Kalla fakta - Granskar polisjakt, 18/4 21:30 TV4

Status
Ej öppen för fler svar.

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Är du på riktigt?
Hade de kört YTTERST VÅRDSLÖST OCH 250 BLÅS I EN SVÄNG så är det en helt annan sak än att ligga i 250 blås rakt fram med lite trafik. jag hade varit skitförbannad på allt och alla ifall nån körde ihjäl en anhörig till mig. Även om det var den anhörigas fel. Jag hade troligtvis inte tänkt rationellt eller logiskt om personen stod mig nära.
Men det kan jag göra nu. Problem?
Eller; om jag lyckas använda huvudet och polisen inte hade gjort något fel medans den anhöriga dog, så hade jag inte anklagat polisen bara för att.

Hur hade du resonerat ifall hojföraren hade kört ihjäl din livspartner och polisen hade lagt ner jakten en timme tidigare så att han fritt fick köra omkring på gatorna?

ogenomtänkt fråga från din sida. Du kunde lika gärna ha frågat hur jag hade reagerat om snuten började skjuta hej vilt.

Tycker du de framför sitt fordon på korrekt sätt då de i 250 km/h byter fil och genar i kurvor. titta på filmen och lek med tanken vad som skulle kunna hända om tredjepart valt att byta fil. denna tredje part hade kunnat vara min eller din släkting.

mojja83

Guest
Alla ni som tror att polisen är bilförare födda med talanger vi andra dödliga saknar har ni någonsin besökt en bilskrot?

Har ni jobbat på en plåtverkstad eller på annat vis kommit i kontakt med skadade utryckningsfordon?
Dom är väldigt överrepresenterade i skadestatestiken kan jag meddela, Det krockas väldigt friskt och bilarna skadas hej vilt och visst dom använder sina fordon på ett helt annat vis än medelsvensson men att tro att dom besitter någon speciell förmåga att framföra fordon i höga hastigheter än en motorintresserad människa är att ta i.

Det var väl inte allt för länge sedan polisen värdelösa körning var på tapeten i riksmedia?

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
En jävla gnälltråd är detta på polisen. Hur började filmen? Det är skäl nog till att stoppa honom. På vilket sätt körde polisen vårdslöst och illa? Hur kör ni själa? Ja det kunde blivit en olycka. Vem vet det från början? Sitta här och gnälla på polisens framfart och kamentarer= löjligt.Hur reagerar ni när ni är i en pressad situation.

Trots att det blev en olycka med dölig utgång så är jag för att polisen ska få jaga folk. Ingen vet vem som framför fordonet på ett riktigt obegåvat sätt. Det är ett riktigt medhårsstrykande samhälle vi har. Först gnälls det på polisen för att dom inte gör något och när dom gör något får dom skit för det. Det ska alltid gnällas på hur andra gör. Så länge inte samhället kan ta ansvar dvs den egna individen så ska polisen ha mer befogenhet för att styra upp det.

Slår dom en stackars hulligan får dom skit för "övervåld". Finns inget sådant mot hulliganer. Skit ska skit ha. Sen är det inte polisen som vi ser ute som gör fel utan det är som på alla arbetsplatser. Bristande kompetens hos ledningen.

Sen finns det i andra trådar här som det är mycket värre komtentarer tex kommer inte förbi bilar=sparka sönder speglar. Fått hojjen stulen. Banka skiten ur dom. osv. men det är ju bara ord.

Polisens regler som har radats upp här. Bara fetstryk dom. Så blir det bättre, då kanske folk lär sig att inte smita och orsaka fara för andra.

Ja jag är på lite kasst humör idag.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Tycker du de framför sitt fordon på korrekt sätt då de i 250 km/h byter fil och genar i kurvor. titta på filmen och lek med tanken vad som skulle kunna hända om tredjepart valt att byta fil. denna tredje part hade kunnat vara min eller din släkting.

Jag ställde en fråga till dig. Undvik den inte.
Att köra i 250km/h är ALLTID farligt när det är på allmän väg med trafik. Och polisen är vanliga människor, också, och i det stora hela så anser jag att de hanterar situationerna på ett bra sätt. Det värsta var väl omkörningen på höger sida där de sedan gjorde en mindre bra omkörning genom att köra över mittenfilen och ut i vänsterfilen. Men jag är inte dummare än att jag förstår att det är en stressad situation och att man kan hamna i mindre bra lägen i trafiken när det är så höga hastigheter som det är. De kan inte styra hur andra trafikanter kommer köra.

