Kan folksam kräva detta?

Sekelj

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Halmstad
Hoj
-00 Honda 929
Varför är alla så upprörda på fb? Försäkring är frivillig, den enda försäkring vi måste ha i Sverige är trafik. Visst, en och annan 22-åring kommer inte ha råd att äga en YZF nollåtta, men so be it. Det finns gott om hojar som passar fattiga människor bättre.

Man kan väl inte gnälla över ett företags höga premier då man själv har valt företaget och försäkringsformen? :lol

touché
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Men det är ju det som är grejen, det är inte min gräns, det är en gränsdragning som försäkringsbolagen har gjort (olika för olika bolag) och om man då väljer att medvetet gå utanför gränsen för att spara in några kronor så har man gjort ett kalkylerat (förhoppningsvis) val och därmed är man beredd på att det KAN gå åt pipan.

Jag skulle själv vilja ha en FireBlade jag med men med försäkringspremierna som är som de är och självriskerna desamma så kommer det inte bli en blade utan något mer beskedligt till att börja med. Det är mitt val, någon annan har ju uppenbart valt att försöka skimma FB genom att säga att någon annan äger cykeln, då får man vara beredd på konsekvenserna också.
 

Sekelj

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Halmstad
Hoj
-00 Honda 929
Men det är ju det som är grejen, det är inte min gräns, det är en gränsdragning som försäkringsbolagen har gjort (olika för olika bolag) och om man då väljer att medvetet gå utanför gränsen för att spara in några kronor så har man gjort ett kalkylerat (förhoppningsvis) val och därmed är man beredd på att det KAN gå åt pipan.

Jag skulle själv vilja ha en FireBlade jag med men med försäkringspremierna som är som de är och självriskerna desamma så kommer det inte bli en blade utan något mer beskedligt till att börja med. Det är mitt val, någon annan har ju uppenbart valt att försöka skimma FB genom att säga att någon annan äger cykeln, då får man vara beredd på konsekvenserna också.

Absolut, killen är säkert medveten om vad han gjort om därmed tagit risken.
men tycker bara att gnället om att det är fel är lite jobbigt...som sagt alla gör sina val och alla drar sin gräns så att de kan sova om natten ;)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
jo, fast det är ju fel... och när man medvetet gör fel så får man stå sitt kast.
Jag är bara trött på alla som tycker det är rätt att grina ut om att de gjort på detta viset och sen blir nekade ersättning... snart är det väl nån som står morsloken och slår ut armarna i Aftonbladet och gråter en skvätt om det också.

Nej, har man råd med en R1/FireBlade eller dylikt så innebär det att man även har råd med försäkringen anser jag. Om köpet är gjort med lån har ingenting med saken för min del, det är bara en del av kalkylen.
 

Sekelj

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Halmstad
Hoj
-00 Honda 929
jo, fast det är ju fel... och när man medvetet gör fel så får man stå sitt kast.
Jag är bara trött på alla som tycker det är rätt att grina ut om att de gjort på detta viset och sen blir nekade ersättning... snart är det väl nån som står morsloken och slår ut armarna i Aftonbladet och gråter en skvätt om det också.

Nej, har man råd med en R1/FireBlade eller dylikt så innebär det att man även har råd med försäkringen anser jag. Om köpet är gjort med lån har ingenting med saken för min del, det är bara en del av kalkylen.

Mmm får nog hålla med om att de som klagar i efterhand e lite fel på det.
Men det verkar ju som om att killen fick klartecken från fb att han kunde låna hojen av sin farsa om de använde sig av bas varianten.
om han ville skenförsäkra så hade han ju förmodligen kommit undan billigare med en 35+ eller senior försäkring eller liknande.
sedan kan man ju diskutera vad "låna" innebär men det går ju aldrig att bevisa...eller

Mmm får nog hålla med om att de som klagar i efterhand e lite fel på det.
Men det verkar ju som om att killen fick klartecken från fb att han kunde låna hojen av sin farsa om de använde sig av bas varianten.
om han ville skenförsäkra så hade han ju förmodligen kommit undan billigare med en 35+ eller senior försäkring eller liknande.
sedan kan man ju diskutera vad "låna" innebär men det går ju aldrig att bevisa...eller

nu nämnde de ju att de hade lån på den vilket kanske var en straffspark som någon tidigare påpekade :)
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
jo, men OM det nu är så att hans pappa är den faktiska ägaren av cykeln så borde de kunna bevisa detta... TROTS att sonen har tagit lånet. Allt går att förklara.
Men det är när man får svårt att förklara hur det ligger till som det sällan är rent mjöl i påsen.
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Enligt en insatt källa inom försäkringsbranchen så kostar vi sporthojsåkare ca 2kr per inbetalad krona, märkligt att dom höjer premien hela tiden...:rolleyes:

Det där KAN ju bara inte vara sant! :va

Tror inte ett byggföretag skulle sälja en bräda som kostar dem dubbelt så mycket i inköp som de kan sälja den för...
 

Invalido

Guest
det är de som kör som idioter ute på vägarna och klotar hela tiden som höjer din premie.
hade folk kört med huvudet ute på gatorna och sedan fläskat på rejält när de kör bana istället så hade det varit möcket billigare premier..eller har jag fel :va
och folk med förlånga fingrar:mad:
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Enligt försäkringsbolag XXXXXXX så brukar de betala ut första gången något händer utan att misstänkliggöra kunder om det inte uppenbart "luktar" konstigt.

Händer det fler gånger för samma kund gör man en grundligare kontroll.

Jag har svårt att värdera hur sant det kan vara, men det låter rimligt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
OBS - detta inlägg har inget att göra med trådskaparens ärende utan ett svar på varför vi fortfarande kan försäkra sporthojar trots att dom som helhet inte är lönsamma för bolagen:

Det där KAN ju bara inte vara sant! :va

Tror inte ett byggföretag skulle sälja en bräda som kostar dem dubbelt så mycket i inköp som de kan sälja den för...
Tyvärr kan det nog vara sant... Se på Bilsport & MC som dragit sina egna slutsatser och gett upp sporthojssegmentet.

De bolag som fortfarande erbjuder försäkringar arbetar för att få ihop sina kalkyler. Detta kan bero på att många av oss föredrar att samla våra försäkringar och att man riskerar andra, lönsamma affärer om man utesluter segmentet helt. Bolagen accepterar dock inte förlusterna utan på sikt ska man nå lönsamhet även på sporthojar. Detta kan ske endera genom att man:

1 - reducerar kostnaderna för skadeärenden. Detta kan ske genom utbildningsinsatser, höjda självrisker, exkludera vissa skadetyper eller mc etc. T ex har Folksam valt att samarbeta med SMC för att gemensamt nå framgång genom detta arbetssätt.

2 - Höjer premierna till dess intäkt = kostnad + administration + vinst. Detta innebär att samtliga bolag justerar sin prisnivå uppåt, eller att de som idag är gynnsammast lämnar segmentet p g a dålig lönsamhet och de dyrare bolagen blir de enda som finns kvar. Som Dark_Messenger tidigare skrev - allt utom trafikförsäkringen är ju faktiskt frivilligt, så det är egentligen bara dumt att skrika om orealistiska villkor. Har vi inte råd med tillägget, eller anser tjänsterna felaktigt prissatta är det ju bara att avstå.

Så - att på ett öppet forum försvara "skenförsäkringar" och (som också har förekommit) ännu värre försäkringsbedrägerier är väl om något att skjuta sig själv i foten! Vissa inlägg i denna tråd skulle nog få den mest förhärdade försäkringsagent att vilja fly segmentet med omedelbar verkan.

Försäkringsvillkor och differentierade premiekostnader är en metod för bolagen att reglera sina skadekostnader, att ständigt orsaka FB merkostnader med kostsamma och långdragna skadeärenden där utredaren i princip ska utföra regelrätta polisiära undersökningar för att säkerställa vad som skett och vem som är rättmätig ägare driver ytterligare upp underskottet och därmed samtliga sporthojägares premier. Trenden med ökade premier och försämrade villkor kommer med ovanstående resonemang inte att upphöra förrän vi är rimligt sanningsenliga i våra uppgifter till FB och att FB har uthållig och förutsägbar lönsamhet för sporthojar som kollektiv.
 
Last edited:

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Det där KAN ju bara inte vara sant! :va

Tror inte ett byggföretag skulle sälja en bräda som kostar dem dubbelt så mycket i inköp som de kan sälja den för...

"Enligt en insatt källa inom försäkringsbranchen så kostar vi sporthojsåkare ca 2kr per inbetalad krona, märkligt att dom höjer premien hela tiden..."

Alla kör inte sporthoj...det man förlorar på sporthojjar tar man igen på andra...
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
JaH TykKeR att nI ALLa skA håLa TJäFt åH lÅTTa kiLlen få siNNa ståLLAR! FösrärkingsbåLAGet frsökeR knuLa hånohm i RöVEn. Jah SVÄr assÅ1!!!1!1
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
OBS - detta inlägg har inget att göra med trådskaparens ärende utan ett svar på varför vi fortfarande kan försäkra sporthojar trots att dom som helhet inte är lönsamma för bolagen:

Klipp klipp en massa bra text!!! :tummenupp

När jag har vart i kontakt med FB "IF" ang nya alternativa försäkringar för sporthojar så har intresset från deras sida vart positivt. Ett nytänkande som inte vart på tal hos dom tidigare, vilket skulle medföra en lägre utgift på just motorcykeln vid en olycka. Vilket i sin tur skulle avspegla en lägre premie.
(Tyvärr la jag projektet på is efter tråkigheter tidigare i år där 3 vänner lämnade oss på just sportmotorcyklar, ingen av dom han fylla 30år.)

Det är dags att återuppta detta igen tror jag...även en bra garage/transportförsäkring för motorcyklar som används för bankörning/tävlingskörning.
 

falsche

Robban
Gick med
17 Oct 2006
Ort
Kalmar (Trekanten)
Hoj
-99 Suzuki (törs inte skriva modell)
Orkade inte läsa alla inlägg. Säg sanningen till fb. Ni äger givetvisd hojen ihop. Och ni e ju inte dumma. Givetvis försäkrar den som får bäst villkor hojen. dvs den äldre av er.. Skenförs hit o dit. vi har två bilar ja o min sambo, eftersom hon e tjej är premien lägre. Eftersom vi båda brukar bilarna, ter det sig naturligt att hon står på dem.

Enligt försäkringsbolag XXXXXXX så brukar de betala ut första gången något händer utan att misstänkliggöra kunder om det inte uppenbart "luktar" konstigt.

Händer det fler gånger för samma kund gör man en grundligare kontroll.

Jag har svårt att värdera hur sant det kan vara, men det låter rimligt.
Jag är helt övertygad om att det är på det viset. Har både smällt bil/mc/knytnäve ett otal ggr. Första gången e inga problem att få ersättning, andra gången är de oftast stenhårda. Tex inget kvitto på utrustning, dvs hjälm, fälgar, mobil osv.. inga pengar.

(Hmm, man lever nog rätt hårt kom ja nyss på..) :rolleyes:
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
När jag har vart i kontakt med FB "IF" ang nya alternativa försäkringar för sporthojar så har intresset från deras sida vart positivt. Ett nytänkande som inte vart på tal hos dom tidigare, vilket skulle medföra en lägre utgift på just motorcykeln vid en olycka. Vilket i sin tur skulle avspegla en lägre premie.
(Tyvärr la jag projektet på is efter tråkigheter tidigare i år där 3 vänner lämnade oss på just sportmotorcyklar, ingen av dom han fylla 30år.)

Det är dags att återuppta detta igen tror jag...även en bra garage/transportförsäkring för motorcyklar som används för bankörning/tävlingskörning.

Folksam-SMC Sporthojsförsäkring är ett sådant exempel. Lägre premie och en hög självrisk, 25% av skadans kostnad.
För HD har det funnits i flera år pga att det stals så många HD, 15000,- i självrisk på stöld.
Flera försäkringsbolag tittar på Folksams variant för att kolla utfallet, jag tror att vi kommer att se flera bolag som anammar detta, det kanske blir det enda sättet att försäkra en sporthoj i framtiden...
 

Sekelj

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Halmstad
Hoj
-00 Honda 929
Folksam-SMC Sporthojsförsäkring är ett sådant exempel. Lägre premie och en hög självrisk, 25% av skadans kostnad.
För HD har det funnits i flera år pga att det stals så många HD, 15000,- i självrisk på stöld.
Flera försäkringsbolag tittar på Folksams variant för att kolla utfallet, jag tror att vi kommer att se flera bolag som anammar detta, det kanske blir det enda sättet att försäkra en sporthoj i framtiden...


låter bra ju!
hoppas det blir så

mycket bättre att ha låg premie och hög självrisk...
på så sätt kan man ju välja att köra försiktigt och inte riskera att klota och komma undan billigt.
men man kan ju även köra som en idiot men då vara berädd att punga ut med dyr självrisk.
i detta fall behöver inte alla lida för att idioterna kör som ....ja idioter :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
låter bra ju!
hoppas det blir så

mycket bättre att ha låg premie och hög självrisk...
på så sätt kan man ju välja att köra försiktigt och inte riskera att klota och komma undan billigt.
men man kan ju även köra som en idiot men då vara berädd att punga ut med dyr självrisk.
i detta fall behöver inte alla lida för att idioterna kör som ....ja idioter :)

Man får många positiva effekter. Fler som reparerar hojarna istället för att bara byta till nya grejer. Repan på svingen poleras istället för att hela svingen byts till exempel. Det lönar sej för en verkstad att anställa en person som är duktig på att plasta, laga och lacka. Reservdelsbranschen blir lönsam vilket gör att fler fixar fram reservdelar, och utbudet gör att priserna sjunker överlag. Hojpriserna går ner på beggat och dessutom slipper vi en massa försäkringsbedrägerier, speciellt på hösten när svårsålda hojar försvinner i en sjö...

En lägre premie gör ju också att fler har råd att försäkra hojen, och dom som kör trafik har råd med halvförsäkring osv, och som Sekelj skriver så kommer fler att ta ansvar för sin körning eftersom det inte längre kostar 3-6000 spänn att totalskrota... Jag ser en framtid här.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Och lånet står alltså på dig!? Varför har ni då berättat för försäkringsbolaget att det finns lån på hojen?

Det kan ju inte vara en gåva om ni redan sagt att det finns lån på hojen!

Fullösningen är väl att ni skriver ett lånekontrakt med nån bakant att den bekante lånat ut pengar privat och räntefritt till din far!

Uschdå... det är omoraliskt och klandervärt att göra så!:glömdet
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
men enligt papper så e det ju pappan som betalar försäkringen.för det e ju hans namn som står där.så förmodligen dras pengarna från pappans konto varje månad.

men visst vi fattar vad du menar du har aldrig utnyttjat något kryphål i lagen och du kör aldrig för fort kollar aldrig på brända filmer har aldrig köpt smuggelsprit mm mm mm jättebra :tummenupp dina föräldrar måste vara sååå stolta över dig :tummenupp


Hmm, du är inte helt ok va? Du lyckas missuppfatta allt kring denna försäkringsfråga OCH missuppfatta mig.

Jag förklarar här i denna tråd HUR problemet uppstår, VAD för mekanismer som krånglar och vad man ska göra för att undvika det.

Ingenstans tar jag ställning för ett försäkringsbolag, inte heller målar upp mig som broder duktig.

Jag antar att du helt enkelt är för dum för att sätta saker i samanhang, eller följa en enkel tråd. Fan vad lack jag blir......kan du inte inte läsa alls? Någon som tolkar åt dig? Läs tråden FF om du ska yttra dig....

Förresten skriver jag ju att DET ÄR SÅ FB resonerar, lär dig läsa nyss:pangihuve

Dessutom fattar du fortfarande inte varför FB krånglar, trots snart 200 st inlägg....det är kört för dig va? Färdig?
 
Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Det "bästa" med sånt här är att det är pappan eller mamman som måste ljuga för försäkringsbolaget och inte grabben (har aldrig läst eller hört om en tjej som skenförsäkrar). De som ställer sig på barnens fordon borde läsa lite på Sporthoj först.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top