Olzki skrev:
Det ska jag hjälpa dig med McB.
Det handlar inte längre om att provocera. De handlar om det fria ordet. Om man publicerar nidbilder av folkgrupper som riskerar att underblåsa rasism så är det inte okej. Det är hets mot folkgrupp. Att man däremot publierar en artikelserie om hur manniskor uppfattar gudagestaler i olika religioner och därmed gestaltar profeten muhammed så är det någont helt annat.
Av det bilder jag sett är det "allvarligaste" den där profeten har en bomb i turbanen. Det är tydligen kränkande för många muslimer men de jag har pratat med menar att det får man acceptera i en demokrati. Det är givetvis ens fulla rätt att som muslim protestera och tydliggöra att man tar illa upp men man kan aldrig kräva att det ska vara förbjudet att publicera sådana bilder. Eller att för den delen föra en kritiskt samhällsdebatt om religioner.
/Olzki
Precis som skämtteckningarna på judar på 30-talet, det var bara det fria ordet man ville försvara.
Hets mot folkgrupp är fortfarande en värdelös lag helt utlämnat åt godtycke. Judar är inte okej att hetsa, muslimer är tydligen. Trots att lagen nämner anspelningar på religion/trosbekännelse. Jag ser inte skillnaden om jag ska vara ärlig.
Visst ska man "tåla" en provokation i den bemärkelsen att man ska bemöta den på ett lagligt sätt. Men varför måste man provocera bara för att man kan? Finns det inget värde i att ha respekt för vad andra människor finner kränkande?