Körteknik-fråga. vikt på fotpinne!?

Nicotin

Guest
Jag tror inte att det spelar någon större roll vilken del av hojen som bär upp större delen av kroppen mitt i en kurva. Då har man ju ett sk. steady state och det enda man egentligen behöver hålla koll på är att man inte får för mycket lutningsvinkel. Det har visats gång på gång att man kan sitta på alla möjliga sätt på hojen och ändå vara elit-snabb.

En bra utgångspunkt är väl att försöka hänga inåt i kurvan på något sätt, antingen med baken, överkroppen eller både och, men det är ingen exakt vetenskap. :)

:tummenupp

bara titta på piloterna i isle of man kontra GP förarna.

många i isle of man kör hänga arsle..vissa hänger inte alls..men fort går det..:tummenupp

tror de finns lika många tekniker som instruktörer :tummenupp:va
 
Last edited:

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Umm...nu är jag nybörjare, men är det inte medstyrningen, och gaspådraget man reser cykeln med, nog har det känts så när jag spakat iaf? :va

Jo du har helt rätt det är bara att läsa valfribok i chassi dynamik man styr fa.. inte hojen med fotpinnarna :D testa att ge fan i gasen och försök styra hojen med fotpinnarna utan att motstyra:D vad får ni dessa ideér från.... sluta rök svamp:D
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Varit mkt diskussioner om huruvida man ska vikten på inner -, ytter- eller spelaringeroll fotpinne.


Min fråga är:

Jag har tänkkt på det, och lägger typ 95% på inner.. Känns lite fel för det är svårt att koppla ur armarna ordentligt om man måste ändra spår eller göra minsta förändring. Dessutom känns det som jag ramlar av annars.

och skulle fotpinne eller tå ta i så känns det ju vanskligt om man har så mkt vikt där.


Hur fan gör man? vad ska jag ändra/tänka på för att få bort ovanan!?

Har läst hela tråden och dina svar/frågor samt några onödigt tykna svar om än korrekta (från andra än dig). Fattar inte varför man inte kan säga till någon att det han/hon skriver inte stämmer med min/han/hon/dennes uppfattning på ett vänligt sätt i stället för att trampa på tårna!?

Nu till din fråga:
Du har redan fått svar på den. För att avlasta inner fotpinne, som fn. hålle rupp stor del av din vikt, utan att du börjar hålla upp den med armarna, krävs att du använder ytterbenet som fn. inte når upp i tanken!

Höj fotpinnarna så får du två positiva effekter:
1.) Du når upp i tanken (bättre i alla fall) och får större anläggningsyta att pressa mot för att avlasta inner fotpinne.

2.) Du ökar markfrigången till dina fotpinnar som du nu är orolig skall ta i!

Får du inte in knät mot tanken sitter häcken fel i sidled! Flytta den mer in ot centrum av sadeln så blir det lättare att få så stor kontaktyta som möjligt. Insidan av knät skall helst också ha kontakt med tanken!

Styra hojen gör man effektivast med...styret! Av den orsaken är det effektivast om man kan sitta på ett sådant sätt att armarna kan vara helt avslappnade.

Pick-up är enkel och går ut på att när du vill lägga på gas häver du ut överkroppen lite till vilket resulterar i att hojen reser sig samtidigt som den behåller kurvradien, mycket bra i utgångar av böjar.

/ Jens

Det du beskriver Jens är "Hook Turn" medan jag får uppfattningen att du använder "Pick Up".

För övrigt ändras kurvradien baserat på hojens lutning vilket gör att man ofta behöver öva en del på "Hook Turn" för att inte utföra den för tidigt och därmed behöva styra en gång till för att inte köra utanför bankanten/vägkanten!

Just my 5 cent´s!
// Niklas
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
@vasa: Varför måste du vara så otrevlig?

Det finns massor av tekniker och körstilar. I MotoGP kan man se flera olika och alla kör fort. Att försöka lära sig dem över nätet blir dock svårt.
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
@vasa: Varför måste du vara så otrevlig?

