Kalla fakta - Granskar polisjakt, 18/4 21:30 TV4

Status
Ej öppen för fler svar.

mojja83

Guest
:sissy

Vi får väl se om det kommer några nya bilder ikväll, men från den film vi sett så höll de ju medvetet avståndet också. Så jag förstår inte argumentet?

Medvetet avstånd? Menar du att patrullen vi fick följa blev frånkörd och inte hann ikapp trots att dom kryssade mellan civila bilar i hastigheter runt 250 km/h.

Att det sedan fanns andra patruller som låg längre fram är ju ett faktum men hur dessa betedde sig vet ju ingen då helikopter filmen så lägligt försvann trots att heli piloterna lovade att inkomma med denna flera ggr då ledningscentralen begärde den.

I ett rättssamhälle så ska även polisen kunna granskas öppet. Dem ska inte ha ett frikort att kunna bete sig hur som helst utan att bli granskade.

Jag personligen tycker inte deras framfart i denna jakt varit berättigad. Därför anser jag det vara bra att media tar upp fallet och att J.O gör en egen granskning.
För att när polisen granskar polisen så slutar det ju alltid på samma vis det läggs ner.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Jag vill självklart dra lärdom av detta och agera mera som poliserna gör (det måste vara rätt eftersom dem ÄR lagen).
Nästa gång en polis står i vägen för mig så ska jag säga högt och tydligt: "Flytta på dig ditt jävla mä-hä!". :fakta

Jag har inga direkta kommentarer om varför polisen jagar eller varför hojen sticker däremot tycker jag dem uttrycker sig oerhört klumpigt inför det rullande bandet som ska vara bevis börda. "Sätta honom i räcket... etc etc". :dummer

//KaliZ

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Fan, jag är bra nyfiken på programmet men jag vill verkligen inte sponsra Ekdahl med tittarsiffror.

Tittarsiffror mäts av MMS via speciella "fjärrkontroller" som mäter på en himla massa punkter och är spridda inom olika demografiska grupper. Har du ingen sån fjärrkontroll så kan du nog bara tala tyst om att du tittat på det så lär ingen statistik påverkas och ingen få veta:tummenupp

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Det är ett förbannat jävla gnäll om att poliserna utsatte andra för fara. Jävla kålsupare. För det första så så gör ni samma sak varje gång ni kör för fort i trafik, för det andra så är det definitivt MC-föraren som utsätter andra för livsfara! Man kan lika gärna se det som att han spelar rysk roulette med trafikanterna/dråpförsök/you name it och en sånt fucko ska snutarna givetvis stoppa.
Skulle de få för sig att sluta jaga personer som kör för fort vill jag ha mina skattepengar tillbaka.

Jävligt många klagar på att polisen är farliga för andra när de kör för fort men när andra gör likadant så är det bara en fortkörning. Beté er för tusan.

brännupp

snabbe-mange
Gick med
2 Mar 2006
Hoj
zx7r, svart som natten
betyder inte blåljus håll till höger så vi kommer fram ? här sick sackas det i 250 hade hänt om en billist väjt till höger , har jag fel ?

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
Kawasaki zxr 400
Polisen gör rätt, även med facit i hand tycker jag! Visst att de kommenterar "jävla mähä" och sådant är väl inte 100%igt men tänk er själva att jobba som polis, hur kul är det om man inte får "skoja" lite kollegor emellan? Jag tycker folk ser på det här i ett för litet perspektiv många gånger... precis som "Carnivore" säger så är det i förlängningen inte buskörning från polisens sida utan det finns en tanke bakom, det var en omkörning som jag tyckte var lite tveksam men poliser är människor de också och kan inte hantera alla situationer perfekt! Jag skulle faktiskt vilja ge polisen lite beröm för att de inte gav upp. Tänk om de hade avslutat jakten och killen kört ihjäl någon? Skulle mamman och flickvännen klaga på polisen och hävda att de tog Christophers liv för att de inte stoppade honom?

Ja jag kan hålla på i tid och otid med att skriva av mig men nu ska jag göra något produktivt, tanka hojen :)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ok min CSN sponsrade vän av ordningen, ETT, i ett rättssamhälle är du oskyldig tills du bevisats skyldig, och han var inte misstänkt för något som vi kan kalla ett grövre brott.
TVÅ, att inte stanna på uppmaning av polisen är "underlåtelse att följa polismans tecken" vilket är jämförbart med att köra 5 km/h för fort, smita kan du BARA göra från en trafikolycka.
Med ditt tankesätt kan vi låta polisen stoppa dig med spikmatta och wire över vägen bara för att du KANSKE har begått ngt brott som vi alla och polisen är helt ovetandes om, eller att du kanske i en avlägsen framtid kommer misshandla din flickvän, det fanns en film med Stallone som handlade just om preventiv bestraffning innan folk begick brotten, toppen...
Bevisa nu att du är betjänt av mina skattepengar och använd dom små grå, annars kan du ta jobb inom parkförvaltningen och sluta plugga!

Fredrik:tummenupp

Har jag påstått att han är skyldig?

Hur reagerar, och vilka befogenheter och direktiv har polisen om du när du kör in mot en poliskontroll - stannar och vänder?

Du tar som om jag sagt att han HADE mördat nån, vilket jag aldrig gjort. Däremot är det högst intressant att veta om han har det eller inte eftersom han tydligen är väldigt mån om att inte stanna för en mindre förseelse såsom fortkörning.

Att polisen skulle göra praxis av att anta att sporthojsåkare bara "har lite kul" när de kör ifrån polisen utan regskylt och en uppenbar vetskap om polisens avsikt är helt absurd.

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Det är ett förbannat jävla gnäll om att poliserna utsatte andra för fara. Jävla kålsupare. För det första så så gör ni samma sak varje gång ni kör för fort i trafik, för det andra så är det definitivt MC-föraren som utsätter andra för livsfara! Man kan lika gärna se det som att han spelar rysk roulette med trafikanterna/dråpförsök/you name it och en sånt fucko ska snutarna givetvis stoppa.
Skulle de få för sig att sluta jaga personer som kör för fort vill jag ha mina skattepengar tillbaka.

Jävligt många klagar på att polisen är farliga för andra när de kör för fort men när andra gör likadant så är det bara en fortkörning. Beté er för tusan.

Hur hade du resonerat om polisen under den aktuella uttryckningen kört ihjäl någon anhörig till dig, då de i 250 km/h tar höger svängen efter trångsund. Hur hade du resonerat då?

Liquid_shadow

100% Awesome!
Gick med
8 Aug 2008
Hoj
2008 Kawasaki ZX6R
Hur hade du resonerat om polisen under den aktuella uttryckningen kört ihjäl någon anhörig till dig, då de i 250 km/h tar höger svängen efter trångsund. Hur hade du resonerat då?

Ja en sak är säker. Skulle de vara mig de jagade i 250 km/h och den jagande snuten körde ihjäl en mamma och hennes treåriga dotter, så skulle jag garanterat ha jävligt dåligt samvete resten av mitt liv och veta att det där var egentligen mitt fel... trots att jag satt på en sporthoj och kom undan snuten den gången...

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Säkert anledningen han chansade att dra snuten. Fel beslut verkligen men kan alla på sporthoj slå sig för hjärtat och
säga att man alldrig gjort grovt fel någon gång??!!! jag kan börja jag är inte ofelbar.

Jag har aldrig gjort ett så grovt fel att jag allvarligt riskerat mina medmänniskors liv.

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
betyder inte blåljus håll till höger så vi kommer fram ? här sick sackas det i 250 hade hänt om en billist väjt till höger , har jag fel ?

Nej du har helt rätt så länge det inte rör sig om lägre farter (köer) för då kan man ploga sig fram mellan körfälten. Helt omöjligt för tredjepart att veta hur polispatrullen planerade sin körning. Har man satt på de blå väljer man en fil och undviker snabba filbyten.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas

Är du på riktigt?
Hade de kört YTTERST VÅRDSLÖST OCH 250 BLÅS I EN SVÄNG så är det en helt annan sak än att ligga i 250 blås rakt fram med lite trafik. jag hade varit skitförbannad på allt och alla ifall nån körde ihjäl en anhörig till mig. Även om det var den anhörigas fel. Jag hade troligtvis inte tänkt rationellt eller logiskt om personen stod mig nära.
Men det kan jag göra nu. Problem?
Eller; om jag lyckas använda huvudet och polisen inte hade gjort något fel medans den anhöriga dog, så hade jag inte anklagat polisen bara för att.

Hur hade du resonerat ifall hojföraren hade kört ihjäl din livspartner och polisen hade lagt ner jakten en timme tidigare så att han fritt fick köra omkring på gatorna?

ogenomtänkt fråga från din sida. Du kunde lika gärna ha frågat hur jag hade reagerat om snuten började skjuta hej vilt.

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Om ni ger er tid att läsa hela tråden så får ni veta vad det står i polisens riktlinjer för efterföljande, och under detta "efterföljande" står saker och ting knappast i relation till Christoffers farlighet.
Och nej, polisen har lägre i tak enligt min uppfattning, dom ska vara utbildade, dom ska se till att vi andra följer lagen och det minsta vi kan begära är att dom ska göra det!
Polisens agerande ledde fram till olyckan, dock inte utan Christoffers medverkan.
OM mc´n kraschat med någon oskyldig under jakten hade jag lagt en del av skulden på polisen, stannar inte en mcförare (som inte redan är misstänkt för grövre brottslighet än trafikbrott) är det bara att låta vara och försöka få tag i honom/henne senare, tex vid donken.
Även om dom inte kan få föraren dömd för trafikbrott så kan meningen gå fram.
Det är precis samma sak som när polisen skjuter 16 skott på ett par rånare som inte skjutit på polisen, varav 11 skott går in i ett öppet gym...
Det är inte ok, men det blir säkert nedlagt det med.
Polisens sak är att skydda medborgarna, inte utsätta oss för risker och dessutom är brottsprovokation inte tillåtet här.

Fredrik

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...