Körteknik-fråga. vikt på fotpinne!?

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Jo..... men började inte den här tråden som en fråga från en kille som vill köra fort? Och inte från en kille som vill vara en posör? Vi är väl ändå i racingforumet och inte i stuntforumet? Vad är anledningen till att alla som gör en rolling-burnout står på fotpinnarna? Jo, att de avlastar bakhjulet så det LÄTTARE spinner loss, inte för att fjädringen ska fungera bättre.

Du har självklart rätt angående avlastningen av bakhjulet när man lutar framåt. Men det är inte därför man lutar framåt. Det är för att öka det relativa greppet för framhjulet(du har alltid tillräckligt med kraft att spinna bakhjulet med en modern hoj).

on topic
Om du tittar på nåt av tävlingarna på Irland eller IOM så ser du ofta hur förarna förbereder de värsta guppen med att lätta på häcken. Sen om det är dumt så... då vet du mer än mig. Jag kan inte påstå att jag har egen kunskap om absoluta fakta, det känns i alla fall stabilare med en del av vikten på benen, och inte allt på röven
 

DeMarko

#3643
Gick med
26 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 749 Monoposto
I Filmen "Twist of the Wrist" så tar dom upp bla detta. Enl filmen skall du lägga tyngden på den yttre fotpinnen. [YOUTUBE-ID]XAeFrk7CU_w[/YOUTUBE-ID] men det är bara för att hjälpa dig att använda styret på rätt sätt. I en vänstersväng skall du svänga åt höger och luta dig vänster... Filmen förklarar bättre än jag... kolla på den här filmsnutten (ladda hem eller köp filmen så ser du alla tips. :tummenupp //Tommy
 
Last edited:

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
[QUOTE

on topic
Om du tittar på nåt av tävlingarna på Irland eller IOM så ser du ofta hur förarna förbereder de värsta guppen med att lätta på häcken. Sen om det är dumt så... då vet du mer än mig. Jag kan inte påstå att jag har egen kunskap om absoluta fakta, det känns i alla fall stabilare med en del av vikten på benen, och inte allt på röven[/QUOTE]


De som vågar och kan kallar det här för prejump.
Om du sitter i sadeln ända tills det att du lättar kommer du att flyga X meter. Om du trycker till lite med fotpinarna innan så får de först mer tungd och sedan mindre tyngd på bakhjulent när det fjädrar ut. Det gör att flyger kortare.

Ungefär som en störtloppsåkare drar in benen när de kommer till hopp. Motsatsen gör backhopparna som vill flyga långt :)

Kortare flygtur göra att man kan gasa mer :) Du kommer även ha mer kolla på hojen om du är bestämd i ditt frånskjut.

Anfall är bästa försvar.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Vill inte vara ohyfsad men du kan inte göra en rolling-burnout va:va

Om du kan det så kan du ju fösöka stå på pinnarna utan att luta dig framåt och försöka få loss bakhjulet :D

Sen kan man ju fråga sig varför det blir enklare att få loss bakhjulet om du trycket till lite på pinnarna precis innan du slår loss bakhjulet?:)

Säg till om du behöver hjälp med svaren

Min vän, jag är så förtvivlat gammal så att jag tror att du inte ens var född när jag gjorde min första rolling burnout!!!

