Körkortet, känns tragiskt :(

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
ft skrev:
Jisses, vad mycket felaktig information som kan få plats på ett enda litet nätverk.

De som fortfarande hävdar att det går att styra genom att förflytta tyngdpunkten, ...

Vad jag menar är INTE att det är den rätta (läs mest effektiva) sättet att svänga en mc på. Men praktiken har visat (testa i moderat fart skall du se) att hojen börjar luta åt det håll du förskjuter tyngdpunkten genom att luta din överkropp, om än mycket långsamt.

Vad händer med en hoj, som utan förarens input, lutar?

Den vrider styret åt samma håll den lutar åt! Rätt, eller?
Vad händer då och varför?

Den svänger pga. att radien på däcket är mindre ju längre ut mot däckets kant du kommer.

När hojen börjar svänga minskar farten, om du inte ger motgas vilket du inte kan göra (på de flesta hojar) om du inte håller i styret. Ju lägre fart du får desto mer lutar hojen. Jordens dragningskraft gör sitt!

Det enda vi BEHÖVER göra är alltså att förskjuta den totala tyngdpunkten (hoj + förare) utanför den centrala punkten av anläggningsytan för framdäcket. Och det förutsätter att hojen innan är 100% horisontal och att underlaget är 100% vågrätt. Hur ofta är dessa förutsättningar uppfyllda?

Nu är detta bara en massa teoretiskt snack (skitsnack kan tyckas). Så för att en människa bäst skall bli övertygad om att något funkar eller inte är det bästa, mest pedagogiska (i de flesta sammanhang åt minstånde) att helt enkelt pröva.

Mitt råd är dock att INTE testa ute på allmän väg utan avlyst område eller där det inte är trafik och andra hinder.

Det mest effektiva och korrekta sättet att luta en mc är dock genom motstyrning tills rätt lutningsvinkel har uppnåtts för att därefter näst intill släppa styret (hålla löst) och ge gas (lätt acceleration) för att uppnå det optimala viktfördelningen av 40% fram och ca. 60% bak (gaskontroll).

När väl rätt lutningsvinkel har uppnåtts behöver vi nämligen inte längre ge mer styrinput till hojen. Den svänger av sig själv (inbyggt i konstruktionen). Hur hårt brukar du/jag hålla i styret när vi svänger? Och varför?

Edit:
Hur många av oss har inte cyklat på en trampcykel utan att hålla i styret och ändå lyckats med att svänga?

"Enda" skillnaden mellan en tramphoj och en mc är vikten på fordonet och hastigheten den färdas med. Dessa två faktorer spelar naturligtvis stor roll för hur snabbt vi skall lyckas svänga men experimentet med en trampcykel visar att det GÅR.

Det är dock inget jag personligen fn. praktiserar när jag kör eftersom styret trots allt erbjuder det effektivaste och mest precisa styrinputen till hojen. Without any questions!

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

Gabor

Guest
ft skrev:
Jisses, vad mycket felaktig information som kan få plats på ett enda litet nätverk.

De som fortfarande hävdar att det går att styra genom att förflytta tyngdpunkten, klämma med knäna, sjunga högt i hjälmen eller hoppas riktigt, riktigt mycket att hojen kommer att svänga bör läsa den här länken,

http://www.superbikeschool.com/machinery/no-bs-machine.php,

QUOTE]

Försök att teoretiskt övertyga oss som provat å får det att funka praktiskt.. :rolleyes:

Länken, ....jösses...har bott i usa, jag tror på allt som skrivs i deras expert tidningar. :rolleyes: :rolleyes:

fortfarande, ut å prova själv, sen kan du komma och säga att det inte fungerar.

eller fråga Matti Tepsa... :tummenupp
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top