Körkortsteori, perfekt spårval?

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
"En fråga fann jag dock lite knepig, vilket är det perfekta spårvalet?"

- Var frågan verkligen perfekta spårvalet? Inte mest lämpliga/bästa?
Frågan var vilket är det bästa spårvalet, men i förklaringen står det att XXXX-Linjen visar den perfekta linjen
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ytterligare en pusselbit i "jakten på det rätta svaret":
Jag lyssnade på eftersnacket när min son körde upp häromåret (han klarade uppkörningen).

Hon sade bl a att han körde bra men att han körde mitt i sitt körfält. Att han borde utnyttja vägbanan mer, vara mer dynamisk, räta ut kurvor, köra mer efter vägen och "geografin" och inte mitt i som någon sorts spårvagn (mitt ordval det sista). Vi talade även om att jobba med placering i körbanan för att se långt in i kurvan, sådant som redan avhandlats i tråden.

Kloka ord tyckte jag, inspektören var f d körskollärare och gav ett kompetent intryck. Inte bara en sur provare alltså, utan upplevdes som en kvalificerad motorcyklist. Stort beröm till henne! (y)

Sonens svar var ungefär.
- Jo, jag vet det. Jag ville bara vara försiktig och uppföra mig. Köra försiktigt utan att bli alltför "dynamisk". Ville ju inte bli kuggad på någon detalj i onödan.

Och om inspektören hade gått på den "blå linjen" (kör i mitten!) så hade hans försiktighet varit rätt. Men nu hade hans inspektör så mycket praktisk erfarenhet att hon fattade egna beslut, oavsett vad som står i teoriboken.

EDIT: Själv hade jag gått åt det gröna hållet. Kört in kurvan på ett sätt så att jag fått maximal sikt, med gott om asfalt åt båda hållen för att kunna hantera en ev. undanmanöver höger eller vänster.
Jag hade rentav möjligen gått över i fel körbana för att se ännu längre in i kurvan och sedan skära kurvan efter det. Fast det sista är lite överkurs för sonen än så länge och kräver att man är väldigt snabb med undanmanöver vid ett eventuellt möte. Så det funkar bäst i lågtrafik! :)
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det finns nog ingen som kört MC som håller med "facit". Den blå linjen är för den som åker mc, d.v.s inte har fokus eller kontroll. En som kör MC bör ligga närmast den gröna, sedan kan vi ha diskussioner om apex och utgång. För övrigt lär ingen körskola ut den "blåa linjen" heller
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
För övrigt lär ingen körskola ut den "blåa linjen" heller
Du har inte frågat alla körskolor, det är jag helt säker på. Jag är inte lika säker på att du har fel, idag, men för två år sen hade du haft fel med ditt kategoriska påstående eftersom minst en körskola lärde ut exakt just det just då.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det finns som jag ser det vägande skäl för SMC-s sätt att se på detta. Faktiskt lite svårt att förstå att körskolorna och Trafikverket lär ut ovan med tanke på utfallet i verkligheten.
Kan det bero på att SMC utgörs av motorcyklister, som aktivt försöker både bli bättre förare, och också gärna vill komma hem varje dag, medan myndigheterna mer styrs av teoretiska antaganden, och all koppling till verklighet, empiri och helhetsbild sedan länge är avvecklad?

Inom segelflyg så måste blivande bogserpiloter (den som bogserar upp segelflygplanet på lämplig höjd) göra x antal starter som pilot i ett segelflygplan under utbildningen för att sätta sig in i och förstå hur man upplever det att bli bogserad. Tänk om man ställde som krav på dom som jobbar med trafik, trafikmiljö och stadsplanering att dom hade åtminstone A och B-körkort, och frekvent vistades i trafiken som fotgängare, cyklist, bilist och motorcyklist. Jag tror att våra regler och vägar skulle utformas på helt andra sätt då. Och det skulle belasta både sjukvården och kyrkogårdarna betydligt mindre än att generellt sänka alla hastigheter.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kan det bero på att SMC utgörs av motorcyklister, som aktivt försöker både bli bättre förare, och också gärna vill komma hem varje dag, medan myndigheterna mer styrs av teoretiska antaganden, och all koppling till verklighet, empiri och helhetsbild sedan länge är avvecklad?

Inom segelflyg så måste blivande bogserpiloter (den som bogserar upp segelflygplanet på lämplig höjd) göra x antal starter som pilot i ett segelflygplan under utbildningen för att sätta sig in i och förstå hur man upplever det att bli bogserad. Tänk om man ställde som krav på dom som jobbar med trafik, trafikmiljö och stadsplanering att dom hade åtminstone A och B-körkort, och frekvent vistades i trafiken som fotgängare, cyklist, bilist och motorcyklist. Jag tror att våra regler och vägar skulle utformas på helt andra sätt då. Och det skulle belasta både sjukvården och kyrkogårdarna betydligt mindre än att generellt sänka alla hastigheter.
Exakt det tror jag också, i all ödmjukhet. Det har ju visat sig exempelvis genom att Trafikverket styvnackat VÄGRAT inse att vajerräcken inte är Guds gåva till trafiksäkerheten... Och det finns många exempel på när verklighet och myndighet inte tänker likadant, för att uttrycka det milt.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag röstar för BLÅ. Bäst marginal att möta en full lastbilschaffis i fel fil.

Snart kommer ”Linjeförskjutningen” upp. Hehe

Perfekta spårvalet borde defineras med
Snabbast eller säkrast. Väljer man snabbast beror det ju på vilken typ av cykel man har. En MotoGP ducce där man kör Point and Full Pung ala Yamma Smooth and Round.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Exakt det tror jag också, i all ödmjukhet. Det har ju visat sig exempelvis genom att Trafikverket styvnackat VÄGRAT inse att vajerräcken inte är Guds gåva till trafiksäkerheten... Och det finns många exempel på när verklighet och myndighet inte tänker likadant, för att uttrycka det milt.
Då skulle du testa resultatet av trafikplanerarna i Stockholm, som inte ens har ambitionen att bygga säkra cykelbanor, utan använder dom som ett grafiskt inslag i stadsmiljön. Tex har man gjort den sicksackig i en nedförsbacke i ett nybyggt område, för det såg fint ut. Plattlagd är den också, för maximal halkighet.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Du har inte frågat alla körskolor, det är jag helt säker på. Jag är inte lika säker på att du har fel, idag, men för två år sen hade du haft fel med ditt kategoriska påstående eftersom minst en körskola lärde ut exakt just det just då.
Mitt minne från den tiden imponerade inte. "Min" körskola släppte fram en person till uppkörning som vägrade använda frambromsen. Själv blev jag påkörd på körgården under träning då de dubbelbokat och vi var för många där. Jag klarade mig men hon som körde på mig bröt två revben. Detta var vad som då ansågs vara en av de mest seriösa körskolorna...
 

Raderad medlem 61114

Guest
Mitt minne från den tiden imponerade inte. "Min" körskola släppte fram en person till uppkörning som vägrade använda frambromsen. Själv blev jag påkörd på körgården under träning då de dubbelbokat och vi var för många där. Jag klarade mig men hon som körde på mig bröt två revben. Detta var vad som då ansågs vara en av de mest seriösa körskolorna...

Finns alltid folk som är värdelösa på sina jobb. Tänker att det är antagligen inte annorlunda för trafiklärare eller uppkörningsinspektörer.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Finns alltid folk som är värdelösa på sina jobb. Tänker att det är antagligen inte annorlunda för trafiklärare eller uppkörningsinspektörer.
Har pga egna "elever" (handledare) haft förmånen att närvara vid ett antal körprov. Särskilt en bekant och mycket erfaren trafiklärare brukar jag prata med när vi står där och väntar.

Enligt honom så är det många som tjatar sig till en uppkörningstid fast de inte alls är redo och jag har sett tillräckligt många för att vara böjd att hålla med. Numer är han på gränsen till cynisk och anser att det är rätt åt dem, det kan vara nyttigt att bli utdömd av inspektören när man tror att man "kan".

Ofta ser man direkt när de kommer att de inte är vana att sitta på hojen. Inspektören kan nog se på 200m håll vilka som klarar provet och inte...
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Enligt honom så är det många som tjatar sig till en uppkörningstid fast de inte alls är redo och jag har sett tillräckligt många för att vara böjd att hålla med. Numer är han på gränsen till cynisk och anser att det är rätt åt dem, det kan vara nyttigt att bli utdömd av inspektören när man tror att man "kan".

Och så finns det körskolor som håller på eleverna onödigt länge. Jag skulle förmodligen inte klara uppkörningen enligt körskoleläraren. Jag skulle tydligen inte ha råd att köpa mc heller om jag inte hade råd att ta fler lektioner. Körde därför upp som privatist i stället för att ta fler lektioner och blev utan tvekan godkänd.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Och så finns det körskolor som håller på eleverna onödigt länge. Jag skulle förmodligen inte klara uppkörningen enligt körskoleläraren. Jag skulle tydligen inte ha råd att köpa mc heller om jag inte hade råd att ta fler lektioner. Körde därför upp som privatist i stället för att ta fler lektioner och blev utan tvekan godkänd.

