Körkortet, känns tragiskt :(

.luzt

Livsnjutare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Superduke 05
GSXR72 skrev:
Fick du köra upp efter bara 5 lektioner ? Och inget privatkörande överhuvudtaget ?

Jag körde upp efter två lektioner, och ca 2h privatkörning. Men det hela hänger ju på vad man har för förkunskaper, själv började jag köra moped när jag var nio år, köppte min första tunga hoj när jag var 16år och se jag lever än idag ;)

Vad det gäller att ha någon bakpå vid övningskörning så skulle jag uppleva det hemskt jobbigt att ha en säck potatis som barlast. Då med tanke på oerfarenhet av hantering av motorfordonet som sådant tillsammans med trafikvana. Dessutom skulle jag tro att det är svårt att få med någon bakpå för en sådan färd ;P

Önskar dig lycka till med kortet, och hör av dig när du har lappen så kör jag ner till Vimmerby så vi kan köra en sväng :banana
 

granen

MEDLEM
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Västervik
Hoj
RF 600R, Honda CR
Dina fem körlektioner var väl inte förspillda pengar eller förspilld tid bara för att du inte tog körkortet samma säsong. Se det inte så negativt. Om du ändå har "glömt allt" vad du lärt dig på körlektionerna måste du ju ändå ta om körkortet varje säsong för att inte glömma hur man åker. Eller köra året runt. Så illa kan det väl inte vara?

Du har dina fem körlektioner innestående, så ta ett par till och kör upp fort som fan så är det ur världen sen!

Lycka till.
 

Rift

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2005
Ort
Västerås, Uppsala men oftast mittemellan
Hoj
Klr 600 motard
har inte läst alla inlägg men men, får bara säga tog runt 12 + dubbellektioner och får väl säga att man var lite sur och förnekade sin körteknink och trode man var kung och att man skulle klara uppkörningen hur lätt som helst.. får bara tacka min körlärare för att ha hållt kvar mig dem extra lektionerna som jag fick, guld värt och man kände sig säker i trafiken. En väldigt bilig % ökan att överleva i trafiken.. så det jag försöker säga är att MC SKOLOR OFTAST SER NÄR MAN ÄR SÄKER.. visst han sa även till mig att jag körde bra efter hälften och man blir lite trotsig, men man måste ju inse fakta man kan inte ett skit av trafiken och dess situationer när man är 16 år,, så mitt råd är att samla ihop pengar och bara betala snällt.. som sagt man förnekar att man måste ta fler lektioner efter hälften, sen inser man att läraren hade rätt och nöter på den sista hälfen av lektioner också, Lycka till med körkortet

körkort kostar pengar :död
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
GSXR72 skrev:
Fick du köra upp efter bara 5 lektioner ? Och inget privatkörande överhuvudtaget ?

Låter ju lite konsitgt, man ska lära sig bromsteknik, kurvteknik, övriga trafiken osv . Låter ju konstigt att du ens tänka på att köra upp med sådan lite körning, jag hade i alla fall inte vågat .

Jag körde mkt privat i somras , hade 2 kompisar som ställde upp, jag följade med i princip när dom skulle köra nånstans . Ikeas parkering var skitbra för bromsteknik, krypkörning osv .

Sen tog jag ett körpaket hos Lundgrens i Lund, klarade kortet på min första uppkörning . Bara bil som fattas nu :D

Har inte för brått med att ta kk, det är bättre att du lär dig på ett bra/säkert sätt !

Lycka till !! :banana


jag körde upp efter 2 lektioner, många tar inga alls men visst då blir ju deras privat uppkörning.

Tror det är ganska induviduelt hur många du behöver

Själv körde jag en 450 meters asfalterad sträcka något på 20 mil själv, sen åkte jag till körskolan (4mil) 3 gånger, då 2 körlektioner å uppkörning.

gick lika fint nu med bil, fick kortet 6 dagar efter 18 års dagen blev 3 körlektioner (blev godkänd till uppkörning efter första)

Sen har det väll med att göra vart du kör upp, här i värmland har vi några ställen med typ en rondel och en mack.... ska visst vara bland dom lättare ställena att få kort på:D

Har haft en jävla flyt och det har blvit billigt

Har även övninkört med bil efter och ingen på cykeln, men du lär ju åka dit.

edit har kört cross i 10 år innan och bilat till spanien 11 gånger pendlat till stugan 27 mil bort i stort sätt varje helg hela mitt liv så jag har ju varit en del på vägarna :hihi
 

Eyub

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 748S Ducati Corse Edition
Optimus Prime skrev:
man får väll köra med bil bakom om du har komunikation mellan er 2 (dvs head set)....eller är ja ute och cyklar?


Du e ute o cyklar.. endast vägverket / körskolan får använda denne metod

:banana
 

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Ort
Mullsjö (Jönköping)
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
Vi skaffade headset till jaktradios, så att jag kunde höra vad pappa sa när han åkte i bilen bakom. Det gick finfint! Sen tog jag även en körlektion innan uppkörningen för att va säker på att jag gjorde rätt.

Vet om att detta är olagligt, men det gick bra och nu har jag mitt körkort!

MVH Glenn
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Pr0bz skrev:
Mormor eller farmor vågar inte sitta bak därpå, inte min granne heller han har inte äns kört moped så de e därför.

Jo jag vet att de med är skillnad men ändå, man får lite lite mer koll från mcsitsen på trafiken, i skillnad om ja skulle köra med bil.

Vad kan böterna bli om ja kör me bil bakom istället för mc?
Det är handledaren som är ansvarig för utbildningen och övningskörningen. Han kommer dessutom sannolikt att få något form av "straff" om ni skulle köra bil efter. Tror du nån ställer upp på det? :kocko

Jag har kört med föräldrarna bakpå, men tycker definitift att köra med någon kunnig mc-förare är mkt bättre.

Som sagt har du inte råd med några enstaka lektioner kanske du inte ska åka hoj. Det är inte billigt att ta kk, men det är trots allt en investering för livet.

Om du kommer hit med en hoj kan jag köra med dig på snövägar, jag sitter bakpå - då får vi kul.

Lycka till!

---------------------------
Det var någon som hade kört sin egen hoj till privat uppkörning. Vilken :kocko
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Kronen skrev:
min kusin tog 10 - 11 lektioner. en lektion kostar 1000:-
:kocko Lite fööööör Många tyckte jag..


Säger du som har en biljakt som avatar .. :va

Pr0bz skrev:
Hej, jag försökte ta körtkortet förra året men kugga lite på uppkörningen. Sen fanns det inga mer tider.
bla bla bla ~


Vill du berätta för oss vad det var du kuggade på ? :rolleyes:

(ska göra upp uppkörning i vår och börjar redan bli nervis.. :D )
 

friflaj

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Landets krona - Skåne
Hoj
Harley V-rod
Visst e det sura pengar...

Visst e det sura pengar att lägag på en trafikskola, men jag tror att man har igen det för eller senare. Nere i Malmö är det iallafall ganska många som kuggar som bara kört privat. Visst finns det säkerligen många som klarar sig men ute på banan såg man många som inte ens visste hur dom skulle göra dom olika testerna. Så ska du bara köra privat se till att kolla upp alla såna små skit saker innan. för det är just dom små skit sakerna folk kuggar på.

Sen ska man ju se till att man hittar en skola som verkligen lär en något och som sen inte bara vill mjölka loss en massa pengar från dig.

Jag tog en himla massa lektioner fast att jag kördde mycket själv. Felet var väl mest att när jag kördde privat var det oftat på söderåsen och där håller man ju kanske inte direkt på regelerna.

Så leta upp en bra skola och kolla runder lite här inne så ska du nog få kortet innan solen den hittat tillbaka till Sverige igen. :)
 

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
Har du ingen polare som kör hoj? Det är väl lagligt att övningssköra om ni båda sitter på vars en hoj?
 