Jag kontrar med en motfråga; Om det nu är så förtvivlat bra att trycka upp röven från sadeln på biken ut ur krökarna, "så att fjädringen kan jobba bättre".... Varför ser man det så himla sällan i MotoGP? Eller på 500GP-tiden när fjädringen var rätt kass och behövde all hjälp den kunde få? Varför var det INGEN som höll på som vår vite hjälte (för det är han, han har grym koll!):tummenupp
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Moss har helt rätt, om du behöver lyfta på röven så handlar det om att hoppa och inget annat, att man står på fotpinnarna vid sladd vilket jag gjort beror på att man har dålig kontroll och tappar kontakten med röven för att det släpper för fort och okontrolerat, såg en bra förklaring från rossi och edwards sa samma sak... sitt totalt avslappnad, hitta en avslappnad ställning är grunden till kontroll, ingen muskelanspänning och styr hojen med styre och gas..... Bayliss sa att han gillar att fightas med hojen för att få ut det sissta och han är väll en av få som lättar lite på röven efter hårdgasande ut ur kurvorna:D
Stoner lyfter inte röven det minsta när han lägger sina powerslides, nått fel på den killen:D
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Stoner lyfter inte röven det minsta när han lägger sina powerslides, nått fel på den killen:D

Här är ett par till som inte riktigt har förstått...
 

Bifogat

  • Hayden.jpg
    Hayden.jpg
    52.6 KB · Visningar: 127
  • images.jpg
    images.jpg
    4.3 KB · Visningar: 756

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Det jag försökte exemplifiera var inte att det snabbaste sättet att ta sig runt en bana var att köra brett, inte heller att man ska stå upp när man kör. Det jag däremot tror är att man i kurvor bör ha en del av vikten på, framförallt yttre, pinnen och inte bara på sadeln. Anledningen är att (för mig) känns det säkrare när bakdäcket släpper, särskilt på ojämn landsväg. jag kompenserar med benen när hojen rör sig. Ni som är så säkra på att det är fel får gärna förklara vad som är fel. Jag är redo att ändra mig för bra argument.:tummenupp
 
Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Jodå, det funkar för oss på asfalt också. Använder själv detta på åsen och då speciellt i kurva två som är rätt ojämn. Håll ett tryck på yttre fotpinne och guppen försvinner. Jag kan inte förklara varför men jag tror att benet hjälper till och fjädrar ut ojämnheten.

Prova själv nästa gång du kör över en ojämnhet, det funkar om det går rakt fram eller svänger men som sagt, jag vet inte varför det funkar, bara att det gör det och det coola är du behöver inte vara skitnödig varje gång du kommer till kurva två på åsen, vilket i sin tur gör dig snabbare. :yoparty

Att lägga tryck på yttre fotpinnen gör att du spänner upp benet. Effekten blir liknande som att sitta i "lätt sitts".

Det surras mycket om att lägga tryck på yttre pinnen i utgången på kurvan för att styra upp hojen.
Min teori är snarare den att när man lägger tryck på fotpinnen trycker man över kroppen inåt i kurvan och i det läget medstyr man omedvetet och hojen reser sig...
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Här är ett par till som inte riktigt har förstått...

Ni läster inte det jag har skivit. Sitter med era förutfattade meningar hur ni vill att det ska vara. Vad är ni rädda för?

Ni ska inte stå i sadeln. Tittar ni tillbaka så skriver jag just det. Visst kan det vara en ojämnhet och då blir det bättre om du har mer vikt på pinnarna. Sitter du helt i sadeln så kommer du att lätta från den och minska vikten på bakhjulet drastiskt direkt efter knölen i banan.

Ni kan altså inte lägga upp bilder på Moto GP förare som inte står upp och säga att jag/vi har fel. Skit i powerslidesbilder och kolla ett vanligt Moto GP lopp. Ni kommer helt klart märka att de har ett bra tryck med ytterfoten på pinnen.

Det är därför de sätter den i hålfoten. Blir mer stabilt och jämt på det sätter.



En anna kul grej att fundera över är hur Rossi och fler börjar ta vänsterkurvor. Han har han ju inte ens innerfoten på fotpinnen. Tror ni att han bara sitter på stjären då och håller stenhårt i styret? Ja kniper tanken mellan benen. Eller tror ni att han har ett jämt och bra tryck på yttre pinnen redan i ingången på kurvan.

När han sedan går från broms till gas behåller han trycket på pinnen och den ihoppressade fjädreingen från hans bromsing kommer att vilja tryckas isär. Det använder han för att få feste.

Väntar han en tiondels sek för länge så kommer fjädringen ha tryckt ut fjädringen och han kommer inte att kunna köra gasa lika mycket.

Det är därför de som bromsar både fram och bak kan gå snabbare från broms till gas. De som bara bromsar fram kommer ha en utsträckt fjädring som måste sätta sig innan de kan få fäste.

Ja de sista kanske var lite off topic men ändå lite intresant. Om man vågar ändra uppfattning dvs ;)


Jag ger upp. Vet att det är så här i alla fall. För er som inte vill lägga lite mer jämt tryck på yttre fotpinnen i genom sväng. Skit i det.

Själv har jag inte kört sporthoj på 11år. Ni kör säkert 8or kring mig. Eller inte. Vi får se. Tänkte i alla fall köra några tävlingar i år och lite bandagar med för den delen.

Den här diskutionen skulle vara roligare att ha under en bandag.
Vet att jag verkligen märker skillnad när jag har dåliga däck på motardhojen och det går på ställ ur varje kurva. Trycker jag lite extra då så brukar den sätta sig lite bättre. Testa på era RR hojar när nu har dåliga däck och slå på lite extra :)

Ursäkta om jag rört upp lite kännslor. Ville er bara väl. För målet är väl inte nått förrens man är snabbast och fram till The Doktor har vi väl alla en bit att vandra.

Fick tag i en riktigt fin transporter idag så bandagen den 22-24 april på Anderstorp är bokad :) Ska bli grymt kul och kom gärna med bra tips tillbaka. För vågar vi inte testa nya saker kommer vi aldrig att kunna bli bättre.

Kram alla som älskar det jag älskar -åka hoj :banana

God natt!
Stefan Ljungberg
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Frågan och diskussionen ligger i Racingforumet så jag bortser från gatkörning där det ibland kan vara en fördel att ha lätt sits över ojämnheter rakt fram då man försöker avlasta den rörliga massan som stötdämpare/gaffel skall ta hand om vlket sker när knäna fjädrar med i rörelsen.

Varje gång man trycker till, med eller eller båda fötterna, på fotpinnarna trycks fjädringen ihop och belastningen på däcken/kontaktytan ökar vilket alltid är negativt mitt i en kurva på asfalt!

Negativt eftersom däcken bara klarar en viss last men också för att lasten/trycket som däcken utsätts för inte är konstant! Vid extremfall är det just denna extra last/tryckökning som får däcket att tappa fäste vilket innebär sämre acceleration/säkerhet (välj det som passar för den typ av körning just du utför/gillar).

Skall man trots detta ändra trycket på en/båda fotpinnarna bör man göra det innan instyrningen för att under hela kurvan sedan bibehålla sin sittposition/tryck på fotpinne/ar.

Om nu någon upplever hojen mer stabil och därmed det känns behagligare att köra och det funkar för dig fortsätt då med det du gör för diskussionen om stundtals ökad belastning på däcken är marginell (på asfalt) jämfört med att känna sig obekväm/osäker!

Så tänker jag! :)
// Niklas
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad är ni rädda för?


Finns en lite konstig syn hos delar av banåkarfolket. Banåkare har länge haft flummiga ideer om om att var och en ska hitta sin egen stil. Det har börjat ändras lite de senaste åren, framför allt med Kieth Code. Dessutom tror asfaltsfolket ofta att som banåkare kan man inte lära sig nåt av idrottare från andra idrottsgrenar.

Aningen bättre men fortfarande dåligt är det ju inom motocrossen där folk gärna vill lära sig basic-tekniker och det arrangeras läger och det finns ett visst mått av arrangerade regelbundna träningar åtminstone för ungdomar. Men till större delen tränar fortfarande alla själva, i bästa fall instruerade av sin pappa.

