Kan folksam kräva detta?

BUBBLA GTI

Grisarnas MC
Gick med
7 Dec 2003
Ort
stockholm
Hoj
suzuki, ktm, aprilia
Trådskaparen har inte svarat mer än en gång...:va
Om de bodde på samma adress så är det än mer befogat att fråga om skenförsäkring..
Hur konstigt det än låter, vi vet ju alla att en 20-åring får en sjukt hög premie och det är mer än vanligt att ställa hoj/bil whatever på far/mor för att spara sisådär 20000sek per år då ungjäveln fortfarande bor hemma och knappast drar sitt strå till stacken:gnissla Med en ansträngd ekonomi blir svaret givet, pappa:angel !
Vilket försäkringsbolag gillar det här?
Idén med ett f.bolag är faktiskt att vi skall dela på kostnaderna i ett kollektiv.
Om man nu ställer sig utanför kollektivet med hjälp av en annan, ska man då få ersättning?
Nu är ju verkligheten som den är. Premierna är skyhöga för unga förare beroendes på de stora riskerna att de skaskada sig!
Det första ett bolag frågar vid en handläggning är om det finns en personskada...det är nämligen det som är dyrt!! Och på en tjugo-åring med hela livet framför sig, där är mardrömmen för bolaget:huvet :huvet :huvet
Alltså tycker de(bolagen) att skenförsäkring är ett j-a sättoch jag är böjd att hålla med bolagen för en gångs skull.
Och det är i princip ENDA gången jag ställer mig på deras sida:D



om man nu bor hemma (hos sina föräldrar) så är det inte frågan om skenförsäkring, utan något som är helt legitimt enl försäkringsbolagen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, det är inte lätt det här.
Om min pappa köper en motorcykel och försäkrar den för att han tycker att det är roligt att se mig glad och körandes motorcykel, då är det ju han som har det ekonomiska intresset i motorcykeln.

Om han aldrig kör den själv så är ju jag fordonets huvudsaklige brukare, dock utan ekonomiskt intresse.

Det är väl i det fallet en försäkring utan utlåningsbegränsning kommer att spela in.

På min bilförsäkring har jag "ingen under 30 år brukar köra bilen", dock brukar jag ju låna ut min bil till höger och vänster så jag frågade rent praktiskt vad som skulle hända om jag lånade ut den till min jobbarkompis som är 21.
Försäkringen skulle gälla som vanligt, men självrisken vid en olycka skulle bli dubbelt så hög, vilket jag tycker är fair enough.

Grejjen är att fråga ordentligt och begära skriftligt på alla svar, ställ hypotetiska frågor som "vad händer om min son lånar motorcykeln ett längre tag, tex hela semestern för att åka på MC semester?"
Då har du inte fört försäkringsbolaget bakom ljuset.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
En sak som kan vara bra att veta i sådana här fall är att om FB misstänker bedrägeri(skenförsäkring "tappat bort den" osv.)så är det omvänd bevisbörda.

FB vägrar betala ut innan du som kund bevisat motsatsen,inte som i rätten att de måste bevisa brott.
Kan du inte på ett trovärdigt sätt bevisa att du har rätt så kan du aldrig dömas utan bevis men du kan se dig i stjärnorna efter ersättning.

Ska man fippla runt i kanterna vad som är ok med försäkringar så se till att ha allt man kan behöva redogöra för omständigheterna i ärendet klart innan det inträffar något,kan bli jobbigt att få ihop det efteråt och då kan det vara försent.

Har egen erfarenhet i ett ärende som var helt ok men stod utan ersättning ändå,orsaken var troligen ett tidigare ärende som kanske inte var helt 100 men som gled igenom så dom tog ut det på mig vid nästa tillfälle.

Henrik
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.

siNus

Medlem
Gick med
14 Sep 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Jag kan onekligen tycka att det här med giltigheten i försäkringar borde få andra kontrollpunkter än då någonting verkligen händer. Även om huvudbrukande person inte äger ett fordon borde nog försäkringen gälla - i allra minsta fall då det kommer till stöld. För mig låter det som att försäkringsbolagen allt för ofta använder "bevisbördan ligger på försäkringstagaren". Ett gott exempel i skaran var då min bil blev stulen ett dygn efter att jag blivit bestulen på nycklar (detta polisanmäldes givetvis också omgående). Jo, den hittades voltad och med massor av blod i. Jag krävdes också på att "bevisa och helst peka ut" den som stulit bilen - frågan är bara hur fasiken en sådan sak ska gå till då polisen lade ner just den utredning på 2 arbetsdagar. Det här fallet är väl inte direkt jämförande med det som diskuteras i tråden, men det känns lite illa att försäkringsbolagen allt för ofta (även då det tycks helt orimligt) ska misstänkliggöra sina kunder. Jag kan inte låta bli att ta illa upp av sådan behandling.

...och nej, det är inte din stulna hoj som är på bilden! ;)
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kan onekligen tycka att det här med giltigheten i försäkringar borde få andra kontrollpunkter än då någonting verkligen händer. Även om huvudbrukande person inte äger ett fordon borde nog försäkringen gälla - i allra minsta fall då det kommer till stöld.

Fast "nyckelstulna" fordon är väldigt ofta bedrägerier, så där kan jag förstå försäkringsbolagen.

Stod bilen kvar ett dygn efter att nycklarna försvann för dig?

Däremot kan man kanske tycka att polisen borde lägga lite mer energi på undersökningen, inte minst för din skull så att kontakten med försäkringsbolaget skulle gå smidigare.
Dessutom kan det ju vara kul att veta vem i din bekantskapskrets som snor nycklarna till ett fordon dom vet var dom kan hitta.
 

siNus

Medlem
Gick med
14 Sep 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Fast "nyckelstulna" fordon är väldigt ofta bedrägerier, så där kan jag förstå försäkringsbolagen.

Stod bilen kvar ett dygn efter att nycklarna försvann för dig?

Däremot kan man kanske tycka att polisen borde lägga lite mer energi på undersökningen, inte minst för din skull så att kontakten med försäkringsbolaget skulle gå smidigare.
Dessutom kan det ju vara kul att veta vem i din bekantskapskrets som snor nycklarna till ett fordon dom vet var dom kan hitta.

Det känns tidsödande att gå in på detaljer i mitt fall, då det inte har med tråden att göra. Men nej, det var inte möjligt att någon ur min umgängeskrets hade kunnat utföra dådet och "ja", den stod kvar i ett dygn. Tyvärr var det inte den vanligaste bilen i stán, vilket troligen gjorde den förhållandevis lätt att hitta, då jag bodde centralt och stán inte är så stor.

Hela min poäng är däremot att då försäkringsbolagen mycket riktigt är vinstdrivande är det tyvärr så att de allt som oftast försöker komma ifrån sitt ansvar, trots att man betalar dyra försäkringar. Å andra sidan tycker jag att bedrägerier ska uppmärksammas, men att detta i grunden bör skötas av Polisen och inte privatspanande medborgare, vilket försäkringsbolagen i sina regler uppmanar till.

Dock kan det vara bra att känna till den rättshjälp som KO kan ge om man blivit orätt behandlad.

Vi kan även vända på det hela - om de i detta fall anser att försäkringen inte varit gällande under hela den perioden som mcn varit skriven på den angivna personen, då kanske de skulle/borde återbetala hela den summa (med undantag från trafikförsäkringsavgift) de erlagts under perioden? Bara en tanke...

Äh, jag surar säkert lite mycket i nattmörkret. Jag kan hålla med om att trådens ärende i grunden låter lite underligt. :rolleyes:
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hela min poäng är däremot att då försäkringsbolagen mycket riktigt är vinstdrivande är det tyvärr så att de allt som oftast försöker komma ifrån sitt ansvar, trots att man betalar dyra försäkringar. Å andra sidan tycker jag att bedrägerier ska uppmärksammas, men att detta i grunden bör skötas av Polisen och inte privatspanande medborgare, vilket försäkringsbolagen i sina regler uppmanar till.

Dock kan det vara bra att känna till den rättshjälp som KO kan ge om man blivit orätt behandlad.

Vi kan även vända på det hela - om de i detta fall anser att försäkringen inte varit gällande under hela den perioden som mcn varit skriven på den angivna personen, då kanske de skulle/borde återbetala hela den summa (med undantag från trafikförsäkringsavgift) de erlagts under perioden? Bara en tanke...

Äh, jag surar säkert lite mycket i nattmörkret. Jag kan hålla med om att trådens ärende i grunden låter lite underligt. :rolleyes:

Okej, vi lämmnar just ditt ärende.

Min erfarenhet av försäkringsbolag är inte att dom vill "slippa undan"
Dom få gånger jag har nyttjat försäkringsbolag har det aldrig varit några problem.
Tvärtom har jag en skada som ska fixas nu på onsdag, då fick jag veta att jag har en bonus innestående som gör att jag slipper självrisken.

Angående ogiltig försäkring är det ju kunden som har tecknat en felaktig försäkring, så där ligger ansvaret på kunden.
Annars skulle kunderna glatt teckna felaktiga försäkringar och vid en skada antingen få skadan godkänd eller hävda att dom skulle ha pengarna tillbaka.

Just när det gäller försäkringar av sporthojar verkar ingen vilja förstå att inget försäkringsbolag VILL ha dom, hade det varit en bra affär att försäkra sporthojar skulle försäkringsbolagen slåss om kunderna genom att sänka priset på försäkringarna.
Se bara på billiga märkesförsäkringar, (BMW) eftersom vissa märken kan visa på att deras kundgrupp är en väldigt liten utgift för bolagen så kan dom försäkra betydligt billigare.

Sporthojar däremot, i synnerhet med unga ägare, är en fruktansvärt stor skaderisk, därför tar bolagen betalt för det.

En R1 med en femtioårig förare är en liten risk, en R1 med en 21årig förare är en fruktansvärt stor risk, därför baseras försäkringspriset på vem som kör hojen, tecknar då kunderna medvetet en felaktig försäkring för att få betala det lägre priset så ska dom inte heller ha ersättning.
 

siNus

Medlem
Gick med
14 Sep 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Även gentemot företagets försäkring har jag haft stora problem med ett visst bolag i regionen, så jag köper inte ditt resonemang som ska tyda på att försäkringbolagen i alla sammanhang är "good guys" som bara ska klara sig från alla bedragare. Men jag gratulerar dig till att inte ha haft några bekymmer.

Jag själv bytte helt enkelt försäkringsbolag, varpå jag inte heller haft några som helst problem. Bolag/rätt personer är nog en av nyckelfrågorna om du frågar mig. Billigast är inte alltid bäst...

Sedan kan man väl fråga sig varför i hela världen ett bolag skulle försäkra någonting de inte "vill ha".

Slutligen så talar vi inte om en personskada i den här tråden - det handlade om en stöld (tack och lov).
 

Sekelj

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Halmstad
Hoj
-00 Honda 929
Det är försäkringsbedragarna som höjer min premie.:mad:

det är de som kör som idioter ute på vägarna och klotar hela tiden som höjer din premie.
hade folk kört med huvudet ute på gatorna och sedan fläskat på rejält när de kör bana istället så hade det varit möcket billigare premier..eller har jag fel :va
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Enligt en insatt källa inom försäkringsbranchen så kostar vi sporthojsåkare ca 2kr per inbetalad krona, märkligt att dom höjer premien hela tiden...:rolleyes:
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Skenförsäkring är skitbra - tills det händer något...

Förvänta dig heller ingen hjälp av moraltalibanerna här på sh.com

men de är ju folksams bas försäkring vilket innebär att han får köra sin fars hoj så länge de bor på samma adress......
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
men de är ju folksams bas försäkring vilket innebär att han får köra sin fars hoj så länge de bor på samma adress......


Men hans farsa har inte betalt den. Och därför lider han inte ekonomiskt. Och därför finns där ingen att betala ut ersättning till.

SÅ resonerar FB. Tacka mig för den enkla korrekta sammanfattningen.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Som jag förstått det så bor son och far inte på samma adress heller... men det kan ju vara jag som läste in lite mycket i det som är skrivet av Orjan.
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Vadå kräva att få se lånebevis...

Alla kanske inte lånar till sin hoj, vilket inte jag har gjort utan betalt den kontant. Hur ska de då kunna kolla upp det???

///Micke
 

Sekelj

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Halmstad
Hoj
-00 Honda 929
Men hans farsa har inte betalt den. Och därför lider han inte ekonomiskt. Och därför finns där ingen att betala ut ersättning till.

SÅ resonerar FB. Tacka mig för den enkla korrekta sammanfattningen.


men enligt papper så e det ju pappan som betalar försäkringen.för det e ju hans namn som står där.så förmodligen dras pengarna från pappans konto varje månad.

men visst vi fattar vad du menar du har aldrig utnyttjat något kryphål i lagen och du kör aldrig för fort kollar aldrig på brända filmer har aldrig köpt smuggelsprit mm mm mm jättebra :tummenupp dina föräldrar måste vara sååå stolta över dig :tummenupp
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
MR_Mike: Läs tråden, det står redan tidigare (första posten tror jag) att han sagt till FB att det finns lån på hojen... de vill då se vem som tagit lånet för att utröna vem som defakto är den verklige ägaren av hojen.

Sekelj: Vad har fortkörning, brända filmer osv osv osv med detta att göra, jag förstår verkligen inte sammankopplingen vissa gör med allt sånt eller ens med lån fram och tillbaka. Det är ganska enkelt så att försäkringsbolaget anser att försäkringen står på någon som inte äger själva cykeln, svårare än så är det inte.

Jag tänkte verkligen inte rättfärdiga skenförsäkring med att jag faktiskt kör för fort ibland...

Grejen med kryphål eller shady business är att man skall ha tungan i rätt mun och även inse att det man gör är fel och då vara beredd att ta konsekvensen.
Där har du en liknelse vi kan dra till fortkörning, jag är beredd att betala mina fortkörningsböter utan att grina om det.... jag gör medvetet fel när jag kör för fort och då finns risken att polisen plockar mig och ger mig böter... detta är jag medveten om och tar en kalkylerad risk.
 
Last edited:

Sekelj

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Halmstad
Hoj
-00 Honda 929
MR_Mike: Läs tråden, det står redan tidigare (första posten tror jag) att han sagt till FB att det finns lån på hojen... de vill då se vem som tagit lånet för att utröna vem som defakto är den verklige ägaren av hojen.

Sekelj: Vad har fortkörning, brända filmer osv osv osv med detta att göra, jag förstår verkligen inte sammankopplingen vissa gör med allt sånt eller ens med lån fram och tillbaka. Det är ganska enkelt så att försäkringsbolaget anser att försäkringen står på någon som inte äger själva cykeln, svårare än så är det inte.

Jag tänkte verkligen inte rättfärdiga skenförsäkring med att jag faktiskt kör för fort ibland...

Grejen med kryphål eller shady business är att man skall ha tungan i rätt mun och även inse att det man gör är fel och då vara beredd att ta konsekvensen.
Där har du en liknelse vi kan dra till fortkörning, jag är beredd att betala mina fortkörningsböter utan att grina om det.... jag gör medvetet fel när jag kör för fort och då finns risken att polisen plockar mig och ger mig böter... detta är jag medveten om och tar en kalkylerad risk.


Ja får väl hålla med om det ...man ska ju vara berädd att ta skiten om det skulle gå illa men det jag menar är ju att alla har ju loika gränser för vad man tycker e ok eller hur?? varför ska alla hålla sig till din gräns?
 

Dark_Messenger

Guest
Varför är alla så upprörda på fb? Försäkring är frivillig, den enda försäkring vi måste ha i Sverige är trafik. Visst, en och annan 22-åring kommer inte ha råd att äga en YZF nollåtta, men so be it. Det finns gott om hojar som passar fattiga människor bättre.

Man kan väl inte gnälla över ett företags höga premier då man själv har valt företaget och försäkringsformen? :lol
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top