Körteknik-fråga. vikt på fotpinne!?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tycker alla som påstår att trycket på fotpinnen påverkar hojen ska ta en Fysik A lektion.

Och jag bryr mig inte om om Rossi, Stoner eller Kieth code säjer att det funkar så. Det gör det inte men det kanske känns så.

Förstår dig om man bara tänker i form av tryck på fotpinnar och jämnviktsekvationer.

Men jag tror att det man egentligen vill med trycket på yttre fotpinnen är att hojen ska trycka mot yttre benet och därigenom få stöd.

Man vill låsa ihop dom två stora massorna i systemet, kroppen och hojen. Man söker alltså samma stabiliserande effekt som när man klämmer fast hojen med knäna, vilket dock inte låter sig göras med ett knä nere mot marken.

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Jag tycker alla som påstår att trycket på fotpinnen påverkar hojen ska ta en Fysik A lektion.

Och jag bryr mig inte om om Rossi, Stoner eller Kieth code säjer att det funkar så. Det gör det inte men det kanske känns så.

Ett jämt tryck genom kurvan är bättre fäste än ett tryck som varierar. Kjedjan är inte starkare än dess svagaste länk. Med tryck på fotpinnarna födelar du trycket så att det blir jämt genom kurvan. Det gör att din fjädring kan jobba som det var tänkt.

Om du tänker dig en crossåkare som försöker svälja stalp med benen istället för att låta hojens fjädring jobba. - Vad händer. Jo hojens fjändring jobbar inte. Hojen studsar upp. Vad häner med trycket på bakhjulet? Tar ett tag innan det kommer ner i baken igen. Det är ett sätta att ta teorin till ytterlighet.

Eller en ländskidåkare som försöker skjuta ifrån med fel timing.

Menar att det är motsvarande sak som händer i roadracing. Sitter du i sadeln för mycket så kommer ditt tryck att variera. Inte så bra om det händer under fullt påslag i en sväng när du kör nära gränsen.

Anledningen att du står upp i cross är att du ska kunna trycka till när det kommer stalp. Det får din fjädring att jobba. Istället för att den studsar upp och tappar markkontkat. Anfall är bästa fösvar:tummenupp

En annan intressant sakt som få nybörjare förstår är hur elitåkarna i cross kan åka så sjukt fort ur sväng. Svaret är att de står upp in i svängen och sätter sig ner precis i samma ögonblick som de slår på fullt ur sväng -Varför? Jo de får ju kanske 50% högre tryck från sin kopsvikt vilket göra att de kan gasa så mycket mer.

Sedan ställer sig elitåkaren upp. Förflyttningen av kropsvikt uppåt gör att de får ytterligere vikt och ökad friktion på bakdäcket. De kan alltså fortsätta gasa.

Nybörjaren sätter sig ner i sävngen. Fjädringen fjädrar ut och sen slår de på fullt - Vad händer? FJädringen har precis fjädrat ut så de har minnimalt tryck på bakdäcket = inget fäste alls.

Trust me on this one.

Fysik B-nivå ;)

Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Det du talar om nu är att använda benen för att de ska svälja guppen och låta hojen påverkas mindre. Jag vill mena att det är en extrem skillnad vad gäller detta inom MX och RR. Guppen är inte jämförbara och jag tror knappast någon RR förare i världen skulle använda denna teknik.

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
Förstår dig om man bara tänker i form av tryck på fotpinnar och jämnviktsekvationer.

Men jag tror att det man egentligen vill med trycket på yttre fotpinnen är att hojen ska trycka mot yttre benet och därigenom få stöd.

Man vill låsa ihop dom två stora massorna i systemet, kroppen och hojen. Man söker alltså samma stabiliserande effekt som när man klämmer fast hojen med knäna, vilket dock inte låter sig göras med ett knä nere mot marken.

Exakt man vill ju att fjädringen ska göra jobbet. Allt fladder hit och dit gör att fjädringen inte kan jobba lika bra. Ni skulle köpa en crossutbildningsfilm och överföra det till RR. Skulle göra underverk för era bantider och minska kracherna.

Samma problem med om du har för mycket tryck på armarna. Det blir alldeles för ojämt mot om du har det på fotpinnar och klämmer fast hojen mellan benen. Busenkelt att slida in i kurvan om du släpper lite tryck på armarna o håller fast hojen mellan benen.