Last edited:

Hunt

Nu ännu långsammare...
Gick med
21 Nov 2005
Ort
Annelöv
Hoj
frugans gula VTR om jag frågar snällt
Handledaren måste vara godkänd av vägverket som handledare (pappret ska vara med), annars är det olovlig körning - och då kan du ju lika gärna övningsköra på egen hand.
 

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Läste bara dom 2 första sidorna och 3-4 st har redan föreslagit att killen ska skita i handledaren o köra ensam, olovligt...gör ju inte så mycket om körkortstillståndet ryker :rolleyes:

PUCKON!!! :kocko Är ni helt jävla dementa eller, man vet ju inte om man ska skratta eller gråta. :huvet
 

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Alltså seriöst våran skola är dålig. För de första har de inte egen hoj ja kan köra med, måste köra med min.

Sen på första lektionen somnade läraren då krävde jag 1 till gratis, fick det.

På de lektioner i stan och på landsväg sa han bara vart ja skulle åka, inget viktigt att tänka på eller hur ja skulle göra i vissa lägen. Han visade bara vägen.

Jag kugga på att ja avbröt fel i vänstersväng ( Har inte fått köra vänstersväng äns med trafikskolan) Och sedan glömt döda vinkeln i en stor rondell (det sa inte ens läraren till mig att kolla när vi själva åkte där några lektioner innan)

Läraren är usel och han äger alla trafikskolor på 7mils radie och jag vill inte åka 7mil + pengar för övningsköra. Det är min anledning till varför ja vill köra privat.

Han kanske var taskig mot mig för att jag körde som "privatelev" Sket i att skriva in mig o plugga hemma, kanske därför, jag vet inte.
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Haha somnade han ? :rofl

Jag tycker fan synd om dig. Låter som en skitkass skola. Dessutom behöva köra med egen hoj ? Vad får du pröjsa för varje lekt. ? Du borde bo i Klippan, här finns iaf vettiga mclärare och lektionerna kostar runt en 500 tror jag.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Jisses, vad mycket felaktig information som kan få plats på ett enda litet nätverk.

De som fortfarande hävdar att det går att styra genom att förflytta tyngdpunkten, klämma med knäna, sjunga högt i hjälmen eller hoppas riktigt, riktigt mycket att hojen kommer att svänga bör läsa den här länken,

http://www.superbikeschool.com/machinery/no-bs-machine.php,

och sedan lämna den här tråden i fred.

Probz,
fem lektioner är inte mycket, tyvärr. Jag klarade mig med sex, men körde en hel del privat. Då har jag fått in en jävla massa bilköra innan det, har man inte det så måste man lära sig trafiken också och då kommer det att krävas bra mycket mer av antingen lektioner eller privata timmar.

Låter som om du har en riktig skitskola att gå till. Jag hade krävt pengarna tillbaka och gått för gott om läraren somnat. Är de inte alerta och får man inga råd är det pengar i sjön att ta lektioner. Tid med bra handledare är däremot guld värt, och trafikskolelärare skall vara bra handledare. Visst fasen fixar man det utan om man kör nog privat med vem som helst, men en erfaren handledare är väldigt bra på att varna en för de dumma misstag man kan göra som ger kuggning.

Jag skulle absolut avråda från att fuska. Ja, det frestar. Varför hålla på och krångla med handledare när man har egen hoj stående i källaren? Och visst, de flesta klarar sig. Men åker du dit, ptja, försök igen 2009 eller så.

Åker någon i bil bakom är de inte handledare och du ägnar dig åt olovlig körning. De åker inte dit på något om de inte pratar sig in i det, de är i lagens ögon bara någon som råkade ligga bakom dig när du körde olovligt. En handledare åker däremot dit på allt dumt du gör när de handleder dig.

Ah, nu får det vara nog. Hitta en handledare eller ta några lektioner till hos en bra handledare (PM för tips om en bra här!). Det kostar att få A-kort och att köra hoj, men det är det värt. Du fixar det. No Probz... ;) :tummenupp

(Kunde inte låta bli den vitsen!)
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top