Körkortet, känns tragiskt :(

Pernell

Mañana
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Sista sovjetstaten
Hoj
953cc japan
Esquire skrev:
Risken om han övar med någon som inte själv kör hoj är att han får en massa dåliga vanor och nöter in felaktiga tekniker som inte hans oerfarna privata handledare ser.

Sant, men jag tror fortfarande att den övningen är bättre än ingen övning alls. Givetvis så tror jag på att nöta på körskolan i första hand. 5 lektioner är ju kanske inget att bygga en livs erfaranhet på..=)
 

espa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Hofors
Hoj
opel
Ut och kör då och träna, javisst blir du stoppad så kommer du säkert att förlora lämpen men även när du fått ditt kort så kommer du garanterat att göra saker som du skulle ha förlorat det på om du blev stoppad , kortet har man bara till låns (känns det som) själv tagit om det tre gånger.
 

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
espa skrev:
Ut och kör då och träna, javisst blir du stoppad så kommer du säkert att förlora lämpen men även när du fått ditt kort så kommer du garanterat att göra saker som du skulle ha förlorat det på om du blev stoppad , kortet har man bara till låns (känns det som) själv tagit om det tre gånger.


Det känns inte så smart egentligen :/
 

*Jonte*

** Schteekare **
Gick med
5 Sep 2005
Ort
zero-eight !
Hoj
El såldo !
Om det är så att du absolut inte får fram/har pengar till körkortet så får man ju överväga vissa alternativ.

Jag tycker att du ska gå några lektioner till, jag missa också 1;a uppkörningen :( Min lärare sa samma sak, dvs. att jag var helt klar, men så var oturen samt lite ouppmärksamhet framme just den dagen! Hade ju gått klockrent dagen innan, men så var det!

Komm ihåg att du ska lära dig ordentligt från början och inte så billigt som möjligt, en dag då du sitter själv på hojen o faran e`framme så hade du nog mer än gärna betalat dom där extra 1000-lapparna, men men.....det är helt upp till dig!

5 lektioner?!?! :confused: Tycker inte det låter mycket, vet folk som tagit betydligt mer, man kan inte bara räkna med att det är o sätta sig över hojen o köra, det kan ta lite tid för en del, o mindre för andra! :tummenupp
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Coola Ola skrev:
Det är också helt annorlunda att köra med skjuts jämfört med att sitta själv på hojen.

Med rätt justerad dämpare bak och gaffel fram skiljer sig endast inbromsningarna där man vid skjuts använder bakbromsen mycket hårdare!

I övrigt skiljer sig inget så länge passageraren inte hoppar runt på hojen eller man kör aktiv körning där föraren vill hänga ut. Men nu pratar vi ju gatkörning i allmänhet och övningskörning i synnerhet så det lär knappast vara aktuellt!

Det är min erfarenhet och så som jag har upplevt det hela. Du/andra upplever det kanske annorlunda. Om så är fallet skulle min gissning vara att ni inte har en stötdämpare bak som är rätt justerad för den extra last som tillkommer (passageraren). Vilket kan bero på att den helt enkelt inte orkar med (för klen fjäder). De flesta originalfjädrar är i det avseendet för klena. Och så till vida man inte specielbeställer en kraftigare fjäder till en piratdämpare (ex. Öhlin) så är de också för klena. helt enkelt för att de är utprovade för en förare om 75 kg och klarar lite packning på det men inget mer!

Mvh!
// Niklas

Pr0bz skrev:
Kändes så tungt när jag kugga, 5övningskörlektioner åt helsike.

Fel, dessa 5 lektioner är en erfarenhet du bär med dig. Och jag är övertygad om att du lärde dig ett och annat matnyttigt under dessa lektioner, eller? Dvs. se det som en investering för din framtid!

Mitt råd är att ta kontakt med en lokal mc-klubb som arrangerar regelbundna körningar, helst varje vecka. Under årens lopp har vi, i våran klubb (KMK, haft med folk som övningskört där vi har agerat instruktör (övningsledare). Vissa har sedan blivit medlemmar andra inte!

Jag kan gissa mig till att där har du störsat chans att finna någon som vill och kan agera övningsledare åt dig.

Försök sedan ha lite tålamod. För det är som SENSEI skriver intee gjort över en natt att bli skicklig motorcyklist och om du inte får en bra utbildning/erfarenhet att luta dig mot så riskerar du att behöva slanta upp bra mycket mer än vad 5 körlektioner kostar för att inte snacka om risken för personskador. Vad är de värda?

Lycka till!
// Niklas
 

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
Pr0bz skrev:
Mormor eller farmor vågar inte sitta bak därpå, inte min granne heller han har inte äns kört moped så de e därför.

Jo jag vet att de med är skillnad men ändå, man får lite lite mer koll från mcsitsen på trafiken, i skillnad om ja skulle köra med bil.

Vad kan böterna bli om ja kör me bil bakom istället för mc?


Har för mej att det räknas som olovligkörning om du kör och har en bil bakom.. Kolla med poliserna här på forumet de kanske har mer koll.. När jag var 16 å tog mitt 125a kort så fick mamma hoppa på bakom.. Lånade ställ å hjälm från skolan sen var det bara att ut och åka.. :tummenupp
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Ash, det mesta man lär sig på trafikskolan är självklara saker. Jag gick där bara för jag behövde låna hoj och få hjälp med garagesväng o de. Den dagen man lär sig isärklass mest är första dagen på hojen med körkort. När man ser bilarna svänga ut framför en inne i stan och när man kommer in i en kurva lite väl fort o man får börja fundera på hur i helvete man svänger med skiten :hihi
 

Headbanger

RockeR
Gick med
8 Jan 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki SV1000S -03
Om du inte har råd att ta några lektioner via trafikskola för att verkligen lära dig köra, hur ska du då sen ha råd att ha MC?
 

Gabor

Guest
Pr0bz skrev:
Ja men det är ju så dyrt =), en lektion är ju lika mkt pengar som en uppkörning.
Min trafikskolelärare sa att ja galant på att köra men att ja var lite nervös vid ex upkörning så ja skulle behöva lite mer vana i trafiken på mcn. Därför tänkte ja ta de billigaste alternativet att köra privat.

5 lektioner, åså tror du att det räcker??

Billigt ? Man får det man betalar för. Du behöver en hel del körvana, därför kuggades du.

From 1 jan så måste även handledaren för privat övningskörning gå en kurs.

Nu blir det svårare, å det räcker inte med att farmor sitterbakpå.
Kan finnas en anledning till att kraven ökar. Att handledaren ska sitta bakpå kan bero på att denne har i alla fall en chans att luta omkull hojen, trycka på fotbromsen osv, om det skulle börja barka åt skogen.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Gabor skrev:
... därför kuggades du....
Man kan kuggas av flera anledningar, vet flertalet som har körkort som inte borde ha det samt flera som inte har det som kör jätte bra. Testen är oftast pinsamt dåliga.

Gabor skrev:
...Att handledaren ska sitta bakpå kan bero på att denne har i alla fall en chans att luta omkull hojen...

Luta omkull hojen... :hihi Har du ens kört hoj? Släpp styret en gång o se hur mkt du kan påverka hojen.
 

espa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Hofors
Hoj
opel
Gabor skrev:
5 lektioner, åså tror du att det räcker??

Billigt ? Man får det man betalar för. Du behöver en hel del körvana, därför kuggades du.

From 1 jan så måste även handledaren för privat övningskörning gå en kurs.

Nu blir det svårare, å det räcker inte med att farmor sitterbakpå.
Kan finnas en anledning till att kraven ökar. Att handledaren ska sitta bakpå kan bero på att denne har i alla fall en chans att luta omkull hojen, trycka på fotbromsen osv, om det skulle börja barka åt skogen.
luta omkull hojen och trycka på fotbromsen Ho oh ho ho snacka om aktiv passangerare, du kan aldrig ha setat bakpå nån hojj för då skulle du ha fattat att det inte riktigt funkar så :hihi
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Gabor skrev:
Kan finnas en anledning till att kraven ökar. Att handledaren ska sitta bakpå kan bero på att denne har i alla fall en chans att luta omkull hojen, trycka på fotbromsen osv, om det skulle börja barka åt skogen.

Hmm, är det så?

Hur lutar man en hoj lättast? Är det genom att förflytta sin tyngdpunkt? Pröva skall du få se hur lätt (snabbt) du svänger (läs lutar för när du lutar hojen svänger den, så är den konstruerad). Jag gissar att föraren, vare sig han/hon är van eller ej, hinner bli rädd innan hojen ligger ner och försöker kompensera med styrutslag dessförinnan.

Genom att sitta bakpå känner man å andra sidan mycket bättre vad/hur föraren hanterar hojen. Dessutom underlättar det kommunikationen mellan förare / passagerare än om man sitter i bil. Med allt vad det innebär!

My 5 cents!
// Niklas
 

_basse_

ailirpA
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia RSV Mille
Gabor skrev:
Att handledaren ska sitta bakpå kan bero på att denne har i alla fall en chans att luta omkull hojen, trycka på fotbromsen osv, om det skulle börja barka åt skogen.


Du får inte åka på mig iallafall. Du verkar ha superkrafter :lol :D
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
HanneZ skrev:
Luta omkull hojen... :hihi Har du ens kört hoj? Släpp styret en gång o se hur mkt du kan påverka hojen.

Det GÅR men det är inte den mest effektiva sättet att svänga med en hoj. Testa skall du få se!

Mvh!
// Niklas

Att håna någon som ger en kommentar efter bästa förmåga men som kanske inte är 100% korrekt/fungerande är fel och visar på taskig attityd. Korrigera i stället påståendet med relevant fakta!!! :7peta

// Niklas

Och jag fattar inte varför flera olika svar som skapats separat från varandra hamnar i samma svar???

Svaret ovan (om att håna var avsedd som en generellt inlägg och inte riktat till någon speciell!
 

Gabor

Guest
HanneZ skrev:
Luta omkull hojen... :hihi Har du ens kört hoj? Släpp styret en gång o se hur mkt du kan påverka hojen.

Nä ,jag har inte ens set en hoj....:rolleyes:.. men min mamma har A körkort.

Undra om det ens är någon ide att förklara... :pannkyss.
Det går aldeles utmärkt att köra en hoj utan styre.....

Titta under tråden filmer, där finns en hel del att se om det går att hantera en hoj utan eller med styre.

_basse_ skrev:
Du får inte åka på mig iallafall. Du verkar ha superkrafter :lol :D

Nä, vill inte åka bakpå någon. Det är helt livsfarligt.
Men läser man vad som KAN göras som att det SKA göras så slutar nog många snart att ge råd, tips eller förklaringar till de som vet så jävla mycket men måste fråga om det mest elementära hojfrågorna .
 

Ripper

---------
Gick med
13 Oct 2005
Ort
Asås
Hoj
CRF250R
Gabor skrev:
5 lektioner, åså tror du att det räcker??


From 1 jan så måste även handledaren för privat övningskörning gå en kurs.

Tja,
Vill inte besserwissra...men jag var på körskolan igår och kollade:
Handledarutbildning, gäller bara för dom som skall övningsköra med stödhjuling.

Mycket ödmjukt
Jonas
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Avarage skrev:
Det GÅR men det är inte den mest effektiva sättet att svänga med en hoj. Testa skall du få se!



Att håna någon som ger en kommentar efter bästa förmåga men som kanske inte är 100% korrekt/fungerande är fel och visar på taskig attityd. Korrigera i stället påståendet med relevant fakta!!! :7peta

Jovisst _går_ det men att undvika en olycka eller liknande genom att passageraren slänger sig åt ena hållet tror jag inte på. Sen vet vi ju alla att hojen blir svårare att styra om nån i bak håller på o röra på sig. Ett nyp i armen och peka tror jag är mer hållbart.

Nä håna är väl inte bra. Men värre är när folk påstår saker till höger och vänster utan att veta skvatt som kan utgöra fara, nu va det inte så illa här men men läser ju ibland trådar i t.ex. mekforumet där folk tipsar om metoder som kan spränga den ovetandest till månen och tillbaka.
 

GSXR72

A divorce sucks
Gick med
5 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSXR 750 1989
Fick du köra upp efter bara 5 lektioner ? Och inget privatkörande överhuvudtaget ?

Låter ju lite konsitgt, man ska lära sig bromsteknik, kurvteknik, övriga trafiken osv . Låter ju konstigt att du ens tänka på att köra upp med sådan lite körning, jag hade i alla fall inte vågat .

Jag körde mkt privat i somras , hade 2 kompisar som ställde upp, jag följade med i princip när dom skulle köra nånstans . Ikeas parkering var skitbra för bromsteknik, krypkörning osv .

Sen tog jag ett körpaket hos Lundgrens i Lund, klarade kortet på min första uppkörning . Bara bil som fattas nu :D

Har inte för brått med att ta kk, det är bättre att du lär dig på ett bra/säkert sätt !

Lycka till !! :banana
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top