Kalla fakta - Granskar polisjakt, 18/4 21:30 TV4

Status
Ej öppen för fler svar.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Skyll inte på snuten!

Det var väl för f-n ingen annan än grabben själv som höll i gasen?!

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Det finns inget försvar för varken Christophers eller polisens körning. Men VEM utgjorde störst fara för övriga trafikanter? En bil börjar bli jobbig i högre hastigheter medans en mc är ganska enkel att framföra, dock fanns ju en passagerare och det kan ju ställa till det en del om denne är ovan. Hojen är ju helt enkelt byggd för att köras på det sättet den kördes på, men det är inte polisbilarna.

Poliserna har körkort varje fall och är utbildade i höghastighetskörning.

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Inget rättfärdigar att som polisman köra bil i 255 km/h på nynäsvägen och riskera tredjeman! tänk om en barnfamilj hade bytt körfält när dessa poliser kommer körandes.

Angående hojåkaren så är det redan avhandlat i en annan tråd och det skulle bli lite uttjatat att börja om hela den diskussionen.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hur bra de än kör, så styr man ändå inte runt yttre förutsättningar.

Jag tycker hela jakten är så vansinnigt onödig... [Ful-quote delyx]

Fast då lämnas vi ju vid frågan, ska polisen inte få köra för fort i jakten på en fortkörare?

Om de släppt, och hojen körts in till stan och lämnats till fots där helikoptern inte kan följa, vad hade hänt då? Visst kan allt hända och de farter polisen håller är aldrig helt säkra, men det privilegiumet är en del av rättsväsendet som ändå är värt att försvara, hur blir det annars?

Men för att få en kommentar på det jag egentligen skrev. Tycker du att polisen körde "illa", och hade du hellre haft en upprörd och :mad: arg polis bakom ratten än en som på ett ganska behäskat sätt konstaterar att det var lite kul att få gasa?

Edit:

Sen förstår inte jag heller varför de kör så fort från Salem och norrut, definitivt inte efter att de fått beskedet om att han kraschat (Å andra sidan sa bara piloten att killen "ramlat", vilket fortfarande kan betyda att han kan fly till fots.)

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Fast då lämnas vi ju vid frågan, ska polisen inte få köra för fort i jakten på en fortkörare?

Om de släppt, och hojen körts in till stan och lämnats till fots där helikoptern inte kan följa, vad hade hänt då? Visst kan allt hända och de farter polisen håller är aldrig helt säkra, men det privilegiumet är en del av rättsväsendet som ändå är värt att försvara, hur blir det annars?

Men för att få en kommentar på det jag egentligen skrev. Tycker du att polisen körde "illa", och hade du hellre haft en upprörd och :mad: arg polis bakom ratten än en som på ett ganska behäskat sätt konstaterar att det var lite kul att få gasa?

Jag tycker polisen stundtals körde JÄKLIGT illa faktiskt. Speciellt en manöver fick mig att tappa hakan, där man ligger i vänsterfil och blinkar för att folk att flytta sig, märker att det inte kommer lyckas, och klipper köer i de två vänstra filerna, i den högra innerfilen istället (i 200+).

Inte förväntar jag mig sådant som bilist på gatan iaf.

Poängen är, oavsett vem som har rätt, att jaga något man aldrig kommer komma ifatt, under så lång tid, i såpass tät trafik...det är bara slumpen som avgör om det går bra eller inte, yttre förutsättningar styr man inte över, oavsett utbildningsnivå.

Arg snut vs gasglad snut - sak samma, det var hög fart i tät trafik...och helt i onödan, de var långt efter hela tiden.

Och inte verkade det råda brist på resurser att ta till längre fram på vägen heller, det var ju nedlusat med bilar när kamerabilen kommer till olycksplatsen.

Nänä....gasglada poliser som gillade lite adrenalinpåslag är vad det hela handlar om, tyvärr...det märks ju väldigt tydligt om man ser på hur de kör, attityden de har, och kommentarerna som fälls.

mojja83

Guest
Poliserna har körkort varje fall och är utbildade i höghastighetskörning.

