Kalla fakta - Granskar polisjakt, 18/4 21:30 TV4

Status
Ej öppen för fler svar.

HojSugen

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2012
Hoj
R
Hej OnOffRoad

Äntligen någon med ett suntförnuft och rättsmedvetande med kritiskt öga.
Jag delar helt din uppfattning, taffligt av Ekdal att försitta flera viktiga frågor han borde även försökt få mer balans i panelen, men men det var bra att de belyste problemen någon gång måste rättvisa skipas.

HaDe hälsar HojSugen:tummenupp:tummenupp

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
BMW F 650 GS -01
Spännande att ett program som heter "Kalla Fakta" så öppet tar ställning för/emot i frågor de väljer att ta upp.

Sen blandas det äpplen och päron här och i programmet. Finns ju olika frågeställningar som bör hållas isär.
1. Agerade polisen korrekt? Ska de köra så fort?
Här råder det delade meningar. Ekdahl har sin uppfattning klar. Jag tycker de gör vissa omkörningar, kryssar mellan bilar, som är ogenomtänkta.
2. Agerade Mr Förare korrekt?
Nej, de flesta är överens om att det är korkat att köra så fort, med passagerare, när du upptäckt att polisen vill att du stannar. Här gör man som förare ett medvetet aktivt val.
3. Orsakade polisens jakt förarens död?
Här känns det som ett ganska klart Nej. De hade redan avbrutit jakten med bilarna. En helikopter låg på 325 m höjd.

Som jag förstod det ville TS ha en debatt kring ämne nr 1 i denna tråd. Känns som vissa gärna drar in ämne 3 i samma veva. Bara för polisen kör fort är de inte per automatik ansvariga för förarens död, är min tanke.

Tillägg:
Efter att ha tittat på Extra debatten till Kalla Fakta kan jag bara skaka på huvudet. Debatt kallas det? Vi har 5 personer + Ekdahl på ena sidan, 1 ensam polis på den andra. Härligt vilken debatt de får till... Pinsamt TV4!

Last edited:

rials

Racing Is A LifeStyle
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
triumph daytona 675( grå)
OJ vad trött jag blir på SH!

det gnabbas tider på bogan och bulten, bakhjuls dagar lite överallt i länet. men när trafikpolisen dyker upp så är det alltid deras fel! Jag anser att polisen gjorde det dom ska, visst fanns det någon omkörning till höger som inte kanske inte var världens snyggaste.

Visst är det tragiskt att en människa måste förlora livet, anser jag att polisen gjort fel? NEJ det anser jag inte.

Att GR är med i ett debatt program är bara chockande, som att han kan kontrollera sin motorcykel om han får pungtering vid 250+? men endå så åker han runt i dessa hastigheter själv och sen skyller på polisen...

jag hoppas att polisen får rätt i detta fallet och att dom kan fortsätta med trafik övervakningen som dom gör.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Men en buskörning kan leda till en jakt. Och busar man så drar man till sig blickar också..

Nej, en buskörning kan leda till att polisen signalerar att man ska stanna.
Jakt blir det inte förrens du som mc-förare väljer att ignorera ovan beskriven signalering.

Eller menar du att det är "jakt" bara av att dom åker efter dig även om du inte ens vet om att de är där?

Du får sluta dricka av det där riset du bränner.

:hej

Last edited:

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Spännande att ett program som heter "Kalla Fakta" så öppet tar ställning för/emot i frågor de väljer att ta upp.

Sen blandas det äpplen och päron här och i programmet. Finns ju olika frågeställningar som bör hållas isär.
1. Agerade polisen korrekt? Ska de köra så fort?
Här råder det delade meningar. Ekdahl har sin uppfattning klar. Jag tycker de gör vissa omkörningar, kryssar mellan bilar, som är ogenomtänkta.
2. Agerade Mr Förare korrekt?
Nej, de flesta är överens om att det är korkat att köra så fort, med passagerare, när du upptäckt att polisen vill att du stannar. Här gör man som förare ett medvetet aktivt val.
3. Orsakade polisens jakt förarens död?
Här känns det som ett ganska klart Nej. De hade redan avbrutit jakten med bilarna. En helikopter låg på 325 m höjd.

Som jag förstod det ville TS ha en debatt kring ämne nr 1 i denna tråd. Känns som vissa gärna drar in ämne 3 i samma veva. Bara för polisen kör fort är de inte per automatik ansvariga för förarens död, är min tanke.

Tillägg:
Efter att ha tittat på Extra debatten till Kalla Fakta kan jag bara skaka på huvudet. Debatt kallas det? Vi har 5 personer + Ekdahl på ena sidan, 1 ensam polis på den andra. Härligt vilken debatt de får till... Pinsamt TV4!

Program av typ Kalla Fakta & Uppdrag Granskning väljer att ta upp frågor där t.ex. någon myndighet eller liknande brustit i sitt myndighetsutövande mot t.ex. en eller flera enskilda privat personer.
Problemformuleringen är alltså klar när programmet ska göras dvs. granska makthavarna - vilket ju är 3é stadsmaktens uppgift. Man är alltså inte neutral utan driver den svagare partens talan mot myndigheten. Men det är viktig att båda parter får komma till tals & hävda sin åsikt i frågan. Det får alltså inte bli en ensidig rapportering där den anklagade inte får chansen att försvara sig. Väljer däremot en eller flera myndighetspersoner att medvetet avstå medverkan ska detta tydligt meddelas.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fast han har med sekvensen då hon rätar till tröjan för att visa polisen den stora dödskallen. Det tycker jag var ett ganska tydligt tecken på att hon inte bara var en oskyldig passagerare, utan var helt med på noterna.

Ja, jag tolkar det som dig, att hon är ganska avslappnad. Trots att polisbilen är bara några få meter bakom dom.

Men jag tror inte att Ekdal & co fattade det, eller möjligen så räknade dom inte med att Svensson i tv-soffan skulle se den kopplingen. För då skulle dom nog valt en annan sekvens.

Tox

Superior
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SMC R
Ja fy fan! mycket kan man säga om det som lyfts fram i programmet. Vill man köra "på riktigt" bör man köra av lite testosteron på bana. Sen är det klart att är det "fritt fram" så kanske man passar på ;)

Hur som helst... Kör med huvudet!

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Böhmerland 600
Jag blir väldigt förvånad över hur många av er som inte inser att polisen begår grovt tjänstefel och grovt lagbrott, sunt förnuft bör räcka för att förstå att de utsätter omgivningen för livsfara mängder av gånger under närmare en timma.

När under jakten begår polisen grovt tjänstefel och grovt lagbrott? Snälla hänvisa inte till docentens åsikter utan beskriv gärna vad det är för fel poliserna har gjort. Det är enligt dig självklart, så dela gärna med dig! Vad docenten tycker och vad lagboken och polisens riktlinjer säger säger är olika saker. Docenten har säkerligen fantastiskt bra koll på detta område. Men vart är lagbrottet? Att poliserna körde mot rött, att de körde för snabbt, att de körde om på insidan, att de sa olämpliga saker i bilen, att körde utan blåljus/siren???
Jag håller med dig om att de utsätter omgivningen för livsfara, inget snack om saken. Jag tycker att det är omoraliskt att skicka ut halva poliskåren för att stoppa hojen till varje pris. Det står inte i relation till brottet så att säga. Det är också omoraliskt att köra som polisen gjorde periodvis. Oavsett vad vi tycker om polisens betéende så är det lagboken och polisens riktlinjer som gäller. Om jag uppfattar det rätt så har du bra koll på detta och du får gärna dela med dig av kunskapen du besitter!

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag tror att det var hans far som köpt knarren åt honom...och kanske stod som ägare. Nu känns det nog jävligt jobbigt och det är nära till hands att man måste skylla på någon annan. Klart att man vill vinkla saker och ting så att det framstår att det är någon annan som bär skulden etc...men i själva verket är det så att en föräldrer inte ska sätta ett potentiellt dödligt vapen i händerna på sina barn som inte har en aning hur man hanterar det. Därför tycker jag att det känns naturligt att anhöriga letar skyldiga som "hetsade" osv...Killen har gjort det förut och poliserna visste nog vem han var och tjaa...var lite trötta på honom. Rätt många fuckade upp här big time..Det är nog den enda anledningen till att det här valsar runt i media. Jag skulle nog inte vilja vara i den förälders kläder...fucking katastrof och tragedi..grejen är att det inte försvinner för att man försöker skylle på poliser som faktiskt gjorde sitt jobb.

Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Bara för att konstatera att mitt minne är åt hel*te, han hade väl haft styrlapp tidigare men fått den tagen i samband med "vårdslöshet i trafik" :confused:

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
vad gjorde Furstenhoff där och vad hade han att tillföra debatten ?

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
En intressant teoretisk frågeställning är hur mycket en viss GR:s tidigare framfart på dito svart motorcykel utan reg.plåt ev bidrog till storleken och arten av polisinsats, ..och därmed i ev/någon mån långsökt förlängning bidrog till hur det slutade?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S