Coola Ola skrev:
Det är också helt annorlunda att köra med skjuts jämfört med att sitta själv på hojen.
Med rätt justerad dämpare bak och gaffel fram skiljer sig endast inbromsningarna där man vid skjuts använder bakbromsen mycket hårdare!
I övrigt skiljer sig inget så länge passageraren inte hoppar runt på hojen eller man kör aktiv körning där föraren vill hänga ut. Men nu pratar vi ju gatkörning i allmänhet och övningskörning i synnerhet så det lär knappast vara aktuellt!
Det är min erfarenhet och så som jag har upplevt det hela. Du/andra upplever det kanske annorlunda. Om så är fallet skulle min gissning vara att ni inte har en stötdämpare bak som är rätt justerad för den extra last som tillkommer (passageraren). Vilket kan bero på att den helt enkelt inte orkar med (för klen fjäder). De flesta originalfjädrar är i det avseendet för klena. Och så till vida man inte specielbeställer en kraftigare fjäder till en piratdämpare (ex. Öhlin) så är de också för klena. helt enkelt för att de är utprovade för en förare om 75 kg och klarar lite packning på det men inget mer!
Mvh!
// Niklas
Pr0bz skrev:
Kändes så tungt när jag kugga, 5övningskörlektioner åt helsike.
Fel, dessa 5 lektioner är en erfarenhet du bär med dig. Och jag är övertygad om att du lärde dig ett och annat matnyttigt under dessa lektioner, eller? Dvs. se det som en investering för din framtid!
Mitt råd är att ta kontakt med en lokal mc-klubb som arrangerar regelbundna körningar, helst varje vecka. Under årens lopp har vi, i våran klubb (KMK, haft med folk som övningskört där vi har agerat instruktör (övningsledare). Vissa har sedan blivit medlemmar andra inte!
Jag kan gissa mig till att där har du störsat chans att finna någon som vill och kan agera övningsledare åt dig.
Försök sedan ha lite tålamod. För det är som SENSEI skriver intee gjort över en natt att bli skicklig motorcyklist och om du inte får en bra utbildning/erfarenhet att luta dig mot så riskerar du att behöva slanta upp bra mycket mer än vad 5 körlektioner kostar för att inte snacka om risken för personskador. Vad är de värda?
Lycka till!
// Niklas