Kanske dags för yamahacenter gbg o anställa fler?

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Ja, skulle det funka skulle handlarna ha det så.

/H

Varför fungerar det inte? Måste väl gå att få någon som kan lära sig om affären och svara på frågor? När jag skulle köpa motorcykel på Bike i trollhättan gav jag nästan upp för jag inte kom fram på varken telefon eller email. Tog 3-4 dagar för mig. Samma när min kompis skulle köpa. Han kom nästan aldrig fram eller fick svar på sina email.

Att ha en assistent som tar telefonsamtal kan väl inte vara så svårt att fixa?

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Eller så kan man outsourca!

Jag jobbar på ett callcenter som svarar åt 3-4000 företag.
Inga missade affärer, bra service åt kunderna osv.
Värt varenda krona!

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
.
Att ha en assistent som tar telefonsamtal kan väl inte vara så svårt att fixa?

Tror du handlarna bara skiter i att tjäna slantar på dig?

Det tar tid att utbilda någon i datorsystemen, de skall hitta på lagret, lära sig rutiner, framförallt med 100% säkerhet ge kunden RÄTT SVAR!

-Ja, vi har en sån hemma.

Väl där var det "ojdå" och PRYOn hade visst sett fel eller inte fattat frågan.

Hur glad blir du då?

Tro mig, det är inte "bara att". Jag önskar det vore det.

Om nån tar emot santalen och sedan mailar frågona till butiken så undrar man vem som skall stanna kvar en solig junidag kl 1830 och gå igenom mailen? Den nyanställde?

/H

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
Man skall alltid svara i telefonen, oavsett om det är mycket folk i butiken.

Oftast är det så enkla frågor som "Har ni ditten eller datten hemma?" för att folk skall slippa åka i onödan. Och skulle det vara så att kunden vill diskutera allt mellan himmel och jord är det bara att säga att det är lite mycket i butiken för tillfället, men att han är välkommen att kika förbi. Alternativt att man tar numret och ringer upp senare.

Hur svårt kan det vara?

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR

Om nån tar emot santalen och sedan mailar frågona till butiken så undrar man vem som skall stanna kvar en solig junidag kl 1830 och gå igenom mailen? Den nyanställde?

/H

Då är frågan... vill man tjäna mer pengar eller inte?
Service är nyckelfrågan!
Annars kan kunderna lika gärna handla på internet.

Vi hade förresten säljkontor på Norra Strandgatan 69 tidigare... bara ca 100 meter från MC-Varuhuset.
Var in och kollade lite ibland då man var ner och fixade lite (it-nisse som man är). Coola hojar uppe efter väggarna!

Henning!

Gick med
6 Apr 2005
Hoj
vill man tjäna mer pengar eller inte?

JAG och de andra som jobbar i en reservdelsdisk, som mitt exempel, vill INTE stanna kvar en timma till. Man är så slut efter en högtrycksdag att man är inte lämplig ge service längre då.

Service är nyckelfrågan!
Annars kan kunderna lika gärna handla på internet.

På internet är ju servicen ganska bra.. ;)
Visst är service en nyckelfråga, men varför är ALLA handlare lika blinda då? Eller är det nånting de vet som alla andra inte vet?

Var in och kollade lite ibland då man var ner och fixade lite (it-nisse som man är). Coola hojar uppe efter väggarna!

Bengan har en fin samling! :)
Åtminstone jag är lite avis.

/Henning!

Trinity

I love Honda 4-ever
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
ZX10-R svart som natten
Det är ju väldigt lätt att säga....har du jobbat i butik själv?

Man måste ju förstå att det är extremt tryck på vårkanten när alla skall få ihop sina hojar samtidigt och det fattas en massa grejer. Många gånger när det gäller reservdelar är det väldigt tidskrävande eftersom allt inte finns på lager och det är vktigt att det blir rätt.

Man känner sig ju inte som guldkunden när man betalar sina 68 kr efter att de har letat fram rätt skruvar och brickor i 20 minuter.

Finns inte tiden så finns inte tiden och haja hur mycket frågor de svarar på som inte genererar i en krona. Min slutsats är att det finns en bra anledning till varför de inte står givakt med luren i handen. Om alla handlade sin pryttlar i butik skulle de säkert ha råd med bätte support över telefon.

Man skall alltid svara i telefonen, oavsett om det är mycket folk i butiken.

Oftast är det så enkla frågor som "Har ni ditten eller datten hemma?" för att folk skall slippa åka i onödan. Och skulle det vara så att kunden vill diskutera allt mellan himmel och jord är det bara att säga att det är lite mycket i butiken för tillfället, men att han är välkommen att kika förbi. Alternativt att man tar numret och ringer upp senare.

Hur svårt kan det vara?

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Det är dessutom inte så enkelt att alltid hitta exakt rätt del, det är ju sällan kunder ringer in och frågar
- har ni 45-560-ER-14 Hemma?

Nä, Han frågar
-har ni den där pinnen som sitter framför drevet, Push någonting tror jag det heter...

Jag har lärt mig att kolla artickel nummer på Ron Ayers innan jag ringer och beställer på Suzuki.
Fungerar otroligt mkt smidigare. Och blir det fel, så är det enkelt att hitta felkällan ;)

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
Det är ju väldigt lätt att säga....har du jobbat i butik själv?

Man måste ju förstå att det är extremt tryck på vårkanten när alla skall få ihop sina hojar samtidigt och det fattas en massa grejer. Många gånger när det gäller reservdelar är det väldigt tidskrävande eftersom allt inte finns på lager och det är vktigt att det blir rätt.

Man känner sig ju inte som guldkunden när man betalar sina 68 kr efter att de har letat fram rätt skruvar och brickor i 20 minuter.

Finns inte tiden så finns inte tiden och haja hur mycket frågor de svarar på som inte genererar i en krona. Min slutsats är att det finns en bra anledning till varför de inte står givakt med luren i handen. Om alla handlade sin pryttlar i butik skulle de säkert ha råd med bätte support över telefon.

Ja, jag jobbar i butik och har personligt bemötande med kunder över disk.
Min erfarenhet är att i 9 fall av 10 så ringer kunden för att fråga om vi har en specifik artikel hemma. Är det nåt annat som tar lite längre tid så kan man ta telefonnummer och be att få återkomma alternativt att be kunden komma ner.

paprika

fattig men glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 660 ´04 & KTM EXC 250´05
Men interna problem med personalbrist, ojämn säsong och brist på vilja att jobba extra är faktiskt inte kundens problem. In med lite mer konkurrens i branchen så får butikerna skärpa sig.

Henning!

Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Inte för att vara petig men just nu är det inte mycket kunder vid disken hoppas jag!

Det GÅR inte jämföra MC-branschen med ex arbetsskoförsäljning eller annat med försäljningen spritt över året. Gå in på en fackbutik för ex. elartiklar och där står folk och hänger över disken och snackar kabelytor i lugn och ro medan i en hojbutik är det TJOCKT av folk ELLER tvärtomt. Sällan "lagom" flöde.

Dessutom är hojfolk så benägna att tro man vill lyssna på hur det löst sina problem med kabeln till tutan och den egenkonstruerade kedjesmörjaren även när det står 19 pers bakom i kö och svettas...
Men det är en annan historia. ;)

/H

Trinity

I love Honda 4-ever
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
ZX10-R svart som natten
Specifik artikel i en reservdelsdisk är förmodligen ett artikelnummer.
Hur många har det? Det tog dem som sagt 20 minuter att leta fram mina 5 (olika) skruvar och brickor och de gjorde verkligen så gott de kunde. Hade jag ringt hade det tagit ännu längre tid för då hade jag inte kunnat peka på skärmen. Fackhandeln är tidskrävande för många gånger kommer inte kunden för att byta sina pengar mot en pryl de passar även på att ställa sina frågor.

Att svara på frågor är service och en självklarhet för många men allas tid är begränsad och än så länge kan inte gemene man klona sig hur gärna man än skulle vilja. Vad jag försöker säga är att jag tror inte att de satar på dålig service eller spelar kort på lagret. De har förmodligen fullt tryck skulle jag tippa på...

Ja, jag jobbar i butik och har personligt bemötande med kunder över disk.
Min erfarenhet är att i 9 fall av 10 så ringer kunden för att fråga om vi har en specifik artikel hemma. Är det nåt annat som tar lite längre tid så kan man ta telefonnummer och be att få återkomma alternativt att be kunden komma ner.

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Tror du handlarna bara skiter i att tjäna slantar på dig?

Det tar tid att utbilda någon i datorsystemen, de skall hitta på lagret, lära sig rutiner, framförallt med 100% säkerhet ge kunden RÄTT SVAR!

-Ja, vi har en sån hemma.

Väl där var det "ojdå" och PRYOn hade visst sett fel eller inte fattat frågan.

Hur glad blir du då?

Tro mig, det är inte "bara att". Jag önskar det vore det.

Om nån tar emot santalen och sedan mailar frågona till butiken så undrar man vem som skall stanna kva r en solig junidag kl 1830 och gå igenom mailen? Den nyanställde?

/H

Jag tycker att du har lite fel inställning, inget illa menat. Det är inte så svårt att lära någon knappa in och göra en sökning i datorn. Eller att lära sig hitta bland reservdelarna. Det tar ju knappat flera månader - För isåfall bör man nog hitta sig en annan "pryo". Eller så kanske man borde uppdatera nuvarande datorsystem...

Allting är ju relativt. Jag vet företag som förlorat iaf runt 15 stycken kunder pga dåliga kontaktmöjligheter. MC-branschen kan väl knappast vara en sån bransch där man har råd att förlora kunder pga en liten skitsak som att kunna svara i telefon eller på ett mail?

Men som sagt, alla tänker vi olika. Hade jag ägt ett sådant företag hade jag satt mig i kundens situation och gjort så allt för att få kundkontakten klar så fort som möjligt.

När min kompis ringde och skulle köpa sig en motorcykel så får han först prova att komma fram på telefonen i ungefär 3-4 timmar. Efter det kommer han fram. Då säger personen att han skall ta polarens nummer och att han _strax_ ringer upp..

Kompisen fick inget samtal på hela dagen, och han fick själv ringa tillbaka nästa dag. Hade det inte vart så att hojen vart begagnad och att han ville ha just den. Hade han självklart hört sig till en annan firma.

Trinity

I love Honda 4-ever
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
ZX10-R svart som natten
Det är så typiskt svenskar att sitta vid datorn och gnälla på typ allt!

Öppna en egen butik istället om alla andra är så dåliga och eftersom som många känner till framgångskonceptet för en butik med:

* Bästa servicen
* Kvällsöppet
* Bredaste sortimentet
* Alla leverantörer
* Bästa priserna
* Kunnigaste personalen
* Fri mail/telefon/meksupport

Oj då, glömde en sak. Några miljoner i startkapital och räkna inte med att gå plus minus noll förrän om 3 år (överdrev kankse lite)

Sugen?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...