Jämför det med hur träning bedrivs inom alla andra idrottsgrenar! Fotboll, hockey, simning, ta vad ni vill. I 99% av dom så sker det regelbundna träningar flera gånger i veckan med instruktörer som lär ut de grundläggande teknikerna. Sedan hittar idrottarna ändå sin egen stil men dom utgår ifrån grunderna och söker sig utåt istället för att göra som hojfolket och börjar ute i dimman och söka sig innåt.

Kanske inte så konstigt att Sverige inte kan visa upp särskillt många MC-åkare i världsklass medans våra friidrottare, hockeyspelare mm når världsklass. Alla inom motorsporten tror det handlar om för lite sponsorpengar till lilla sverige men jag tror problemet snarare om en dålig guidning och utbildning på vägen till toppen och därefter kanske också för lite träning.
Här tycker jag mig se ett ökat intresse för t.ex isåkning vilket nog är den bästa möjligheten vi har för vinterträning här i sverige. Så jag tycker trenden går i rätt riktning men det finns stora steg kvar att ta.

Se och lär av varandra så blir vi alla bättre. Exempelvis om jag som crossförare vill förbättra min kondition så bör jag lämpligtvis studera hur cyklister, maratonlöpare och skidåkare tränar istället för att titta på hur min snabbaste klubbkompis tränar. Han kanske inte ens har jättebra konditon.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Aningen bättre men fortfarande dåligt är det ju inom motocrossen där folk gärna vill lära sig basic-tekniker och det arrangeras läger och det finns ett visst mått av arrangerade regelbundna träningar åtminstone för ungdomar.

Jämför det med hur träning bedrivs inom alla andra idrottsgrenar!

Sedan hittar idrottarna ändå sin egen stil men dom utgår ifrån grunderna och söker sig utåt istället för att göra som hojfolket och börjar ute i dimman och söka sig innåt.

Kanske inte så konstigt att Sverige inte kan visa upp särskillt många MC-åkare i världsklass medans våra friidrottare, hockeyspelare mm når världsklass.

Se och lär av varandra så blir vi alla bättre. Exempelvis om jag som crossförare vill förbättra min kondition så bör jag lämpligtvis studera hur cyklister, maratonlöpare och skidåkare tränar istället för att titta på hur min snabbaste klubbkompis tränar. Han kanske inte ens har jättebra konditon.

Heads on!

Kan faktiskt bara hålla med. Som fd. crossåkare och deltagare vid några hundra träningar, ett antal läger etc så saknar jag verkligen den möjligheten nu när mitt unga asfaltsintresse tagit fart. Det närmsta man kommer är smc, men det kostar multum och är långt ifrån individanpassat enl. min erfarenhet.

Sen det här med "personlig stil" är intressant, jag kan inte hävda att nån har fel. Men vi sysslar inte med konst eller musik. I grund och botten är det fysikens grundlagar som sätter gränserna för oss. Dem är desamma hur vi än gör, hur kan det då vara sak samma om man hänger eller inte, kör med pick-up eller inte och bromsar in på sladd eller inte?

Självklart finns det ett facit, vi vet kanske bara inte vad det är än! Dessutom ändras det för varje år i takt med utvecklingen av bättre komponenter.

Nåt jag skulle kunna betala en del för vore att få köra en hoj med sån ställning som Kieth Code visade i filmen. Att våga provocera fram en sladd i olika farter, prova gränserna i blött osv utan att riskera budgetrevision och brutna armar.

För er som faktiskt tävlar, hur kommer det sig att det inte finns mer organiserade träningar såsom inom crossen? Finns det verkligen trots alla eldsjälar ingen som vill ta på sig att coacha andra att bli bättre?
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Visst finns det väl någon form av vetenskaplig bevisning bakom allting. Men det känns som att det mesta ligger i vad man som individ bäst tycker om.

Jag såg på youtube en liten film av en amerikansk AMA-superbikeförare som visade detta med kroppshållning. Han berättade att han använder sina ben oerhört mycket, och trycker på pinnarna för att få ut önskad effekt.

