Kao Lak eller Koh Lanta

Vilken ort är bäst?

• Antal röstningar
    0
Vaffan. Var det inte du som var trött på wokat och som skulle till Flåååårida?

Ang Thailand: varför nöja dig med bara en ort? Det är både lätt, billigt och kul att resa runt där. Boende ordnar du på plats. Förbokat är för fega/feta 40-talister.

Vaffan. Var det inte du som var trött på wokat och som skulle till Flåååårida?

Ang Thailand: varför nöja dig med bara en ort? Det är både lätt, billigt och kul att resa runt där. Boende ordnar du på plats. Förbokat är för fega/feta 40-talister.

Jooooo, det var jag. Men Florida är svårt att få ihop.
En ort? För att jag inte är backpacker boendes i 3:e hand på M.Ladulåsgatan och lyssnar på Hives.
Backpack är det värsta jag kan tänka mig.
Resort är vd man vill ha, poolbar och parasoll. "Roliga" lokalbussar och "genuina" upplevelser är inte min grej, precis som i de stora charterbolagens reklam - så vill jag ha det.

Jag har vart på koh lanta och där är det bra i två dar... Liten ö som man åker runt med moppe på 3 timmar... Inte så roliga stränder... Huvudbyn har en shoppinggata som man har avklarat på ett par minuter... Billigt att äta där i alla fall... Barnfamiljernas favorit-ö...

Själv åker jag ner över jul o nyår, men inte bestämt mig vart jag ska vara, håler på att kolla hotell nu....

Jag har vart på koh lanta och där är det bra i två dar... Liten ö som man åker runt med moppe på 3 timmar... Inte så roliga stränder... Huvudbyn har en shoppinggata som man har avklarat på ett par minuter... Billigt att äta där i alla fall... Barnfamiljernas favorit-ö...

Själv åker jag ner över jul o nyår, men inte bestämt mig vart jag ska vara, håler på att kolla hotell nu....

Har du sett http://www.latestays.com/ dom rear ut hotell.

Jag ska dit 6 veckor och har ingen aning om vart vi ska, men de låter som man kan skippa koh lanta då.

Om man tycker Koh Lanta är trist är det ingenting mot Kao Lak. Där finns det inget annat än hotell och restauranger längs stranden. Båda ställen har ju lite samma karaktär så skillnaden är inte gigantisk, och det finns bra dykning från Koh Lanta också.

En ort? För att jag inte är backpacker boendes i 3:e hand på M.Ladulåsgatan och lyssnar på Hives.
Resort är vd man vill ha, poolbar och parasoll. "Roliga" lokalbussar och "genuina" upplevelser är inte min grej, precis som i de stora charterbolagens reklam - så vill jag ha det.

Fan du är den enda som resonerar som Jag...

Jag vill ha: Strand, sol, parasolldrink, mat utan salmonella, cheyer. Jag orkar inte heller sitta nerpissad på en 3 ggr överfylld minibuss på väg mot okänt mål via fallfärdig bärgsväg i kambodja.

När ska vi dra?

Om man tycker Koh Lanta är trist är det ingenting mot Kao Lak. Där finns det inget annat än hotell och restauranger längs stranden. Båda ställen har ju lite samma karaktär så skillnaden är inte gigantisk, och det finns bra dykning från Koh Lanta också.

Det här var ju upplyftande läsning. :(
Jag har varit i Pattaya, Phuket och Krabi. Phuket har jag noll intresse att återvända till, som Pattaya fast sämre. Krabi var bra men rätt dött, lagom 1 vecka.
Phuket har bra sjukhus i alla fall, Krabis är värdelöst. :näsblod

Var tycker du det är bra då?

Dykning kommer jag inte göra, tycker det är lite Starstriker-varning med sådan "spännande" sport. :hihi

Billigt att äta där i alla fall... Barnfamiljernas favorit-ö...

Var kollar du?
Finns det bra mat i Lanta? Och med bra menar jag inte wok mm. Typ toppkrogsbra alltså, sverigepriser.

När ska vi dra?

23/12 - 6/1 så slipper man allt trams. :banana

Last edited:
Lånar tråden lite.

Vart är bästa stället om man vill se valhaj? Ska åka till Bangkok i tre dagar för att sedan dra vidare till Phuket vid jul och nyår. Det kommer bli några utflykter, förhoppningsvis till phi phi-örarna och vill gärna passa på att se valhaj, något jag missade när jag var i thailand förra gången i augusti (-99) då det inte var säsong ,hoppas utsikterna är bättre nu :)

Dykar med hajar har jag gjort, ofrivilligt :gnissla

Last edited:
Lånar tråden lite.

Vart är bästa stället om man vill se valhaj. Ska åka till Bangkok i tre dagar för att sedan dra vidare till Phuket vid jul och nyår. Det kommer bli några utflykter, förhoppningsvis till phi phi-örarna, och vill gärna passa på att se valhaj, något jag missade när jag var i thailand förra gången i augusti (-99) och det då enligt guiderna var fel säsong att se dem, hoppas utsikterna är bättre nu :)

Skit i valhajen och gå direkkt på violshotsen i stället!:mad:

Det här var ju upplyftande läsning. :(
Jag har varit i Pattaya, Phuket och Krabi. Phuket har jag noll intresse att återvända till, som Pattaya fast sämre. Krabi var bra men rätt dött, lagom 1 vecka.
Phuket har bra sjukhus i alla fall, Krabis är värdelöst. :näsblod

Var tycker du det är bra då?

Dykning kommer jag inte göra, tycker det är lite Starstriker-varning med sådan "spännande" sport. :hihi

Var kollar du?
Finns det bra mat i Lanta? Och med bra menar jag inte wok mm. Typ toppkrogsbra alltså, sverigepriser.

23/12 - 6/1 så slipper man allt trams. :banana

Jag landar i phuket då jag inte fick tag på biljett till koh samui... Annars hade jag åkt dit... Jag åker antagligen ut till phiphi en vecka sen får jag se vart jag hamnar den andra....Det låter som att koh samui är ett ställe för dig.... Där finns det mycket av allt.... Det är en lagom stor ö med flygplats så att man slipper jobbiga båt-transporter... Jag har ett ruggit bra hotelltipps där men det kostar lite mer... Så grym mat dom hade på det hotellet har jag aldrig vart med om...En italiensk kock... http://www.baanhaadngam.com/photo.html
Vad det gäler mat på koh lanta så kan jag rekomendera ett ställe som en thailändare som bott i sverige driver och serverar både thai och svenskt... Suveränt gott.... Jag tog mig alltid en redig biff där... Glömt vad resturangen heter men alla tuktuk-chaffissar käner nog till hanns ställe, det ligger liten bit utanför huvudbyn..

Lånar tråden lite.

Vart är bästa stället om man vill se valhaj? Ska åka till Bangkok i tre dagar för att sedan dra vidare till Phuket vid jul och nyår. Det kommer bli några utflykter, förhoppningsvis till phi phi-örarna och vill gärna passa på att se valhaj, något jag missade när jag var i thailand förra gången i augusti (-99) då det inte var säsong ,hoppas utsikterna är bättre nu :)

Vi åkte ut och dök från phiphi med speedboat i en timme till ett ställe där det skulle finnas valhaj, men vi fick inte se någon tyvär! :-(

Har du sett http://www.latestays.com/ dom rear ut hotell.

Jag ska dit 6 veckor och har ingen aning om vart vi ska, men de låter som man kan skippa koh lanta då.

Tcka för tipset! Kollar där nu.. :-)

Last edited:
Nu när vi ändå spårat ur på hajar och sånt, jag vill djuphavsfiska! Nån som vet nåt bra ställe? Jag krokar mycke hellre en haj än att simma med den.

Hehe. Magnus ladulåsgatan. Ptja. En backpack blir vad man gör den till. Du är för feg för att backpacka. Själv sitter jag på Hongkongs flygplats i en vinbar med ryggan incheckad. Det har varit två grymma veckor. Evighetslånga dessutom.

Mitt förslag till dig är att du blandar din favoritdrink och beger dig till närmaste solarium. Du spar både tid och pengar. Garanterat 100 fritt från upplevelser!

Varför västkusten förresten? Dra till Nangyuan utanför Koh Tao. Grymt fint. Bra resort och bra snorkling. Lagom äventyrligt för dig. :)

Last edited:

Bra mat, definitivt. Toppkrogsbra, ja det är ju en definitionsfråga. Bodde på ett bungalow-resort liknande hotell där. Inte toppklass, men schysst. DR Lanta hette stället. De har enligt dykguiden bästa maten på Lanta (när jag var där, -04 tror jag det var). Räkna inte med finkrogskänsla. Vill du ha det får du ge dig mot större ställen, Phuket har en fin resturang med Sverige-priser, (ligger på Kata, fått priser och skit. Ska tydligen vara enda stället om du vill ha vettigt vin).
Räknar du med att ha en semster i bästa amerikans-all-inclusive anda är nog både Koh Lanta och Khao Lak fel. Mer avslappnat och inte pretantiöst. Kan tänka mig att Huahin är mer det du söker i såfall. Vill du bara röra dig mellan sängen-resturangen-poolen-stranden-baren-sängen eller vill du ha mer grejer att göra? Vad vill du göra?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick