Körteknik-fråga. vikt på fotpinne!?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Varit mkt diskussioner om huruvida man ska vikten på inner -, ytter- eller spelaringeroll fotpinne.


Min fråga är:

Jag har tänkkt på det, och lägger typ 95% på inner.. Känns lite fel för det är svårt att koppla ur armarna ordentligt om man måste ändra spår eller göra minsta förändring. Dessutom känns det som jag ramlar av annars.

och skulle fotpinne eller tå ta i så känns det ju vanskligt om man har så mkt vikt där.


Hur fan gör man? vad ska jag ändra/tänka på för att få bort ovanan!?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Som du själv skriver har detta diskuterats många gånger och det blir mest en massa tjafs där teoretikerna ska dra matematiska formler osv.

Ett tips för att avlasta innerpinnen, om det är vad du vill uppnå, är att försöka trycka ytterbenet mot tanken. Du slipper du för mycket vikt på innerbenet och det blir mer avslappnat. Du kan även träna på att flytta vikten till ytterpinnen i utgången av kurvorna för då rätas hojen upp fortare och du kan gasa mer tidigare.

Lycka till :tummenupp
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Jag håller med om att det kan verka rörigt med informationen om hur man ska sitta på en mc.
Det sägs/skrivs så mycket till höger och vänster om varför man bör eller inte bör lägga vikt på inner eller ytterpinnen.
Men Full kontroll, som jag brukar läsa i, säger att man inför en kurva ska lägga an mot ytterpinnen för att på så sätt förbereda sig till ett bra ”avstamp” för trycktranmpkommandot som kan användas när man ska motstyra för att få hojen att luta inåt i ingången till kurvan.
Det tycker jag verkar vara en bra och användbar anledning till att ta kontakt med ytterpinnen inför en sväng.

Väl i kurvan, så har jag förstått, och även känt, att det är bra att hålla en bra kontakt med trampdynan i ytterpinnen och knät i tankens yttersida. Jag brukar även försöka ”få spjärn” med hälen i någon detalj på mc för att på så sätt få ytterligare bra förankring i hojens utsida.

Rent praktiskt så har i alla fall jag upplevt att det är bra att inte ha vikt på innerpinnen när det börjar luta så att innerpinnen tar i.
Om man har all vikt på innerpinnen när den tar i så avlastar innerpinnen mc med risk för sämre däckskontakt.
Om i stort sätt ingen vikt ligger på innerpinnen gör det ju mindre om den skulle råka släpa i vid fullt nedlägg.

Jag upplevde det ganska jobbigt att hela tiden åka omkring och tänka på att ”trycka på ytterpinnen”. Så för att slippa det så brukar jag, i första hand, försöka tänka på att inte lägga vikt på innerpinnen. På så vis kommer mer belastning och förankring ”automatiskt” i ytterpinnen.

Virrigt skrivet, men det var ett försök till förklaring på hur jag upplever det.

Edit: ooups! såg att det var i racingforumet, vilket kan betyda att min post förmodligen är orelevant. bortse isåfall.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Som du själv skriver har detta diskuterats många gånger och det blir mest en massa tjafs där teoretikerna ska dra matematiska formler osv.

Ett tips för att avlasta innerpinnen, om det är vad du vill uppnå, är att försöka trycka ytterbenet mot tanken. Du slipper du för mycket vikt på innerbenet och det blir mer avslappnat. Du kan även träna på att flytta vikten till ytterpinnen i utgången av kurvorna för då rätas hojen upp fortare och du kan gasa mer tidigare.

Lycka till :tummenupp

Vet inte om jag är larvig om jag skyller på materialet. men Dukens fotpinnar är rätt lågt placerade, vilket gör att jag inte riktigt får upp knät i tanken ordentligt. Sen vet jag inte om jag klättrar "för mkt", men det borde ju inte sätta begränsningen för det.

Ska flytta upp pinnarna till nästa säsong. Nu tror jag mest att jag vrider kroppen på nåt skumt sätt så att det är därför jag hamnar med all vikt på innern... Hmm. Funderar på hur jag gör och reagerar i chikaner!? :va
 

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Ort
Stavsnäs
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
Jag upplevde att det hjälpte betydligt när man dessutom "lastar av" vikt med hjälp av underarmen på tanken (ytterarmen).
...Tror jag dessutom "spänner fast mig" med hjälp av ytterbenet mot tank, foten på pinnen - lite grann som att hänga i knäväcket känsla. :D

Inte vet jag om du blev klokare på detta... :va
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hum...jag fick lite aha-känsla sist på gelleråsen, blött och halt - så man hade gott om tid på sig att jobba lite på kroppsplaceringen. :)

Jag fick rätt känsla genom att se till att sitta lagom långt bak, så inte låret går mot tankpadden när man hänger av (och ytterknät då pekar rakt ut...blir svårt att förankra sig då) - när man fick till det, så gick det av sig självt - man pressade knäet/innerlåret mot tanken och avlastade kroppen ordentligt.

