Litet trådlyft och ett partiskt sådant.
Finns det några som kan hantera en hoj under tuffa förhållanden är det Crossåkare och Supermoto förare. Moto GP börjar mer och mer likna supermotard
Har du fel viktfördelning när du kör cross eller supermotard går det inte alls. Just därför det är så kul att kolla på RR förare som testar
Just därför crosskare blir så bra i RR och de bästa RR förarna tränar supermoto och cross.
Handlar om att låta fjädringen göra jobbet och då krävs det balans. När vi kör supermotard slidar vi både in och ut i kurvorna. Sitter du fel märks det tydligt. I RR kan du köra bra tider utan med fullt fäste hela tiden. Men när du strular till det är det ofta för sent. Med rätt balans räddar du ofta situationen.
Trycket på yttre fotpinne skapar liknande effekt som att stå upp. Greppet är ju beroende av friktionen som är beroende av trycket och friktionskoefficienten. Om du sitter 100% i sadeln och kör över en ojämnhet eller om hojen ruskar lite lättar du lite från sadeln. Dvs trycket på fotpinnen minskar, DVS du får mindre friktion om än bara någon tiondel så kan det räcka.
( high sider risk)
Ska du ha bra fäste ur en sväng är målet att minsta friktionen under hela svängen ska vara så hög som möjligt. Har ni inte sett hur Motot GP förarna trycker som galningar på fotpinnen när de går brett ut svängen. Det är så ni lär er köra på Power slide.
Sen var det där med balans på hojen. Tyngdkraften som du genererar måste vara linjeär med hojens chassi och fjädring. Om du hänger inåt och trycker på inre fotpinnen kommer hela din och du får ökad cetripitalkraft eller kör över och ojämnhet - Vad händer?
Då du har placerat hela din kraft på ena sidan av hojen kommer du vilja vrida hela hojen åt det hållet. DVS du minskar friktionen på däcken eftersom kraften läggs på att välta hojen istället för att få ner kraften genom fjädringen ner i backen.