Kalla fakta - Granskar polisjakt, 18/4 21:30 TV4

Status
Ej öppen för fler svar.

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Nu tror alla att jag är en förespråkare för GR etc. Men det är jag inte! Jag älskar att fläska på rullen när vägen tillåter det. Vägen utanför mitt hus är en 80 väg, men har klockat mig själv i 220 på den. Är en lång raksträcka som militären hade som extern landningsbana här i norr.
:rock

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Bara en liten fråga! Inget elakt menat med den på något sätt. Skulle du ha stannat om du hållt en hastighet som gjorde att du förlorade körkortet i två år och behövde ta om hela grejen? (seriös fråga)
Ja, hur otroligt det än må låta så är jag typen som stannar när länsman ber om det. Risken man utsätter sig själv för är helt enkelt inte värt det.

På den tiden jag körde gata var jag medveten om riskerna och villig att ta konsekvenserna, tex indraget körkort eller dagsböter.

HojSugen

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2012
Hoj
R
Ursäkta mig men nu känns det nästan som om du trollar.

Vad har du själv för juridisk kompetens? Du säger ju att man inte får posta här om man inte är påläst så vilken juridisk kompetens har du? Är du jurist, advokat eller kanske till och med domare i HD?

Du är ju själv inte påläst. Du har ju inte något mer att komma med än att en person säger att saken borde överprövaas. Och utifrån sättet du uttrycker dig om överprövning så tror jag inte att du har riktigt koll på vad överprövning faktiskt är.

Det framgår tydligt att du inte bemödat dig med att läsa in dig på vare sig Docentens kunnande eller uppgift. Vidare verkar du ännu inte förstå vilken tyngd det innebär när en så högt ansedd jurist som Alhelm utrycker sig diplomatiskt att detta är ett fall som absolut kan kan överprövas. Du förstår inte språket helt enkelt.
Forumreglerna är att man inte ska kasta ur sig inlägg i trådarna om man inte kan ämnet dock får förmodligen denna tråd ganska mycket dispens.
Ja jag har jobbat med poliser och hjälpt dem med att plocka fram döda människor och utbildat, så jag är till viss del insatt i frågor som denna.

Mvh HojSugen:tummenupp

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
Ja, hur otroligt det än må låta så är jag typen som stannar när länsman ber om det. Risken man utsätter sig själv för är helt enkelt inte värt det.

På den tiden jag körde gata var jag medveten om riskerna och villig att ta konsekvenserna, tex indraget körkort eller dagsböter.

Tack för svar! Mvh Stefan i norr

jetson

Guest
Problemet med hela den här diskussionen är att den är bakvänd. Polisens uppgift är att begränsa och minimera brottslighet på samhällets alla plan. Polisen såg nu någon begå ett brott och då är det deras uppgift att ta fast denna.

- "Ja men det är farligt för allmänheten när dom kör så fort och jagar!"

Sant, det är farligt, och polisen måste göra en bedömning när de rycker ut om det är för farligt för allmänheten eller inte.

Det alla verkar glömma är att ställa sig frågan: Skadades någon i allmänheten för att polisen jagade honom? Nej

Visa mig statistik på hur många som skadas när polisen kör för fort, om det visar sig att folk skadas för jämnan så har du belägg för dina åsikter. Annars är det bara vänsterpolitiskt dravel.

- "Ja men då kan ju jag visa statistik på att det inte är många som skadas för att motorcyklister kör för fort! MJA MJA!"

Nu har vi gemensamt i samhället bestämt att vi har vissa fartgränser, alltså ska vi följa dessa eller så tar polisen oss.

Gör inte saker svårare än vad de är. :pUnKt :fakta

Polisen krockar till höger och vänster :D... trodde det var allmänt känt

http://www.automobil.se/node/339

Men dom krockar friskt som sagt och det är ju därför värt att granska deras rutiner regelbundet för att se om det går att förbättra något.

Här polis som svängde vänster och klippte mc
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=5063740

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om man kan säga att polisen inte brutit mot lagen då dom inte är dömda för det så kan man säga att Christoffer inte heller bröt mot lagen för han blev inte dömd för det...
Är det något jag missat när jag sammanfattar det så?
Men det är i stort en underhållande debatt när nivån hålls på rätt nivå, ibland kanske några av oss behöver resa oss från tangentbordet och gå ut i köket innan vi trycker sänd.

Fredrik

Visst. Han blev aldrig dömd av en domstol. I det har du rätt.

Dock finns det dokumenterat i filmen att han kör på ett sätt som den absoluta majoriteten ser som ett brott.
Vad gäller polisernas körning så är det lite svårare. Det ligger i sakens natur att polisen under utryckning eller vid jakt/efterföljande kör på ett sätt som går utanför dom regler som gäller för vanliga trafikanter. Hur mycket dom får gå över är relativt luddigt beskrivet i rikspolisstyrelsens riktlinjer. Det står i princip bara att dom inte ska utsätta omgivningen för risker som är omotiverade sett till det begådda eller pågående brottets natur.
Vart den gränsen går avgörs av befäl. När denne bedömer att riskerna blir för stora så ger denne order att avbryta jakten.
Det krävs ganska mycket för att det ska anses att en polis gör sig skyldig till brott under en utryckning eller jakt.

I just det aktuella fallet så var det ju så att han var igenkänd. Han hade kört samma hoj iförd samma kläder vid ett flertal tillfällen tidigare på ett sätt som var vårdslöst så polisen var väl medvetna om att det inte var första gången och dom ville få fast honom så att detta inte skulle fortgå.
Dvs den var en känd buskörare som vid flera tillfällen varit ute på liknande körningar. Och då blir följden att dom lägger ribban ganska högt för att få fast honom.

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
Jag ber om ursäkt om jag har förolämpat någon. Men när vissa nämner fart så är jag med. Min gräsklippare gör 130 km/h och tävlas med. Så gissa vad mina andra maskiner gör? Är väl tokgalen som älskar fart. Men är ej min mening att stöta mig bland er andra. Men ska vi samåka, så se till att hojarna går! :)

Och alla är välkomna upp till mig. Kan vi skjuta lite svartkrutskanon med tysk öl, Och brassa på med annat på grannens volvo.. :)

Last edited:

HojSugen

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2012
Hoj
R
Gör om gör rätt

Problemet med hela den här diskussionen är att den är bakvänd. Polisens uppgift är att begränsa och minimera brottslighet på samhällets alla plan. Polisen såg nu någon begå ett brott och då är det deras uppgift att ta fast denna.

- "Ja men det är farligt för allmänheten när dom kör så fort och jagar!"

Sant, det är farligt, och polisen måste göra en bedömning när de rycker ut om det är för farligt för allmänheten eller inte.

Det alla verkar glömma är att ställa sig frågan: Skadades någon i allmänheten för att polisen jagade honom? Nej

Visa mig statistik på hur många som skadas när polisen kör för fort, om det visar sig att folk skadas för jämnan så har du belägg för dina
åsikter. Annars är det bara vänsterpolitiskt dravel.

- "Ja men då kan ju jag visa statistik på att det inte är många som skadas för att motorcyklister kör för fort! MJA MJA!"

Nu har vi gemensamt i samhället bestämt att vi har vissa fartgränser, alltså ska vi följa dessa eller så tar polisen oss.

Gör inte saker svårare än vad de är. :pUnKt :fakta

Du är ännu en som inte har förmågan att tillgodogöra dig informationen från pålitlig källa, för guds skull sakkunskapen i programmet berättar precise vad som gäller. Polisen ska vid varje enskilt tillfälle bedöma risken i sitt handlande i förhållandet till förmodad straffpåföljd och viktigast av allt risken för allmenheten.
De var gaskåta arroganta och bröt grovt mot flera lagar genom att utsätta hela sin omgivning för livsfara många gånger under nästan en timma.

Detta är inte svårt att förstå, lycka till med din gasgladhet på vägarna, hoppas du har turen med dig.

HojSugen:)

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det framgår tydligt att du inte bemödat dig med att läsa in dig på vare sig Docentens kunnande eller uppgift. Vidare verkar du ännu inte förstå vilken tyngd det innebär när en så högt ansedd jurist som Alhelm utrycker sig diplomatiskt att detta är ett fall som absolut kan kan överprövas. Du förstår inte språket helt enkelt.
Forumreglerna är att man inte ska kasta ur sig inlägg i trådarna om man inte kan ämnet dock får förmodligen denna tråd ganska mycket dispens.
Ja jag har jobbat med poliser och hjälpt dem med att plocka fram döda människor och utbildat, så jag är till viss del insatt i frågor som denna.

Mvh HojSugen:tummenupp

Exakt vad föreläser docenten om då? Du som är så kunnig i den frågan kan kanske upplysa mig. För att han sysslar med trafikmedicin ger honom ingen trovärdighet som helst i frågan om juridiken. Och poliserna får en hel del utbildning som inte är av juridisk karaktär också även om tyngdpunkten ligger på lagen.

