Här är ett par till som inte riktigt har förstått...
Ni läster inte det jag har skivit. Sitter med era förutfattade meningar hur ni vill att det ska vara. Vad är ni rädda för?
Ni ska inte stå i sadeln. Tittar ni tillbaka så skriver jag just det. Visst kan det vara en ojämnhet och då blir det bättre om du har mer vikt på pinnarna. Sitter du helt i sadeln så kommer du att lätta från den och minska vikten på bakhjulet drastiskt direkt efter knölen i banan.
Ni kan altså inte lägga upp bilder på Moto GP förare som inte står upp och säga att jag/vi har fel. Skit i powerslidesbilder och kolla ett vanligt Moto GP lopp. Ni kommer helt klart märka att de har ett bra tryck med ytterfoten på pinnen.
Det är därför de sätter den i hålfoten. Blir mer stabilt och jämt på det sätter.
En anna kul grej att fundera över är hur Rossi och fler börjar ta vänsterkurvor. Han har han ju inte ens innerfoten på fotpinnen. Tror ni att han bara sitter på stjären då och håller stenhårt i styret? Ja kniper tanken mellan benen. Eller tror ni att han har ett jämt och bra tryck på yttre pinnen redan i ingången på kurvan.
När han sedan går från broms till gas behåller han trycket på pinnen och den ihoppressade fjädreingen från hans bromsing kommer att vilja tryckas isär. Det använder han för att få feste.
Väntar han en tiondels sek för länge så kommer fjädringen ha tryckt ut fjädringen och han kommer inte att kunna köra gasa lika mycket.
Det är därför de som bromsar både fram och bak kan gå snabbare från broms till gas. De som bara bromsar fram kommer ha en utsträckt fjädring som måste sätta sig innan de kan få fäste.
Ja de sista kanske var lite off topic men ändå lite intresant. Om man vågar ändra uppfattning dvs
Jag ger upp. Vet att det är så här i alla fall. För er som inte vill lägga lite mer jämt tryck på yttre fotpinnen i genom sväng. Skit i det.
Själv har jag inte kört sporthoj på 11år. Ni kör säkert 8or kring mig. Eller inte. Vi får se. Tänkte i alla fall köra några tävlingar i år och lite bandagar med för den delen.
Den här diskutionen skulle vara roligare att ha under en bandag.
Vet att jag verkligen märker skillnad när jag har dåliga däck på motardhojen och det går på ställ ur varje kurva. Trycker jag lite extra då så brukar den sätta sig lite bättre. Testa på era RR hojar när nu har dåliga däck och slå på lite extra
Ursäkta om jag rört upp lite kännslor. Ville er bara väl. För målet är väl inte nått förrens man är snabbast och fram till The Doktor har vi väl alla en bit att vandra.
Fick tag i en riktigt fin transporter idag så bandagen den 22-24 april på Anderstorp är bokad
Ska bli grymt kul och kom gärna med bra tips tillbaka. För vågar vi inte testa nya saker kommer vi aldrig att kunna bli bättre.
Kram alla som älskar det jag älskar -åka hoj
God natt!
Stefan Ljungberg