Kalla fakta - Granskar polisjakt, 18/4 21:30 TV4

Status
Ej öppen för fler svar.

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Jag säger det direkt, jag har inte sett filmen men känner inte att jag ens behöver det.
Frågan är väl inte huruvida Christoffer (rip) gjorde fel eller inte, den saken är redan utredd, frågan är huruvida en rödlykta och hastighetsöverträdelse skall bedömmas och hur mycket risker polisen skall utsätta BÅDE Christoffer m flickvän och allmänheten för genom sitt agerande. Han har ju inte begått ett mord eller rånat en bank vilket skulle försvara ett högre risktagande.
Tittar man på polisens riktlinjer så ska dom (oavsett hur liberal tolkning man gör) avbryta denna jakt. Utan tvekan står polisen som delansvarig i att en 22-åring förolyckas.
Till alla er som uttrycker er på ett nedlåtande sätt gentemot flickvän, vänner och släkt, sätt er in i deras situation, om det varit din vän, flickvän eller bror, hade du tänkt på samma sätt? Jag är inte så säker på det.
Jag har kompisar som kört ihjäl sig, på egen hand tack och lov, och hade dom blivit jagade på det här sättet för dylika brott hade jag blivit galen!
Som jagad tar man inte alltid dom bästa besluten och Christoffer hade inte ens körkort. Det betyder att han inte hade på hojen att göra, men det försvarar inte polisens beteende.
Med inställningen att han fick vad han förtjänade och att polisen i det här fallet gjort helt rätt så kan vi införa dödsstraff på alla brott a la Juge Dredd.
Gå mot röd gubbe, köra fortare än du får, skattebrott etc...
Ska vi ha ett rättssamhälle så behövs polisen, men det behövs en fristående myndighet som kontrollerar vad polisen gör.
Jag har en lillebror som är polis och det han berättar att han mer eller mindre dagligen gör är grova tjänstefel som, om det kom fram officiellt, skulle ge honom sparken på grått papper.
Hur många här kör enligt regelverket?
Jag gör det inte, och det är en kalkylerad risk, men jag vill inte riskera att bli påkörd av en polis om jag kör i 200, allra minst om jag inte ens vet att dom är där.
En del medlemmar visar klara psykopatdrag här, måtte ni aldrig hamna i en situation där ni bestämmer över andra människor, jag trodde den attityden dog med tredje riket 1945.

Fredrik:6surkart

Kneedrag

Guest
Kör du motorcykel i 200+ km/h utan att ha A på körkortet, på allmän väg med andra trafikanter lite här o där är det inte nån "ynka böter" du riskerar.
Grov vårdslöshet i trafiken kan ge upp till 2 års fängelse. Tror nog han skulle kunna ligga risigt till om de fått tag i honom.

Säkert anledningen han chansade att dra snuten. Fel beslut verkligen men kan alla på sporthoj slå sig för hjärtat och
säga att man alldrig gjort grovt fel någon gång??!!! jag kan börja jag är inte ofelbar.

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
BMW F 650 GS -01
Hade dock legat bättre till än vad han gör nu.

:hej

Bäst till hade han legat om han stannat hemma i sovrummet med tjejen.
Polisens agerande kan man diskutera till leda. Jag tycker man har ett personligt ansvar. Stanna eller gasa helvete... Bara ett välja.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Kör du motorcykel i 200+ km/h utan att ha A på körkortet, på allmän väg med andra trafikanter lite här o där är det inte nån "ynka böter" du riskerar.
Grov vårdslöshet i trafiken kan ge upp till 2 års fängelse. Tror nog han skulle kunna ligga risigt till om de fått tag i honom.

I mitt fall, om jag hade åkt ifrån polisen och lagt märke till att det pågått en halvtimme och att jag har helikopter efter mig hade jag stannat. Det är trots allt en ynka "böter" jämfört med att bli av med livet. Nu är jag helt ärlig, man kör ifrån polisen om man är relativt säker på att man gör det. Sen om man kört 260 km/h och kört som en idiot och allt finns på kamera, då hade jag ändå stannat om jag hade känt att det är nog nu. Förmodligen tänkte inte den omtalade grabben likadant, men det är väldigt logiskt att kalla grov vårdslöshet för en ynka böter gentemot vad som kan hända med allt adrenalin, och press och stress från polisen. Det är förvånansvärt många polisjakter som slutar med krasch för hojen.

Har själv en bekant som omkommit på sin hoj under polisjakt, men detta var minst 10 år sen och det var väl lika förbryllande som den här situationen. Skillnaden var att min bekant var känd hos polisen. Vi fick aldrig reda på hur han krascha, men spekulationerna gick hej vilt...

Sordid

professionell sjörövare
Gick med
29 Dec 2007
Hoj
KTM 690 SMC -10
Polisens föreskrifter om polisjakter:
"Förföljande, stängning och prejning utsätter inblandade och personer i närheten för allvarliga risker. Det är därför särskilt viktigt att riskerna med åtgärden alltid vägs mot orsakerna till åtgärden."
"Är den flyendes farlighet inte känd eller bedöms den inte vara av svårartad beskaffenhet, bör förföljandet avbrytas så snart det innebär allvarlig fara för att någon skadas."
"Så snart olycksrisken bedöms kunna bli för stor bör förföljandet avbrytas."

”Helt förkastligt”
Jörgen Lundälv är docent i trafikmedicin och har forskat om polisens utryckningskörningar. Han är starkt kritisk till att många poliser saknar utbildning i just utryckningskörning.
– Det är helt förkastligt. Det är turen som avgör om någon skadas eller inte, säger han.
Jörgen Lundälv påpekar att från och med februari i år är åldersgränsen för att bli polis 18 år.
– Det kommer alltså poliser helt utan körvana och sätter sig i en polisbil. De kan bli beordrade att jaga ett fordon, och kan såklart inte vägra, säger och tillägger:
– Det är fråga om rysk roulette.

Last edited:

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Det enda jag har att påpeka på i denna tråd är: Börjar inte programmet 21:30 och inte 21:00?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
(mycket text...) men det behövs en fristående myndighet som kontrollerar vad polisen gör. (mycket text...)

Absolut, det behövs bättre kontroll av vad polisen håller på med, den skriver jag under på direkt.
MEN, Ekdahl är ABSOLUT INTE den personen/myndigheten! :död

Sen tror jag nog att det finns ett kontrollorgan inom polisen som tittar på sånt här, t.ex. vet jag att de alltid undersöker om tjänstevapen har använts... det är mycket möjligt att detta utretts och att de kommit fram till att polis inte är vållande men att de inte slagit på stora trumman om det.

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
Har du läst någon av de andra 2 trådarna som behandlar samma ämne?

Varför det? När olyckan väl är ett faktum så kan det handla om livräddning istället, och då är det ju t om mer bråttom än under själva jakten.

Sen är det ju alltid lätt att sitta här i efterhand med facit i ena och biran i andra handen och kommentera.

Är inte i behov av att läsa andra trådar för att kunna uttrycka mina egna åsikter, gjorde en sammanfattning utav denna, dvs, läsningen, och kom med ett påstående följt utav en fråga. Förstår inte din kommentar.

När olyckan är ett faktum och man befinner sig en bra bit ifrån olycksplatsen tar man reda på om man behöver riskera fler olyckor genom att köra som att man har senap i baken. Det är därför dom har en radio, den verkade ju fungera utmärkt under tidigare delar av färden..

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
I mitt fall, om jag hade åkt ifrån polisen och lagt märke till att det pågått en halvtimme och att jag har helikopter efter mig hade jag stannat. Det är trots allt en ynka "böter" jämfört med att bli av med livet. Nu är jag helt ärlig, man kör ifrån polisen om man är relativt säker på att man gör det. Sen om man kört 260 km/h och kört som en idiot och allt finns på kamera, då hade jag ändå stannat om jag hade känt att det är nog nu. Förmodligen tänkte inte den omtalade grabben likadant, men det är väldigt logiskt att kalla grov vårdslöshet för en ynka böter gentemot vad som kan hända med allt adrenalin, och press och stress från polisen. Det är förvånansvärt många polisjakter som slutar med krasch för hojen.

Har själv en bekant som omkommit på sin hoj under polisjakt, men detta var minst 10 år sen och det var väl lika förbryllande som den här situationen. Skillnaden var att min bekant var känd hos polisen. Vi fick aldrig reda på hur han krascha, men spekulationerna gick hej vilt...

För att leka lite djävulens advokat så trodde nog denna föraren att han skulle komma undan, Södra Länken är ett ganska bra ställe att virra bort sig i, det är många utfarter som vätter åt olika håll.
Sen missade han skyltarna om avstängt, han har förmodligen inte tänkt på att det finns videoövervakning osv osv osv... men jag misstänker att han trodde sig kunna skaka av de som följde efter.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Frågan är väl inte huruvida Christoffer (rip) gjorde fel eller inte, den saken är redan utredd, frågan är huruvida en rödlykta och hastighetsöverträdelse skall bedömmas och hur mycket risker polisen skall utsätta BÅDE Christoffer m flickvän och allmänheten för genom sitt agerande. Han har ju inte begått ett mord eller rånat en bank vilket skulle försvara ett högre risktagande.

Fredrik:6surkart

Hur vet polisen det?

Polisen kan (och bör) stoppa folk lite slumpmässigt ibland för kolla så enkla saker som körkort och nykterhet. Oftast resulterar det i ett "ha en fin dag, kör försiktigt". Det har hänt mig några ggr.

De som däremot väljer att smita har helt plötsligt gjort sig skyldiga även till det, vilket är ett värre brott än rödtjutet om jag inte misstar mig. Dessutom är det ett inte särskilt märkligt antagande att den som efter extrem fortkörning utan att vara jagad, på en hoj utan skyltar och som väljer att smita (och den skjutsade dessutom vänder sig och ger polisen fingret) är skyldig till något annat. Det kanske visst är en bankrånare eller en "knarkkung™" och helt plötsligt är det ganska legitimt att gå rätt långt för att få fatt i personen ifråga.

Om de släppt, och det senare visade sig att någon blivit mördad och gärningsmännen flytt på en MC utan skyltar, vad hade rubriken varit då?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Fan, jag är bra nyfiken på programmet men jag vill verkligen inte sponsra Ekdahl med tittarsiffror.

Sordid

professionell sjörövare
Gick med
29 Dec 2007
Hoj
KTM 690 SMC -10
Hur vet polisen det?

Polisen kan (och bör) stoppa folk lite slumpmässigt ibland för kolla så enkla saker som körkort och nykterhet. Oftast resulterar det i ett "ha en fin dag, kör försiktigt". Det har hänt mig några ggr.

De som däremot väljer att smita har helt plötsligt gjort sig skyldiga även till det, vilket är ett värre brott än rödtjutet om jag inte misstar mig. Dessutom är det ett inte särskilt märkligt antagande att den som efter extrem fortkörning utan att vara jagad, på en hoj utan skyltar och som väljer att smita (och den skjutsade dessutom vänder sig och ger polisen fingret) är skyldig till något annat. Det kanske visst är en bankrånare eller en "knarkkung™" och helt plötsligt är det ganska legitimt att gå rätt långt för att få fatt i personen ifråga.

Om de släppt, och det senare visade sig att någon blivit mördad och gärningsmännen flytt på en MC utan skyltar, vad hade rubriken varit då?

"Är den flyendes farlighet INTE KÄND eller bedöms den inte vara av svårartad beskaffenhet, bör förföljandet avbrytas så snart det innebär allvarlig fara för att någon skadas."

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
"Är den flyendes farlighet INTE KÄND eller bedöms den inte vara av svårartad beskaffenhet, bör förföljandet avbrytas så snart det innebär allvarlig fara för att någon skadas."

:sissy

Vi får väl se om det kommer några nya bilder ikväll, men från den film vi sett så höll de ju medvetet avståndet också. Så jag förstår inte argumentet?

Sordid

professionell sjörövare
Gick med
29 Dec 2007
Hoj
KTM 690 SMC -10
:sissy

Vi får väl se om det kommer några nya bilder ikväll, men från den film vi sett så höll de ju medvetet avståndet också. Så jag förstår inte argumentet?

enligt mig så tycker jag polisen utsatte tredje part för fara i detta fall och du uttryckte att poliserna inte visste vem dom hade att göra med och lätt kunde anta att han var en mördare eller rånare. därav min kommentar :krama

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
enligt mig så tycker jag polisen utsatte tredje part för fara i detta fall och du uttryckte att poliserna inte visste vem dom hade att göra med och lätt kunde anta att han var en mördare eller rånare. därav min kommentar :krama

Det håller väl ändå?

De kände att stressen kunde framkalla en olycka och släppte av - helt enl. din "regel".

Men de vet fortfarande inte vem de jagar eller varför det är så fasligt viktigt för denne att inte stanna och prata med farbror blå. - De följer på lite avstånd (mot slutet ofrivilligt) med strategin att ta honom när soppan tar slut.

Den regel du tar upp menar väl(?) knappast polisens framfart, de ska alltid hålla sig skadefria. Den måste syfta till att de inte ska få den de jagar att torpedera 3e person, väl?

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Om jag var befäl skulle jag säga åt poliserna att backa å låta helikoptern spåra dem tills de stannat. Oavsett om de kraschar eller ska tanka.

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Ok min CSN sponsrade vän av ordningen, ETT, i ett rättssamhälle är du oskyldig tills du bevisats skyldig, och han var inte misstänkt för något som vi kan kalla ett grövre brott.
TVÅ, att inte stanna på uppmaning av polisen är "underlåtelse att följa polismans tecken" vilket är jämförbart med att köra 5 km/h för fort, smita kan du BARA göra från en trafikolycka.
Med ditt tankesätt kan vi låta polisen stoppa dig med spikmatta och wire över vägen bara för att du KANSKE har begått ngt brott som vi alla och polisen är helt ovetandes om, eller att du kanske i en avlägsen framtid kommer misshandla din flickvän, det fanns en film med Stallone som handlade just om preventiv bestraffning innan folk begick brotten, toppen...
Bevisa nu att du är betjänt av mina skattepengar och använd dom små grå, annars kan du ta jobb inom parkförvaltningen och sluta plugga!

Fredrik:tummenupp

Hur vet polisen det?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras