Karikatyrbilder av Muhammed?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
ah17 skrev:
Alla mina favorithemsidor verkar vara nere eller svåra att komma åt. Kan det vara konspirationen som drar åt tumskruvarna.

Det är faktiskt väldigt lustigt att http://www.sverigedemokraterna.se/ ligger nere, kan det vara antalet besökare? Jäkligt tveksamt.
Ulvskog har väl ringt internetleverantören, så har ju Partiet gjort förut så det vore inte särskilt förvånande.

Vad tror du t-rex?

McB skrev:
Visst, men vad är poängen med det? Att reta upp en redan uppretad grupp av människor ännu mer?

Jag vet inte varför man gjort det, kan inte svara på det och det framgår inte av intervjun med Jomshof som ligger här.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Markus skrev:
Jag vet inte varför man gjort det, kan inte svara på det och det framgår inte av intervjun med Jomshof som ligger här.

Varför SD har publicerat bilderna är väl ganska självklart. Frågan är varför somliga tycker att SVT och våra dagstidningar ska göra det. Folk med normala (nåja, nästan i alla fall) åsikter. För att stå på Danmarks sida? För att visa att vi inte är rädda? Idiotiska påfund.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
McB skrev:
Varför SD har publicerat bilderna är väl ganska självklart.

Varför dårå?

McB skrev:
För att stå på Danmarks sida? För att visa att vi inte är rädda? Idiotiska påfund.

Ja, både och. Jättebra påfund tycker jag, precis som när några nassar spelade allan i slutet på 90-talet och man smetade ut deras fula fejs i varenda dagstidning som svar. Med din filosofi så gissar jag att det var en onödig provokation också?

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Markus skrev:
Varför dårå?

Eftersom det är en onödig provokation.

Ja, både och. Jättebra påfund tycker jag, precis som när några nassar spelade allan i slutet på 90-talet och man smetade ut deras fula fejs i varenda dagstidning som svar. Med din filosofi så gissar jag att det var en onödig provokation också?

Nej, det var inte onödigt, det var tvärtom väldigt vettigt. Hur som helst en dålig parallell.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
McB skrev:
Nej, det var inte onödigt, det var tvärtom väldigt vettigt. Hur som helst en dålig parallell.

Vill du tala om varför du tycker den är dålig? Jag tycker den är bra, båda handlar om extremister som hotar demokratin med våld och vill styra media och alla andra.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Markus skrev:
Vill du tala om varför du tycker den är dålig? Jag tycker den är bra, båda handlar om extremister som hotar demokratin med våld och vill styra media och alla andra.

Visst, men i så fall är det inte bilder på Mohammed som ska publiceras, utan bilder på islamiska fundamentalister. Att publicera provokativt material utan annan anledning än att provocera är inte samma sak som att publicera bilder på de som hotar demokratin.

Visst önskar jag att världen vore tillräckligt öppen och att människors synsätt vore annorlunda så att tryckfrihetslagen verkligen kunde appliceras och tidningar fick publicera det de ville, men så är tyvärr inte fallet. Och att provocera fram våldsamheter är inte rätt väg att gå.

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
Markus skrev:
Det är faktiskt väldigt lustigt att http://www.sverigedemokraterna.se/ ligger nere, kan det vara antalet besökare? Jäkligt tveksamt.
Ulvskog har väl ringt internetleverantören, så har ju Partiet gjort förut så det vore inte särskilt förvånande.

Vad tror du t-rex?

Internetleverantören Levonline har släckt ned sverigedemokraterna.se och sd-kuriren.info och därmed brutit avtalet med partiet. Anledningen sägs vara hot från muslimer mot leverantören.

Nu är dem ifarten igen. Det sjuka är att så fort dem hotar dansar hela sverige efter deras pipa... vem vet vad som händer nästa gång något "opassande" händer?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
[- sNaIjK -] skrev:
Internetleverantören Levonline har släckt ned sverigedemokraterna.se och sd-kuriren.info och därmed brutit avtalet med partiet. Anledningen sägs vara hot från muslimer mot leverantören.

Nu är dem ifarten igen. Det sjuka är att så fort dem hotar dansar hela sverige efter deras pipa... vem vet vad som händer nästa gång något "opassande" händer?

Det är väl den berömda svenska ryggraden det här. :eek:
Var har du hört eller läst det där?
Det är så skrämmande egentligen, att folk verkligen tycker och tror att vi lever i ett fritt samhälle.
Jaja, nu får världen se vad de muslimska länderna går för i alla fall - det är väldigt positivt och lovande för framtiden. I framtiden kanske vi rent av kan leva i harmoni?

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
McB skrev:
Varför ska SVT eller någon svensk dagstidning visa bilderna över huvud taget? För att provocera? Finns det någon annan motivering till varför man bör göra det så vill jag gärna höra den.

Det ska jag hjälpa dig med McB.

Det handlar inte längre om att provocera. De handlar om det fria ordet. Om man publicerar nidbilder av folkgrupper som riskerar att underblåsa rasism så är det inte okej. Det är hets mot folkgrupp. Att man däremot publierar en artikelserie om hur manniskor uppfattar gudagestaler i olika religioner och därmed gestaltar profeten muhammed så är det någont helt annat.

Av det bilder jag sett är det "allvarligaste" den där profeten har en bomb i turbanen. Det är tydligen kränkande för många muslimer men de jag har pratat med menar att det får man acceptera i en demokrati. Det är givetvis ens fulla rätt att som muslim protestera och tydliggöra att man tar illa upp men man kan aldrig kräva att det ska vara förbjudet att publicera sådana bilder. Eller att för den delen föra en kritiskt samhällsdebatt om religioner.

/Olzki

Last edited:

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Olzki skrev:
Det ska jag hjälpa dig med McB.

Tack.

Olzki skrev:
Det handlar inte längre om att provocera. De handlar om det fria ordet. Om man publicerar nidbilder av folkgrupper som riskerar att underblåsa rasism så är det inte okej. Det är hets mot folkgrupp. Att man däremot publierar en artikelserie om hur manniskor uppfattar gudagestaler i olika religioner och därmed gestaltar profeten muhammed så är det någont helt annat.

Där håller jag med dig helt och hållet. Så länge publiceringen sker med ett tydligt uttalat syfte så ser jag inget fel i det. Frågan är dock om det har varit så i alla fall.

Olzki skrev:
Av det bilder jag sett är det "allvarligaste" den där profeten har en bomb i turbanen. Det är tydligen kränkande för många muslimer men de jag normala sådana jag har pratat med menar att det får man acceptera i en demokrati. Det är ens fulla rätt att som muslim protestera och tydliggöra att man tar illa upp men man kan aldrig kräva att det ska vara förbjudet att sådana bilder.

/Olzki

Helt rätt där med. Problemet är inte på "vår" sida, det är "de" som måste tåla sånt här. Det försvarar dock inte många tidningars och andra mediers beteende som är uppenbart provokativt.

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Markus skrev:
Var har du hört eller läst det där?
Det är så skrämmande egentligen, att folk verkligen tycker och tror att vi lever i ett fritt samhälle.
Jaja, nu får världen se vad de muslimska länderna går för i alla fall - det är väldigt positivt och lovande för framtiden. I framtiden kanske vi rent av kan leva i harmoni?

Det är faktiskt helt åt helvete ryggradslöst. Usch!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=520257&previousRenderType=6

/Olzki

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
McB skrev:
Tack.

Där håller jag med dig helt och hållet. Så länge publiceringen sker med ett tydligt uttalat syfte så ser jag inget fel i det. Frågan är dock om det har varit så i alla fall.

Helt rätt där med. Problemet är inte på "vår" sida, det är "de" som måste tåla sånt här. Det försvarar dock inte många tidningars och andra mediers beteende som är uppenbart provokativt.

Nej, detta är givetvis en situation som extrema grupperingar på alla hålll och kanter utnyttjar. Tyvärr.

MEN, jag anser att ännu fler tidningar borde ha publicerat åtminstone de harmlösa bilderna av muhammed. Det måste folk acceptera. Detta eftersom det är så otroligt viktigt att markera att demokratin och svensk grundlag går före alla former av religiösa yttringar.

Jag tycker att det är minst sagt beklagligt att inte fler svenska medier vågat göra detta när väl debatten var ett faktum. Något jag som svensk för närvarande faktiskt skäms över. Men det var väl mest bekvämt så.

/O

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Markus skrev:
Var har du hört eller läst det där?......

Du länkar ju själv i inlägg 102. Läser du inte det du länkar till?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Mer skit på gång :rolleyes:

Journalistförbundets ordförande Agneta Lindblom Hultén skräder inte orden:

- De är totalt galna! Vi har remissat på det här och uppmärksammat det på olika sätt i debatter. Buggningen innebär en uppluckring av både meddelarfriheten och källskyddet. Men det är inte allt. Det är fler lagförslag på gång i samma riktning. Det ligger mer skit i pipeline.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=520154&previousRenderType=6

va? :va

Thomas Bodström förklarar skillnaden mellan advokatkontor och läkarmottagningar så här:

- Det är svårare att kontrollera läkare än advokater och präster. Läkare kan till exempel vara utbildade utomlands. Utbildningen kan vara svår att kontrollera. Läkartiteln är inte lika skyddad som de för advokater och präster.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vilken jävla skandal, undrar vad PEN-klubbens Jan Guillou ska säga nu. :lol
@KGK, jo jag läste den där artikeln och den uppdateras kontinuerligt - igår kväll stod där inget om en nedsläckt hemsida. :hej

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Hoj
trampcykel
McB skrev:
Varför SD har publicerat bilderna är väl ganska självklart. Frågan är varför somliga tycker att SVT och våra dagstidningar ska göra det. Folk med normala (nåja, nästan i alla fall) åsikter. För att stå på Danmarks sida? För att visa att vi inte är rädda? Idiotiska påfund.

Alla (läs äldre) har inte internet och kanske vill veta vad det är för bilder som orsakat detta rabalder. Nå du kanske är så insnöad så du tror att alla redan sitter med 10Mbit lina och för länge sedan ändå sett bilderna.

Edit: Glöm inte att islam egentligen är en hyvens lära, läs tex artikelserien i asylsvenskan som äntligen granskar dess förträfflighet:
http://sydsvenskan.se/sverige/article141430.ece

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...