Det finns massor av tekniker och körstilar. I MotoGP kan man se flera olika och alla kör fort. Att försöka lära sig dem över nätet blir dock svårt.

sorry skall undvika alkohol och inlägg på forum
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Problemet är att OM jag skulle dunka i pinnen, så kommer hela världen välta med tanke på hur hårt jag står på den. Och jag vette fan vad jag gör fel eftersom jag inte gör så på andra hojar.. (tror jag)

Jag tyckte också att jag hade mycket vikt på innerfotpinnen och eftersom att den skrapar i lite då och då så brukar jag försöka flytta in foten så långt som möjligt på pinnen för att det ska bli en längre "hävarm" som kan trycka upp min fot när det tar i. Detta var ju iofs på rörken och ibland på gata så det går ju inte lika fort, men det är ju nånting iallafall. Gick senare omkull pga ljuddämparen tog i backen. Fick också tips om att sitta så långt bak att jag fick så mycket kontaktyta som möjligt med tanken vid sidoförflyttning för att bättre kunna förankra mig i utsidan av hojen, det är även bra att trycka ifrån med tån från ytterpinnen och försöka låsa låret/knät mot kanten på tanken. Kan vara svårt om pinnarna sitter långt ner, men prova.

Undrar om man vågar öva kroppsposition i garaget i vinter eller om hojen kommer välta från depåstödet ...:rolleyes:
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Något som ingen har sagt än och som har hjälpt mig mycket är att helt enkelt slappna av med benet på insidan av kurvan och lägga vikten på sadeln. Sitt på motorcykeln helt enkelt. Förutom att du får en mycket mer avslappnad körställning eftersom du inte behöver spänna dig för att hålla upp din kroppsvikt så kommer du inte heller bli lika trött i kroppen när du kör och därmed orka köra snabbt längre stund.

Så:
Vikt nedåt på sadeln via arslet (antagligen ena skinkan eftersom man hänger).
Vikt i sidled på innanlåret på yttre benet, men detta sker mer eller mindre automatiskt så fort du slappnar av och hänger lite.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Något som ingen har sagt än och som har hjälpt mig mycket är att helt enkelt slappna av med benet på insidan av kurvan och lägga vikten på sadeln. Sitt på motorcykeln helt enkelt. Förutom att du får en mycket mer avslappnad körställning eftersom du inte behöver spänna dig för att hålla upp din kroppsvikt så kommer du inte heller bli lika trött i kroppen när du kör och därmed orka köra snabbt längre stund.

Så:
Vikt nedåt på sadeln via arslet (antagligen ena skinkan eftersom man hänger).
Vikt i sidled på innanlåret på yttre benet, men detta sker mer eller mindre automatiskt så fort du slappnar av och hänger lite.

Är du fortfarande i tävlingsmoment roadracing då? :confused:

/ Jens
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Är du fortfarande i tävlingsmoment roadracing då? :confused:

/ Jens

Ja. Enda tillfället när du faktiskt ska lägga MYCKET kroppsvikt på fotpinnarna är vid sidoförflyttningar, imo. Eller menar du att du lägger det mesta av din kroppsvikt på fotpinnarna och i princip står hukad utan vikt på sadeln under ett helt lopp?
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Ja. Enda tillfället när du faktiskt ska lägga MYCKET kroppsvikt på fotpinnarna är vid sidoförflyttningar, imo. Eller menar du att du lägger det mesta av din kroppsvikt på fotpinnarna och i princip står hukad utan vikt på sadeln under ett helt lopp?

japp en roadracinghoj skulle gå fortare (iaf fjädring få lättare liv) om det INTE fans nån sadel på den
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Det finns många som har all vikt på inre fotpinnen, och dessutom inte hänger ut med överkroppen.

Och dom kör fort i alla fall. Dock tycker jag dom verkar ramla betydligt oftare än förare med den motsatta tekniken.

Dvs vikten på ytterpinnnen och häng ut med överkroppen för att ha hojen så rak som möjligt från apex och ut ur kurvan.

Dock måste du lägga ner hojen ordentligt där det går som saktast i kurvan och man gör skarpast sväng. Men då tar man det ändå piano med gasen och det finns gott om grepp i däcken.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Lite sent och lite OT men gillade din förklaring vart fall :O

Jag håller med om att det kan verka rörigt med informationen om hur man ska sitta på en mc.
Det sägs/skrivs så mycket till höger och vänster om varför man bör eller inte bör lägga vikt på inner eller ytterpinnen.
Men Full kontroll, som jag brukar läsa i, säger att man inför en kurva ska lägga an mot ytterpinnen för att på så sätt förbereda sig till ett bra ”avstamp” för trycktranmpkommandot som kan användas när man ska motstyra för att få hojen att luta inåt i ingången till kurvan.
Det tycker jag verkar vara en bra och användbar anledning till att ta kontakt med ytterpinnen inför en sväng.

Väl i kurvan, så har jag förstått, och även känt, att det är bra att hålla en bra kontakt med trampdynan i ytterpinnen och knät i tankens yttersida. Jag brukar även försöka ”få spjärn” med hälen i någon detalj på mc för att på så sätt få ytterligare bra förankring i hojens utsida.

Rent praktiskt så har i alla fall jag upplevt att det är bra att inte ha vikt på innerpinnen när det börjar luta så att innerpinnen tar i.
Om man har all vikt på innerpinnen när den tar i så avlastar innerpinnen mc med risk för sämre däckskontakt.
Om i stort sätt ingen vikt ligger på innerpinnen gör det ju mindre om den skulle råka släpa i vid fullt nedlägg.

Jag upplevde det ganska jobbigt att hela tiden åka omkring och tänka på att ”trycka på ytterpinnen”. Så för att slippa det så brukar jag, i första hand, försöka tänka på att inte lägga vikt på innerpinnen. På så vis kommer mer belastning och förankring ”automatiskt” i ytterpinnen.

Virrigt skrivet, men det var ett försök till förklaring på hur jag upplever det.

Edit: ooups! såg att det var i racingforumet, vilket kan betyda att min post förmodligen är orelevant. bortse isåfall.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Ja. Enda tillfället när du faktiskt ska lägga MYCKET kroppsvikt på fotpinnarna är vid sidoförflyttningar, imo. Eller menar du att du lägger det mesta av din kroppsvikt på fotpinnarna och i princip står hukad utan vikt på sadeln under ett helt lopp?

Kolla på Filip Backlund hur han kör.
Det är nog ingen som pressar hojen så hårt ut ur kurvorna.
Det skakar, vinglar och det ser ut som hojen vrider sig.
Men han fortsätter hålla fullgas.

Hur kan han göra det????

Lite för att han är knäpp kanske :) , men framför allt för att han halvstår på fotpinnarna. Precis som vilken motorcross förare som helst.
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Kolla på Filip Backlund hur han kör.
Det är nog ingen som pressar hojen så hårt ut ur kurvorna.
Det skakar, vinglar och det ser ut som hojen vrider sig.
Men han fortsätter hålla fullgas.

Hur kan han göra det????

Lite för att han är knäpp kanske :) , men framför allt för att han halvstår på fotpinnarna. Precis som vilken motorcross förare som helst.

Jag kör bättre om jag inte har så mycket vikt på fotpinnarna, fast det är ju för att jag inte får mjölksyra i benen då och det är lättare att köra utan mjölksyra. :) Kan kanske ska träna benböj istället? :tungan
 
Last edited:

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
@Hund (1:a inlägg):
"-Min fråga är:
Jag har tänkkt på det, och lägger typ 95% på inner.. Känns lite fel för det är svårt att koppla ur armarna ordentligt om man måste ändra spår eller göra minsta förändring. Dessutom känns det som jag ramlar av annars."


Låter som du borde backa bandet lite, och fokusera på att ha en bra förankring av underkroppen mot hojen (som du redan fått en del tips om). Om du har svårt att, som du säger, "koppla ur armarna", beror det med stor sannolikhet på att just underkroppen är dåligt förankrad.

Jag tycker Andy Ibbot från CSS beskriver det bra i tidningen MC-folket, nr.2/2010, s.54. "Avslappnad köttbit":

"-För att kunna slappna av i överkroppen så krävs det att du "låser" underkroppen vid hojen. Det är nyckeln och anledningen till varför det är utmärkt att ha ett par starka ben. Om din underkropp inte är fastlåst mot hojen så håller du dig ovillkorligen fast med dina händer i styret och du använder dem istället för underkroppen för att stabilisera dig på hojen. Detta är ett av de största problemen vad gäller hanteringen som en motorcykel utsätts för och...bla bla..." (mer bra läsning, men orkar inte skriva). :D

Även detta är bra ledord från samma artikel:
"-Om någon del av din kropp ska värka efter en stunds inspirerad körning så ska det vara dina ben och knän. Om dina axlar, underarmar, händer, rygg eller nacke gör sig påminda så är det ett tecken på att du hänger på styret."

EDIT: Ska kanske nämna att detta är något jag själv jobbar väldigt aktivt med att förbättra. Så fort jag blir för trött och/eller tappar koncentrationen hittar jag mig själv hängandes på styret :mad: Den där ben/knip-maskinen i gymet som oftast damer frekventerar är bra tycker jag. :tuttar
 
Last edited:

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Litet trådlyft och ett partiskt sådant.

Finns det några som kan hantera en hoj under tuffa förhållanden är det Crossåkare och Supermoto förare. Moto GP börjar mer och mer likna supermotard :)

Har du fel viktfördelning när du kör cross eller supermotard går det inte alls. Just därför det är så kul att kolla på RR förare som testar :) Just därför crosskare blir så bra i RR och de bästa RR förarna tränar supermoto och cross.

Handlar om att låta fjädringen göra jobbet och då krävs det balans. När vi kör supermotard slidar vi både in och ut i kurvorna. Sitter du fel märks det tydligt. I RR kan du köra bra tider utan med fullt fäste hela tiden. Men när du strular till det är det ofta för sent. Med rätt balans räddar du ofta situationen.

Trycket på yttre fotpinne skapar liknande effekt som att stå upp. Greppet är ju beroende av friktionen som är beroende av trycket och friktionskoefficienten. Om du sitter 100% i sadeln och kör över en ojämnhet eller om hojen ruskar lite lättar du lite från sadeln. Dvs trycket på fotpinnen minskar, DVS du får mindre friktion om än bara någon tiondel så kan det räcka.
( high sider risk)

Ska du ha bra fäste ur en sväng är målet att minsta friktionen under hela svängen ska vara så hög som möjligt. Har ni inte sett hur Motot GP förarna trycker som galningar på fotpinnen när de går brett ut svängen. Det är så ni lär er köra på Power slide.

Sen var det där med balans på hojen. Tyngdkraften som du genererar måste vara linjeär med hojens chassi och fjädring. Om du hänger inåt och trycker på inre fotpinnen kommer hela din och du får ökad cetripitalkraft eller kör över och ojämnhet - Vad händer?

Då du har placerat hela din kraft på ena sidan av hojen kommer du vilja vrida hela hojen åt det hållet. DVS du minskar friktionen på däcken eftersom kraften läggs på att välta hojen istället för att få ner kraften genom fjädringen ner i backen.
 
Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Jag tycker alla som påstår att trycket på fotpinnen påverkar hojen ska ta en Fysik A lektion.

Och jag bryr mig inte om om Rossi, Stoner eller Kieth code säjer att det funkar så. Det gör det inte men det kanske känns så.
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Jag tycker alla som påstår att trycket på fotpinnen påverkar hojen ska ta en Fysik A lektion.

Och jag bryr mig inte om om Rossi, Stoner eller Kieth code säjer att det funkar så. Det gör det inte men det kanske känns så.

Trycket bör nog vara på yttre pinnen när den inre börjar släpa i asfalten. Det kände jag tydligt på senste bankörningen :D

Sen håller jag nog med övriga att man kan förankra sig i yttre pinnen för att kunna hänga ut effektivt, och därmed räta upp hojen något.

Sen angående fysiken, så har du rätt angående tyngdpunkten. Det som överstiger mina fysikkunskaper är hur de olika sätten att sitta, och därpå följande hävarmars påverkar chassiets fjädringsförmåga vid nedlägg, lämnar jag till nån annan.
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top