Körkortet, känns tragiskt :(

Gabor

Guest
espa skrev:
luta omkull hojen och trycka på fotbromsen Ho oh ho ho snacka om aktiv passangerare, du kan aldrig ha setat bakpå nån hojj för då skulle du ha fattat att det inte riktigt funkar så :hihi

Samma sak igen, det man KAN eller SKA göras i en nödsituation, sa inte att det är så man kör. Men MÖJLIGHETEN fins, annars är det faktiskt lättare att bara låta eleven köra åt helvete. Kan i många fall vara det bästa alternativet, då slipper man fler klåpare å dårar i trafiken framöver. :rolleyes:
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Gabor skrev:
Det går aldeles utmärkt att köra en hoj utan styre.....

Titta under tråden filmer, där finns en hel del att se om det går att hantera en hoj utan eller med styre.

Det är jag ytterst tveksam till, speciellt i trafik.

Jo det går göra massor med en hoj utan o hålla i styret, jag har inte sett så många lägga ner i fart o skrapa motorkåpa utan o hålla i styret dock. Sen om det går o köra på bakhjulet utan att hålla i styret är nog inte så intressant för övningsköraren.
 

_basse_

ailirpA
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia RSV Mille
Avarage skrev:
Att håna någon som ger en kommentar efter bästa förmåga men som kanske inte är 100% korrekt/fungerande är fel och visar på taskig attityd. Korrigera i stället påståendet med relevant fakta!!! :7peta

// Niklas

OK! Sorry, du har rätt! Kunde inte låta bli.

Faktum är att man som passagerare inte kan påverka så mycket. Skulle man som passagerare försöka luta ner hojen i en paniksituation tror jag det skulle gå helt åt helvete! Föraren kommer att försöka kompensera lutningen och inte ha en chans att reda ut situationen (vilket han kanske gjort utan handledarens "hjälp")

Bromsa med fotbromsen är väl kanske inte heller det lättaste när man sitter bak. Ska man sparka bort förarens fot då eller? I en paniksituation är det väl oftast frambromsen som man använder till 90-95% av bromverkan?

mina 5 cents
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Pinky skrev:
Hyr en hoj åt nån som kan tänka sig köra med dig. När jag övningskörde med min 125:a så hyrde farsan en cb 750 en helg (han tyckte den gick som en raket :hihi ). Jag fick 40 mil i stort sett gratis och farsan hade minst lika roligt han. Kan ju vara värt att kolla upp iaf, kostade la ca 700/dygn att hyra en sån hoj.


Gjorde samma sak. Tog först några lektioner och övningskörde nästan inget privat = kugga.

Lånade en hoj til farsgubben (polares föräldrars, försökte betala men gick inte) och en till mig (Jordens största bockning och tack till dig). Tog en lektion för att få känna på nya provet (i våras, läraren skrattade när jag sa att jag hade uppkörning om ett par veckor eller vad det va). Sen var det bara o tokköra så mycket som möjligt under den veckan vi hade hojarna. Min hoj klara inte pressen inför uppkörningen (starta inte ens). Men Tibble trafikskola hade uppkörning samtidigt, och en 25kw fanns med i gänget, kunde hyra den för uppkörningen. Och klara det. På en hoj jag inte kört förut :banana



(känns som folk orkar bry sig...)
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Here we go again..............

Intressant är att det ses som en självklar mänsklig rättighet att varenda adrenalinstinn kille i Sverige skall få A-kort, helst gratis, men ingen över 35 bör ha rätt att köra bil.

//Snart 35
 

Gabor

Guest
HanneZ skrev:
Det är jag ytterst tveksam till, speciellt i trafik.

Jo det går göra massor med en hoj utan o hålla i styret, jag har inte sett så många lägga ner i fart o skrapa motorkåpa utan o hålla i styret dock. Sen om det går o köra på bakhjulet utan att hålla i styret är nog inte så intressant för övningsköraren.
OT:
Först så hoppar du på mig om att jag har fel , sen så påstår du att det går att göra en hel del ändå, har du skrivklåda eller tycker du att det är en sport att ifrågesätta alla på sh som inte tycker som du?OT slut

Läs igen, jag sa att det finns möjlighet för den som sitter bakpå, inte att han SKA göra det. Har du aldrig provat att hantera din hoj med bara knätryckningar mot tanken på en krokig väg, så gör det. Du kommer att fatta vad jag snackar om.

Ja , jag har kört en jävla massa år och mil på hoj, både på bana och överallt annars.
Har ALDRIG behövt ta om mitt KK, men det finns en anledning till det med.

