man av misstag håller lite för hög hastighet.
Uppsåtet till brottet tas alltså ICKE i beaktande.
---------------------
Nu ska jag liva upp livet för er med en helt äkta och av mig upplevd historia.
En gång, för mycket länge sedan cyklade jag trampcykel. Det var höst, blött, och mörkt som sjutton. Jag hade förstås glömt mina fina batterilysen till cykeln och kommer på det halvvägs. Äsch, skit, inte sjutton vänder jag nu.
Precis innan jag kommer fram till mitt mål så ska jag passera ett ställe utan gatubelysning - det är kort sagt kolsvart. Givetvis möte jag en polisbil... jag håller andan, och världen förbyts i ett blåvitt blinkande och tjutande. Satan.
Jag stannar vid vägkanten, står med ryggen mot ett diket, och herr Polis stormar ut, ställer sig mittemot mig och börjar skälla.
-"Men för helvete! Är du inte klok! Va sjutton tänker du med! Är du dum? Fattar du inte att du inte syns ? Va? va?"
Och då släpper jag bomben, och säger -"Jo, men... ni såg ju mig, eller hur?"
Herr Polisman kippar två gånger efter andan, fattar vad jag sagt och blir komplett galen, tar ett steg närmare mig, och skäller som bara den. Jag ler. Han blir tokigare. Kollegan i bilen tittar på oss, och herr polisman tittar på kollegan.
Tur det, annars hade det nog blivit ett blåöga
Det hela slutade med 400:- i böter, jag fick t.o.m baklyset bort-rabbaterat.
Kontentan : Man ska ha kul för sina pengar.
Så, det var det det.
//P
Nr:18 skrev:
Bara skitsnack att yrkeschaufförer har lättare att få behålla kortet vid fortkörning! Be kärringen som sa det att kontakta mej, för den myten ska hon inte sprida. Tvärtom anser dom att eftersom man är yrkeschaufför ska man vara en förebild och vara mer rädd om sitt kk.