Kneedrag

Guest
Jag har aldrig gjort ett så grovt fel att jag allvarligt riskerat mina medmänniskors liv.

De flesta på SH skulle nog påstå samma som dig.

Många kör för fort , kanske även du. men det är klart att DU inte riskerar andras liv. Du har inte haft en olycka än.

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Jag ställde en fråga till dig. Undvik den inte.
Att köra i 250km/h är ALLTID farligt när det är på allmän väg med trafik. Och polisen är vanliga människor, också, och i det stora hela så anser jag att de hanterar situationerna på ett bra sätt. Det värsta var väl omkörningen på höger sida där de sedan gjorde en mindre bra omkörning genom att köra över mittenfilen och ut i vänsterfilen. Men jag är inte dummare än att jag förstår att det är en stressad situation och att man kan hamna i mindre bra lägen i trafiken när det är så höga hastigheter som det är. De kan inte styra hur andra trafikanter kommer köra.

Om du förstår att situationen är stressad kanske du vidare kan förstå att de borde slagit av helt och istället länkat till framförvarande enheter.

Motivera gärna hur du kan tycka att det är på sin plats att de fortsätter efterföljet i dessa höga hastigheter. När man är i tjänst skall inte ens egna känslor få styra över hur man framför sitt fordon, speciellt inte under uttryckning!

PuNGT

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Körkort ja automatiskt utbildade i högastighetskörning tveksamt.
Och den höghastighets utbildning några poliser får göra är inte ens värd namnet tyvärr.

Jag tror att det skiljer från distrikt till distrikt.
Jag har själv hjälpt till vid en körutbildning för ganska färska poliser, där de engagerat den motorklubb jag är aktiv i.
Ett bra initiativ och motorklubben (med stor inriktning på rally, "utbildarna" tillhör eller har tillhört den nationella eliten) lade en hel del arbete på utformningen.
Dessvärre ansåg polisskolan4tomtarna att de kunde bättre, varför de mestadels käftade emot och tjurade.
En klassiker var när en av dem argumenterade emot att man får överskrida hastighetsgränserna vid tävling.
Däremot får polisen köra hur fort de vill eftersom de har "specialutbildning".
Den "specialutbildning" som han själv vägrade ta till sig.
Förhoppningsvis fungerar det bättre på andra utbildningar.

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Har jag påstått att han är skyldig?

Nej, men utan skälig misstanke om grövre brott så står inte det här efterföljandet i proportion till agerandet.

Hur reagerar, och vilka befogenheter och direktiv har polisen om du när du kör in mot en poliskontroll - stannar och vänder?

Har gjort det, dom blev sura som fan!lol Men jag hade inte gjort ngt fel så jag stannade och skrattade gott.

Du tar som om jag sagt att han HADE mördat nån, vilket jag aldrig gjort. Däremot är det högst intressant att veta om han har det eller inte eftersom han tydligen är väldigt mån om att inte stanna för en mindre förseelse såsom fortkörning.

Han kan ju räkna med att inte få ta körkort på ganska länge om han stannar...
Återigen, det är inte skäl för att utsätta honom med passagerare samt andra trafikanter för dom risker som uppstår.

Att polisen skulle göra praxis av att anta att sporthojsåkare bara "har lite kul" när de kör ifrån polisen utan regskylt och en uppenbar vetskap om polisens avsikt är helt absurd.

Nej, för alla sporthojsåkare är yxmördare...
Du kommer tydligen från Sthlm och borde veta att det finns ett par som åker runt utan skylt, mest för att verka balla, men för att veta det måste man ut och umgås med folk som kör hoj.
Kör du hoj för att det är tråkigt?

Kalla fakta är ingen myndighet men kan iaf belysa ngt som uppenbarligen är ett problem, i detta fallet att en person förolyckades.
Vill man är det bara att utrusta alla fordon med GPS och bötfälla ägaren så fort hastighetsgränsen överskrids, en liten lagändring är allt som krävs, eller att tvinga alla att ha ett system i fordonen som omöjliggör hastighetsöverträdelse, tekniken finns så det är inget problem. Vips så skulle det inte finnas några sporthojar kvar, för ingen vill åka så sakta...
I Japan får inga bilar säljas som går fortare än 180, Nissan GTR går inte fortare där, det går att sätta den gränsen på 120, nemas problemas.
Då har vi tagit bort den mänskliga faktorn ur den aspekten, lika bra att förbjuda sex också, det är farligt med sjukdomar och dessutom olagligt att sprida dom, så förbjud sex och lagstadga om provrörsbefruktning, kastrera alla män eftersom vi är potentiella våldtäktsmän och inte har någon nytta av dom grejorna då sex ändå är förbjudet...
Ursäkta mitt raljerande, men det handlar också om vilket samhälle vi vill ha!

Fredrik:hej

Kneedrag

Guest
Jag har aldrig gjort ett så grovt fel att jag allvarligt riskerat mina medmänniskors liv.

De flesta på SH skulle nog påstå samma som dig.

Många kör för fort , kanske även du. Men det är klart att DU inte riskerar andras liv bara för att du kör för fort eller?

Älskar sh det är så dubbelmoralens högborg.

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Kan dom inte låta grabben vila i fred. Det är ju redan konstaterat att polisen inte gjort fel. Det är tragiskt när en ung människa dör, men han valde att inte stanna och konsekvenserna blev ödestiga. Varför ska det alltid hittas någon skyldig till alla olyckor, alla har ett eget ansvar för sitt liv

Gick med
18 Jun 2010
Hoj
Honda VTX 1800-02
Det finns inget försvar för varken Christophers eller polisens körning. Men VEM utgjorde störst fara för övriga trafikanter? En bil börjar bli jobbig i högre hastigheter medans en mc är ganska enkel att framföra, dock fanns ju en passagerare och det kan ju ställa till det en del om denne är ovan. Hojen är ju helt enkelt byggd för att köras på det sättet den kördes på, men det är inte polisbilarna.

Vill bara kommentera med att Polisens fordon ofta är optimerade med styvare chassin, hårdare fjädringar etc, för att just kunna klara att hanteras under utryckning utan att gunga sönder eller tappa kontrollen i hög fart. Har själv fått åkt med i rejäl fart i en målad bil som haft dessa optimerade egenskaper och det är en skillnad som regn och sol jämfört med motsvarande svenssonbil av samma märke.

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Potato, potáto

Nej, det är det inte, det är mord eller ringa misshandel, och det är en JÄVLA skillnad, fråga någon med lite juridikkunskaper.
Men annars var det en lite rolig ordvits med tanke på vem jag är... LOL

Fredrik

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Alla ni som tror att polisen är bilförare födda med talanger vi andra dödliga saknar har ni någonsin besökt en bilskrot?

Det vet vi att dom inte är, det vet ju alla att det bara är vi sporthojsförare som har den medfödda förmågan att väja för utrullandes barnvagnar, älgar och en och annan tapir smattrandes på varvstoppet i 300 blås! :yoparty :yoparty

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mitt svar där jag citerar Agile i post 114 svarar jag mycket i citatet, så citatsrutan är till hälften skriven av mig och inte Agile, det var inte min mening att på något sätt förvränga hans post utan att försöka svara bra.
Min okunskap om datorer lyser igenom och jag ber om ursäkt!

Fredrik:huvet

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vill bara kommentera med att Polisens fordon ofta är optimerade med styvare chassin, hårdare fjädringar etc, för att just kunna klara att hanteras under utryckning utan att gunga sönder eller tappa kontrollen i hög fart. Har själv fått åkt med i rejäl fart i en målad bil som haft dessa optimerade egenskaper och det är en skillnad som regn och sol jämfört med motsvarande svenssonbil av samma märke.

Med det resonemanget får jag köra typ hur fort som helst med min raggarbil???
Den blir lite gungig över 280, men upp dit är det helt odramatiskt, och dom sista dryga 20 km/h som den orkar kan jag klara mig utan.
Polisen har inga värstinggrejor, men visst är det förstärkt för att klara vikten dom har med sig men såååå bra är dom inte, tex dom nya MB E-klass som dom har bottnar fjädringen på.

Fredrik

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...