Det bästa är väl att prova sig fram och prova en mängd olika parametrar, det är enbart så man kan lära sig förstå hur man kör snabbare.
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Bra skrivet både hund och Tow stroke man!

Innan jag började med motorsport hade jag en ganska så framgångsrik karriär som basketspelare. Kan bara hålla med om det ni säger. Den här tråden kan förhoppningsvis skapa ett öppnare sinne.

Viktigt bara att vi inte skapar två läger. Skrev tidigare att de skulle var enklare att diskutera saken på en bandag. Åka ut och testa för att sedan diskutera vidare.

Med ett öppet sinne kan man lära sig av andras erfarenheter. Det blir effektivare än att gå på alla minor och hitta på allt själv.
 

Dawan

Medlem
Gick med
11 Feb 2004
Ort
Örebro, Närkes Kil
Hoj
Yamaha R6 -01
Frågan och diskussionen ligger i Racingforumet så jag bortser från gatkörning där det ibland kan vara en fördel att ha lätt sits över ojämnheter rakt fram då man försöker avlasta den rörliga massan som stötdämpare/gaffel skall ta hand om vlket sker när knäna fjädrar med i rörelsen.

Varje gång man trycker till, med eller eller båda fötterna, på fotpinnarna trycks fjädringen ihop och belastningen på däcken/kontaktytan ökar vilket alltid är negativt mitt i en kurva på asfalt!

Negativt eftersom däcken bara klarar en viss last men också för att lasten/trycket som däcken utsätts för inte är konstant! Vid extremfall är det just denna extra last/tryckökning som får däcket att tappa fäste vilket innebär sämre acceleration/säkerhet (välj det som passar för den typ av körning just du utför/gillar).

Skall man trots detta ändra trycket på en/båda fotpinnarna bör man göra det innan instyrningen för att under hela kurvan sedan bibehålla sin sittposition/tryck på fotpinne/ar.

Om nu någon upplever hojen mer stabil och därmed det känns behagligare att köra och det funkar för dig fortsätt då med det du gör för diskussionen om stundtals ökad belastning på däcken är marginell (på asfalt) jämfört med att känna sig obekväm/osäker!

Så tänker jag! :)
// Niklas


Härligt, nu vet jag hur jag ska göra i fortsättningen :rofl
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hej Du Hund:)

Det är inte bara Du som beskriver utbildning inom MC-sfären (bl a SMC) som kollektiv och att en sanning skulle gälla alla. Jag har funderat en del kring detta, tyvärr tror jag en del av ansvaret för detta kanske ligger hos instruktörerna men även hos förväntningarna hos vissa deltagare, som gärna vill ha alla svaren paketerade och serverade som lättuggade sanningar om hur vi på snabbaste/säkraste sätt tar oss igenom ett kurvparti.

Jag förstår även Ditt resonemang kring rejsåkande som helt definierat av fysikens lagar men tror inte riktigt det är så enkelt att hantera ett i grunden instabilt fordon endast genom fysikens lagar. Vi kan ändra setup i ett stort antal varianter bara på en enkel standardhoj (alltså anpassa den till olika körtekniker), och möjligheterna på prototyphojarna ter sig närapå oändliga.

Därför tror jag att vi som förare ska prova på och träna de beprövade tekniker som de olika skolorna lär ut, ändå till dess att vi kan använda dom och utvärdera dess för- och nackdelar. Ungefär där slutar instruktörens uppgift, därefter återstår det för oss som förare att avgöra om och när vi ska använda oss av de teknikerna eller om något annat känns bättre.