Man vill inte hänga i armarna, det skall vara löst och ledigt. :)

Det är en go' känsla när det börjar klaffa lite här och var, man hänger ned med överkroppen, underarmen vilar på tanken..

/J
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Vet inte om jag är larvig om jag skyller på materialet. men Dukens fotpinnar är rätt lågt placerade, vilket gör att jag inte riktigt får upp knät i tanken ordentligt. Sen vet jag inte om jag klättrar "för mkt", men det borde ju inte sätta begränsningen för det.

Ska flytta upp pinnarna till nästa säsong. Nu tror jag mest att jag vrider kroppen på nåt skumt sätt så att det är därför jag hamnar med all vikt på innern... Hmm. Funderar på hur jag gör och reagerar i chikaner!? :va

Skaffa stompgrips eller likande om du inte har det, hjälper dig bra med "förankringen" i hojen. Flytta bak på sadeln, minst en tennisboll mellan södra stenarna och tanken, annars roterar du runt densamma istället för att få förflyttningen i sidled.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Skaffa stompgrips eller likande om du inte har det, hjälper dig bra med "förankringen" i hojen. Flytta bak på sadeln, minst en tennisboll mellan södra stenarna och tanken, annars roterar du runt densamma istället för att få förflyttningen i sidled.


Funderat på stomps, men tror inte det hänger på det faktiskt, får ganska bra stop vid broms oh så.

Sitter rätt långt bak också, kollat filmer och det ok ut egentligen. (Kan slänga upp youtube-klipp senare så får ni bedöma)..

Det stora problemet är just att jag lägger så enormt med vikt på innerpinnen. Och det där med armarna på tanken funkar på CBR:en, men knappast på SuperDuken, och det är på den det här är ett issue!
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag tror inte att det spelar någon större roll vilken del av hojen som bär upp större delen av kroppen mitt i en kurva. Då har man ju ett sk. steady state och det enda man egentligen behöver hålla koll på är att man inte får för mycket lutningsvinkel. Det har visats gång på gång att man kan sitta på alla möjliga sätt på hojen och ändå vara elit-snabb.

En bra utgångspunkt är väl att försöka hänga inåt i kurvan på något sätt, antingen med baken, överkroppen eller både och, men det är ingen exakt vetenskap. :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag tror inte att det spelar någon större roll vilken del av hojen som bär upp större delen av kroppen mitt i en kurva. Då har man ju ett sk. steady state och det enda man egentligen behöver hålla koll på är att man inte får för mycket lutningsvinkel. Det har visats gång på gång att man kan sitta på alla möjliga sätt på hojen och ändå vara elit-snabb.

En bra utgångspunkt är väl att försöka hänga inåt i kurvan på något sätt, antingen med baken, överkroppen eller både och, men det är ingen exakt vetenskap. :)

Fast det är inte hängandet som är problemet. Jag hänger ganska mkt med hela kroppen, och trivs med det även om jag skulle vilja vrida ut överkroppen lite mer när jag kör Dukken.

Problemet är att OM jag skulle dunka i pinnen, så kommer hela världen välta med tanke på hur hårt jag står på den. Och jag vette fan vad jag gör fel eftersom jag inte gör så på andra hojar.. (tror jag)
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Fast det är inte hängandet som är problemet. Jag hänger ganska mkt med hela kroppen, och trivs med det även om jag skulle vilja vrida ut överkroppen lite mer när jag kör Dukken.

Problemet är att OM jag skulle dunka i pinnen, så kommer hela världen välta med tanke på hur hårt jag står på den. Och jag vette fan vad jag gör fel eftersom jag inte gör så på andra hojar.. (tror jag)

Du är rädd att ta i fotpinnen och på så vis trycka av dig själv när den tar i. Racefotpinnar är alltid fasta och hojen flyger inte bara iväg för att dom tar i. Det du kan arbeta på är hänget med överkroppen, det kommer leda till att hojen lutar mindre och du kan gasa tidigare samtidigt som fotpinnarna är längre ifrån backen. Fokusera på att ankra vikten i tanken istället för att tänka på fotpinnarna, stompgrips hjälper till för oss nybörjare. Sedan är det överkroppen som ska ut, inte rumpan. "Pick-up" kallas drillen hos CSS och det är den bästa enligt mig i deras program. Mycket annat är sånt som sätter spöken och tänka, tänka tänka i hjärnan. Pick-up är enkel och går ut på att när du vill lägga på gas häver du ut överkroppen lite till vilket resulterar i att hojen reser sig samtidigt som den behåller kurvradien, mycket bra i utgångar av böjar.