Körkort ja automatiskt utbildade i högastighetskörning tveksamt.
Och den höghastighets utbildning några poliser får göra är inte ens värd namnet tyvärr.

tommi

Guest
Inget rättfärdigar att som polisman köra bil i 255 km/h på nynäsvägen och riskera tredjeman! tänk om en barnfamilj hade bytt körfält när dessa poliser kommer körandes.

Angående hojåkaren så är det redan avhandlat i en annan tråd och det skulle bli lite uttjatat att börja om hela den diskussionen.

Ok så en hoj som plöjer in i en bil i 200+ km/h är ok då enligt dig? poliser har iallafall blåljus som gör det lättare att se bilen men en mc har ju personbilarna erkänt svårt att se speciellt i dom hastigheterna

mojja83

Guest
Skyll inte på snuten!

Det var väl för f-n ingen annan än grabben själv som höll i gasen?!

Ser inte att någon i denna tråd beskyllt polisen för att gossen körde ihjäl sig men många kritiserar polisen egna körning och vissa däribland jag tycker den är näst intill vårdslös och farlig för allmänheten.

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Ok så en hoj som plöjer in i en bil i 200+ km/h är ok då enligt dig? poliser har iallafall blåljus som gör det lättare att se bilen men en mc har ju personbilarna erkänt svårt att se speciellt i dom hastigheterna

Är det värt att riskera tredjeman som polisen gör när de kör i 255 km/h, allt för att ta fast en hojförare. Du får mer än gärna tycka det är okej, jag som har c.a 10 års erfarenhet av uttryckningskörning ser på det hela med andra glasögon

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Hoj
CBR 1000 - 08
bästa är ju att dom ska sänka ansökningkraven för att bli polis till 18 år, najs med en färsking som precis tagit körkort o ska jaga folk :rock

pekade kawacrilleeeeeee finger åt snuten ?

-GLUT-

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2007
Hoj
R1 Fighter
Uppdrag granskning är ett jävla skit program och ekdahl en jävla skit programledare. Om dom skulle prova att lägga fram fakta och låta tittarna bilda sig en egen uppfattning så skulle det gå att titta på, men han vrider allt helvete så det ska passa.

Kall3

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Hoj
Ch Racing WSM 125-05,KTM 625 SMC-05
Hoppas man får ta del av båda sidorna av myntet och att det inte blir en "kasta så mycket skit som möjligt på polisen på 30 min" inslag som samhällsprogram har en tendens att bli.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag tycker polisen stundtals körde JÄKLIGT illa faktiskt. Speciellt en manöver fick mig att tappa hakan, där man ligger i vänsterfil och blinkar för att folk att flytta sig, märker att det inte kommer lyckas, och klipper köer i de två vänstra filerna, i den högra innerfilen istället (i 200+).

Inte förväntar jag mig sådant som bilist på gatan iaf.

Poängen är, oavsett vem som har rätt, att jaga något man aldrig kommer komma ifatt, under så lång tid, i såpass tät trafik...det är bara slumpen som avgör om det går bra eller inte, yttre förutsättningar styr man inte över, oavsett utbildningsnivå.

Arg snut vs gasglad snut - sak samma, det var hög fart i tät trafik...och helt i onödan, de var långt efter hela tiden.

Och inte verkade det råda brist på resurser att ta till längre fram på vägen heller, det var ju nedlusat med bilar när kamerabilen kommer till olycksplatsen.

Nänä....gasglada poliser som gillade lite adrenalinpåslag är vad det hela handlar om, tyvärr...det märks ju väldigt tydligt om man ser på hur de kör, attityden de har, och kommentarerna som fälls.

Tycker faktiskt inte att polisen kör "JÄKLIGT illa"... visst, någon manöver kunde man varit utan men på det stora hela verkar körningen vara väldigt sansad även om den går i väldigt höga farter stundtals.