Och att Alhem säger att detta absolut kan överprövas betyder just vad han säger. Att hans personliga åsikt är att polisen betedde sig på ett sätt som inte var i enlighet med rikspolisstyrelsens riktlinjer. Det innebär att han anser att det finns fog för att anse att polisen gick lite för långt och att det därför skulle vara frågan om tjänstefel. Det betyder inte per automatik att något brott begåtts.

Du måste skilja på lagen och rikspolisstyrelsens riktlinjer. Bryter polisen mot den ena är det lagbrott och bryter dom mot den andra så är det tjänstefel.
Att du har jobbat med poliser säger ingenting. Inte att du hjälpt dom plocka fram döda människor heller. Det betyder ju att du jobbar med något där polisen ibland är i behov av dina tjänster. Det ger dig inte per automatik någon större juridisk tyngd än någon annan här på forumet.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du är ännu en som inte har förmågan att tillgodogöra dig informationen från pålitlig källa, för guds skull sakkunskapen i programmet berättar precise vad som gäller. Polisen ska vid varje enskilt tillfälle bedöma risken i sitt handlande i förhållandet till förmodad straffpåföljd och viktigast av allt risken för allmenheten.
De var gaskåta arroganta och bröt grovt mot flera lagar genom att utsätta hela sin omgivning för livsfara många gånger under nästan en timma.

Detta är inte svårt att förstå, lycka till med din gasgladhet på vägarna, hoppas du har turen med dig.

HojSugen:)

Fortfarande. Det var inte lagarna dom bröt emot.
Däremot finns det enstaka individer som anser att dom inte följde rikspolisstyrelsens riktlinjer. Det är två helt skilda saker.
Om du ska övertyga folk om att poliserna inte agerade helt i enlighet med hur dom ska agera så får du väl för guds skull se till att ha åtminstone sådana basala fakta rätt.
Och sluta med påhoppen. Så fort någon argumenterar emot dig så hemfaller du till att indirekt försöka kalla folk för korkade eller outbildade.

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Var inte frågeställningen i programmet huruvida polisens agerande ledde fram till C:s död, och inte om de eventuellt bröt mot några interna riktlinjer?

I så fall, visa hur deras agerande ledde fram till C:s död!

Frågan om MC eller bil är farlig i hög hastighet, faller ju lite pladask när Mr CAPS_LOCK själv, som tjänat pengar på filmer med både MC och bil på de mest olämpliga ställena, ifrågasätter vad som är farligast. Årets fail? Poliserna i filmen har ju påkallat fri väg titt som tätt, när de bedömt det nödvändigt, något som jag hoppas Mr CAPS_LOCK inte har eller kan...

En reflektion från filmen, vilket enormt slöseri med skattepengar vi kan beskåda! Vi pratar förmodligen om miljarder, t.o.m! Skippa 3-filiga vägar, trafikanter använder hur som helst bara mitt- och vänsterfil...

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
Tur att min 1000F -87 är klassad som en touring hoj. Annars så hade man blivit inblandat i ett fack...

Hoppas inga yngel säger emot nu. För jag kör en bra hoj!

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Låsdags :va Debattslut :yoparty

De som vill fortsätta kan väl göra det i nåt grupp/videosamtalkonferens :krama

HojSugen

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2012
Hoj
R
Poletten kanske trillar ner en vacker dag.

Exakt vad föreläser docenten om då? Du som är så kunnig i den frågan kan kanske upplysa mig. För att han sysslar med trafikmedicin ger honom ingen trovärdighet som helst i frågan om juridiken. Och poliserna får en hel del utbildning som inte är av juridisk karaktär också även om tyngdpunkten ligger på lagen.

Och att Alhem säger att detta absolut kan överprövas betyder just vad han säger. Att hans personliga åsikt är att polisen betedde sig på ett sätt som inte var i enlighet med rikspolisstyrelsens riktlinjer. Det innebär att han anser att det finns fog för att anse att polisen gick lite för långt och att det därför skulle vara frågan om tjänstt behtyder inte per automatik att något brott begåtts.

Du måste skilja på lagen och rikspolisstyrelsens riktlinjer. Bryter polisen mot den ena är det lagbrott och bryter dom mot den andra så är det tjänstefel.
Att du har jobbat med poliser säger ingenting. Inte att du hjälpt dom plocka fram döda människor heller. Det betyder ju att du jobbar med något där polisen ibland är i behov av dina tjänster. Det ger dig inte per automatik någon större juridisk tyngd än någon annan här på forumet.

Jag behöver inte ha någon juridisk tyngd, det räcker med sakunnskapen i inslaget, jag delar deras uppfattning.

Verkligheten kan komma ikapp dig fortare än kvickt, hoppas du har tur med dig i din hojåkning i sommar, kör försiktigt.

Mvh AlltidHojSugen

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Programmet Kalla Fakta igår var en besvikelse, man fick inte fram något nytt. Man misslyckade med att få polisen att förklara detta jätte pådrag för en trafikförseelses, svara på hur helikopter filmen bara försvann p.g.a. att kameran inte var påslagen, varför var den inte det, under årets största polisinsatts?? Intervjun med den polis som suttit i bilen som filmat den film som visats, satt där & hånflinade åt de tama frågorna han fick, trygg i att han inte var misstänkt för något & att själva insatsen friats i två instanser.

Att den polis Ulf Billving (enheten för interna utredningar) som friat sina kolleger med sin sk. förundersökning inte ville låta sig intervjuas, för att han - inte gillade det; samt Åklagaren Håkan Roswall som med förundersökningen som underlag, där han varit förundersökningsledare valt att lägga ned utredningen.; även han vägrade ställa upp i en intervju för att han - måste hålla sin identitet/utseende hemligt & därför vägrar att ställa upp i radio, telefon & tv intervjuer. Att denne sk. undersökande journalist - Ekdal köper detta dravel av två statligt offentlig anställda tjänstemän är obegripligt.

Att bjuda in GR som talesperson för hoj kollektivet är även det obegripligt då han gjort karriär på just - nu drar vi snuten filmer & säkert inspirerat många till sådant, kanske (troligen) även den avlidne. Den enda anledningen jag kan se är att höja tittarsiffrorna med att visa denne man utan svart visir, att han ställer upp är lättare att först då han är media kåt.

Den andra som skulle föra vår talan en kille från Bike, fick inte mycket sagt utan stod mest & såg obekvämt, ångsvettande ut, önskande att programmet skulle ta slut.

Den ende från polisen (presstalesman), blev hårt ansatt men kunde ducka undan alla frågor genom att hävda att polisen blivit frikända i två instanser för insatsen & därför var oskyldiga & inte behövde försvara något. Även om han tillstod att vissa sekvenser på filmen visade beteende & uttalanden som var tveksamma & som han ville lösa med internutbildning & genomgång efter insatser av denna typ, så att polisen skulle bli bättre nästa gång. Direkta olagligheter & stötande uttalanden av polisen ville han inte recensera då han inte satt i bilen & därför inte kunde veta vilka avväganden som lett fram till beteendet eller utlandet - det fantastiska var att han kom undan med detta icke svar.

Tydligen är JO anmälan gjord men ännu ej avgjord. Sven-Erik Alhem, tidigare överåklagare och ordförande i Brottsofferjourernas riksförbund, antydde att man skulle begära resning i målet bl.a. på uppgifter från GR ang. på vilken höjd helikoptern flög vid jakten. Som han bedömde som nya & graverande uppgifter. Men jag tror inte det har någon betydelse i målet som helhet.

Frågor som kvarstår: vad hände med helikopterfilmen - då olika versioner kommit från polisen som - tekniskt fel & att man glömt att sätta på kameran.
Finns det mer bildbevis från jakten då så många enheter var inblandade.
Hur nära låg polisbilen som var närmast då olyckan inträffade. (50) sekunder är kort tid om man avbrutit efterföljandet. Eller?

Last edited:

HojSugen

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2012
Hoj
R
Fortfarande. Det var inte lagarna dom bröt emot.
Däremot finns det enstaka individer som anser att dom inte följde rikspolisstyrelsens riktlinjer. Det är två helt skilda saker
Om du ska övertyga folk om att poliserna inte agerade helt i enlighet med hur dom ska agera så får du väl för guds skull se till att ha åtminstone sådana basala fakta rätt.
Och sluta med påhoppen. Så fort någon argumenterar emot dig så hemfaller du till att indirekt försöka kalla folk för korkade eller outbildade.

Vakna nu bäste bror och kör försiktigt i sommar, hoppas du har tur och kul.

Mvh Hojsugen:tummenupp

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
Ta era hojar upp hit så ska jag visa hur man ska köra! Ett varv på endurobanan så vill ni ej köra mer. Alla skulle behöva köra enduro, då vet man vad man håller på med. Sporthoj är fjantigt gentemot enduro. Har en 501 Husaberg som jag lånar ut för den som vågar?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S