/ Jens
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Du är rädd att ta i fotpinnen och på så vis trycka av dig själv när den tar i.. blablabl..

Det du kan arbeta på är hänget med överkroppen, det kommer leda till att hojen lutar mindre och du kan gasa tidigare samtidigt som fotpinnarna är längre ifrån backen. Fokusera på att ankra vikten i tanken istället för att tänka på fotpinnarna, stompgrips hjälper till för oss nybörjare.

blablabla...
/ Jens

Här har du det.. Det är mer känslan av att ramla av som stör än av hojen skulle kasta bort hjulet pga pinne vs asfalt. Det jag tror skulle leda till marksyning är att påverkan på MIG blir betydligt större om vikten ligger där, snarare än att hojen skulle reagera.

Jag får verkligen inte till det med knät. Det känns som att benet inte räcker till, och jag vill skylla på att fotpinnarna är för låga. Samtidigt är det ingen känd anmärkning, och många är kortare än mig (178+), så jag antar att det är jag som gör/tänker/sitter fel.

Just nu känns det lite som en begränsning jag måste komma över för att få upp tempot mer än ett snäpp till.

Sen är du inne på häng, och jag hänger mkt mindre med överkroppen på Duken än jag gör på CBR:en, varför vet jag inte.. Mina armar kanske inte räcker hela vägen till andra sidan styret :D!?
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Här har du det.. Det är mer känslan av att ramla av som stör än av hojen skulle kasta bort hjulet pga pinne vs asfalt. Det jag tror skulle leda till marksyning är att påverkan på MIG blir betydligt större om vikten ligger där, snarare än att hojen skulle reagera.

Jag får verkligen inte till det med knät. Det känns som att benet inte räcker till, och jag vill skylla på att fotpinnarna är för låga. Samtidigt är det ingen känd anmärkning, och många är kortare än mig (178+), så jag antar att det är jag som gör/tänker/sitter fel.

Just nu känns det lite som en begränsning jag måste komma över för att få upp tempot mer än ett snäpp till.

Sen är du inne på häng, och jag hänger mkt mindre med överkroppen på Duken än jag gör på CBR:en, varför vet jag inte.. Mina armar kanske inte räcker hela vägen till andra sidan styret :D!?

Du letar ursäkter.

Jag har åkt Superduke R en del på bana och vet att det går att få fäste mot ramen/tanken med benet (är 173 cm kort). Stompgrips där knäet sitter på hojen kommer hjälpa dig.

Med crosstyre kommer du få leta upp ett annat sätt att hänga av med överkroppen, dock så går det. Men kör du lite RR-hoj och lite Steetfighter kommer du aldrig bli riktigt duktig på något av dom 2. överkroppen ska ut, basta!

Åk och skrapa i fotpinnen och se att det inte är någon fara tror jag är medicinen. Jag slipade ner min fotpinne på högersidan i helgen på Karlskoga, jag ramlade inte. Men man ska självklart vara så försiktig med det. Jag bifogar ett par bilder på mig och en polare i helgen. Kolla anläggningsytan mot backen (bakhjulet)i utgången på rakan karlskoga. Allt det ligger i "pick-up"

/ Jens
 

Bifogat

  • Jensdepåkurva.jpg
    Jensdepåkurva.jpg
    82.7 KB · Visningar: 640
  • kennydepåkurva.jpg
    kennydepåkurva.jpg
    101.1 KB · Visningar: 621

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
dom där råden att hojen ska luta lite är nog några av dom sämsta råden man kan ge... det är alltid folk som har varvtider som en 2 åring på trehjuling som ger dom. hojen skall ner annars får du problem att svänga snabbt i en kurva... titta på bröderna plassen förra året. dom satt och gubbåkte helt utan häng med nedläggningvinklar som inte skämt för sig i motogp, dom slipade i både det ena och det andra och var skitsnabba. anledningen att du känner som du gör är för att du hänger ut röven för mycket, minst ena skinkan kvar på sadeln mer är bättre än mindre eller skit i att hänga ut många hänger ut när dom kör för sakta och har svårt att få med sig cykeln runt i kurvan för att nedlägget var för dåligt. när du får kläm på riktigt feta nedlägg och höga kurvhastigheter kan du byta kurvhastighet och nedlägg i utgången mot tidigare gaspåslag och då trycker du upp cykeln och hänger kvar på sidan med överkroppen, lycka till.:tummenupp
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
dom där råden att hojen ska luta lite är nog några av dom sämsta råden man kan ge... det är alltid folk som har varvtider som en 2 åring på trehjuling som ger dom. hojen skall ner annars får du problem att svänga snabbt i en kurva... titta på bröderna plassen förra året. dom satt och gubbåkte helt utan häng med nedläggningvinklar som inte skämt för sig i motogp, dom slipade i både det ena och det andra och var skitsnabba. anledningen att du känner som du gör är för att du hänger ut röven för mycket, minst ena skinkan kvar på sadeln mer är bättre än mindre eller skit i att hänga ut många hänger ut när dom kör för sakta och har svårt att få med sig cykeln runt i kurvan för att nedlägget var för dåligt. när du får kläm på riktigt feta nedlägg och höga kurvhastigheter kan du byta kurvhastighet och nedlägg i utgången mot tidigare gaspåslag och då trycker du upp cykeln och hänger kvar på sidan med överkroppen, lycka till.:tummenupp

Där anser iallafall jag att du har fel.

Hade plassenbröderna använt sin kropp för att få upp hojen i kurvan så hade dom samtidigt kunnat öka farten ännu mer innan dom kom till den gräns där allt skrapar i. Med andra ord hade dom kommit liiiiiiiiiiiiiiite närmare världseliten. Kolla hur MGP och WBSK- förare använder pickup i utgångar för att kunna gasa mer.

Det finns en anledning till att väldigt få(någon?) kör med överkroppen och arslet bergfast mitt på hojen.

/ Jens
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Håller med Jens!

Kolla på Dani Pedrosa, en mästare på att trycka upp hojen med ytterfoten och ge gas tidigt.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Håller med Jens!

Kolla på Dani Pedrosa, en mästare på att trycka upp hojen med ytterfoten och ge gas tidigt.

Umm...nu är jag nybörjare, men är det inte medstyrningen, och gaspådraget man reser cykeln med, nog har det känts så när jag spakat iaf? :va
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Umm...nu är jag nybörjare, men är det inte medstyrningen, och gaspådraget man reser cykeln med, nog har det känts så när jag spakat iaf? :va

Det är många parametrar.

"Pick up" bygger på att dels flytta vikt till yttre fotpinne samtidigt som man "slänger ut" överkroppen nedåt / utåt. I samband med gaspådrag. Det ger att hojen fortsätter i tänkt linje men lutar mindre och man kan belasta bakdäcket mer.

/ Jens
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är många parametrar.

"Pick up" bygger på att dels flytta vikt till yttre fotpinne samtidigt som man "slänger ut" överkroppen nedåt / utåt. I samband med gaspådrag. Det ger att hojen fortsätter i tänkt linje men lutar mindre och man kan belasta bakdäcket mer.

/ Jens

Jo, det har man ju känt att man kan hänga av lite mer, och trycka upp cykeln i utgången...exakt vad man gör vettifan, det är nog många parametrar som du säger. :)
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Där anser iallafall jag att du har fel.

Hade plassenbröderna använt sin kropp för att få upp hojen i kurvan så hade dom samtidigt kunnat öka farten ännu mer innan dom kom till den gräns där allt skrapar i. Med andra ord hade dom kommit liiiiiiiiiiiiiiite närmare världseliten. Kolla hur MGP och WBSK- förare använder pickup i utgångar för att kunna gasa mer.

Det finns en anledning till att väldigt få(någon?) kör med överkroppen och arslet bergfast mitt på hojen.

/ Jens

Men du svarar ju inte killen på frågan utan snackar bara massa humbojumbo, du snackar om närmare välrldseliten... halå jorden anropar:D jag har fel:va ta det med plassen brothers..... sluta skitsnacket om hur du tror han ska vinna motogp och låt han få chansen till några vettiga råd att åka lite bättre och snabbare i sitt tempo......

Men i år så körde dom inte gubbstilen och körde ännu fortare. poängen är att allt för många jag sett köra hoj lägger ner hojen för lite och hänger för mycket, titta på värdeliten när dom inte pressar(kurvkombinationer), i kurvor där dom inte lägger ner fullt så hänger dom f.. i princip ingenting, om du inte använder mer nedlägg än dom i dessa tillfällen så är det bara kontraproduktivt att klättra ner på sidan, då du bara skapar stabilitetsproblem typ dålig kontakt med cykeln. :) att säga åt någon som har kontroll problem på cykel att trycka upp den i utgången och svarva däck innan han löst balansen i kurvan låter som rätt usla råd.
 
Last edited:
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top