Kan folksam kräva detta?

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en låda!!!
Hoj
Yamaha YZF-R1
Hur långt hade hojen gått? Hur många mil hade din far åkt på den? hur många mil har du åkt på den? varför har du betalt den/lånat pengar? Varför nämna för FB att det finns lån om hojen inte är säkerhet för lånet?
Har du/din far hojen på avbetalning så vill FB veta om det finns skulder på hojen som ska lösas!!!!!! :va :va :va :va
 
Last edited:

grafne

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 1098S special
Och vem har du hojen försäkrad på då, farmor eller?

Tyvärr inte då hon är död, men min farbror funkade skitbra att ha den på då kostnaden halverades för min del

Och nu till det roliga: försäkringsbolaget hade inget emot detta både vid omkullkörningen & när den stals (hittades ganska omgående)

Sug på den fröken
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Haha, jag är moralkärring men kan inte anklagas för dubbelmoral tyvärr. Jag är 37 och har fortfarande svindyr försäkring. Kör numer motard pga att min R1:a kostade 36' hel/helår. Försäkra gärna lägenheten, bilen, katten m.m. på mamma och pappa så blir det ingen jävla ordning när ni blir vuxna heller. Då kommer ni att klaga på juniorerna också. Jag blir nöjd när man hör att skenförsäkring inte lönar sig.
 

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
sollentuna
Hoj
suzuki
Tyvärr inte då hon är död, men min farbror funkade skitbra att ha den på då kostnaden halverades för min del

Och nu till det roliga: försäkringsbolaget hade inget emot detta både vid omkullkörningen & när den stals (hittades ganska omgående)

Sug på den fröken

Nja fröken är jag nog inte för dig.
Samma resonemang kan man ha när man tycker att sjukvården funkar skit och tycker att det är helt okej att jobba svart och inte bidra med en krona till att förbättra det.

Att försäkringsbolagen gör nåt för att klämma åt dom som fuskar och ljuger som har till ända syfte till att komma så billigt undan på bekostnad för dom övriga som pröjsar försäkring fullt ut det stöder jag.

Folk som skenförsäkrar är bara parasiter i mina ögon. Och det står jag för.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Nyreggad användare och 4 inlägg. Skenförsäkrad hoj och lånen på sig själv. Känns som hyfsat enkel matte. Dock intresserad av att höra hur det går.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Min ålder är 28 och har körkortsklasser AB, årsmodell på MC:n är fireblade -08

varför den stog på min far? för att den är hans, det är han som kräver fb på ersättning/MC eftersom han har noll koll på datorer och internet skriver jag här. Nej den är inte hittad

Har du tur så kanske någon på folksam kan svara på om de kan kräva det i denna tråd :näsblod , eftersom försäkrings bolagen brukar läsa på hoj/bil forumen för att försöka sätta ditt skenförsäkrare m.m.

Vem köpte hojen? , vem brukade hojen mest?
 
Gick med
4 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
R1-05 nu såld :(
Nja fröken är jag nog inte för dig.
Samma resonemang kan man ha när man tycker att sjukvården funkar skit och tycker att det är helt okej att jobba svart och inte bidra med en krona till att förbättra det.

Att försäkringsbolagen gör nåt för att klämma åt dom som fuskar och ljuger som har till ända syfte till att komma så billigt undan på bekostnad för dom övriga som pröjsar försäkring fullt ut det stöder jag.

Folk som skenförsäkrar är bara parasiter i mina ögon. Och det står jag för.

vilka är dom riktiga parasiterna? FSBolag som fuckar dig i röven?
 

lazarus

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Laverda 750s-01
Som svar på trådstartarens fråga: Ja, Folksam kan kräva detta då de misstänker skenförsäkring. Får jag vara helt ärlig så känns det som så är fallet faktiskt men det är min uppfattning:rolleyes: även om den delas av många här. Men om du nu kan bevisa att du inte är den huvudsakliga brukaren, dvs. den som faktiskt kör hojen är det en annan sak. Finns det en kredit på hojen och den betalas av din far är saken klar! Om krediten betalas av dig är du den huvudsakliga brukaren och försäkringen SKALL tecknas av dig. Om du nu har tagit ett in-blanco lån för att betala mc:n åt din far är detta ovidkommande, då finns ingen kredit-spärr på fordonet.
Har mc:n stulits utanför ditt hem där du är skriven och där din far inte bor är bevisbördan din, dvs du SKALL påvisa att skenförsäkring ej föreligger.
Enda rådet jag kan ge är att vara ärlig mot bolaget om du har rent samvete.

Du har ett mycket besvärligt bevisläge....
 

RR_larsson

Äntligen på pallen:)
Gick med
18 Apr 2004
Ort
Finspång
Hoj
KTM EXC 530 -10, R1 -07 race såld
Folksam är det sämsta skitbolaget som finns!! skål!:fyllisar


koko beng hej å hå:dricka
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Hade jag haft ett försäkringsbolag hade jag också kraftigt ifrågasatt om det finns någon som är så urbota dum att han tar ett lån för att köpa en 130k-cykel och ge bort till någon.

Fast ännu mer hade jag nog ifrågasatt att fadern skulle ha tagit emot denna gåva som han vet att sonen betalar x antal tusenlappar i månaden för. Du hör ju själv hur det låter.

VILKET ENKLAST KALLAS FÖR DUBBELMORAL DÅ MÅNGA AV DEM SOM SKRIKER, GNÄLLER & SKÄLLER OFTAST SJÄLVA JUST SÅ FINT SKENFÖRSÄKRAR SINA MOTORCYKLAR FÖR ATT HA RÅD MED SIN DYRA HOBBY
Och vad grundar du det på?
 

zimban

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2007
Ort
värnamo
Hoj
01 Yamaha YZF1000 R1
enda sättet att kunna få det här att fungera är att försöka tuta i dom att farsan lånat pengarna i ditt namn. det här hade dock blivit betydligt enklare om du inte hade haft mc kort.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Min kompis sålde en R1 till en kille. När killen sedan ramlade omkull så stod den på hans farsa, ( f.ö helt ok enl. villkoren ) men FB ringde min kompis och frågade vem som betalde?

Han förstod ju men ville inte ljuga för en okänd och berättade att grabben betalt.

Detta scenario är i initialskedet inget försäkringsbedrägeri som det kan verka, men HÄNDER det något så tar FB chansen att slippa slanta för en skada.


Givetvis tror ingen på att trådstartarens farsa åker till jobbet på -08 literhoj, eller hur?

Hoppas det går bra ändå.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
vilka är dom riktiga parasiterna? FSBolag som fuckar dig i röven?

Nu förstår jag inte hur du menar.........??

Du får betala en försäkringspremie som är din del av deras kostnadstäckning
för de kostnader som dom har för de skador som vi hojåkare skapar!

Trodde du att deras uppgift var att agera BIDRAGSGIVARE....!!??

KentW
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Jag tror att det blir en kostsam erfarenhet för dig det här. Kanske du och andra likasinnade lär er något.
 

EmiliosFantomen

Guest
Enkelt, köp inte sånt ni inte har råd med.
Måste man låna och skenförsäkra har man INTE råd.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Alltså, då du själv slänger dig runt med så larviga lögner fram och tillbaka så vet du ju själv att du gjort fel... är det inte bättre då att fezz up och se vad Folksam säger?

Läropengar heter det tror jag visst.
 

Filber

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
gsx-r 1000
Försäkringsbolag läser denna sida, och det känns som om det redan är klart vem som är "finansiär" av hojen... känns som om det är svårt för er att få ut några pengar för hojen, tyvärr!
 

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
Borde det inte vara försäkringsbolagen som måste bevisa att en skenförsäkring ägt rum? Visst dom kan misstänka, men måste dom inte bevisa? Är lite som om åklagaren anklagar en misstänkt, sen är det den misstänkte som ska bevisa att han är oskyldig (ja kan ha det är det ju bra). Men det är väl ändå åklagare/FB som bevisbördan faller på. Det kan inte räcka med en "misstanke", eller "troligtvis".

Nu har jag inte råkat ut för samma sak, men min far och jag har både båge och bil ihop (Citroen 2CV - grym - mod 78, rullat 600 mil). Vi gillar och putsa och meka ihop. Vi har även 8 gräsklippare, och en andelslägenhet ihop... Men det är ett helvete var gång att försäkra något tillsammans! FB misstänker alltid skenförsäkring!

Men helt ärligt, försäkringsbolag är vinst drivande företag! Kom ihåg det alltid!
Kan dom undvika betala ut eller har en chans att undvika, tar dom den! Dom har budgetar att följa och bonusar att sukta efter!

mvh

fisken
 

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR
Hatar försäkringsbolag och banker, tycker skit ska få skit tillbaka.
Dock skenförsäkrar jag inte min "motard" pga den är typ gratis ändå.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top