Kao Lak eller Koh Lanta

Vilken ort är bäst?

• Antal röstningar
    0
Jahopp, besvikna är bara förnamnet :(

Först landade vi i Krabi, väl där tog vi en taxi till Ao Nang då vi fick tips om att det är mycket bättre stränder där. Visst, det var MYCKET bättre än Krabi som var riktigt dåligt.
Fint hotell en bit utanför staden och vi stannade där i 4 dagar och det räckte för att inse att vi måste härifrån.

Så vi tog en taxi till Koh Lanta, 2 timmars bilfärd. Fick en chock när jag såg hur skitigt och fult det var här, hade förväntat mig något helt annat. Jag förstår varför alla svenskar åker hit då de vill känna sig som hemma...

Efter några dagar på ett ställe där rummet var kanon men resten var skit så hittade vi en liten strand så långt ner man kan komma på ön.
Skitfin strand, inte en svenskjävel i sikte och underbar utsikt från rummet. Men dyrt som satan, maten kostar dubbelt så mycket som det gjorde på förra stället som vi tyckte var dyrt :(

En sak är säker, aldrig mer västkusten! Blir det Thailand igen så blir det lyxkryssning eller Koh Panghan. Vi funderar på att dra till det sistnämnda nu de sista 12 dagarna men vi orkar nog inte åka omkring mer...

Koh Chang slår alla ställena vi har varit på nu med hästlängder, och då är inte den ön så jävla överdrivet bra heller.
Är du på koo chang nu?Koo kood el koo maak,har du varit där el ska du dit?Rapport ,tack.Lite mer om Koo chang,bitte.
//Yamakalle

Nix, är ju på västkusten nu :(
Koh Chang är fint och alldeles lagom, ingen partyö dock.
Väl där så ska du bara åka raka vägen förbi "white sand" för det är bara skit! Kommer ej ihåg namnet på den stranden vi bodde på, men ett bra hotell är iaf Chai Chet på denna strand.

attans vicken kass semester dick´ati verkar ha? Sist jag va på Lanta var 1998. En lunch kostade 3,6kr ja du läste rätt! Utmed stränderna på västsidan var det en bra dag ungerfär 50 pers per kilometer strand! Strömmen var på bara några timmar per dag o det mesta var underutvecklat. MEN jag o sällskapet stortrivdes! Perfekt jämfört med svensk-träsken PUCKET & PATT-AJJA:D

Men men mycke vatten har runnit under broarna sen dess.. tack för tipset då lär man inte sätta sin fot på den ön igen när jag kvistar den 22:a dec!

Det blir Jomtien istället, söder om bangkok..halv nära till Koh Samet halvnära till de 5 större golfbanorna! Lånat hus av en affärskollega 145kvm med AC o pool. Isolerad huskropp dvs. svalt när man vill ha svalt varmt när man vill ha varmt! Egen vaktstyrka o hela klabbet, kutta maräng!

Må gott i vintermörkret..
/J
Ps. Jag kommer inte sakna den späckfyllda julskinkanDs

Nope, men håll Dig till Saladan / Klong Dau beach om Du vill ha fräscht ikring Dig, möjligen Long Beach om Du sätter en ära i att bo billigt. The Noble House på Klong är ett fräscht, bra och gemytligt ställe att häcka på, resor till gamla staden och strandletande fixas med vespa eller taxi för modesta priser.

Lanta är ett mycket bra chill/ladda batterier-ställe, fart och fläkt hittar Du på annat håll...

Ännu grymmare trådlyft nu:
Jag körde Khao Lak 2007 och nu funderar jag på Khao Lak för att sluta cirkeln.

Är Kho Lanta så skitigt verkligen? :confused:

Ännu grymmare trådlyft nu:
Jag körde Khao Lak 2007 och nu funderar jag på Khao Lak för att sluta cirkeln.

Är Kho Lanta så skitigt verkligen? :confused:

Det beror väl på vad man jämför med men med mina mått mätt så är det extremt skitigt och fult på hela jävla Koh Lanta. Inget vidare resmål då det dels inte finns så mycket att titta på, dåliga människor samt en liten smutsig by bara med tillhörande halvbra strand.
Nej, klart det sämsta utflyktsmålet jag har varit på i Thailand efter Krabi, som egentligen bara är en mellanlandning...

Hur är Kao Lak? Vi har haft funderingar på detta men det har aldrig blivit av, vad missar man?

Edít/ Så här i efterhand så skulle jag nöja mig med vilket resmål som helst i Thailand men då är det snöslask utanför dörren och jag sitter här med feber och huvudvärk :(

Last edited:
Till Ko Lanta bär det av om två veckor exakt. Börjar längst ner på ett hotell, som Anders rekommenderade ("OM du prompt måste åka till Ko Lanta, åk dit".)
Sedan en tid på Long Beach och avslutning i Aonang för lite shopping/utflykter/annat.
Tråd i ämnet
Vi ville komma så billigt undan som möjligt, före jul, med bokning 2 månader innan. Helt fria premisser med längre framförhållning? Då hade jag nog kikat på Koh Chang och omgivande öar. Ska tydligen vara skiten.

När har du tänkt åka?

Till Ko Lanta bär det av om två veckor exakt. Börjar längst ner på ett hotell, som Anders rekommenderade ("OM du prompt måste åka till Ko Lanta, åk dit".)
Sedan en tid på Long Beach och avslutning i Aonang för lite shopping/utflykter/annat.
Tråd i ämnet
Vi ville komma så billigt undan som möjligt, före jul, med bokning 2 månader innan. Helt fria premisser med längre framförhållning? Då hade jag nog kikat på Koh Chang och omgivande öar. Ska tydligen vara skiten.

När har du tänkt åka?

OK, jo jag minns din tråd jag skrev till och med i den. :)
Om jag åker så blir det ca 22-23 december.
Det finns inte så mycket charter kvar, det som finns är Phuker, Krabi och kanske Koh Lanta. Jag har gjort de två första så det blir det icke.

Det beror väl på vad man jämför med men med mina mått mätt så är det extremt skitigt och fult på hela jävla Koh Lanta. Inget vidare resmål då det dels inte finns så mycket att titta på, dåliga människor samt en liten smutsig by bara med tillhörande halvbra strand.
Nej, klart det sämsta utflyktsmålet jag har varit på i Thailand efter Krabi, som egentligen bara är en mellanlandning...

Hur är Kao Lak? Vi har haft funderingar på detta men det har aldrig blivit av, vad missar man?

Edít/ Så här i efterhand så skulle jag nöja mig med vilket resmål som helst i Thailand men då är det snöslask utanför dörren och jag sitter här med feber och huvudvärk :(

Vad är det som är skitigt, stränderna? Hela Thailand är ju ett u-land så att det är skitigt ingår på något sätt.
Jag vet inte vad det är du vill ha men jag tror att du kommer ogilla Khao Lak. Jag läste 5 pocketar på två veckor och var på en utflykt som ångrade som fan. :mad:
Jag ser framför mig att ha med mig ett gäng böcker, ett gäng tidningar och en massa MP3 och göra absolut ingenting förutom att jobba på midjemåttet 24/7

Last edited:
Nope, men håll Dig till Saladan / Klong Dau beach om Du vill ha fräscht ikring Dig, möjligen Long Beach om Du sätter en ära i att bo billigt. The Noble House på Klong är ett fräscht, bra och gemytligt ställe att häcka på, resor till gamla staden och strandletande fixas med vespa eller taxi för modesta priser.

Lanta är ett mycket bra chill/ladda batterier-ställe, fart och fläkt hittar Du på annat håll...

Det finns inte så mycket att välja på så här sent så man får nog ta det som finns är jag rädd för...

Hittar inte vad det heter men du kanske gör, via min karta. :)

Bifogat

• delete.JPG
    delete.JPG
    16.8 KB · Visningar: 40
Mmm, karta där Du hittar namnet på stränderna finns på denna sida: http://www.lantainfo.com/sw_beaches.htm Saladan är "nya staden" och stället Du kommer till med båt eller bil från fastlandssidan.

Det finns inte så mycket att välja på så här sent så man får nog ta det som finns är jag rädd för...

Hittar inte vad det heter men du kanske gör, via min karta. :)

Ska vara på Lanta hela januari och ser verkligen fram emot det. Är nog femte gången och det är alltid lika trevligt. Kommer att bo på Long Beach och Funky Fish där det är prisvärt och lagom mycket party på kvällarna.

Har även varit på Koh Chang några ggr och det är också en trevlig ö med mycket bra prisläge om man jämför många ställen i Thailand. Där är det White Sand som är den bästa stranden om man vill ha lite liv och rörelse omkring sig.

Vad är det som är skitigt, stränderna? Hela Thailand är ju ett u-land så att det är skitigt ingår på något sätt.
Jag vet inte vad det är du vill ha men jag tror att du kommer ogilla Khao Lak. Jag läste 5 pocketar på två veckor och var på en utflykt som ångrade som fan. :mad:
Jag ser framför mig att ha med mig ett gäng böcker, ett gäng tidningar och en massa MP3 och göra absolut ingenting förutom att jobba på midjemåttet 24/7

Ok, för att vara lite snäll mot Lanta-resarna nu då :tungan
Jag rörde mig extremt mycket över Lanta för att hitta hotell, det brukar jag alltid göra när jag kommer till en ny ö. På det viset får man ju se hela ön (Jag var även på helt andra sidan, där inga turister finns) och då såg man soptippar längs med vägarna och övergivna kåkar mm.
På väg ned till södra delen av ön så åker man förbi en rätt så häftig restaurang på en klippvägg som är helt övergiven, nybyggd men ej färdigställd. Nu kan jag ju tro att det har med en viss tsunami att göra förvisso men när vi sprang in här så hittade vi lite nålar och skit på en övergiven mugg, grafitti och sånt skit.
Själva byn (Saladan?) är inte mycket skitigare än andra byar/småstäder men samtidigt så är den väldigt liten.

Stränder finns det ju tonvis av och som sagt så är det inte huvudstranden som är bäst om man inte som Pajo här ovanför uppskattar lite liv och rörelse. Inget personligt här mot Pajo men om man föredrar White sand på Chang framför lilla Klong prao eller dylikt så säger det en del om vad man föredrar. Och självklart kan jag förstå det, men gillar man inte att trängas med svenska småbarnsfamiljer samt försäljare så väljer man annat.

Huvudintrycker av Lanta (mitt intryck då) är att det känns billigare samt sämre än de flesta andra resmålen helt enkelt. Men det duger lika bra att åka hit som Phuket (hemska tanke) om man ändå ska bo på all-inclusive och bara bli fet men det tror jag inte är vad som efterfrågas...

Och viktigast av allt; Det är muslimer överallt på den här ön :mad: Kalla mig inte rasist men jag hatar tamefan dessa otrevliga människor.

Freddaaborra, jag skulle ju leta reda på bilder till dig, det har jag totalt glömt bort! Ska se om jag hittar nån av de gamla hårddiskarna och kan få fram ett gäng.

Edit/ Just ja, Kao lak var det ju också. Jag vill ungefär bara ligga med en cigarr i ena näven, en grogg i andra och lyssna på sisådär 20-30st ljudböcker och nån enstaka hårdbok. Och givetvis precis som du bättre på midjemåttet. Allt under +10cm vid hemresa är en besvikelse.
Vi funderar på att ta med oss svärföräldrarna nästa gång och då blir det nåt lyxigare hotell, kanske All-inclusive, men om inte annat ett hotell som kan erbjuda allt samt ha en egen strand.
Passar Kao lak för detta ändamålet så är det av intresse :tummenupp

Last edited:
Tror nog att Anders inte gillar muslimerna för att de inte dricker :öl eller annat innehållande alkohol ;)

Ja muslimerna i sig gör ju inget, det är bara ytterligare attribut på Thailand som gör att det känns exakt som hemma. :gnissla
Usch vad svårt det blev nu, kanske man skulle dra till US of A istället. :confused:

Äsch, nog för att jag har svårt att lita på människor som inte dricker alkohol men de är faktiskt så jävla otrevliga dessa dårar. Det är enormt stor skillnad på en hederlig thailändare och en muslimsk sådan och nu säger ni att jag är en inskränkt stackare som säkerligen skulle tycka annorlunda om jag lärde känna någon. Men jag skiter i individen utan ser till helheten, och med det sagt så behöver jag inga reprimander från någon :)

US of A är antagligen inget dåligt val, speciellt inte med valutakursen som råder just nu. Hade jag tid och råd skulle jag förära amerikanarna med ett besök och då via en roadtrip kors och tvärs genom landet.

Fasen vad Ni är gnälliga i höst:D

Det är väl bara att kasta ett getöga på yttertemperaturmätaren eller ägna yr.no lite uppmärksamhet, sedan är det väl fritt fram att kasta sig på vilket flyg som helst som står parkerat med nosen söderut:)

Miami är aldrig fel, studera kommersialismens högtidsfirande i New York är också en potentiellt treflig adventsyssla, men att ladda om batterier och lapa sol låter sig göras alldeles utmärkt även på Lanta!

För övrigt så är faktiskt de muslimska damerna lysande på att anrätta banana pancakes när man strosar runt efter maten. Tyvärr är nog den största potentiella källan till irritation nu som förr våra turistkollegor...:brinnerup

Trevlig resa, Markus. Vart än Du hamnar blir det nog bättre än vårt väder här hemma i alla fall. Undvik bara resmål som Spetsbergen, Murmansk och Färöarna denna årstid...

Fasen vad Ni är gnälliga i höst:D

Trevlig resa, Markus. Vart än Du hamnar blir det nog bättre än vårt väder här hemma i alla fall. Undvik bara resmål som Spetsbergen, Murmansk och Färöarna denna årstid...

Sant, som sagt så skulle jag inte tacka nej till en resa till Lanta just nu *även om jag inte skulle betala för det*
Men banana pancakes, det klarar vilken tomte som helst ju, oavsett religion :tungan
De är för övrigt godast i Bangkok har jag kommit fram till :fakta

För övrigt så kommer jag aldrig förlåta mig själv för att jag på vår första thai-resa vare sig åt thaimat eller käkade bananpannkaka eller drack Mekhong och cola :huvet

Varför åka till västkusten alls? Det är öst som är grejen.

Kan inte annat än hålla med samtidigt som det känns bäst om man skaffar sig en egen uppfattning och inte bara lyssnar på bittra människor som mig själv :rolleyes:

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...