Körteknik-fråga. vikt på fotpinne!?

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Åka ut och testa för att sedan diskutera vidare.

Med ett öppet sinne kan man lära sig av andras erfarenheter. Det blir effektivare än att gå på alla minor och hitta på allt själv.

Tyckte det här var en kul tråd när snön låg tjock och vi alla drömde om att få sitta på hojen igen.

Är det någon som har testat att åka med lite mer tryck på ytterfotpinnen?

Själv har jag nog klarat många higsiders pga det i min jakt på den perfekta setuppen :)

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Tyckte det här var en kul tråd när snön låg tjock och vi alla drömde om att få sitta på hojen igen.

Är det någon som har testat att åka med lite mer tryck på ytterfotpinnen?

Själv har jag nog klarat många higsiders pga det i min jakt på den perfekta setuppen :)

Jag gav mig fan på att bli rask upp ur sadeln när det håller på att gå åt h-lvete iår. Jag har lyckats tror jag och många highsidermoment har jag kommit ur med hjärtat i halsgropen. Så går det när man handlar beggade däck...

/ Jens

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
Min vän, jag är så förtvivlat gammal så att jag tror att du inte ens var född när jag gjorde min första rolling burnout!!!

Jag kontrar med en motfråga; Om det nu är så förtvivlat bra att trycka upp röven från sadeln på biken ut ur krökarna, "så att fjädringen kan jobba bättre".... Varför ser man det så himla sällan i MotoGP? Eller på 500GP-tiden när fjädringen var rätt kass och behövde all hjälp den kunde få? Varför var det INGEN som höll på som vår vite hjälte (för det är han, han har grym koll!):tummenupp

Spelar ingen roll när du gjorde din första burnout. Körtekniken har ändrats ganska mkt sedan dess!! Är de någon som borde kunna svaren på en sån här fråga så e de nog en crossåkare.

Själv vet jag att stoffy har rätt iden här frågan!!:tummenupp

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Njae, nu tror jag inte jag pratade om vart tårna skulle peka, men visst har Du rätt - detta ämne är verkligen "arguing on the internet is like...":)

En snabb korrigering dock - jag vill ha så mycket kontakt mellan hojen och ytterbenet som jag kan! Så enkelt är det. Det innebär att klacken och stövelns insida ligger dikt an mot fotpinnehållarna och tårna... ja, dom pekar dit dom vill, bara det är bekvämt. Genom att vinkla foten på fotpinnen till dess att jag "låser" låret mot valken på tanken får jag den förankring jag trivs med, det kanske är ett mer nyanserat sätt att förklara det hela än att man "står på tå"?

Men det har jag en känsla av att Hund redan förstått:)

Det får bli en bandag för att riktigt gå till botten med denna fråga. Eller två.:D

En bandag eller två har det blivit :)

Utvärderingen är följande:

Jag klibbade fast ett par tanktredz.. Och vips så kunde jag med ganska mkt nedlägg (vågade inte testa med max dock) lyfta innerfoten från pinnen helt utan att "tappa fästet". I övrigt har jag nog inte ändrat mkt. Så facit var nog att min tank var för hal för skinnet. Har ju ganska platt tanksida också, så det finns som ingen "kant" att hänga i.

Kul att tråden lever än.. ;d

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Spelar ingen roll när du gjorde din första burnout. Körtekniken har ändrats ganska mkt sedan dess!! Är de någon som borde kunna svaren på en sån här fråga så e de nog en crossåkare.

Toppen!:tummenupp

Ninjarookie

#42 Rookie 600
Gick med
7 Oct 2006
Hoj
ZX6R-07, ZX6R-09

Varför skulle en crossåkare kunna dessa svaren bättre än en roadracingförare?? Det går ju knappast att jämföra en cross med en roadracer eller underlaget man kör på för den delen.

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
Varför skulle en crossåkare kunna dessa svaren bättre än en roadracingförare?? Det går ju knappast att jämföra en cross med en roadracer eller underlaget man kör på för den delen.

Jag tror Per menar att det är två hjul och en fjädring som ska fungera så bra som möjligt. Kör du cross så märkas det tydligt om du gör fel.

Kör du RR så kan kan åka ganska så fort utan att göra rätt. Du ha alltid ganska så bra fäste oavsätt hur du sitter på hojen. Men när du börjar köra riktigt fort och kör med power slide eller driftar ur kurvorna så kommer det att gå illa om du inte gör rätt.

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
Jag tror Per menar att det är två hjul och en fjädring som ska fungera så bra som möjligt. Kör du cross så märkas det tydligt om du gör fel.

Kör du RR så kan kan åka ganska så fort utan att göra rätt. Du ha alltid ganska så bra fäste oavsätt hur du sitter på hojen. Men när du börjar köra riktigt fort och kör med power slide eller driftar ur kurvorna så kommer det att gå illa om du inte gör rätt.

Jag va nere i sitges ( barcelona) på ett ställe som kallades bultaco camp!
De visade sig vara ett ställe som dom flesta stjärnorna i Rr brukade leka o lära sig köra på sladd!! Tex roberts jr, Pedrosa , mm
Bör nämnas att det inte fanns någon asfalt alls att köra på . Ganska effektslöa hojar va de oxå. Honda crf 100. Men fan va skoj de va.
Undrar varför dom valde att få upp känslan på sådana hojar.
Tror jag vet iallafall. Men de e inte värt att nämna de här!!

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Jag gav mig fan på att bli rask upp ur sadeln när det håller på att gå åt h-lvete iår. Jag har lyckats tror jag och många highsidermoment har jag kommit ur med hjärtat i halsgropen. Så går det när man handlar beggade däck...

/ Jens

Såg du filmen med Mat Mladen.. han använde kopplingen hela tiden..... hävde sladdar, räddade en krash då han fick punktering m.m. rätt coolt:tummenupp

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Att vikta ytterpinne...tror jag med min ringa erfarenhet handlar om förankring, och att man avlastar styret, och det gör det lättare att motstyra/snabbstyra rätt.

Cross är för övrigt rocknrollträning för hojkontroll på oberäkneligt underlag, fler borde gört'.

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
Såg du filmen med Mat Mladen.. han använde kopplingen hela tiden..... hävde sladdar, räddade en krash då han fick punktering m.m. rätt coolt:tummenupp

Det är många cross och supermotoåkare som åker mer ett finger på kopplingen. Går det åt fanders hinner man naja lite går mycket fortare än att släppa gasen. Har räddat mig många gånger.

En anna intressant sak är att vi i vissa svängar vill åker lite högre upp i effekt registret när vi kör supermoto. Kör du på vrid och det släpper går det ofta fort att highsida. Kör kör du längre upp i registret avtar vridet och du kan kontrolera bakhjulet mycket enklare när det ligger i sladd.

Blev lite förvånad när jag fick höra att många åker på 4an eller 5an i vänstern efter S:et på Linköping. Där åker jag hellre på sladd på 3an.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
r vridet och du kan kontrolera bakhjulet mycket enklare när det ligger i sladd.

Blev lite förvånad när jag fick höra att många åker på 4an eller 5an i vänstern efter S:et på Linköping. Där åker jag hellre på sladd på 3an.

Jag åker hellre med grepp på trean :)

Nu vet jag ju inte hur dom andra har drevat, men om man åker på för hög växel har man ju inte accet in i torparn med sig ur crossböjen?

/ Jens

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...