OBS - detta inlägg har inget att göra med trådskaparens ärende utan ett svar på varför vi fortfarande kan försäkra sporthojar trots att dom som helhet inte är lönsamma för bolagen:
Det där KAN ju bara inte vara sant!
Tror inte ett byggföretag skulle sälja en bräda som kostar dem dubbelt så mycket i inköp som de kan sälja den för...
Tyvärr kan det nog vara sant... Se på Bilsport & MC som dragit sina egna slutsatser och gett upp sporthojssegmentet.
De bolag som fortfarande erbjuder försäkringar arbetar för att få ihop sina kalkyler. Detta kan bero på att många av oss föredrar att samla våra försäkringar och att man riskerar andra, lönsamma affärer om man utesluter segmentet helt. Bolagen accepterar dock inte förlusterna utan på sikt ska man nå lönsamhet även på sporthojar. Detta kan ske endera genom att man:
1 - reducerar kostnaderna för skadeärenden. Detta kan ske genom utbildningsinsatser, höjda självrisker, exkludera vissa skadetyper eller mc etc. T ex har Folksam valt att samarbeta med SMC för att gemensamt nå framgång genom detta arbetssätt.
2 - Höjer premierna till dess intäkt = kostnad + administration + vinst. Detta innebär att samtliga bolag justerar sin prisnivå uppåt, eller att de som idag är gynnsammast lämnar segmentet p g a dålig lönsamhet och de dyrare bolagen blir de enda som finns kvar. Som Dark_Messenger tidigare skrev - allt utom trafikförsäkringen är ju faktiskt frivilligt, så det är egentligen bara dumt att skrika om orealistiska villkor. Har vi inte råd med tillägget, eller anser tjänsterna felaktigt prissatta är det ju bara att avstå.
Så - att på ett öppet forum försvara "skenförsäkringar" och (som också har förekommit) ännu värre försäkringsbedrägerier är väl om något att skjuta sig själv i foten! Vissa inlägg i denna tråd skulle nog få den mest förhärdade försäkringsagent att vilja fly segmentet med omedelbar verkan.
Försäkringsvillkor och differentierade premiekostnader är en metod för bolagen att reglera sina skadekostnader, att ständigt orsaka FB merkostnader med kostsamma och långdragna skadeärenden där utredaren i princip ska utföra regelrätta polisiära undersökningar för att säkerställa vad som skett och vem som är rättmätig ägare driver ytterligare upp underskottet och därmed samtliga sporthojägares premier. Trenden med ökade premier och försämrade villkor kommer med ovanstående resonemang inte att upphöra förrän vi är rimligt sanningsenliga i våra uppgifter till FB och att FB har uthållig och förutsägbar lönsamhet för sporthojar som kollektiv.