Som många redan skrivit brukar oönskad belastning på inre pinnen ofta ha att göra med en taskig förankring av det yttre benet mot hojen. Tittar jag snabbt på bilden Du lade upp kan jag misstänka att ytterbenet pekar ut från tanken i stället för att ligga an och låsa underkroppen mot hojen. Jag brukar kolla upp att innerdelen av låret ligger an mot hela tanken (= att röven inte hänger för långt ut och att man sitter tillräckligt långt bak på hojen) och rekommendera att man "ställer sig på tå" till dess att överdelen av knät/låret "låser" mot urgröpningen/valken i tanken. Men det är jag det:)

Codes rullande testbänkar är intressanta, själv är jag så gammal att mina taskiga reaktioner hjälper till att hämta in oönskade släpp, jag hinner helt enkelt inte släppa gasen innan hojen hämtat in sladden alldeles av sig själv:näsblod

Lycka till med att hitta Din stil:tummenupp

...så saknar jag verkligen den möjligheten nu när mitt unga asfaltsintresse tagit fart. Det närmsta man kommer är smc, men det kostar multum och är långt ifrån individanpassat enl. min erfarenhet.

Sen det här med "personlig stil" är intressant, jag kan inte hävda att nån har fel. Men vi sysslar inte med konst eller musik. I grund och botten är det fysikens grundlagar som sätter gränserna för oss. Dem är desamma hur vi än gör, hur kan det då vara sak samma om man hänger eller inte, kör med pick-up eller inte och bromsar in på sladd eller inte?...
 
Last edited:

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
jag fick tvärtemot föregående talare tippset av en känd RR profil att vrida ut tårna maximalt.... samma teknik som gp gänget använder när dom håller inbromsningen med låret för att förbereda kurvan. när jag gjorde det blev körningen betydligt mer avslappnat och jag tror att jag skulle trilla ur sadel om jag tryckte med foten...... tror de flesta har forpinnarna toklåga eller är av pygme längd om de har behov av att stå på tå:D .......
Moss är nog en av få som har en mer renodlad gubbstill än undertecknad titta till vänster :D
tror vi behöver en bandag där vi kan älta detta eminenta ämne till bristningsgränsen:fyllisar
 
Last edited:

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
jag fick tvärtemot föregående talare tippset av en känd RR profil att vrida ut tårna maximalt.... samma teknik som gp gänget använder när dom håller inbromsningen med låret för att förbereda kurvan. när jag gjorde det blev körningen betydligt mer avslappnat och jag tror att jag skulle trilla ur sadel om jag tryckte med foten...... tror de flesta har forpinnarna toklåga eller är av pygme längd om de har behov av att stå på tå:D .......
Moss är nog en av få som har en mer renodlad gubbstill än undertecknad titta till vänster :D
tror vi behöver en bandag där vi kan älta detta eminenta ämne till bristningsgränsen:fyllisar


Kan du inte beskriva lite mer i detalj hur du menar med att peka ut förtterna.
Gärna både höger och vänster sväng.

Grymt intressant. Jag testar gärna alla olika tips för att sedan diskutera utkomsten :)
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Njae, nu tror jag inte jag pratade om vart tårna skulle peka, men visst har Du rätt - detta ämne är verkligen "arguing on the internet is like...":)

En snabb korrigering dock - jag vill ha så mycket kontakt mellan hojen och ytterbenet som jag kan! Så enkelt är det. Det innebär att klacken och stövelns insida ligger dikt an mot fotpinnehållarna och tårna... ja, dom pekar dit dom vill, bara det är bekvämt. Genom att vinkla foten på fotpinnen till dess att jag "låser" låret mot valken på tanken får jag den förankring jag trivs med, det kanske är ett mer nyanserat sätt att förklara det hela än att man "står på tå"?

Men det har jag en känsla av att Hund redan förstått:)

Det får bli en bandag för att riktigt gå till botten med denna fråga. Eller två.:D

jag fick tvärtemot föregående talare tippset av en känd RR profil att vrida ut tårna maximalt...

...tror vi behöver en bandag där vi kan älta detta eminenta ämne till bristningsgränsen:fyllisar
 
Last edited:
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top