Visst, innan någon påminner mig om det , jag kör som en gammal kärring, ligger alltid på mittsträngen, 1 km under gällande hastighetsbegränsning och leker polis. :rolleyes:
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Gabor skrev:
OT:
Har du aldrig provat att hantera din hoj med bara knätryckningar mot tanken på en krokig väg, så gör det. Du kommer att fatta vad jag snackar om.

Snälla, ta denna diskussion i någon av trådarna om motstyrning. På något sätt får jag för mig att du inte alls svänger med knäna, men jag kan ha fel... :rolleyes:

//Peter
 

Gabor

Guest
_basse_ skrev:
OK! Sorry, du har rätt! Kunde inte låta bli.

Faktum är att man som passagerare inte kan påverka så mycket. Skulle man som passagerare försöka luta ner hojen i en paniksituation tror jag det skulle gå helt åt helvete! Föraren kommer att försöka kompensera lutningen och inte ha en chans att reda ut situationen (vilket han kanske gjort utan handledarens "hjälp")

Bromsa med fotbromsen är väl kanske inte heller det lättaste när man sitter bak. Ska man sparka bort förarens fot då eller? I en paniksituation är det väl oftast frambromsen som man använder till 90-95% av bromverkan?

mina 5 cents

I en nödsituation, vilket det i så fall är frågan om, så är det bätrtre att bromsa med fotbroms än inte alls för att få ner farten eller ??
Att nödluta omkull en hoj är bättre än att låta eleven köra rakt in i det som uppenbarligen är en olycka. Det är upp till den som sitter bakpå. Jag sa bara att det finns en möjlighet, läs som ni vill.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Gabor skrev:
OT:
Först så hoppar du på mig om att jag har fel , sen så påstår du att det går att göra en hel del ändå, har du skrivklåda eller tycker du att det är en sport att ifrågesätta alla på sh som inte tycker som du?OT slut

Läs igen, jag sa att det finns möjlighet för den som sitter bakpå, inte att han SKA göra det. Har du aldrig provat att hantera din hoj med bara knätryckningar mot tanken på en krokig väg, så gör det. Du kommer att fatta vad jag snackar om.

Ja , jag har kört en jävla massa år och mil på hoj, både på bana och överallt annars.
Har ALDRIG behövt ta om mitt KK, men det finns en anledning till det med.

Visst, innan någon påminner mig om det , jag kör som en gammal kärring, ligger alltid på mittsträngen, 1 km under gällande hastighetsbegränsning och leker polis. :rolleyes:
Att ha fel betyder inte att vartenda ord du skrivit är fel, visst kan man påverka en hoj när man sitter bak men knappast på ett postivt märkbart sätt. Du skriver att handledaren ska sitta bak för att den SKA HA MÖJLIGHET(nöjd nu? :hihi) att kunna styra hojen eller bromsa hojen och det tror jag inte ett dugg på. Personligen har jag inget riktigt bra svar på varför handledaren sitter bak men jag försöker inte hitta på något heller.
 

Gabor

Guest
Froven skrev:
Snälla, ta denna diskussion i någon av trådarna om motstyrning. På något sätt får jag för mig att du inte alls svänger med knäna, men jag kan ha fel... :rolleyes:

//Peter
ok, du markerar med knäna, flyttar tyngdpunkten, osv. nog om detta..
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Froven skrev:
Snälla, ta denna diskussion i någon av trådarna om motstyrning. På något sätt får jag för mig att du inte alls svänger med knäna, men jag kan ha fel... :rolleyes:

//Peter

Nej men man svänger inte enbart med styret, tycker han har helt rätt.
Efter nyår måste handledaren gå en kurs, därför passade jag på att bli handledare åt en kompis precis före nyår :)
 

Gabor

Guest
HanneZ skrev:
Att ha fel betyder inte att vartenda ord du skrivit är fel, visst kan man påverka en hoj när man sitter bak men knappast på ett postivt märkbart sätt. Du skriver att handledaren ska sitta bak för att den SKA HA MÖJLIGHET(nöjd nu? :hihi) att kunna styra hojen eller bromsa hojen och det tror jag inte ett dugg på. Personligen har jag inget riktigt bra svar på varför handledaren sitter bak men jag försöker inte hitta på något heller.

JÄTTENÖJD... :pannkyss , men snacka med ett par riktigt erfarna hojutbildare.
det finns en del olika uppfattningar mellan de också. Som mellan oss, no hard feelings, keep up the good work. :tummenupp
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
HanneZ skrev:
Att ha fel betyder inte att vartenda ord du skrivit är fel, visst kan man påverka en hoj när man sitter bak men knappast på ett postivt märkbart sätt. Du skriver att handledaren ska sitta bak för att den SKA HA MÖJLIGHET(nöjd nu? :hihi) att kunna styra hojen eller bromsa hojen och det tror jag inte ett dugg på. Personligen har jag inget riktigt bra svar på varför handledaren sitter bak men jag försöker inte hitta på något heller.

En person bakpå kan påverka körningen jävligt mycket, både positivt och negativt. Och handledaren kan visst svänga hojen därbak i en paniksituation, men inte en kontrollerad svängning, men det kanske var vad du menade?
 

_basse_

ailirpA
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia RSV Mille
Gabor skrev:
I en nödsituation, vilket det i så fall är frågan om, så är det bätrtre att bromsa med fotbroms än inte alls för att få ner farten eller ??
Att nödluta omkull en hoj är bättre än att låta eleven köra rakt in i det som uppenbarligen är en olycka. Det är upp till den som sitter bakpå. Jag sa bara att det finns en möjlighet, läs som ni vill.
'


OK! Om du kan "nödluta" (nytt ord för mig) och använda fotbromsen, utan att föraren är beredd, för att undvika en olycka, utan att få sladd på bågen..... Ja, då ger jag mig...... :gnissla
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Gabor skrev:
JÄTTENÖJD... :pannkyss , men snacka med ett par riktigt erfarna hojutbildare.
det finns en del olika uppfattningar mellan de också. Som mellan oss, no hard feelings, keep up the good work. :tummenupp
Vad är erfarna hojutbildare? Trafikskolelärare? Dom har jag noll respekt för, de allra flesta är inte intresserade av mc för 5 spänn och lär ut på ett konstigt sätt. De vill hålla kvar elever så länge som möjligt och lär dessa endast att klara uppkörningen, inte att köra hoj. Det har vi ju oss själva att tacka för också iofs.

Sen hur bra SMC-instruktörer etc. är har jag ingen aning om.

Några hard feelings är det inte frågan om!

/ Hannes

-PLM- skrev:
En person bakpå kan påverka körningen jävligt mycket, både positivt och negativt. Och handledaren kan visst svänga hojen därbak i en paniksituation, men inte en kontrollerad svängning, men det kanske var vad du menade?
Jag kan inte se många scenarion framför mig där en handledare bak på motorcykeln kan styra bättre än föraren. Sen om nu handledaren slänger sig så pass åt sidan att hojen svänger nämvärt så är jag 100 % säker på att eleven omedvetet motstyr så hojen hamnar på samma kurs som innan.

Edit: Stafle
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
-PLM- skrev:
En person bakpå kan påverka körningen jävligt mycket, både positivt och negativt. Och handledaren kan visst svänga hojen därbak i en paniksituation, men inte en kontrollerad svängning, men det kanske var vad du menade?

Visst är det fullt möjligt att påverka tyngdpunkten från passagerarsitsen. Men det är svårt att flytta den snabbt och långt ut vilket krävs för en snabb korrigering.

Ju högre hastighet desto jobbigare (läs svårare) blir det. Dvs. det tar längre tid att få till en kursändring genom att inte påverka styret.

För att en hoj skall kunna svänga krävs förskjutning av tyngdpunkten så att jordens dragningskraft kan göra sitt med att luta hojen. Det överlägset effektivaste sättet är att vrida på styret. Sk. motstyrning.

Motstyrning måste man hålla på med tills rätt lutning har uppnåtts därefter möter man med gas för att bibehålla lutningen. Hastigheten sjunker succesivt pga. friktion mm. vilket gör att lutningen blir större om man INTE möter med gas och lätt acc.

Detta är grundorsaken till att alla andra sätt att luta hojen på tar tid!

Mvh!
// Niklas
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
enhjuling skrev:
Han där bak får väl ta ett stadigt grepp om förarens hjälm och styra på det viset.
Nu vet jag! Att kittla under den armen som man inte vill åt, då kommer föraren att dra till sig armen och därmed motstyra illa kvickt! :)
 

_basse_

ailirpA
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia RSV Mille
HanneZ skrev:
Nu vet jag! Att kittla under den armen som man inte vill åt, då kommer föraren att dra till sig armen och därmed motstyra illa kvickt! :)


Nu känner jag att vi är nära en lösning....... :tummenupp
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Tömmar :tummenupp
Då kan man styra på samma sätt som man styr en häst,
fast man måste förstås motstyra.
 
Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Top