Grunderna för att köra hoj är ganska så lika. Finns inte en elitcrossförare i världen som inte har tryck på ytterfotpinnen och yttre knät mot tanken. (ingen av de snabbaste i RR heller, jo kanske Edvards han sitter lite skumt :)

Fler kontaktytor är bättre. Fot knä isätllet för bara knä. Enkel vridstyvhet för det som gillar fysik :)

Trust med :tummenupp

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Märkligt att den här tråden lever fortfarande när den ursprungliga frågan var så pass enkel.

Fysik A:
Vilken pinne jag trycker på spelar ingen roll givet att chassiet är stumt.
Hänget rätar upp hojen vilket ger mer fjädringsväg då den inte lutar lika mkt
+ att man vid hägre tempo får mer gummi i marken (kanske beror på däck också?)

Problemet:
När man (läs: jag) hänger och kneescrapar så kommer jag inte åt ordentligt om tanken med ytterknät, vilket gör att jag hamnar med vikten på innerpinnen. Det i sin tur GÅR inte, för då ramlar man av, så man håller emot i styret. Därmed provocerar man omedvetet hojen som blir instabil.
Dessutom uppstår osäkerhet gällande stabiliteten om fotpinnen tar i marken när man har så mkt vikt på den. Kan jag verkligen hålla blicken rätt och göra det jag ska (ingenting) om den slår i i det läget?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
LÄste inte alla inlägg sen jag kollade sist såg jag..

Det här med att lätta lite från sadeln; Jag är också fd. cross-åkare, och har i mindre raciga sammanhang fått möjlighet att åka SuperDuke på sladd också (brunnslock och grus). Min spontana reaktion att resa mig (arv från crossen) var förmodligen var som räddat mig de gångerna.

Så jag köper absolut resonemanget om att vara lätt i sadeln, även om det kanske inte är riktigt möjligt genom hela kurvan.

Frågan kvarstår dock, om man hårddrar det. Vad är det egentliga felet jag gör när jag lägger så mkt vikt på innerpinnen?

Nu ska jag ju fuska och kommer höja pinnarna till den här säsongen så att jag förhoppningsvis kommer åt tanken bättre. Den ska också förses med StompGrips eller liknande. Men andra, kortare än mig (jag är trots allt 179) kör ju perfekt med samma originalhoj som mig!

Dawan

Medlem
Gick med
11 Feb 2004
Hoj
Yamaha R6 -01
Det du talar om nu är att använda benen för att de ska svälja guppen och låta hojen påverkas mindre. Jag vill mena att det är en extrem skillnad vad gäller detta inom MX och RR. Guppen är inte jämförbara och jag tror knappast någon RR förare i världen skulle använda denna teknik.

Jodå, det funkar för oss på asfalt också. Använder själv detta på åsen och då speciellt i kurva två som är rätt ojämn. Håll ett tryck på yttre fotpinne och guppen försvinner. Jag kan inte förklara varför men jag tror att benet hjälper till och fjädrar ut ojämnheten.

Prova själv nästa gång du kör över en ojämnhet, det funkar om det går rakt fram eller svänger men som sagt, jag vet inte varför det funkar, bara att det gör det och det coola är du behöver inte vara skitnödig varje gång du kommer till kurva två på åsen, vilket i sin tur gör dig snabbare. :yoparty

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj

Det skulle vara lättare att ha en dialog i ämnet. Lätt att vi missförstår varandra.

Vi ska självklart sitta på sadeln inte det jag säger. Alltås inte ställa oss upp. Men alltid ha tryck på ytter fotpinne.

Jag har kört mycket cross men är framförallt Supermoto förare. Tävlat i många år och de två sista åren som Fabriksförare för Husaberg. Har några banrekord i sverige på rena asfaltsbanor bland annat Rättvik 57,95 :) Har även varit tränare på flera läger där jag lär ut just detta. Många som blir förvånade och får ahaupplevelser. Men där kan du testa gränser mer och åka på powersladd utan livet som insats.

Kanske låter kaxigt men vill bara förklara att jag inte bara sitter och hittar på saker och låtsas mig veta.

Är din kopp full och du redan har en förutfattad mening så kan du aldrig bli bättre ;)

Jodå, det funkar för oss på asfalt också. Använder själv detta på åsen och då speciellt i kurva två som är rätt ojämn. Håll ett tryck på yttre fotpinne och guppen försvinner. Jag kan inte förklara varför men jag tror att benet hjälper till och fjädrar ut ojämnheten.

Prova själv nästa gång du kör över en ojämnhet, det funkar om det går rakt fram eller svänger men som sagt, jag vet inte varför det funkar, bara att det gör det och det coola är du behöver inte vara skitnödig varje gång du kommer till kurva två på åsen, vilket i sin tur gör dig snabbare. :yoparty

Kul att du testat och precis som du säger när det bli lite kupperat eller om det är ogämnheter kan du köra mycket fortare och säkrere om du trycker lite extra just där.

Det var sånna här grejer som gjorde att man krachade mycket i början av min supermoto kariär. En anna sak jag lärde mig var att ligga med ett finger på kopplingen. Har räddat mig många gånger. Börjar det sticka lite för mycket drar jag in kopplingen lite. Att slå av gasen blir för mycket motorbroms = high sider. Vågar nog lova att även det fungerar i RR ;)

Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Problemet:
När man (läs: jag) hänger och kneescrapar så kommer jag inte åt ordentligt om tanken med ytterknät, vilket gör att jag hamnar med vikten på innerpinnen. Det i sin tur GÅR inte, för då ramlar man av, så man håller emot i styret.

Jag har samma problem, men när man kommer in i rätt flyt så fungerar det.
Min uppfattning är att "jaga knäskrap" fortfarande ligger kvar och man hänger ut röven mycket och pungen klättrar på tanken. Bättre förberedelse innan kurvan genom att flytta ut och lite bak, redan då vet du om du har förankring mot tanken.

Bifogat

• haha.jpg
    haha.jpg
    84.1 KB · Visningar: 199

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Det skulle vara lättare att ha en dialog i ämnet. Lätt att vi missförstår varandra.

Vi ska självklart sitta på sadeln inte det jag säger. Alltås inte ställa oss upp. Men alltid ha tryck på ytter fotpinne.

Jag har kört mycket cross men är framförallt Supermoto förare. Tävlat i många år och de två sista åren som Fabriksförare för Husaberg. Har några banrekord i sverige på rena asfaltsbanor bland annat Rättvik 57,95 :) Har även varit tränare på flera läger där jag lär ut just detta. Många som blir förvånade och får ahaupplevelser. Men där kan du testa gränser mer och åka på powersladd utan livet som insats.

Kanske låter kaxigt men vill bara förklara att jag inte bara sitter och hittar på saker och låtsas mig veta.

Är din kopp full och du redan har en förutfattad mening så kan du aldrig bli bättre ;)

Kul att du testat och precis som du säger när det bli lite kupperat eller om det är ogämnheter kan du köra mycket fortare och säkrere om du trycker lite extra just där.

Det var sånna här grejer som gjorde att man krachade mycket i början av min supermoto kariär. En anna sak jag lärde mig var att ligga med ett finger på kopplingen. Har räddat mig många gånger. Börjar det sticka lite för mycket drar jag in kopplingen lite. Att slå av gasen blir för mycket motorbroms = high sider. Vågar nog lova att även det fungerar i RR ;)

Tekniken syns tydligt på killen i vitt ställ som kommer efter ett tag.[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/DARsTJkqBXs&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/DARsTJkqBXs&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
Han reser sig lite för att underlätta för fjädringen

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
[QUOTEHan reser sig lite för att underlätta för fjädringen[/QUOTE]

Cool film :tummenupp

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har samma problem, men när man kommer in i rätt flyt så fungerar det.
Min uppfattning är att "jaga knäskrap" fortfarande ligger kvar och man hänger ut röven mycket och pungen klättrar på tanken. Bättre förberedelse innan kurvan genom att flytta ut och lite bak, redan då vet du om du har förankring mot tanken.

Jag "jagar" inte knäskrap på det sättet. Tvärtom blev jag tvetydigt inställd till det när det väl släppte. Å ena sidan är det skönt att känna vart man är, det gav en helt ny dimension av säkerhet. Å andra sidan är jag för stel i benet för att vara ok med det, så jag duttar mest lite då & då.

Puttar in en bild så får ni proffs döma och bedöma!

Bifogat

• Depåkurvan_4.2_zoom.jpg
    Depåkurvan_4.2_zoom.jpg
    14.8 KB · Visningar: 743

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tekniken syns tydligt på killen i vitt ställ som kommer efter ett tag.[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/DARsTJkqBXs&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/DARsTJkqBXs&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
Han reser sig lite för att underlätta för fjädringen

Hmmmmmm..... grym kille, jag är avundsjuk, killen är modig, kör fort, och kan hantera en hoj.... men han spelar ju för galleriet! Han är ju en poser av stora mått!!! Killen håller ju inte på så för att det går fort utan för att det ser coolt ut.
Kolla efter 14 sekunder på Gerry Mcoy; när han börjar röka däcket lutar ju han åt FEL håll, han trycker ner hojen för att han trycker ut den med högerfoten på ytterpinnen. Precis som en speedwayförare på väg in i krök! Samma med grön Kawa efter 38 sek och samma med den coola killen i vitt; se efter 2.05 och 2.30 t.ex; killen sitter och burkar på ett traditionellt effektivt sätt in i och i kröken, men på utgång lyfter han UPP överkroppen, trycker ner hojen och börjag röka däck! Coolt men knappast effektivt! Precis tvärt emot det Eskilsson beskriver i inlägg # 32.
Fräckt, ja!! Bra, nja....

Eller?

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/DARsTJkqBXs&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/DARsTJkqBXs&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Edwards räddning vid 3.43 var det som imponerade på mig :eek:

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Hmmmmmm..... grym kille, jag är avundsjuk, killen är modig, kör fort, och kan hantera en hoj.... men han spelar ju för galleriet! Han är ju en poser av stora mått!!! Killen håller ju inte på så för att det går fort utan för att det ser coolt ut.
Kolla efter 14 sekunder på Gerry Mcoy; när han börjar röka däcket lutar ju han åt FEL håll, han trycker ner hojen för att han trycker ut den med högerfoten på ytterpinnen. Precis som en speedwayförare på väg in i krök! Samma med grön Kawa efter 38 sek och samma med den coola killen i vitt; se efter 2.05 och 2.30 t.ex; killen sitter och burkar på ett traditionellt effektivt sätt in i och i kröken, men på utgång lyfter han UPP överkroppen, trycker ner hojen och börjag röka däck! Coolt men knappast effektivt! Precis tvärt emot det Eskilsson beskriver i inlägg # 32.
Fräckt, ja!! Bra, nja....

Eller?

självklart är han possör! Sjvklart visar han inte GP-klass! Det han visar är att med "lätt sits" underlättar han för fjädringen så att släpp och sedan grepp" inte slutar i highside. Hans mål är att köra brett med marginal. Det jag ville visa är att du kan med "lätt sits" påverka och underlätta för fjädringen.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
självklart är han possör! Sjvklart visar han inte GP-klass! Det han visar är att med "lätt sits" underlättar han för fjädringen så att släpp och sedan grepp" inte slutar i highside. Hans mål är att köra brett med marginal. Det jag ville visa är att du kan med "lätt sits" påverka och underlätta för fjädringen.

Jo..... men började inte den här tråden som en fråga från en kille som vill köra fort? Och inte från en kille som vill vara en posör? Vi är väl ändå i racingforumet och inte i stuntforumet? Vad är anledningen till att alla som gör en rolling-burnout står på fotpinnarna? Jo, att de avlastar bakhjulet så det LÄTTARE spinner loss, inte för att fjädringen ska fungera bättre.

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
Jo..... men började inte den här tråden som en fråga från en kille som vill köra fort? Och inte från en kille som vill vara en posör? Vi är väl ändå i racingforumet och inte i stuntforumet? Vad är anledningen till att alla som gör en rolling-burnout står på fotpinnarna? Jo, att de avlastar bakhjulet så det LÄTTARE spinner loss, inte för att fjädringen ska fungera bättre.

Vill inte vara ohyfsad men du kan inte göra en rolling-burnout va:va

Om du kan det så kan du ju fösöka stå på pinnarna utan att luta dig framåt och försöka få loss bakhjulet :D

Sen kan man ju fråga sig varför det blir enklare att få loss bakhjulet om du trycket till lite på pinnarna precis innan du slår loss bakhjulet?:)

Säg till om du behöver hjälp med svaren

Last edited:
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning