Peter1980
Team Ajvar
- Gick med
- 25 Jan 2009
- Hoj
- Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tror nog han skulle kunna ligga risigt till om de fått tag i honom.
Hade dock legat bättre till än vad han gör nu.
Tror nog han skulle kunna ligga risigt till om de fått tag i honom.
Kör du motorcykel i 200+ km/h utan att ha A på körkortet, på allmän väg med andra trafikanter lite här o där är det inte nån "ynka böter" du riskerar.
Grov vårdslöshet i trafiken kan ge upp till 2 års fängelse. Tror nog han skulle kunna ligga risigt till om de fått tag i honom.
Hade dock legat bättre till än vad han gör nu.
Kör du motorcykel i 200+ km/h utan att ha A på körkortet, på allmän väg med andra trafikanter lite här o där är det inte nån "ynka böter" du riskerar.
Grov vårdslöshet i trafiken kan ge upp till 2 års fängelse. Tror nog han skulle kunna ligga risigt till om de fått tag i honom.
(mycket text...) men det behövs en fristående myndighet som kontrollerar vad polisen gör. (mycket text...)
Har du läst någon av de andra 2 trådarna som behandlar samma ämne?
Varför det? När olyckan väl är ett faktum så kan det handla om livräddning istället, och då är det ju t om mer bråttom än under själva jakten.
Sen är det ju alltid lätt att sitta här i efterhand med facit i ena och biran i andra handen och kommentera.
I mitt fall, om jag hade åkt ifrån polisen och lagt märke till att det pågått en halvtimme och att jag har helikopter efter mig hade jag stannat. Det är trots allt en ynka "böter" jämfört med att bli av med livet. Nu är jag helt ärlig, man kör ifrån polisen om man är relativt säker på att man gör det. Sen om man kört 260 km/h och kört som en idiot och allt finns på kamera, då hade jag ändå stannat om jag hade känt att det är nog nu. Förmodligen tänkte inte den omtalade grabben likadant, men det är väldigt logiskt att kalla grov vårdslöshet för en ynka böter gentemot vad som kan hända med allt adrenalin, och press och stress från polisen. Det är förvånansvärt många polisjakter som slutar med krasch för hojen.
Har själv en bekant som omkommit på sin hoj under polisjakt, men detta var minst 10 år sen och det var väl lika förbryllande som den här situationen. Skillnaden var att min bekant var känd hos polisen. Vi fick aldrig reda på hur han krascha, men spekulationerna gick hej vilt...
Frågan är väl inte huruvida Christoffer (rip) gjorde fel eller inte, den saken är redan utredd, frågan är huruvida en rödlykta och hastighetsöverträdelse skall bedömmas och hur mycket risker polisen skall utsätta BÅDE Christoffer m flickvän och allmänheten för genom sitt agerande. Han har ju inte begått ett mord eller rånat en bank vilket skulle försvara ett högre risktagande.
Fredrik
Det enda jag har att påpeka på i denna tråd är: Börjar inte programmet 21:30 och inte 21:00?
Fan, jag är bra nyfiken på programmet men jag vill verkligen inte sponsra Ekdahl med tittarsiffror.
Hur vet polisen det?
Polisen kan (och bör) stoppa folk lite slumpmässigt ibland för kolla så enkla saker som körkort och nykterhet. Oftast resulterar det i ett "ha en fin dag, kör försiktigt". Det har hänt mig några ggr.
De som däremot väljer att smita har helt plötsligt gjort sig skyldiga även till det, vilket är ett värre brott än rödtjutet om jag inte misstar mig. Dessutom är det ett inte särskilt märkligt antagande att den som efter extrem fortkörning utan att vara jagad, på en hoj utan skyltar och som väljer att smita (och den skjutsade dessutom vänder sig och ger polisen fingret) är skyldig till något annat. Det kanske visst är en bankrånare eller en "knarkkung™" och helt plötsligt är det ganska legitimt att gå rätt långt för att få fatt i personen ifråga.
Om de släppt, och det senare visade sig att någon blivit mördad och gärningsmännen flytt på en MC utan skyltar, vad hade rubriken varit då?
"Är den flyendes farlighet INTE KÄND eller bedöms den inte vara av svårartad beskaffenhet, bör förföljandet avbrytas så snart det innebär allvarlig fara för att någon skadas."
Vi får väl se om det kommer några nya bilder ikväll, men från den film vi sett så höll de ju medvetet avståndet också. Så jag förstår inte argumentet?
enligt mig så tycker jag polisen utsatte tredje part för fara i detta fall och du uttryckte att poliserna inte visste vem dom hade att göra med och lätt kunde anta att han var en mördare eller rånare. därav min kommentar
Hur vet polisen det?
Polisen kan (och bör) stoppa folk lite slumpmässigt ibland för kolla så enkla saker som körkort och nykterhet. Oftast resulterar det i ett "ha en fin dag, kör försiktigt". Det har hänt mig några ggr.
De som däremot väljer att smita har helt plötsligt gjort sig skyldiga även till det, vilket är ett värre brott än rödtjutet om jag inte misstar mig. Dessutom är det ett inte särskilt märkligt antagande att den som efter extrem fortkörning utan att vara jagad, på en hoj utan skyltar och som väljer att smita (och den skjutsade dessutom vänder sig och ger polisen fingret) är skyldig till något annat. Det kanske visst är en bankrånare eller en "knarkkung™" och helt plötsligt är det ganska legitimt att gå rätt långt för att få fatt i personen ifråga.
Om de släppt, och det senare visade sig att någon blivit mördad och gärningsmännen flytt på en MC utan skyltar, vad hade rubriken varit då?
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|