Kalla fakta - Granskar polisjakt, 18/4 21:30 TV4

Status
Ej öppen för fler svar.

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
KTM 990 SMT
Finns så många misstag så att peka ut en enda som skyldig .
Tycker alla inblandade har bidragit till att det slutade som det gjorde .
Hade inte polisen jagat
Hade inte föräldrarna låtit honom köpa en hoj
Hade inte flickvännen hejat på
Hade inte killen försökt köra ifrån polisen .
Alla inblandade hade kunnat förhindra olyckan

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag tycker att du ska hålla dig för god för att håna en ung flicka som varit mycket nära att stryka med själv & dessutom mist sin pojkvän. Att killen gjorde fel, det är vi alla eniga om men att håna familjen, flickvännen & även av andra, killen själv efter sin död är under all kritik.

Du missade hennes komentarer på forumet när händelsen var aktuell?

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
CBF600SA
Kollade igenom hela filmen från polisbilen och kan bara komma fram till att vi i Sverige har på tok för lite riktiga problem att engagera oss i. Incidenten har inte ett dugg att göra med riktiga hojåkare och förhoppningsvis så framgår det tydligt i programmet att kidzen på kutzen inte hade att göra på en hoj från första början.

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
23 patruller + en helikopter för att någon kört förfort förbi en testestronstinn polis. Snacka om att satsa resurser på helt fel ställe.
Idioten till pilot fick vad som väntade honom tur att bara han och ingen annan strök med.

Tycker det är bra att polisens agerande granskas jag tycker dom var ute i gårzonen flera ggr under denna jakt.

är beredd att hålla med, det var ett gisslandrama för ett tag sen i sollentuna med en knarkare som det slagit runt för och hållit en mamma med 2 små barn varav den ena var ganska svårt slagen gisslan..dom skickade 1 patrull och 1 akutbil till platsen..

En hojåkare som blåste förbi polisen..helikopter, mc polis m.m ala 23 patruller ?

Yes money well spent..

Har tyvärr upplevt LTG med egna ögon och många av dom har inga spärrar vad dom kan hitta på.

Nuff said

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
Jag gillar hur mamman anser att det är polisernas fel.

Enligt den mentaliteten ska ju var och varannan av oss kunna begå ett brott och sen fly med en MC för polisen inte får jaga oss. Det finns en orsak till varför man är myndig. Den här personen var en ung kille som var ute efter en adrenalinkick eller helt enkelt fick panik när polisen körde efter. Vilket som så vet man vad som kan hända i dessa farter och då har han gjort ett aktivt val i att utsätta sig själv, sin flickvän och andra för en livsfara.

Det slutar tragiskt i att han omkommer - Men det var inte direkt någonting man blir förvånad över i dessa hastigheter. Han gjorde ett aktivt val och konsekvenserna blev hans död. Poliserna som jagade har ett fel enligt mig och det är att det anser att detta är roligt. Jag hade säkert innerst inne som polis gillat adrenalinkicken och farten i att jaga någon men jag hade inte tyckt att det var roligt som i "haha va skoj vi har".

Mamman anser att hennes son hade en del i det att göra men skyller på poliserna som de största bovarna. När ska folket börja fatta att man faktiskt får ta konsekvenserna av sitt eget handlande?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Tycker ni inte att det är svårt att vara objektiv om man är släkt eller förälder till killen som dog?

Jag kan garantera att varenda jävel som skriver i den här tråden hade tagit illa upp för allt polisen sagt och gjort i videon om det varit ens egna barn.

Som mamman säger i reklamteasern till inslaget - det är bådas fel. Se inte ner på mamman eller flickvännen för att de tycker det, det är en högst mänsklig reaktion att reagera så.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Om Fürsten intervjuas som referensperson för sporthojsåkarna så kollar jag, annars blir det champions league.

mojja83

Guest
Jag gillar hur mamman anser att det är polisernas fel.

Enligt den mentaliteten ska ju var och varannan av oss kunna begå ett brott och sen fly med en MC för polisen inte får jaga oss. Det finns en orsak till varför man är myndig. Den här personen var en ung kille som var ute efter en adrenalinkick eller helt enkelt fick panik när polisen körde efter. Vilket som så vet man vad som kan hända i dessa farter och då har han gjort ett aktivt val i att utsätta sig själv, sin flickvän och andra för en livsfara.

Det slutar tragiskt i att han omkommer - Men det var inte direkt någonting man blir förvånad över i dessa hastigheter. Han gjorde ett aktivt val och konsekvenserna blev hans död. Poliserna som jagade har ett fel enligt mig och det är att det anser att detta är roligt. Jag hade säkert innerst inne som polis gillat adrenalinkicken och farten i att jaga någon men jag hade inte tyckt att det var roligt som i "haha va skoj vi har".

Mamman anser att hennes son hade en del i det att göra men skyller på poliserna som de största bovarna. När ska folket börja fatta att man faktiskt får ta konsekvenserna av sitt eget handlande?

Han gjorde ett val och betalade det ultimata priset. Jag undrar vad du tyckt om det var din dotter som satt på bönpallen.
Eller din fru med små barn som polisen nästan förintar i 200 km/h?

Jag hade iallafall varit skogstokig och hade inte piloten dött i kraschen så hade jag velat tagit ett allvarligt snack med honom. Och hade både pilot och passagerare omkommit så hade jag inte hyllat polisens agerande vilket jag inte gör nu heller ioförsig.

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Du missade hennes komentarer på forumet när händelsen var aktuell?

Nej jag läste allt hon skrev & även de svar hon fick. Om hon inte resonerade logiskt eller hade klockrena svar så kan det bero på att vi talar om en ung flicka i en akut kris som i sitt chocktillstånd försökte förklara något hon ännu inte tagit in & förstått viden av vid det tillfället.
Att angripa & förlöjliga henne var inte rätt, man skulle låtit henne sörja ifred & stöttat henne istället. Även om hennes kille gjort fel & kanske hon varit med på det. Hon har fått betala ett högt pris för sitt ungdomliga misstag. Räcker inte det?

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Jag tycker att du ska hålla dig för god för att håna en ung flicka som varit mycket nära att stryka med själv & dessutom mist sin pojkvän. Att killen gjorde fel, det är vi alla eniga om men att håna familjen, flickvännen & även av andra, killen själv efter sin död är under all kritik.

Ja man ska väl inte håna henne, men man ser klart o tydligt att hon inte har några invändningar mot att sitta bakpå (hon har flera chanser att gå av) och hon sitter o pekar finger mot poliserna, kanske har hon vart med förr o inte är insatt i att han har hennes liv i sina händer.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Tycker du har helt rätt och flera poänger..

Men jag ser ju hellre reaktionen att de "tycker det är lite kul" på ett ganska lugnt och sansat sätt såsom de gör, än att snuten ska bli skogstokig och låta adrenalinet spruta när de kör.

De som hävdar att de "nästar förintar en familj" får nog ta och se om filmen. Även om det går fort, och blir lite halvtight vid nåt tillfälle så kändes körningen värd betyget: "Fort men snyggt" De ser eventuella risker innan de är framför näsan på dem, förutser förändringar i trafiken osv på ett bra sätt.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Tycker du har helt rätt och flera poänger..

Men jag ser ju hellre reaktionen att de "tycker det är lite kul" på ett ganska lugnt och sansat sätt såsom de gör, än att snuten ska bli skogstokig och låta adrenalinet spruta när de kör.

De som hävdar att de "nästar förintar en familj" får nog ta och se om filmen. Även om det går fort, och blir lite halvtight vid nåt tillfälle så kändes körningen värd betyget: "Fort men snyggt" De ser eventuella risker innan de är framför näsan på dem, förutser förändringar i trafiken osv på ett bra sätt.

...skillnaden mot valfri ghostriderrulle i trafik, är att polisen har rätten på sin sida.
Hur bra de än kör, så styr man ändå inte runt yttre förutsättningar.

Med andra ord, det är slumpen som ser till att varken spökgösta, eller någon av poliserna i den här videon tar med någon tredje part i en gedigen olycka.
Allt som krävs är någon byter fil utan att se sig för ordentligt.

Jag tycker hela jakten är så vansinnigt onödig när man har helikopter på hojen, det fanns ju inte på kartan att bilarna skulle hinna med, varför då utsätta alla runtomkring för än mer risker helt i onödan​? Det är ju inte bara en juvelmanöver kling unt klang gör under den nästan timmeslånga jakten, flertalet där man litar väl mycket på att framförvarande sett, och hunnit reagera..

My 2 p.

Och inget gott kan komma ur det här. :(

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
Jag tycker det är bra att polisen granskas. Men vi ska nog inte räkna med att medelsvensson kommer älska oss mer efter det här programmet.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
I slutändan så beror ju ändå alla problem med fortkörningar i Storstockholm på att det inte finns någon bana i Mälardalen och att den avlidne var missförstådd och föll för grupptryck från MC-kollektivet.

:glömdet

I övrigt tycker jag H4 summerade det rätt bra.

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Tycker ni inte att det är svårt att vara objektiv om man är släkt eller förälder till killen som dog?

Jag kan garantera att varenda jävel som skriver i den här tråden hade tagit illa upp för allt polisen sagt och gjort i videon om det varit ens egna barn.

Som mamman säger i reklamteasern till inslaget - det är bådas fel. Se inte ner på mamman eller flickvännen för att de tycker det, det är en högst mänsklig reaktion att reagera så.

Så rätt du har.
Det som är galet i kvällens program är att Ekdahl får lägga fram "sin sanning".

Att mamman och flickvännen agerar som de gör ser jag som självklart, är man helt realistisk och resonlig i hanteringen av en sådan tragedi så saknar man nog hjärta.

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Det finns inget försvar för varken Christophers eller polisens körning. Men VEM utgjorde störst fara för övriga trafikanter? En bil börjar bli jobbig i högre hastigheter medans en mc är ganska enkel att framföra, dock fanns ju en passagerare och det kan ju ställa till det en del om denne är ovan. Hojen är ju helt enkelt byggd för att köras på det sättet den kördes på, men det är inte polisbilarna.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras