Kalla fakta - Granskar polisjakt, 18/4 21:30 TV4

Status
Ej öppen för fler svar.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Klart som fasen att bilen/pistolen utgör en större fara men vad hjälper det, ska alla poliser cykla!
Det var inte själva frågan som var "rolig", det var att Patrik stod på sig och i princip gjorde Lennarts jobb vilket fick till resultat att polisen inte kunde ge ett svara utan bara svamlade.

Har man sett filmen vet man att poliserna utgjorde den största faran, oavsett om de gjorde rätt eller inte.

Last edited:

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Denna dubbelmoral som visas här på SH är bara för mycket. Ena dagen kommer det upp en Poll om hur fort man kört, andra dagen slänger man skit på en likasinnad. Man blir helt klart mörkrädd när man ser hur vissa tänker kring denna incident

Eftersom det var jag som gjorde pollen känner jag att jag måste kommentera detta. Du tycker inte det är en viss skillnad på att köra fort där det är safe, på banan eller ensam på en tom motorväg en söndagmorgon? Där du inte riskerar andras liv, bara ditt eget, jämfört med att köra uppåt 300 km/h med passagerare, i full trafik, i mörker med polisen jagandes plus en helikopter surrande ovanför huvudet? För mig är det totalt främmande.

Sen tycker jag debatten igår ger sjukt fel signaler. Jag tolkar det som det är numera ännu mer fritt fram att gasa som en jävla dåre i trafiken, polisen kommer inte inte att jaga dig. Det kommer ju att drälla av nya Ghostriderwannabees.

Men en sak ger jag dig rätt i adde78: Jag är otroligt kluven till GH:s filmer, dom roar mig nåt oerhört samtidigt som jag förfasas. Där har du dubbelmoral så det gör ont.

Last edited:

HojSugen

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2012
Hoj
R
På vilket sätt bröt dom grovt mot lagen?
Polis under utryckning har rätt att köra fort och att göra omkörningar på fel sida eller att köra mot rött.
Det är inte på något sätt olagligt.
Däremot kan man möjligen fråga om allt gått i enlighet med rikspolisstyrelsens riktlinjer. Men det är inte alls samma sak. En polis som bryter mot lagen kan bli åtalad och dömd. En polis som bryter mot rikspolisstyrelsens riktlinjer blir inte åtalad. Där handlar det mer om disciplinära åtgärder.
Med ditt uttalande så behövs ingen rättegång för dom är ju redan dömda. Men det är ju din åsikt och inte någon sanning.
Eftersom du ju vet att dom bröt grovt mot lagen så kanske du kan upplysa mig om vilken lagtext dom bröt mot? Eller bara ge ett exempel.

Om du följer länkarna och tittar på programenligt så framgår det klart och tydligt av docenten i Trafikmedicin och den mycket högt juridiskt utbildade Alhelm.

Du ska inte svara i trådar och gaffla utan att vara insatt i ämnet, polisen bröt grovt mot lagen och utsatte många 100 för mycket stor fara.

Klart och tydligt!

AlltidHojsugen:krama

Malt

Medlem
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
Yamaha FZ8 -11, Yamaha TR1 -81 (bygge)
Sitter och kollar på debatten och höll på att tappa hakan när Lilliane Åkerlund uttalar sig. Har hon nåt allvarligt fel eller?

Hennes son körde MC utan regskylt och polisen försöker stoppa honom. Han försöker tydligen köra ifrån polisen och kraschar 1,5 km senare och dör. "Han ville väl inte betala dom 1500 kronorna i böter" säger hon!!!!! :dummer

Tragiskt naturligtvis, men hur i hela friden kan man få detta till att det är polisens fel? Ska dom inte få stoppa människor som bryter mot lagen för att dom kanske inte vill betala böter utan hellre kör ihjäl sig?

HojSugen

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2012
Hoj
R
Eftersom det var jag som gjorde pollen känner jag att jag måste kommentera detta. Du tycker inte det är en viss skillnad på att köra fort där det är safe, på banan eller ensam på en tom motorväg en söndagmorgon? Där du inte riskerar andras liv, bara ditt eget, jämfört med att köra uppåt 300 km/h med passagerare, i full trafik, i mörker med polisen jagandes plus en helikopter surrande ovanför huvudet? För mig är det totalt främmande.

Sen tycker jag debatten igår ger sjukt fel signaler. Jag tolkar det som det är numera ännu mer fritt fram att gasa som en jävla dåre i trafiken, polisen kommer inte inte att jaga dig. Det kommer ju att drälla av nya Ghostriderwannabees.

Men en sak ger jag dig rätt i adde78: Jag är otroligt kluven till GH:s filmer, dom roar mig nåt oerhört samtidigt som jag förfasas samtidigt. Där har du dubbelmoral så det gör ont.

Hur kan du tolka att det nu är fritt fram? Det enda den stora massan i tråden är överens om är just att det inte är okey av hojåkare att bete sig som killen gjorde. Däremot är det skrämmande många här som tror/vill att polisen får bryta mot lagen som dom gör.

Jag håller helt med dig gällande polisjaktsfilmer, det är garanterat många som tycker det är underhållande även om det är filmer av ena eller andra slaget.

HojSugen:)

jetson

Guest
Ja men tänk om tänk om... kan inte folk vara lite objektiva och sluta skrämma upp sig själva som små tjejer med skräckscenarios.

1. Rödljuskörningen var helt ofarlig, jag ser värre varje dag i stockholmstrafiken. Hastigheten i stan var väl hyfsat laglig vilket visar att han "valde vart han skulle gasa" - något som är helt accepterat här på forumet.
2. Det är inte så ofta jag ser barnvagnar på nynäsvägen. Det är en mötesfri motorväg, man såg även på poliserna att dom tyckte det var ett jävla gnäll på att dom gasade lite på nynäsvägen.. :)
3. Förmodligen hade han klarat sig och fått sig en tankeställare även om han kom undan, annars säger statistiken att det skulle slutat med en singelolycka.
4. Nej vi behöver inte stoppa fortkörare "till varje pris", speciellt inte som på filmen en som gasar motorväg - bara låta helikoptern följa han klart slut. Men även om polisen inte stoppar alla fortkörare till varje pris innebär inte att alla plötsligt skulle köra fort inne i stan t.ex.. Verkar finnas en stor rädsla för detta, det är lika löjligt som att tro att alla börjar gå ut och våldta bara för att i stort sett alla våldtäktsmän går fria (som dom gör)... ni har väldigt låg tilltro till era medmänniskor gubbar :krama

Last edited:

HojSugen

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2012
Hoj
R
Klart och tydligt

Men en sak ger jag dig rätt i adde78: Jag är otroligt kluven till GH:s
filmer, dom roar mig nåt oerhört samtidigt som jag förfasas samtidigt. Där har du dubbelmoral så det gör ont.

Hej polisen.

Hur kan du tolka att det nu är fritt fram? Det enda den stora massan i tråden är överens om är just att det inte är okey av hojåkare att bete sig som killen gjorde. Däremot är det skrämmande många här som tror/vill att polisen får bryta mot lagen som dom gör.

Jag håller helt med dig gällande polisjaktsfilmer, det är garanterat många som tycker det är underhållande även om det är filmer av ena eller andra slaget.

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
GR, GIS och dessa wannabes letar upp situationer just för att få jaget. (Adrelin kick, el. video). Dom är väl medvetna om riskerna det medför. Andra gasar på när dom tror ingen ser, och stannar när farbror blå blinkar till. Oavsett körkort eller inte så spelar det inte någon roll då den som gasar på har visat ett omdöme som gör att han/hon ej ska ha körkort!

Jag tillhör en av dom som drar när det börjar blinka blått i backspeglarna, för jag klarar mig bättre utan massa böter och indragna, förlorade lappar hit och dit. Men som hojåkare så hade jag reagerat på om det kom upp en saab jäkel vid sidan av mig i 200, och utan blink eller tut.

Tycker INTE att man kan försvara polisens agerande i detta fall. Dom utsatte fler folk för fara än Christoffer! Och vid fara för folks hälsa eller tredje part ska jakten sluta! Sen att tala om att man ska sätta folk i räcken, kalla folk för mähä och tycka det är underbart för att en mc kille gått omkull är bara osmakligt! :zpy

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Moralpoliserna är välkomna hem till mig och bunta ihop mig. Fasen jag bröt mot lagen nyss när jag tog hojen till bolaget och det gick lite för fort hem.

Och jag köpte tbx min honda för att enduron går för långsamt på vägen. Är gasglad jag, oavsett vilket fordon jag kör. Allt ska trimmas för att gå fort. Har svårt att se att de som slänger dit turbo mm. håller laglig hastighet hela tiden. Och en SPORTHOJ är väl knappast byggd för att krypköras med.

Fast jag lider mot dom som säger sig äga en sporthoj och kör lagligt. Fasen min touring hoj hostar ju illa i hastigheter under 100 och mår allmänt dåligt. Nä det blir att köpa sig en gammal zündapp moppe så man klarar av de hastigheterna som krävs här.. Ironi? Svar ja

Förstår du inte skillnaden mellan det du gjorde, mot det Herr och Fru race gjorde, så bör du inte skriva i tråden överhuvudtaget. Såvida du inte körde i 245 blås till bolaget och utsatte andra människor för fara. Sen är det fullständigt ointresant om hojarna är byggda för snabba hastigheter eller inte.

Last edited:

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
Förstår du inte skillnaden mellan det du gjorde, mot det Herr och Fru race gjorde, så bör du inte skriva i tråden överhuvudtaget. Såvida du inte körde i 145 blås till bolaget ochutsatte andra människor för fara

Läs mitt andra inlägg! :krama Och 145 räcker inte. :)

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
4. Nej vi behöver inte stoppa fortkörare "till varje pris", speciellt inte som på filmen en som gasar motorväg - bara låta helikoptern följa han klart slut. Men även om polisen inte stoppar alla fortkörare till varje pris innebär inte att alla plötsligt skulle köra fort inne i stan t.ex.. Verkar finnas en stor rädsla för detta, det är lika löjligt som att tro att alla börjar gå ut och våldta bara för att i stort sett alla våldtäktsmän går fria (som dom gör)... ni har väldigt låg tilltro till era medmänniskor gubbar :krama

Så om man nu ska begå ett allvarligt brott så är det helt säkert att använda motorcykel som flyktmedel, för polisen måste avbryta jakten om du bryter mot hastighetsbegränsningen. Det är ju så det kommer bli eftersom polisen egentligen aldrig kan vara helt säkra, bortom rimligt tvivel, på att den flyende verkligen är skyldig till något brott. Genomtänkt :va

Och angående helikopter, varför skulle det vara skillnad att jaga någon med en sådan? Skulle scenariot ha varit endast helikopter så hade man ju skyllt olyckan på piloten, med din retorik. Och hur ofta tror du helikopter ens finns tillgänglig för sådana efterföljanden (90% bor INTE i Stockholm för kännedom)?

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om du följer länkarna och tittar på programenligt så framgår det klart och tydligt av docenten i Trafikmedicin och den mycket högt juridiskt utbildade Alhelm.

Du ska inte svara i trådar och gaffla utan att vara insatt i ämnet, polisen bröt grovt mot lagen och utsatte många 100 för mycket stor fara.

Klart och tydligt!

AlltidHojsugen:krama

Du får ursäkta mig. Men en docent i trafikmedicin är i stort sett en läkare som är inriktad på trafikskador. På vilket sätt gör det honom till mer lämplig att avgöra när ett brott har begåtts än gemene man?

Då återstår Alhem. Han uttrycker personliga åsikter. Jag tycker inte att han säger att det är klarlagt att någon annan än Christoffer bröt mot lagen. Däremot ifrågasätter han polisens agerande utifrån riktlinjerna. Han anser alltså att polisen inte fullt ut följde rikspolisstyrelsens riktlinjer. Det är fortfarande inte något lagbrott. Än mindre ett grovt sådant.

Däremot är det så att man från polisens sida initierade en förundersökning kring händelsen men den lades ned då inget brott kunnat konstateras. Dvs det finns juridiskt kunniga som säger att inget brott begåtts men det finns inga jurister som hävdar att något brott faktiskt begåtts.

Så jag ställer frågan igen. På vilket sätt har polisen brutit mot lagen i samband med jakten och efterföljandet?
Ge ett enkelt exempel. Och tänk efter själv nu.
Var det att dom körde över hastighetsgränserna? Eller att dom kanske körde mot rött? Eller var det omkörning på höger sida?

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Hej polisen.

fast polisen bröt aldrig mot någon lag här.

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
Så om man nu ska begå ett allvarligt brott så är det helt säkert att använda motorcykel som flyktmedel, för polisen måste avbryta jakten om du bryter mot hastighetsbegränsningen. Det är ju så det kommer bli eftersom polisen egentligen aldrig kan vara helt säkra, bortom rimligt tvivel, på att den flyende verkligen är skyldig till något brott. Logisk retorik :va

Tror det är lite skillnad på ett allvarligt brott och ett bötesbrott som detta va! Man får ju sätta insatsen gentemot det brott det misstänka begår.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Ja men tänk om tänk om... kan inte folk vara lite objektiva och sluta skrämma upp sig själva som små tjejer med skräckscenarios.

1. Rödljuskörningen var helt ofarlig, jag ser värre varje dag i stockholmstrafiken. Hastigheten i stan var väl hyfsat laglig vilket visar att han "valde vart han skulle gasa" - något som är helt accepterat här på forumet.
2. Det är inte så ofta jag ser barnvagnar på nynäsvägen. Det är en mötesfri motorväg, man såg även på poliserna att dom tyckte det var ett jävla gnäll på att dom gasade lite på nynäsvägen.. :)
3. Förmodligen hade han klarat sig och fått sig en tankeställare även om han kom undan, annars säger statistiken att det skulle slutat med en singelolycka.

3. Det hade han INTE. En sån snubbe skulle tänka att "japp..snutarna är rörelsehindrade, de får ite jaga mig - I am the king jag får göra som jag vill" och så skulle han fortsätta. Han har gjort det förut och han skulle göra det igen...och igen skulle han rulla ute på väg och leta efter aina att provocera.

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
Du får ursäkta mig. Men en docent i trafikmedicin är i stort sett en läkare som är inriktad på trafikskador. På vilket sätt gör det honom till mer lämplig att avgöra när ett brott har begåtts än gemene man?

Då återstår Alhem. Han uttrycker personliga åsikter. Jag tycker inte att han säger att det är klarlagt att någon annan än Christoffer bröt mot lagen. Däremot ifrågasätter han polisens agerande utifrån riktlinjerna. Han anser alltså att polisen inte fullt ut följde rikspolisstyrelsens riktlinjer. Det är fortfarande inte något lagbrott. Än mindre ett grovt sådant.

Däremot är det så att man från polisens sida initierade en förundersökning kring händelsen men den lades ned då inget brott kunnat konstateras. Dvs det finns juridiskt kunniga som säger att inget brott begåtts men det finns inga jurister som hävdar att något brott faktiskt begåtts.

Så jag ställer frågan igen. På vilket sätt har polisen brutit mot lagen i samband med jakten och efterföljandet?
Ge ett enkelt exempel. Och tänk efter själv nu.
Var det att dom körde över hastighetsgränserna? Eller att dom kanske körde mot rött? Eller var det omkörning på höger sida?

Nu är det även lärare på polishögskolan som säger att polisen har begått brott vid deras körning. Och dom borde väl ha lite koll?

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Tror det är lite skillnad på ett allvarligt brott och ett bötesbrott som detta va! Man får ju sätta insatsen gentemot det brott det misstänka begår.

200 blås vid globen utan körkort ? Det är inte ett bötesbrott...Jag skulle tippa på att det handlar om hyggligt grovt vårdslöshet i trafiken och olovlig körning. 285 på en motorväg ? Bötesbrott ??

Jag tror att polisen statuerade ett exempel och bra med det.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Killen är så klart ansvarig och vållande till detta. Visst blev han stressad av situationen och det påverkade honom. Tycker dock att polisen ska kunna stoppa fortkörare och följa efter. Det som skrämmer mig efter att sett programmen är dock polisen totala avsaknad av självkritik och brist på empati. Polisen i debatten efteråt vågar ju inte ens svara på självklara frågor. Tycker att JO bör lämna skarp kritik till vissa delar av genomförande samt omdisponering av vissa personal inom poliskåren.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Nu är det även lärare på polishögskolan som säger att polisen har begått brott vid deras körning. Och dom borde väl ha lite koll?

De har en UPPFATTNING...och uppfattningar är som rövhål, alla har en.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S