Karikatyrbilder av Muhammed?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
ah17 skrev:
Alla (läs äldre) har inte internet och kanske vill veta vad det är för bilder som orsakat detta rabalder. Nå du kanske är så insnöad så du tror att alla redan sitter med 10Mbit lina och för länge sedan ändå sett bilderna.

Jag satt med 100 Mbit/s-lina redan 1997!! :Rockbanan

/Insnöad och vägrar skotta

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
ah17 skrev:

Herregud! :rolleyes:

”Det är inte obligatoriskt för dig att ha på dig slöjan med undantag för när du kan ses av män som inte är nära familjemedlemmar, exempelvis när du lämnar ditt hem. Du behöver inte ha på dig slöjan framför dina barn, likaså behöver du inte bära slöja framför din make. Han har faktiskt rätt att se allt.”
Shejk Abd al-Wahhab al-Turayri

No shit! Hyggligt att maken iaf får se kvinnan utan att vara helt täckt av tyg.

”Som beskrivits i Koranen är det varje muslimsk flickas plikt att täcka sin kropp efter pubertetsåldern. Vi ser i kristendomen, som ett tillägg till vad som skrivits i Bibeln, nunnor med huvudduk, som praktiserar detta som en del av deras religion. Ortodoxa judiska kvinnor täcker också sina kroppar och huvuden som en del av deras religiösa plikt.”
Danske imamen Abu Ahmed Laban

Hygglig jämförelse! Sen att alla muslimska kvinnor ska bära burka är förstås ingen skillnad.

”Kvinnor bör dölja sin kropp och sitt hår för främmande män och som en obligatorisk åtgärd bör hon också dölja sig för främmande pojkar som kan skilja mellan gott och ont, och troligen kan bli sexuellt upphetsade. Men hon kan lämna ansiktet och händerna upp till handlederna otäckta i närvaro av en främmande man så länge det inte förleder honom att kasta en syndig ond blick på henne eller göra något förbjudet; i båda fallen måste hon dölja dem.” Shiitiske imamen Ali Sistani

och troligen kan bli sexuellt upphetsade. Utgår de från sig själv då eller? :va
Hel skruvat!

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Olzki skrev:
Det ska jag hjälpa dig med McB.

Det handlar inte längre om att provocera. De handlar om det fria ordet. Om man publicerar nidbilder av folkgrupper som riskerar att underblåsa rasism så är det inte okej. Det är hets mot folkgrupp. Att man däremot publierar en artikelserie om hur manniskor uppfattar gudagestaler i olika religioner och därmed gestaltar profeten muhammed så är det någont helt annat.

Av det bilder jag sett är det "allvarligaste" den där profeten har en bomb i turbanen. Det är tydligen kränkande för många muslimer men de jag har pratat med menar att det får man acceptera i en demokrati. Det är givetvis ens fulla rätt att som muslim protestera och tydliggöra att man tar illa upp men man kan aldrig kräva att det ska vara förbjudet att publicera sådana bilder. Eller att för den delen föra en kritiskt samhällsdebatt om religioner.

/Olzki

Precis som skämtteckningarna på judar på 30-talet, det var bara det fria ordet man ville försvara.

Hets mot folkgrupp är fortfarande en värdelös lag helt utlämnat åt godtycke. Judar är inte okej att hetsa, muslimer är tydligen. Trots att lagen nämner anspelningar på religion/trosbekännelse. Jag ser inte skillnaden om jag ska vara ärlig.

Visst ska man "tåla" en provokation i den bemärkelsen att man ska bemöta den på ett lagligt sätt. Men varför måste man provocera bara för att man kan? Finns det inget värde i att ha respekt för vad andra människor finner kränkande?

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Chris Ash skrev:
Finns det inget värde i att ha respekt för vad andra människor finner kränkande?
Du fattar ju ingenting! Respekt är förbehållet dem som tycker som jag, övriga är ju dumma, kommunister eller bara vanliga unter-mensch och DEM behöver inte respekteras. :fatta!
Så egentligen är lösningen enkel: Vill muslimer bli respekterade så får dem se till att födas som kristna svenskar i nästa liv!
Å dem ska f-n inte försöka sprida sin religion eftersom det är kristendomens privilegium!

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Chris Ash skrev:
Hets mot folkgrupp är fortfarande en värdelös lag helt utlämnat åt godtycke. Judar är inte okej att hetsa, muslimer är tydligen.

Sen när blev muslimer en folkgrupp? :va

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Valen skrev:
Sen när blev muslimer en folkgrupp? :va

Antingen vill du inte förstå eller så har du missuppfattat, det var just detta jag åsyftade, godtycket . Varför är judar och homosexuella folkgrupper, men inte muslimer eller norrmän?

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Chris Ash skrev:
Antingen vill du inte förstå eller så har du missuppfattat, det var just detta jag åsyftade, godtycket . Varför är judar och homosexuella folkgrupper, men inte muslimer eller norrmän?

Är kristna en folkgrupp enligt dig?

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Chris Ash skrev:
Precis som skämtteckningarna på judar på 30-talet, det var bara det fria ordet man ville försvara.

Hets mot folkgrupp är fortfarande en värdelös lag helt utlämnat åt godtycke. Judar är inte okej att hetsa, muslimer är tydligen. Trots att lagen nämner anspelningar på religion/trosbekännelse. Jag ser inte skillnaden om jag ska vara ärlig.

Visst ska man "tåla" en provokation i den bemärkelsen att man ska bemöta den på ett lagligt sätt. Men varför måste man provocera bara för att man kan? Finns det inget värde i att ha respekt för vad andra människor finner kränkande?

Att man ska förbjuda vad "andra" tycker är kränkande låter farligt. Att man inte ska kränka någon annan människa är helt i sin ordning men att man ska lagligen reglera om man får göra satir på 3e person eller helt andra fiktiva saker då går det för långt i min mening.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
ZwaniZ skrev:

Länkar du på allvar till en tråd som startats av en kille som har "MUHAMMED WAS A FAG" som sigantur och inleder med att uttrycka sig med:

"Poor babies, I guess now you can also stop flooding our country, living 24 people in the same store while you all are on wellfare and your hairy-ass backwards preggosaurus women in ghosts outfits shits out crotchdropping #35 while you after 40 years in the country living of MY taxes STILL can't speak proper danish and secretly hate us calling our Danish girls whores because they don't dress up as a fuckin goblin. "

Tror du någon tar dig på allvar eller är du faktiskt så blåst som du för tillfället verkar? :rofl

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
Tror du någon tar dig på allvar...

Om man säger så här , tycker du att det här är allvarligare än att inte bara stoppa mat i öron och näsa, utan att dessutom göra det i vuxen ålder, fotografera det och publicera det?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Om man säger så här , tycker du att det här är allvarligare än att inte bara stoppa mat i öron och näsa, utan att dessutom göra det i vuxen ålder, fotografera det och publicera det?

Touché! :rofl :tummenupp

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
MagnusK skrev:
Att man ska förbjuda vad "andra" tycker är kränkande låter farligt. Att man inte ska kränka någon annan människa är helt i sin ordning men att man ska lagligen reglera om man får göra satir på 3e person eller helt andra fiktiva saker då går det för långt i min mening.

Valen skrev:
Är kristna en folkgrupp enligt dig?

Ni bägge missuppfattar, jag vill inte förbjuda nånting, jag tycker lagen om hets mot folkgrupp hör hemma på soptippen och att hela "folkgrupp-snacket" är pinsamt.

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
zx9r-01
MÅSTE fråga är detta en debatt eller bara en tävling om vem som kan flest av dom finaste och krångligaste orden :va

JAG tycker det är sjuktbeteende... detta mest för att en nära vän förlorade större delar av synen och blev gravt brännskadad efter en bilbomb i kurdistan.

Alla religoner borde enligt mig förbjudas och alla religösa bygnader sprängas.

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
korvgubbe skrev:
*gäsp*...begår skadegörelse!
:rolleyes:

Nejdå, muslimerna är reko. Det är endast otroligt få av muslimerna, för att inte säga nästan inga alls , som begår skadegörelse. :rolleyes:

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...