Kan folksam kräva detta?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har en kompis som jobbar på Folksam (dock inte med MC försäkringar) och en stor del av ärendena som han handlägger är i varierande grad oärliga från försäkringstagarens sida.

Det är allt mellan att försöka få ut ett högre värde för någonting till att "jomen jag hade en alldelens nyinköpt 54" plasma i skuffen på min Micra när den snoddes, den måste tjuven ha behållit när han dumpade bilen"

Genomgående så lyckas inte folk, genomgående får dom som försöker sånt sämre ersättning än dom som spelar med ärliga kort.

Ibland njuter jag oerhört av att folk misslyckas med sina bluffar.
 

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
Men hur blir det när ett kredit bolag äger hojen då? Jag äger inte hojen varför ska jag betala försäkring för den :) Samma borde ju bli om jag lånar ut pengar till farsan för att han kan köpa hojen.

När ett kreditbolag äger ett fordon så kallas det leasing och du står som brukare på den, om du vinner på lotto och lånar ut pengar till farsgubben så han kan köpa sig en hoj så är väl det inget konstigt, han köper, äger, försäkrar o kör sin hoj, klotar han den så är det ju han som äger o försäkrar den, thats it. :D
 

#ptb59

Lasse
Gick med
17 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Pro twinbike Dragster
Har inte orkar läsa igenom tråden... men en sak är särker, vad i helvete har försäkringsbolaget med o göra om jag har lån eller inte på min pryl som jag har försäkrat hos dom ??? SVAR :: INGENTING.... att tråden bara finns är helt sjukt,.

Självklart har bolaget inte att göra med dina privatlån men om hojen är belånad är ju den säkerheten. Om bolaget löser in hojen blir dom ägare till den och även lånet.
Tänk på det själv om du skall köpa en hoj någon gång av privat person, finns det lån på den är du tvungen att förtsätta betala på det då det är bundet till fordonet.
 

Invalido

Guest
När ett kreditbolag äger ett fordon så kallas det leasing och du står som brukare på den, om du vinner på lotto och lånar ut pengar till farsgubben så han kan köpa sig en hoj så är väl det inget konstigt, han köper, äger, försäkrar o kör sin hoj, klotar han den så är det ju han som äger o försäkrar den, thats it. :D

altså menar du att en som har en prick hos kronan inte får äga en hoj enligt dig? det ända sättet för han/henne är att en annan står som ägare...

typ om min pappa går i borgen för ett lån till mig o han vill stå som ägare för att han ska vara säker på att han ska få sina pengar av mig...han ska inte få göra det???hmm jaja....
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vilka försäkringsbolag/försäkringar tillåter EJ utlåning av motorcykel?

Är man 28 år och ställer motorcykeln på sin far "55år" där ett av huvudkriterierna är "fri utlåning" av motorcykeln så skickar det ut vissa signaler.

Men...

Vad jag inte kan förstå, varför teckna en ogiltig försäkring på någon annan?
Varför teckna en försäkring överhuvudtaget?
Tecknar men en skenförsäkring, så ska man vara medveten om att man kan stå utan försäkring den dagen olyckan är framme! Även bli återbetalningsskyldig för materiella skador samt personskador om du är vållande. Även mellanskillnad för den verkliga försäkringspremien om den verkliga ägaren hade vart försäkringstagare.

Att kalla FB för det ena & andra...MOGET!

Att teckna en helförsäkring är FRIVILLIGT! När DU tecknar en helförsäkring gör DU det pga att DU har kalkylerat ut att chansen för en olycka är stor...När sedan FB tecknar försäkringen kalkylerar dom DIN risk.

Att teckna halvförsäkring är FRIVILLIGT! När DU tecknar en halvförsäkring gör DU det nästan enbart för just stöldrisken samt DIN ekonomiska förlust...När FB tecknar försäkringen kalkylerar dom risken i det område DU är bosatt.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Genomgående så lyckas inte folk, genomgående får dom som försöker sånt sämre ersättning än dom som spelar med ärliga kort.

.

Fast det fattar du ju förhoppningsvis själv, att det där bara är en bastuskröna & skitsnack eller hur?

-Hmm, den attan försökte lura i oss att han hade dubbla Ray-ban i handsfacket, då får han fan ingen ersättning för fälgarna.

Eller:

-Jaså, trodde han vi skulle gå på att han hade en guldtacka under sätet, nu får den fan 15% mindre ersättning för sitt brunna vrak..


Det lär väl knappast vara "öga för öga, tand för tand" mentalitet hos ett FB?

Försöker man få med ett extra slutsteg så får man mindre stålar?

Be gärna om ett exempel från din polare och presentera här, skrönor finns det så det räcker ändå.

För övrigt tror jag att folk "genomgående" kommer undan med sina saltade inventarielistor.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fast det fattar du ju förhoppningsvis själv, att det där bara är en bastuskröna & skitsnack eller hur?

IOM att det ofta är värdering efter skick/åldersavdrag på grejorna så tror jag att man har lättare att få en högre värdering om det inte är en massa konstigheter inblandade i ärendet.

Får försäkringsutredaren sitta och slita med påhittade guldtackor och annat så blir han sur på ett osmidigt ärende.
Kan han avsluta ett ärende snabbt och smidigt om han bara väljer det högre priset i värderingstabellen så gör han det.

Svårare än så behöver det inte vara.
 

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
altså menar du att en som har en prick hos kronan inte får äga en hoj enligt dig? det ända sättet för han/henne är att en annan står som ägare...

typ om min pappa går i borgen för ett lån till mig o han vill stå som ägare för att han ska vara säker på att han ska få sina pengar av mig...han ska inte få göra det???hmm jaja....

Om du med "prick hos kronan" menar betalningsanmärkning så får du visst äga en hoj men du ska knega ihop kulorna först o inte låna till hojen för det kan du ju inte.

Om ditt päron nu skulle vara så pantat att han ställer sig som ägare o försäkrar i ditt ställe så ska han/du inte ha nån ersättning vid ett försäkringsärende.:tummenupp
 

Invalido

Guest
Om du med "prick hos kronan" menar betalningsanmärkning så får du visst äga en hoj men du ska knega ihop kulorna först o inte låna till hojen för det kan du ju inte.

Om ditt päron nu skulle vara så pantat att han ställer sig som ägare o försäkrar i ditt ställe så ska han/du inte ha nån ersättning vid ett försäkringsärende.:tummenupp
känner ej dig men ska inte skriva här vad jag tycker om dig då risken för banning blir ganska stor:tummenupp
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
MR_WRX: Här är en quote på Pyton som skrev ned folksams villkor §13... läs och begrunda, de skiljer på utlåning och egentlig ägare.

Vem försäkringen gäller för:
13. Försäkringen avser endast ditt eget lagliga ekonomiska intresse som försäkringstagare och ägare till den försäkrade motorcykeln. Skulle det visa sig att det är någon annan än du som äger motorcykeln gäller inte egendomsskyddet och någon ersättning kan inte betalas vid inträffad skada.".

Brukar det inte finnas diskussioner om huvudsaklig brukare också????
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
IOM att det ofta är värdering efter skick/åldersavdrag på grejorna så tror jag att man har lättare att få en högre värdering om det inte är en massa konstigheter inblandade i ärendet.

Får försäkringsutredaren sitta och slita med påhittade guldtackor och annat så blir han sur på ett osmidigt ärende.
Kan han avsluta ett ärende snabbt och smidigt om han bara väljer det högre priset i värderingstabellen så gör han det.

Svårare än så behöver det inte vara.


Är samhället så sårbart i stort menar du? Att man får lida för PMS och knulltorka? Eller är det bara just i försäkringsmäklarbranchen man riskerar oftast att få problem om man råkar ha ett par skidbrallor i bakluckan?


Visst existerar det du beskriver, inte minst jag själv som kan låta någon betala överpriser baserat på jävligt lösa tyglar....


Hävdar ändå att just försäkringsbranchen är tvungna att hålla en betydligt objektivare inställning än tex en däckbytarfirma:gnissla

Om du med "prick hos kronan" menar betalningsanmärkning så får du visst äga en hoj men du ska knega ihop kulorna först o inte låna till hojen för det kan du ju inte.

Om ditt päron nu skulle vara så pantat att han ställer sig som ägare o försäkrar i ditt ställe så ska han/du inte ha nån ersättning vid ett försäkringsärende.:tummenupp

Din inställning är helt wack.
 
Last edited:

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Storskogen 18
Hoj
Pryttmaster -69
Är samhället så sårbart i stort menar du? Att man får lida för PMS och knulltorka? Eller är det bara just i försäkringsmäklarbranchen man riskerar oftast att få problem om man råkar ha ett par skidbrallor i bakluckan?


Visst existerar det du beskriver, inte minst jag själv som kan låta någon betala överpriser baserat på jävligt lösa tyglar....


Hävdar ändå att just försäkringsbranchen är tvungna att hålla en betydligt objektivare inställning än tex en däckbytarfirma:gnissla



Din inställning är helt wack.

Ja tyckandet är ju fritt...:arsele
 

lazarus

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Laverda 750s-01
Huvudsaklig brukare= den som använder fordonet! Om annan än huvudsaklig brukare försäkrar fordonet ifråga föreligger skenförsäkring. Eventuell ersättning hålls då inne enligt försäkringsregler.

Leasing= t.ex. BMW säljer en 330 till WASA-kredit som hyr ut fordonet till egentlig brukare. t.ex firmatecknare/privatperson/juridisk person.
Mao kreditföretag äger fordonet, ej den huv. brukaren.

Kreditspärr= om fordon har en finansiering hos registrerat kreditbolag förses densamme med en s.k kreditspärr hos vv för att förhindra en vidare försäljning utan lösen av krediten. Kreditspärren löses enkelt med kreditföretaget i samband med vidare försäljning utan konstigheter

Vid tillgrepp i bil och stöld av ex. platt-tv 60tum gäller inte fordonsförsäkringen utan hemförsäkringen om du nu har lämnat en platt...etc i bilen kan detta anses vara oaktsamhet och därför ersätts inte tv:n. det finns krav på att man faktiskt ska upprätthålla normal aktsamhet vad det nu är:rolleyes:

Orsaken till det här långa inlägget är att de flesta av de som svarat på tråden har ngt underliga uppfattningar om försäkringar. Vill nu inte basha ngn så tar mig den lilla friheten till tillrättaläggande, om ngn nu inte förstår så pm:a gärna så svarar jag...(eeeuuuh, det lät drygt...sorry:)!)
 

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Sålda
Fixa ett papper på lånet från din bank. Scanna in. Kör i photoshop och ändra till din farsas namn... Urkundsförfalskning kallas det men inte så länge dom inte kommer på dig :tummenupp
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top