Men det är inte vad jag vill lyfta fram, utan något som inte så många verkar tänka på och som jag försöka lyfta i min första post i den här tråden... de utgick hela tiden från att han skulle få soppatorsk, de vet inte vem de har att göra med men man kan ju misstänka att de själva tror de kör efter självaste GR och med tanke på att han kört ifrån dem ett gäng ggr förr så vill man nog sätta stopp för det en gång för alla.
Men även om de inte misstänker självaste GR så är det i alla fall en körning som definitivt inte kommer lugnas ned om de inte får fast honom och enda sättet är att få fast föraren på motorcykeln, alltså måste de göra vad de kan för att vara där så snart som möjligt efter det bensinstopp som de hoppas på.

Men så här i efterhand så vet man ju att jakten pågår alldeles för länge men hur vet man det när den pågår? Det är som att spela blackjack och sluta för att man hela tiden förlorar men då börjar man tänka att om jag slutar nu så vinner säkert nästa på första draget så jag tar den med... och ju fler ggr du förlorar ju större är chansen för att nästa drag blir det vinnande (enligt ett klassiskt tankemönster).

Det är som vanligt väldigt enkelt att vara efterklok men man måste också betänka hur de resonerade under tiden och det hör man tydligt att de gjorde.
Som exempel så tog jag upp det i förra tråden också när folk påpekade att de kunnat stoppa honom vid diverse ställen... jo, men de hade en plan om att stoppa honom vid McDonalds när han stannar, alltså gör de inget överilat eller impulsivt.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag vill inte ens tänka på hur diskussionen gått ifall hojen hade kört ihjäl tredje part och det i efterhand framkommit att polisen avslutat jakten några minuter innan...

tkdrille

Guest
Denne film visade även en sak till. Att folk inte använder sina backspeglar. För när de började skymma så borde de ju liksom sett nått blått snurra i speglarna.
Men de här mähäna höll säkert stenhårt i ratten och vågade inte överstiga 110 eller vad de var där ute.

De händer varje dag, förstå deras frustration när de är på utryckning, vare sig de är en jakt eller om de måste snabbt fram till olycka eller liknande saker.

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
Det flesta (inte alla) verkar vara överens om att Polisen spände musklerna lite väl denna gång. Men vad händer i fortsättningen, kommer vi hojåkare att glida ännu längre ner på samhällstegen och klassas som Semi-kriminella eller kommer Polisen att ta på sig silkesvantarna och inte "våga" ingripa, vilket förmodligen innebär Vilda västern?

Vad händer med snutarna som körde "film-bilen", uppenbarligen måste de begått någon typ av tjänstefel när de inte avbröt deras lilla Fart-test efter att killen kört omkull. Teorin om att han kan ha flytt till fots håller inte då det var så många poliser på plats LÅNGT innan film-bilen kom till platsen. Denna fakta kunde de tagit reda på direkt efter att de fått meddelandet om att han kört omkull och inte fortsätta riskera att orsaka en allvarlig trafikolycka. Kör jag som en dåre får jag stå till svars för det, varför gäller det inte alla?

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
BMW F 650 GS -01
Hoppas att detta bidrar till att mindre antal poliser kör efter hojar som försöker åka ifrån polisen för en ynka böter.

Kör du motorcykel i 200+ km/h utan att ha A på körkortet, på allmän väg med andra trafikanter lite här o där är det inte nån "ynka böter" du riskerar.
Grov vårdslöshet i trafiken kan ge upp till 2 års fängelse. Tror nog han skulle kunna ligga risigt till om de fått tag i honom.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det flesta (inte alla) verkar vara överens om att Polisen spände musklerna lite väl denna gång.

Har du läst någon av de andra 2 trådarna som behandlar samma ämne?

Vad händer med snutarna som körde "film-bilen", uppenbarligen måste de begått någon typ av tjänstefel när de inte avbröt deras lilla Fart-test efter att killen kört omkull.

Varför det? När olyckan väl är ett faktum så kan det handla om livräddning istället, och då är det ju t om mer bråttom än under själva jakten.

Sen är det ju alltid lätt att sitta här i efterhand med facit i ena och biran i andra handen och kommentera.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...