Kan folksam kräva detta?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Eller så "sparar" man typ 25 000 om året på att inte ha den på sitt eget namn och kan lägga de pengarna på hojen om man skulle klota....om man nu skulle klota en gång om året....

Väg också in att det är ett brott man begår, ett brott du kanske även får böter för om det polisanmäls..

Jag har själv blivit anmäld till polisen, av försäkringsbolag, för en slags skenförsäkring kan man kalla det.

läser du tråden så förstår du vad jag menar.... du e för smart för att missa det....inlägget är ju inte riktat till alla här men där finns ju ett antal som borde suga åtsig...

Läs MITT inlägg så ser du att jag förklarar att schyssta, rätta svar är FLER än rena påhopp....som jag precis skrev & du citerade...

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Sekelj: Om så är fallet så skall det inte heller vara några problem att lägga alla korten på bordet till försäkringsbolaget. När man börjar krångla till det såhär så har man garanterat inte rent mjöl i påsen, för hade man det hade man bara gått dit, förklarat hur det ligger till och sen hade det varit bra så.
Men det är just när man inte följt reglerna medvetet som man även vet att man gjort fel och man inte vågar lägga alla kort på bordet för man vet med sig att man brutit mot reglerna.

Invalido

Guest
Jag vet en (POLARE :)) som just smällt med sin (polares hoj:)) och det blev ganska stora skador...inga problem med försäkringsbolaget... kan vara för att man kollade vilkoren innan...
ägaren var 60år o föraren var 31... altså teknades en +30försäkring så höll man sig innom lagens ramar.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Sekelj: Om så är fallet så skall det inte heller vara några problem att lägga alla korten på bordet till försäkringsbolaget. När man börjar krångla till det såhär så har man garanterat inte rent mjöl i påsen, för hade man det hade man bara gått dit, förklarat hur det ligger till och sen hade det varit bra så.
Men det är just när man inte följt reglerna medvetet som man även vet att man gjort fel och man inte vågar lägga alla kort på bordet för man vet med sig att man brutit mot reglerna.

Härligt med någon som tänker och kan förklara det för dem som....ja typ inte

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Hur det slutar återstår ju att se. Killen tog en risk och nu gäller det att se till att ro det här i hamn och jag tror att han har en bra chans att göra det. Bara för att han betalat hojen med lån, är inte bevis nog på att han är den egentliga ägaren. Givetvis är det klart att om han snällt böjt sig och låtit sig köras av FB med sjuka premier hade han inte varit i det här läget. Å andra sidan kan det mycket väl vara så att han vinner här och då sparar in rätt bra med deg. Det är bara att ljuga friskt för honom och farsan och konstruera en historia som håller något sånär.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag vet en (POLARE :)) som just smällt med sin (polares hoj:)) och det blev ganska stora skador...inga problem med försäkringsbolaget... kan vara för att man kollade vilkoren innan...
ägaren var 60år o föraren var 31... altså teknades en +30försäkring så höll man sig innom lagens ramar.

Ja givetvis krånglar det inte i 99% av fallen där man läst på litegrann samt kan, kanske tillsammans med farsan, tänja lite på sanningen. Då funkar allt och alla är nöjda ( jaja förutom FB men det intresserar mig inte )

Trådstartaren har nog inte satt sig in i sken-problematiken, hade han reggat sig för lite mer än 2 dgr senare hade han säkert klarat sig.

LÄS SPORTHOJ.COM helt enkelt:D

Invalido

Guest
Ja givetvis krånglar det inte i 99% av fallen där man läst på litegrann samt kan, kanske tillsammans med farsan, tänja lite på sanningen. Då funkar allt och alla är nöjda ( jaja förutom FB men det intresserar mig inte )

Trådstartaren har nog inte satt sig in i sken-problematiken, hade han reggat sig för lite mer än 2 dgr senare hade han säkert klarat sig.

LÄS SPORTHOJ.COM helt enkelt:D

Helt rätt!:tummenupp
nej...nu ska jag o mecka med min(polares)hoj.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Sen hade ju grabben tabbat sg big time. Varför ens nämna att hojen blev stulen när HAN hade den ?? Det är ju en jävla straffspark här gentemot FB och ingen vet som ställde ifrån sig hojen. Det vara bara att säga att det var farsan...Så länge det inte fanns polis på plats, inga rapporter skrevs osv är det bara att ljuga på. Det skulle nog fan kunna gå tom om han klotade och ingen var med...Anledninen är nog att han trodde att det var en "utlåningsförsälring" som gällde och ärlig som han var litade han på FB...han behövde ju inte det. Ärlighet vara alltså ..aldrig he he.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
...Och ungefär DÄR lämnar trådstartaren av rädsla för FB spanare tråden för gott:D :D

Trådstartaren är en ärlig kille som aldrig skulle ljuga för FB, eller ägna sig åt skenförsäkring...så han har nog inget att vara rädd för !:tungan

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Asg...det gamla argumentet. Liksom är det skatteplanerare som höjer din skatt. Nej..det är aktieägare som kräver högre avkastning på kapital investerat i FB...det är inkompetenta affärsmän på FB som dumpar hela lassa med pengar i skitaffärer som de sedan måste kompensera på något sätt...Sen ska ju Skandalias CEO ha sin bonus och mellannivå cheferna sina oavsett resultat. Det finns rätt många som ser till att våra premier höjs.

Conza

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2006
Hoj
1000RR -08
Har inte orkar läsa igenom tråden... men en sak är särker, vad i helvete har försäkringsbolaget med o göra om jag har lån eller inte på min pryl som jag har försäkrat hos dom ??? SVAR :: INGENTING.... att tråden bara finns är helt sjukt,.

Tommy.exe

Guest
Jag är kluven.... Egentligen tycker jag att det är fel som fan att skenförsäkra.
Men å andra sidan blev jag våldtagen,bespottad och förnedrad av Trygghansa alldeles nyligen. Så hatet är stort...... mycket stort.

Aldrig mer helförsäkring, aldrig mer TH......

Och dom skenförsäkrarna som åker dit sänker iofs ju premien för oss andra :D

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
Pryttmaster -69
Har inte orkar läsa igenom tråden... men en sak är särker, vad i helvete har försäkringsbolaget med o göra om jag har lån eller inte på min pryl som jag har försäkrat hos dom ??? SVAR :: INGENTING.... att tråden bara finns är helt sjukt,.

Svar: MYCKET....dom kan på det viset se vem som pyntat o då är den rättmätige ägaren, risken att du tar en kredit för att skänka bort en pryl är i det närmaste obefintlig men har du nu gjort det så ska det då finnas ett gåvobrev.:tummenupp

:D Du deltar ju debatten alltså bidrar du till trådens överlevnad:D

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Hoj
R1 2010
Svar: MYCKET....dom kan på det viset se vem som pyntat o då är den rättmätige ägaren, risken att du tar en kredit för att skänka bort en pryl är i det närmaste obefintlig men har du nu gjort det så ska det då finnas ett gåvobrev.:tummenupp

:D Du deltar ju debatten alltså bidrar du till trådens överlevnad:D

Men hur blir det när ett kredit bolag äger hojen då? Jag äger inte hojen varför ska jag betala försäkring för den :) Samma borde ju bli om jag lånar ut pengar till farsan för att han kan köpa hojen.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Man va f*n: det de som skenförsäkrar vill åt är ju både att spara OCH få ut pengar när/om de går omkull eller liknande.

Eller så "sparar" man typ 25 000 om året på att inte ha den på sitt eget namn och kan lägga de pengarna på hojen om man skulle klota....om man nu skulle klota en gång om året....

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Men vad har hänt? Under alla år förr då jag var ganska aktiv på sh.com så propagerade jag emot skenförsäkring och jag fick så oerhört mycket skit för det. Nu finns det helt plötsligt en hel kör med samma åsikter.

För mig är och har alltid principen varit följande:
Man köper inte värre grejor än man har råd med och i den ekvationen ska försäkringspremier med mer ingå. Dvs har man inte råd att försäkra hojen på sig själv så ska man antingen byta till en annan hoj eller så ska man gå ner i lägre försäkringsskydd.
Varför ska alla som just fyllt 18 ha det absolut värsta? Och om man nu ska ha det så får man snällt acceptera kostnadsläget. Det kostar flis för fb att ersätta skadade/stulna sporthojar för att bara inte tala om vårdkostnaderna.

Och att den som har betalat knarren är den verkligeb ägaren är min absoluta övertygelse.
Alla 18-åringar har värsta sportknarren som högsta dröm. Att då inbilla sig att fb skulle svälja en historia om att denna 18-åring skulle köpa just en sådan knarr för långt över 100 flagg och sen skänka knarren till farsan låter ju "lite" naivt.

Och gällande fb:s premier och deras aktieägare:
Jovisst kan man tycka att det är skit att aktieutdelningarna påverkar premierna men den biten är marginell. Kom ihåg att även bilar (och äldre knarrar) påverkas av aktieutdelningarna men inte fan kostar det en förmögenhet att försäkra en bil eller en gammal knarr för det.
Men en nyare sporthoj kombinerat med en yngre och statistiskt sett oerfaren förare kostar och det beror på att just den kombinationen är kostsam för fb. Detta är den enklaste matematik som vem som helst förstår så kom inte och gnäll på det här. Och tänker du gnälla så kan du börja med att titta om du har några som helst betyg i matematik.

Missförstå mig inte, jag skulle tycka att det vore jättetrevligt om en 20-åring kunde försäkra en Busa för 2000:-/år men jag förstår varför fb måste ta betalt. Jag har nu även förklarat detta här ovan och den som inte vill eller har förstånd nog att ta till sig detta kan jag bara beklaga.

Och om nu nån undrar varför jag anser att skenförsäkring är fel så vill jag bara påminna om vem det egentligen drabbar:
Ung ägare av literstor sportknarr går på arschlet och skrotar den skenförsäkrade hojen samt invalidiserar sig själv, vem drabbar detta förutom föraren? Jo, det drabbar mig eftersom jag är i den åldersgruppen där hojens "ägare" antagligen befinner sig. Det drabbar mig eftersom premierna för min åldersgrupp antagligen åker uppåt pga detta.
Om nu denne ägare istället hade haft knarren försäkrad på sig själv så hade det drabbat hans egen åldersgrupp.

Observera att jag inte specifikt har pekat ut trådstartaren eller någon annan medlem så den som känner sig utpekad får skylla sig själv men hoppa inte på mig.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin