Kalla fakta - Granskar polisjakt, 18/4 21:30 TV4

Status
Ej öppen för fler svar.

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
LÄS DETTA NOGA:

Denna tråd har egentligen gått över många gränser för respekt för den avlidne och den enda anledningen till att den inte stängts redan är att ärendet är så publikt och att en allmän diskussion med högt i tak är befogat i just detta fall. Men det finns gränser.

Många av inläggen är anmälda, framför allt för avsaknad av respekt för den avlidne och hans familj. Jag personligen har inte tagit initiativ till att ta bort sådana just för att det finns ett stort behov/ vilja att diskutera detta, men tråden håller på att tappa sitt syfte. Allt är sagt och om ni inte vårdar språket och uttrycker era åsikter utan grova ord eller hån mot inblandade (gäller även polisen) så stänger jag den omgående.

Detta gäller from nu.

"Många av inläggen är anmälda, framför allt för avsaknad av respekt för den avlidne och hans familj. Jag personligen har inte tagit initiativ till att ta bort sådana just för att det finns ett stort behov/ vilja att diskutera detta, men tråden håller på att tappa sitt syfte."

-Jag har uppmanat/önskat att Moderatorerna att vara extra observanta på påhopp mot den avlidne; hans fästmö & familj just p.g.a. de vidriga påhopp & kränkningar som skrivits i tidigare trådar som tagit upp frågan.

Last edited:

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
200 blås vid globen utan körkort ? Det är inte ett bötesbrott...Jag skulle tippa på att det handlar om hyggligt grovt vårdslöshet i trafiken och olovlig körning. 285 på en motorväg ? Bötesbrott ??

Jag tror att polisen statuerade ett exempel och bra med det.

Köra utan lapp ger 2000:- i böter! Vårdslösheten dom pratar om är en bakhjulskörning som skedde innan videon = böter, Fortkörningen är även det ett bötesstraff på. Dom talade ju om det i programmet. Och lasern klockade väl aldrig honom heller, så där hade han kunnat gått fri.
Rödljuskörningen skulle han kunnat förklarat med att han stannat för långt fram och trodde att han skulle kunnat varit ett hinder för andra trafikanter då han stod ute i gatan nästan.

Men är som sagt min åsikt..

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
kronans trampcykel
Om man ringer 112 o säger att det är skottlossning utanför sitt eget hus har polisen ingen att skicka (alla är upptagna). Om man däremot ringer o säger att det är någon som kör motorcykel utan reg. skylt samt kör för fort dyker det genast upp 50 adrenalinstinna poliser och en polishelikopter som alla vill vara med o leka tjuv o polis. Vad beror detta på? :rolleyes:

HojSugen

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2012
Hoj
R
Läs på

Du får ursäkta mig. Men en docent i trafikmedicin är i stort sett en läkare som är inriktad på trafikskador. På vilket sätt gör det honom till mer lämplig att avgöra när ett brott har begåtts än gemene man?

Då återstår Alhem. Han uttrycker personliga åsikter. Jag tycker inte att han säger att det är klarlagt att någon annan än Christoffer bröt mot lagen. Däremot ifrågasätter han polisens agerande utifrån riktlinjerna. Han anser alltså att polisen inte fullt ut följde rikspolisstyrelsens riktlinjer. Det är fortfarande inte något lagbrott. Än mindre ett grovt sådant.

Däremot är det så att man från polisens sida initierade en förundersökning kring händelsen men den lades ned då inget brott kunnat konstateras. Dvs det finns juridiskt kunniga som säger att inget brott begåtts men det finns inga jurister som hävdar att något brott
faktiskt begåtts.

Så jag ställer frågan igen. På vilket sätt har polisen brutit mot lagen i samband med jakten och efterföljandet?
Ge ett enkelt exempel. Och tänk efter själv nu.
Var det att dom körde över hastighetsgränserna? Eller att dom kanske körde mot rött? Eller var det omkörning på höger sida?

Hej
Du är inte påläst, docenten har specialgranskat olyckor där poliser är inblandade och tack vare sin unika specialkompetens är han eftertraktad som utbildare i ämnet på polisskolan.
Alhelm är noga att utrycka sig som han pga. Att han är sakkunnig dock påpekar han nogsamt att detta måste överprövas, ett sådant uttalande gör man när man har god grund för att ett brott har begåtts.
Förstår du bättre nu?

Ditt ljusblå senare inlägg ser jag som försök till provokation eller så har du aldrig haft studieskulder. Det finns dom som påstår att förintelsen aldrig ägt rum. Pust...

HojSugen

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Köra utan lapp ger 2000:- i böter! Vårdslösheten dom pratar om är en bakhjulskörning som skedde innan videon = böter, Fortkörningen är även det ett bötesstraff på. Dom talade ju om det i programmet. Och lasern klockade väl aldrig honom heller, så där hade han kunnat gått fri.
Rödljuskörningen skulle han kunnat förklarat med att han stannat för långt fram och trodde att han skulle kunnat varit ett hinder för andra trafikanter då han stod ute i gatan nästan.

Men är som sagt min åsikt..

Böter för 200 blås vid Globen ???? 285 på en väg också böter ??? Jag tycker att det låter mer som vårdlöshet än ynka fortkörning.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Fast poliserna är inte dömda för ett brott om jag förstår det rätt ? Då har de väl inte skyldiga ??

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
Böter för 200 blås vid Globen ???? 285 på en väg också böter ??? Jag tycker att det låter mer som vårdlöshet än ynka fortkörning.

Som dom säger i videon på Sveavägen, vad har vi på han? Oklockad hastighet, men hoj utan regplåt. Sen väntade dom istället för att ta honom där dom skulle där på sveavägen.

Dom kan ju inte ge ut böter och skriva Nu går det fort på lappen.

Last edited:

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Nyheterna sände därifrån i morse, va bara en lärare med så vitt jag såg.

mm...så det stämmer inte riktigt det du skrev m.a.o.
samt att det var en lärares personliga åsikt.

trist att du måste tänja på sanningen för att samla poäng. jag antar att du begått ett grovt lagbrott.

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
mm...så det stämmer inte riktigt det du skrev m.a.o.
samt att det var en lärares personliga åsikt.

trist att du måste tänja på sanningen för att samla poäng. jag antar att du begått ett grovt lagbrott.

Oj jag skrev fel! Jag behöver inte samla några jäkla poäng, utan talar om mina åsikter i det som skett. Men vi får väl alla se vad detta leder till i slutändan, men JAG uppskattar inte polisens körning bland barnfamiljer m.m..

Och skriva att jag ¨har begått ett allvarligt lagbrott är väl ett jävla påhopp!

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Polisen hade ju fan knappt dom här insatserna vid helikopter rånet som va för några år sen. Men det är väl tydligen viktigare att sätta dit en 22åring för rödljus körning.:dummer

:rofl Ja, vill man nån gång råna en bank i Stockholm så ska man skicka ut en GR-wannabee att reta polisen en timme för att sedan lura iväg hela polisstyrkan till Nynäshamn.

HojSugen

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2012
Hoj
R
Skyldiga.

Fast poliserna är inte dömda för ett brott om jag förstår det rätt ? Då har de väl inte skyldiga ??

En överprövning skulle visa att de är skyldiga, 1 timmes bandet visar detta skrämmande klart och tydligt.

Men men det kan hända att det rinner ut i sanden pga. Åklagares och andra inom rättsmaskineriets försorg och då är det gammal hederlig Korruption, mycket vanligt i Sverige, händer dagligen.

Läs lär och förstå.

HojSugen

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Oj jag skrev fel! Jag behöver inte samla några jäkla poäng, utan talar om mina åsikter i det som skett. Men vi får väl alla se vad detta leder till i slutändan, men JAG uppskattar inte polisens körning bland barnfamiljer m.m..

Och skriva att jag ¨har begått ett allvarligt lagbrott är väl ett jävla påhopp!

1. du vill få det att låta som om det är en officiell linje som hålls på polishögskolan. du kunde redan i det inlägget, skriva att det handlade om en (1) lärare.

2. jag skrev: jag antar att du begått ett grovt lagbrott

kan du inte ens citera mig rätt, är det jag som slänger iväg ett pm till swedie för personliga påhopp.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Filmen läckte ut.. Förmodligen en polis som släppte den ifrån början. Andledning? Kanske finns poliser som inte tyckte allt gick rätt till den kvällen! *sug på den ni* :banana

Eller så förstod polisen att Ekdal ville vinkla allt mot polisen och bara visa de lösryckte som var mest negativa mot polisen. Och därför läckte dom ut hela filmen.

Exempelvis klippte Ekdal filmen precis sekunden innan tjejen visade långfingret åt polisen.

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1. du vill få det att låta som om det är en officiell linje som hålls på polishögskolan. du kunde redan i det inlägget, skriva att det handlade om en (1) lärare.

kan du inte ens citera mig rätt, är det jag som slänger iväg ett pm till swedie för personliga påhopp.

Tyvärr så kan jag inte stå för lärarna på polishögskolan. Men trodde iaf. att dom lärde ut i samma linje! Men det kanske är så att dom lär ut olika saker om vad som är rätt eller fel.
Va fasen vet jag? Jag är inte snut... Och vad du antar kan du behålla för dig själv!

HojSugen

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2012
Hoj
R

Betty du är väl en av dom som fått flest pm från moderatorerna så med den kunnskap du fått genom det borde du förstå att betee dig mer sympatiskt.

Och förut fick du reda på att det var fler lärare av mig, ge grabben rätt i hans påstående.

HojSugen:7peta

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
-Jag har uppmanat/önskat att Moderatorerna att vara extra observanta på påhopp mot den avlidne; hans fästmö & familj just p.g.a. de vidriga påhopp & kränkningar som skrivits i tidigare trådar som tagit upp frågan.

Så tolkar du också det du läser med :arsele.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...