Körkortet, känns tragiskt :(

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Hej, jag försökte ta körtkortet förra året men kugga lite på uppkörningen. Sen fanns det inga mer tider.

Alltså en sak nu, ja skulle vilja övningsköra privat men har ingen att köra med.
Alla ja känner vågar inte eller vill inte. De har ju mckort men ingen mc så ingen vill sitta på där bak.

Varför kan man inte få köra med bil bakom?!?! Vågar man göra det?
Eller ska man tigga här på sh om någon som man kan köra för.

Kändes så tungt när jag kugga, 5övningskörlektioner åt helsike. Det är att jag vill köra lite mer privat, skulle känna mig så mkt säkrare då om ja fick åka lite i trafiken.

Vill verkligen lyckas i år. Kan man verkligen inte få köra me bil bakom o sen spela lite dum när polisen stoppar en?
 

Coola Ola

Guest
Pr0bz skrev:
Hej, jag försökte ta körtkortet förra året men kugga lite på uppkörningen. Sen fanns det inga mer tider.

Alltså en sak nu, ja skulle vilja övningsköra privat men har ingen att köra med.
Alla ja känner vågar inte eller vill inte. De har ju mckort men ingen mc så ingen vill sitta på där bak.

Varför kan man inte få köra med bil bakom?!?! Vågar man göra det?
Eller ska man tigga här på sh om någon som man kan köra för.

Kändes så tungt när jag kugga, 5övningskörlektioner åt helsike. Det är att jag vill köra lite mer privat, skulle känna mig så mkt säkrare då om ja fick åka lite i trafiken.

Vill verkligen lyckas i år. Kan man verkligen inte få köra me bil bakom o sen spela lite dum när polisen stoppar en?

Spela dum kan du naturligtvis alltid göra. Om det sen hjälper är väl inte så troligt. Finns det någon anledning till att ingen vågar sitta bakpå tror du? Det är också helt annorlunda att köra med skjuts jämfört med att sitta själv på hojen.
 

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Coola Ola skrev:
Spela dum kan du naturligtvis alltid göra. Om det sen hjälper är väl inte så troligt. Finns det någon anledning till att ingen vågar sitta bakpå tror du? Det är också helt annorlunda att köra med skjuts jämfört med att sitta själv på hojen.

Mormor eller farmor vågar inte sitta bak därpå, inte min granne heller han har inte äns kört moped så de e därför.

Jo jag vet att de med är skillnad men ändå, man får lite lite mer koll från mcsitsen på trafiken, i skillnad om ja skulle köra med bil.

Vad kan böterna bli om ja kör me bil bakom istället för mc?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Varför vill du nödvändigtvis ut och köra med någon som inte är van att köra själv? Hur mycket kommer det att ge?
 

Optimus Prime

:Þ(Ÿ)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
CRF 450
man får väll köra med bil bakom om du har komunikation mellan er 2 (dvs head set)....eller är ja ute och cyklar?
 

Socrates

Guest
Har ingen aning om böterna, men det känns som böter är ditt minsta problem. Hade jag varit du hade jag nog varit mer rädd att de skulle dra in ditt nuvarande körkort eller skjuter upp dina chanser att få lämp några år. Fast jag vet dock inte hur hårda de är på sådant.

Edit: Bah, kalle var snabb
 

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Optimus Prime skrev:
man får väll köra med bil bakom om du har komunikation mellan er 2 (dvs head set)....eller är ja ute och cyklar?


Eftersom trafikskolan får det borde väl privatpersoner med få göra det? =(
 

Socrates

Guest
Pr0bz skrev:
Eftersom trafikskolan får det borde väl privatpersoner med få göra det? =(

På vägverkets sida står det:

Privat övningskörning på MC

Om du övningskör på motorcykel i gatutrafik och vid landsvägskörning måste handledaren följa med som passagerare på motorcykeln eller själv köra motorcykel.
 

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Samuel_LJackson skrev:
Shiiit... 5 (fem)!!!!! lektioner!
:rolleyes:


Ja men det är ju så dyrt =), en lektion är ju lika mkt pengar som en uppkörning.
Min trafikskolelärare sa att ja galant på att köra men att ja var lite nervös vid ex upkörning så ja skulle behöva lite mer vana i trafiken på mcn. Därför tänkte ja ta de billigaste alternativet att köra privat.
 

Almer

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
ingen.
jag blev ox när jag kuggade första å bestämde mig att aldrig mer ta en körlektion efter de. Alltså blev det att köra på egen hand å hoppas på att inte bli stoppad. Det blev jag inte, å körde upp sommaren 04 med min polka färgade R1. Körde tom till uppkörningen själv. Visst ibland var man lite nervig när farbror blå var bakom men som sagt de löste sig. Körde ca 50 mil på egen hand. Lycka till å kör bara!
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Hyr en hoj åt nån som kan tänka sig köra med dig. När jag övningskörde med min 125:a så hyrde farsan en cb 750 en helg (han tyckte den gick som en raket :hihi ). Jag fick 40 mil i stort sett gratis och farsan hade minst lika roligt han. Kan ju vara värt att kolla upp iaf, kostade la ca 700/dygn att hyra en sån hoj.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Pernell skrev:
Finns väl inget som är så bra som att få lite erfaranhet va?
Risken om han övar med någon som inte själv kör hoj är att han får en massa dåliga vanor och nöter in felaktiga tekniker som inte hans oerfarna privata handledare ser.
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Esquire skrev:
Varför vill du nödvändigtvis ut och köra med någon som inte är van att köra själv? Hur mycket kommer det att ge?

Ger inte övning färdighet? Eller hur var det?
Jag tog både A och B med hjälp av farsan, och han har bara kört bil i sitt liv. Så det verkar som att körning utan nån mc-instruktör ger nåt iaf.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Hur kan du säga att 5 lektioner åt helsike?
Att köra mc är ingen lek. Det är något som kostar ett flertal av våra kamrater livet varje år... och ännu fler som får men för livet. Det du lär dig på en körskola är någon som förhoppningsvis skall ge dig en insikt vilka faror som finns och framför allt lära dig hur du framför din mc på ett trafiksäkert sätt.
Var du så nervös på din uppkörning så att du kuggade var du helt enkelt inte mogen att köra upp ännu. En del av de skadade/döda ovan skulle KANSKE ha betet/gjort annorlunda om de haft en ordentlig utblildning i grunden.
Tyvärr så finns det många som rusar igenom med några få körtimmar för att sen ha tur på uppkörningen.
Visst lektioner är dyrt. Men jmf det med en klotat hoj där du får pynta självrisk mm.. Och framför allt.. förhoppningsvis kommer du ha ett körkort i många år... Slå ut kostnaden på de åren och du kommer att inse att det inte blir så dyrt.


Lycka till

mvh Esso
 

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
som det stog på min lapp kunde jag bara övningsköra med en som HADE MC kort.. Som tur va så hade min Styvfassa MC kort och MC också. Han var tvungen att köra bakom med MC, Bil var inte tilllåtet.. Själv Övningskörde jag också på skola 4 gånger. Men den gubb jävlen som jag hade som handledare ville bara suga pengar i från maj.. 4000:- sög aset. Hatar han

:argpådato Tzööö!
 
Last edited:

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Sök efter SHare i närheten och sen är det bara att börja tigga.. finns säkert någon som är på mot en fika eller så :)
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top