Vilket spårval föredrar du? ;)

För körskolans del är det ju ingen bra reklam att eleverna inte klarar uppkörningen.

Klarade du uppkörningen skulle du förmodligen anses mogen även av körskolläraren.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Vilket spårval föredrar du? ;)

För körskolans del är det ju ingen bra reklam att eleverna inte klarar uppkörningen.

Klarade du uppkörningen skulle du förmodligen anses mogen även av körskolläraren.
Nu är jag lite OT men när jag tog kortet frågade läraren hur jag kände med uppkörning och sa typ "om du frågar mig kan du boka imorgon men du måste känna dig beredd också"

/R
 

Löfbergsblå

Medlem
Gick med
20 Apr 2022
Hoj
Yamaha FZ
Det finns nog ingen som kört MC som håller med "facit". Den blå linjen är för den som åker mc, d.v.s inte har fokus eller kontroll. En som kör MC bör ligga närmast den gröna, sedan kan vi ha diskussioner om apex och utgång. För övrigt lär ingen körskola ut den "blåa linjen" heller
Det är olämpligt att tala för så stora grupper, folk som inte vet bättre kan tro att du far med sanning! Jag håller alltså inte med dig. Jag hade gissat att den blåa linjen var rekommenderad. Tycker inte heller den är felaktig att lära ut. Den gröna linjen har närmare till olycka hos en oerfaren förare i min mening.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är olämpligt att tala för så stora grupper, folk som inte vet bättre kan tro att du far med sanning! Jag håller alltså inte med dig. Jag hade gissat att den blåa linjen var rekommenderad. Tycker inte heller den är felaktig att lära ut. Den gröna linjen har närmare till olycka hos en oerfaren förare i min mening.
Varför skulle den gröna vara närmare en olycka? Det är fortfarande inom det egna körfältet, och det ger god överblick över vägytan. Den blå linjen är ju klart sämre, i synnerhet i skymda kurvor, eftersom fotgängare, cyklister, hästar mm kommer att dyka upp med betydligt mindre förvarning, precis som potthål och grus, som dessutom gärna ligger längre ut mot kanterna av vägen. Dvs sånt som en oerfaren förare har svårare att hantera, och behöver mer tid på sig för.
 

Löfbergsblå

Medlem
Gick med
20 Apr 2022
Hoj
Yamaha FZ
Varför skulle den gröna vara närmare en olycka? Det är fortfarande inom det egna körfältet, och det ger god överblick över vägytan. Den blå linjen är ju klart sämre, i synnerhet i skymda kurvor, eftersom fotgängare, cyklister, hästar mm kommer att dyka upp med betydligt mindre förvarning, precis som potthål och grus, som dessutom gärna ligger längre ut mot kanterna av vägen. Dvs sånt som en oerfaren förare har svårare att hantera, och behöver mer tid på sig för.
Den gröna anser jag har närmare till olycka för en oerfaren förare då marginalerna är mindre till att kollidera med mötande trafik. Gröna linjen antyder på ett senare nedlägg av motorcykeln än vad den blå linjen antyder. Jag förstår ditt resonemang men ett senare och mer agressivt nedlägg i en sådan sväng, helst i kombination med överraskningen med fokus på mötande fordon(dvs avbryter linjen och istället styr mot blickens fästpunkt) oroar mig mer än de risker du nämner. Man får komma ihåg att man som ny förare gärna kommer in med mer fart än man borde.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Den gröna anser jag har närmare till olycka för en oerfaren förare då marginalerna är mindre till att kollidera med mötande trafik. Gröna linjen antyder på ett senare nedlägg av motorcykeln än vad den blå linjen antyder. Jag förstår ditt resonemang men ett senare och mer agressivt nedlägg i en sådan sväng, helst i kombination med överraskningen med fokus på mötande fordon(dvs avbryter linjen och istället styr mot blickens fästpunkt) oroar mig mer än de risker du nämner. Man får komma ihåg att man som ny förare gärna kommer in med mer fart än man borde.

Alltså nu får man väl anta att det inte redan finns fordon i körfältet, ligger det en stor lastbil med ena hjulparet på mittlinjen i motsatt körbana så går man ju naturligtvis inte ut mot varken gröna eller röda linjen. Är synfältet tomt förstår jag inte varför man avsiktligt skulle ge sig själv sämre sikt och framförhållning
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top