Kapselmaskin

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Beställde en nespresso lattissima+ f421 nyss!

Verkar vara en del här som tror att jag ska utbilda mig till barista typ men jag vill ha en kapselmaskin som komplement till bryggaren plus att jag tycker att en kapselbryggare gör gott kaffe med rätt sort i!

Är det ngn nespressoägare som vet om det finns chokladkapslar till nespressobryggare så man kan göra sig en kopp varm choklad!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Verkar vara en del här som tror att jag ska utbilda mig till barista typ men jag vill ha en kapselmaskin som komplement till bryggaren plus att jag tycker att en kapselbryggare gör gott kaffe med rätt sort i!

Är det ngn nespressoägare som vet om det finns chokladkapslar till nespressobryggare så man kan göra sig en kopp varm choklad!

Det var en sån jag fick, jag läste bara vad det stod uppe på den men det var nåt helt annat tydligen. Säg till om du hittar såna kapslar, skulle gärna vilja ha tag på det!

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Om nån vill köpa en nästan oanvänd nespreso maskin så har jag en...

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Tänk vad man kan åstadkomma med mördande reklam :krama

Har en Tassimo, brygger alldeles utmärkt kaffe, latte, chai, choklad och vad fan du vill egentligen. Så speciellt plastig tycker jag inte den än. Kapslar kan du köpa i vilken affär som helst eller online vilket du föredrar. Betydligt mer för pengarna än t ex Nespresso. Fick provsmaka en sån också och inte fan kände jag nån större skillnad.

Lite som att säga att de inte är skillnad på biltema och orginal, de är skillnad inte alltid prisvärd men de e skillnad

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Det var en sån jag fick, jag läste bara vad det stod uppe på den men det var nåt helt annat tydligen. Säg till om du hittar såna kapslar, skulle gärna vilja ha tag på det!

Finns och smakar bra!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vad gör en helautomatisk då? Sån man ska ha vatten och avlopp inkopplat till?

De har en vattentank på några liter, en behållare för bönor samt en "slaskhink" De här måste man naturligtvis fylla på/tömma emellanåt, men det tar inte många sekunder att fylla på bönor eller dunka ur slasket i sophinken.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
De har en vattentank på några liter, en behållare för bönor samt en "slaskhink" De här måste man naturligtvis fylla på/tömma emellanåt, men det tar inte många sekunder att fylla på bönor eller dunka ur slasket i sophinken.

Alltså inte bättre än smäcket man får ur selectaautomaten.

Grejen med manuella maskiner är purfärska bönor... ;) och det rockar, men jag ledsnade på mecket.

Det du har ör vad fjollträskare tror är en espressomaskin. :arsele

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Grejen med manuella maskiner är purfärska bönor... ;) och det rockar, men jag ledsnade på mecket.

Jag har haft en "riktig" espressobryggare innan, men det var för mycket meck för en enda liten kopp...

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Nespresso Lattissima+ ska man ha. Blir nästan gratis med deras cashback kampanj just nu. Alla kapsel-antagonister som provsmakat har höjt ögonbrynen.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Nespresso Lattissima+ ska man ha. Blir nästan gratis med deras cashback kampanj just nu. Alla kapsel-antagonister som provsmakat har höjt ögonbrynen.

Vi köpte våran för 200:- efter cashback från nespresso, och elschimpansen som priskrigade med någon kollega utan min vetskap. :crash Svårslaget.

Och att de har många olika varianter som skiljer sig stort i karaktär..

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Nej, dom gör oftast en usel espresso, men ett j.vla gott kaffe med tanke på arbetsinstsen.

En espresso är inte så snabb med en manuell direkt.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98

Japp, 700 spänn tillbaka! Smakade på en kopp kapseltillverad kaffe hos en kompis härförleden och han har en modell billigare maskin men jag blev faktiskt överraskad över hur gott kaffet blev plus att det gick på ett kick att tillverka en kopp därav mitt intresse för en kapselmaskin! Kapselmaskinen ska bara vara ett komplement till befintlig bryggare, lite sådär när man har lite halvbråttom iväg men måste få kaffe i sig!

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
En kapselmaskin kräver ju att man stoppar i en ny kapsel och sedan slänger den efteråt, VARJE gång man gör sig en kopp. :tummenupp

Det enda som jag egentligen har emot kapselmaskinerna är det ohemult höga kilopriset som blir på kaffet. Som billigast kanske man hittar kapslar för omkring 3kr/st, och om varje kapsel innehåller 6g kaffe så blir det 500kr/kg. Jämfört med 60kr/kg för ett billigt bryggkaffe på ICA, eller från kanske 150kr/kg för hela bönor.

Det är kaffet som Nestlé tjänar pengarna på - inte Nespresso-maskinerna. Det är därför de kan ha såna otroliga cashback-kampanjer och liknande så bryggarna blir i det närmaste gratis. De är ju trots allt ett livsmedelsföretag, inte kaffebryggartillverkare.

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Om man som jag dricker en god koppkaffe i veckan så är de billigare då kapslarna håller längre

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Var kan man köpa kapslar med choklad till nespresso samt finns det andra kapslar än nespressos som passar till just nespressos maskiner?

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
... finns det andra kapslar än nespressos som passar till just nespressos maskiner?

Det har kommit någon kompatibel kapsel som jag testade i våras men det smakade riktigt riktigt dåligt. Nespressomaskinerna ger riktigt god espresso i ett smidigt format som passar mig som är ensam kaffedrickare i huset. Priset per kopp är högt men smaken god och smidigheten oöverträffad.
På helgerna, när jag har mer tid, maler jag bönor och gör en stor stadig kopp kaffe i pressobryggaren istället.

Jag har tre sorter som jag alltid har hemma:
Fortissio Lungo
Arpeggio
Ristretto
....har testat rätt många andra men det är de tre sorter jag alltid återvänder till.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO