Kalla fakta - Granskar polisjakt, 18/4 21:30 TV4

Status
Ej öppen för fler svar.

m@xe

Work hard, Play harder
Gick med
3 Jan 2007
Hoj
KTM 690 Enduro R -13 (Stulen efter 75 mil), KTM 990 Adventure -07 (Såld), KTM 990 SMR -11( såld), BMW G650X moto -07 Såld, ER-6n -07 Såld =(
Som polis får man fan skit för vad man än gör.

Kör de efter någon som begår brott...som under efterföljandet/förföljandet skadar sig eller någon annan så får polisen skit.

Kör de inte efter någon som begår brott...som sedan skadar någon annan så får polisen skit för att de inte gjorde något.

Så jag ställer frågan till alla er experter där ute...hur borde polisen agera? och svaret borde komma inom, säg 2-3 sekunder, då de beslut som polismännen skall fatta oftast är sekundoperativa.

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Ja det är fel att vända saken från föräldrarnas sida. Men lite som mamman sa att han inte hade det alltför lätt i livet så kanske dom ville hjälpa han på traven och få en rätsida med att köpa något som han vill satsa på. Köra på bana , sen att han körde på vägen det är en annan sak men si debatten här när man försöker få pappan till skulld för hans handlande blir man lite mörkrädd hur tänket går i samhället. Ska alltid hitta en syndabock till allt.

Lite vett måste alla ha fått av sina föräldrar och jag tror att dom visste vad som är rätt och fel. samma sak som här men det kanske månmga inte vet? Man har fortfarande ett eget ansvar för sina handlingar.

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
Speed Triple -06
När jag var 15bast så fick jag en 125cc cross som jag absolut inte fick köra ute på gatan med för mina päron. men klart som fan att jag va ute och brassade satan med den ute på gatan när dom inte var hemma eller märkte något. nu går det ju inte att jämföra kanske en 15åring med en 22åring eller jo det går fan visst men föräldrar kan omöjligt veta allt och när man är 22år så slutade föräldrarnas ansvar för ungefär 4år sedan

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Ja det är fel att vända saken från föräldrarnas sida. Men lite som mamman sa att han inte hade det alltför lätt i livet så kanske dom ville hjälpa han på traven och få en rätsida med att köpa något som han vill satsa på. Köra på bana , sen att han körde på vägen det är en annan sak men si debatten här när man försöker få pappan till skulld för hans handlande blir man lite mörkrädd hur tänket går i samhället. Ska alltid hitta en syndabock till allt.

Lite vett måste alla ha fått av sina föräldrar och jag tror att dom visste vad som är rätt och fel. samma sak som här men det kanske månmga inte vet? Man har fortfarande ett eget ansvar för sina handlingar.

Vad det handlar om är att man ska fan inte kasta sten i glashus...Just för att "han hade det lite svårt" är en jävla bra anledning att INTE sätta en jävla plastraket i händerna honom. Det är väl därför som mamman (förmodligen föräldrarna) letar efter en syndabock hos polisen...Det vette du nämner som vi får av våra föräldrar hade han tydligen inte fått och där har vi en till anledning till varför det här vänds upp och ner och skulden skickas mot polisen. Hur kul är det att se sina egna misstag och misslyckanden som resulterar i det som hände ?

Det finns inte en chans i helvetet att jag skulle köpa en fet knarr för någon av mina ungar om de saknade körkort och desssutom "hade det lite svårt allmänt och problem i skolan" osv. Det är för fan att skapa en olycka som bara väntar på att hända. MÖJLIGEN...om de hade alla hästar hemma, var balanserade och stabila, visade omdöme någotsånär i allmänheten och framför allt inte jävla 22...och inte ens då. INte säkert att det skulle stoppa de från att skaffa jobb, fixa lån, köpa hoj och köra i diket men åtm JAG skulle inte ha bidragit till det och kunnat haft rent samvete och inte känt att jag måste skicka över en del av skulden på någon annan för att kunna hantera sorgen.

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Mycket möjligt men det är samma tänk och mognad här när det förs debatt om att pappan har en viss skuld i vad som har hänt. Med resultatet i hand är det lätt att försöka hitta syndabockar men det är inte så lätt att veta hur det kommer gå från början. Då kan vi dra alla över en kant som kör för fort och tycker att man ska dra på rullen osv för att det är häftigt. Dom har inte på vägarna att göra. Total omognad.

Ska vi skylla allt som går snett med personer på föräldrar för att dom har misslyckats med uppfostran? Jag är helt övertygad om att killen visste att han gjorde fel. Han var nog inte helt dum.

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Som polis får man fan skit för vad man än gör.

Kör de efter någon som begår brott...som under efterföljandet/förföljandet skadar sig eller någon annan så får polisen skit.

Kör de inte efter någon som begår brott...som sedan skadar någon annan så får polisen skit för att de inte gjorde något.

Så jag ställer frågan till alla er experter där ute...hur borde polisen agera? och svaret borde komma inom, säg 2-3 sekunder, då de beslut som polismännen skall fatta oftast är sekundoperativa.

Ja i det aktuella fallet: lyda vakthavande befäl & avbryta jakten, låta helikoptern ta över efterföljandet & gripa gärningsmannen där han stannar. Att lyda en order kräver inget större eller längre tankearbete - även om det är en polis som ska utföra det.
Att leka Cops på svenska vägar ökar inte svenskens förtroende för poliskåren.

Tinaplinius

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Hoj
Kawasaki ZR 7S-04
Exakt! Man får ha omdöme absolut, och ska man vara drastisk är man en utsatt direkt man går ut genom dörren hemma, och en bil är minst lika farlig som en Mc, det är helt enkelt livsfarligt att leva... man har ETT liv vad vi vet, och man gör själv vad man vill med det, och synd bara de som inte sköter sig, för precis med alla vi på denna jorden, vi hör bara talas om rötäggen, kanske dags att visa att det finns de som sköter sig oxå, att man tar fram det positiva med Mc åkare, inte bara de som kör som de lever 1000 år.....Det finns elaka dumma jävla svin till poliser likaväl som av alla andra sorters människor i alla skikten...:banana

Tinaplinius

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Hoj
Kawasaki ZR 7S-04
Jo jag tror på preventiva insatser, både här och där, men däremot behöver inte landet bli en polis stat, men det daltas för mycket, om man jämför med i England, där är de duktiga på att få fatt i syndarna, de har lite hårdare straff...De daltas för mycket, och nu menar jag inte bara i trafiken utan i alla avseende...Här var jag bor borde det finnas mer koll iaf, det körs som inga andra bor här än busen....

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Hoj
Ingen just nu
Ansvaret ligger på MC föraren givetvis.
Som flera andra säger så gör polisen fel när de reagerar och fel om de inte gör det.
Så livnär sig journalister och programledare ständigt. De plockar smågrejer och förstorar upp flerfaldigt.

Fint att Ghostrider var med och kritisera polisen också och sa sig veta hur föraren kände i situationen. Tankeläsare eller?

Slutligen beklagar jag att MC föraren omkom. Önskar han hade haft insikt och förnuft att stanna.
Det var hans flickvän han utsatte för livsfara men det vara tydligen inte anledning nog.

Tragiskt i vilket fall :/

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Jo jag tror på preventiva insatser, både här och där, men däremot behöver inte landet bli en polis stat, men det daltas för mycket, om man jämför med i England, där är de duktiga på att få fatt i syndarna, de har lite hårdare straff...De daltas för mycket, och nu menar jag inte bara i trafiken utan i alla avseende...Här var jag bor borde det finnas mer koll iaf, det körs som inga andra bor här än busen....

Om du tycker att döden är för lindrigt kan vi återgå till Rådbråkning & Stegling.

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Förövrigt anser jag att denna tråd går på tomgång, inget nytt tillförs utan idel upprepningar.
Slut replik. :hej

Tinaplinius

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Hoj
Kawasaki ZR 7S-04
För att få bort problemet med den sortens körning får de då göra andra cyklar som inte kommer upp i de svindlande farterna....På gott och ont, om inte du kan komma till berget, får berget komma till dig...typ:(

Erebus

Kroniskt försenad
Gick med
23 Nov 2010
Hoj
MT-09 -14, GSX-R 1000 -06 *Stulen, CBR 600 RR -03 banhoj, Fireblade -96, Kawa KLX 650 C -93 *Såld
..... däremot behöver inte landet bli en polis stat, men det daltas för mycket, om man jämför med i England, där är de duktiga på att få fatt i syndarna, de har lite hårdare straff...
Dock är den vanliga medborgaren i England närapå konstant övervakad.
Är det så vi vill ha det här?
Länk

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
dom har all rätt att bryta mot regelverket när så situvationen så kräver, detta var inte Bin Laden dom jagade först och främst.
Dom hade chans att knycka nycklarna från honom inne i stan..då påstår dom att dom inte vågade går ur bilen..2 stora starka svenska poliser..inte vågade gå ut ur bilen ??

polis helikoptern var i luften, dom kunde ha använd denna till att följa hojen och plocka honom när skiten stannat för 17 liter soppa räcker inte långt i dom farterna hojen var uppe i.

Det tycker jag också att de kunde gjort iofs, men nu gjorde de inte det tyvärr!

Angående polishelikoptern och att låta honom följa tills bränslet tar slut.
Med tanke på vårt rättssamhälle hade ju killen och tjejen bara kunnat kasta hjälm och skinnställ och sedan dra sig från platsen! Polisen hade haft svårt att bevisa att det verkligen var dessa 2 personer som framförde vansinnesfärden!

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet

Vet inte om jag ska skratta eller gråta när det kommer till språkbruket som bloggaren använder sig utav, Blondin-Bella står ju i lä i jämförelse. Nu när jag fått gnälla på det så är det väll dags att behandla ämnet istället..

Det som jag tycker många missar i debatten och som även Kalla fakta missar att trycka på är hur polisens agerande är när de inte längre är kapabla att hålla samma tempo som fordonet de jagar. Varför ska man då som polis ha befogenheterna att fortsätta köra i "jakt-hastighet" när det finns andra kollegor som är närmare föremålet som jagas?

Radio någon?.. eller..? (Dom är ju 2 i bilen, en kan surra i radion och en fokusera på att köra, tänk kartläsare)
Det innebär enbart ökad risk för allmänheten när de gör som de gjort i videon.

Med 23 inkopplade fordon finns det garanterat någon som är närmare än ca 5 min bort (åkandes i 150-200km/h)

Att allt annat är Mc-förarens fel är väll inget att snacka om. "Konsekvensen av ett aktivt val"

Vet inte om det är Poliserna som är så höga på adrenalin att de inte kan tänka klart eller om riktlinjerna för kommunikation under jakt är värdelösa, en sak är säker i alla fall.

Kör en polisbil på någon i bekantskapen under "jakt" när de är 5 min från föremålet (åkandes i 150-200km/h) för att de inte har lugn nog eller följer felaktiga riktlinjer, kommer JAG aldrig förlåta dom.

Tinaplinius

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Hoj
Kawasaki ZR 7S-04
Hej, nej givetvis ska vi inte ha ett "1984" typ Orson Wells, fast det är ju rötäggen som ställer till det för alla dom som inte är det, så de borde lära sig kanske genom mer utbildning i skolorna, fast mycket tror jag ligger på föräldrarna, som inte tar tag i sina barn medan tid finns, det är ju inte samhället som ska "uppfostra" våra barn....Man får ta sitt ansvar som både medborgare och föräldra, arbetsgivare, lärare etc...::krama

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Nu har jag sett den extra insatta debatten på tv4 play..
2 anhöriga som är som anhöriga är. Inget konstigt där.
En polis och en åklagare som bägge är vettiga. Tummen upp!
1 programledare som är sugen på rubriker, han kan söka till kvällspressen och TV4 är väl tvs motsvarighet.
2 representanter för mc kollektivet som är några riktiga pajasar.
Tja det finns väl inte så mycket att säga än att Bajk och KnastRider borde kanske inte stå i tv och försöka representera knuttekollektivet när de flesta knuttar är rätt trötta på den idiotkörning som hojåkaren gjorde även denna olycksaliga kväll...
Fan när ska man växa upp och inse att lek med livet i fullgas inte har på allmänna vägar att göra. Hur hade detta tvprogrammet sett ut om knutten kluvit en bil med 3 barn i baksätet bara för att han körde som ett svin mot rött?
Då hade väl polisen fått kritik för att de inte satte den där vaneförbrytaren i grillen på polisbilen när de hade chansen.
Ansvar? När fan ska buset ta det? Det kan inte bara ligga på polisen.

Last edited:

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Hej,
Det där med att filmen från helikoptern inte finns, tror inte jag på,Filmer en polisbil, filmer säkert annat följande i luften oxå!
Tror sen för egen del att fler trafikpoliser är lösningen....Syns fler är fler försiktiga,
och de som inte följer trafikens regler, får ju ta konsekvenserna av sitt handlande
precis som vilken överträdare som helst.. bankrånare (kan bli skjuten) Terrorist (Bli hängd)
pedofil jävul (fängelse och rövknull) osv.. Likaså en gatsmart i 270km, (kan och vill troligen råka illa ut) På värsta tänkbara sätt!...:tuttar

Förvisso rätt sant, men som användare av både dator, internet och säkert diverse andra tekniska tillbehör så vet även du att dessa kan faktiskt fela ibland. men visst jag håller med, jävligt "lägligt" att det inte finns film från händelsen den kvällen. Att kameran funkar som den ska borde ju ingå i pilotens övriga "checklista" innan han sätter igång visparna och flyger iväg.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S