Katana och GSX 1100-tråden

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Åsell skrev:
Jag vill ha!!!!....Men den lär kosta, Med tanke på vad jag fick betala för deras Magnesium tändkåpa.
Sen känns det som att finns lite andra delar som är viktigare att få till först.
Men det skulle vara häftigt med en Yoshi alu-tank.... :yoparty

Kostar ca:13500:- omräknat från yen...............
Fotpinnarna nästan 6000:-!!!!!!!!!!!!!!!!
 

krigus

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX1168E-81
Funderar på att bygga stödlager till vevaxeltappen som rotorn sitter på, samt eventuellt drivning till extern generator. Har alla mått jag behöver utom hur stor mutter det sitter på tappen. Tänker svarva en hylsa som spänns fast med bulten som håller rotorn. Det är tänkt att denna hylsa skall löpa i/igenom ett lager som monteras i generatorkåpan. Ytterdiametern på hylsan måste begränsas till runt 35 mm för att inte påverka infästningen av 18 amp statorn. Samtidigt måste hylsan ha tillräckligt stor innerdiameter för att en hylsa skall kunna användas för att spänna muttern som håller stator och hylsan.

Någon som vet vilken hylsstorlek som passar på muttern som håller rotorn på en vev med lilla tappen (så slipper jag skruva av kåpan och kolla innan stödet är tillverkat)?

Om någon tycker att lageringen bör göras på något annat smartare sätt får ni gärna beskriva hur.

Mvh Kristian
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Lite uppdatering

Har några uppdateringar på "Buscykeln" Har flyttat på instrumenteringen och fått dit R1 bakfälgen (äntligen) Den är bara dit monterad utan derv och kedja men på plats
 

Bifogat

  • PICT0917b.JPG
    PICT0917b.JPG
    113.5 KB · Visningar: 310
  • PICT0921b.JPG
    PICT0921b.JPG
    89.4 KB · Visningar: 228
Last edited:

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
KatanaKurre skrev:
Har några uppdateringar på "Buscykeln" Har flyttat på instrumenteringen och fått dit R1 bakfälgen (äntligen) Den är bara dit monterad utan derv och kedja men på plats
Snyggt, jag antar att du bytte svingen åxå för att få dit fälgen, vet du var man får tag på den där stålomspunnaoljeventilationsslangen någonstans? Och vart går den på din hoj?

:)
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
man_dizel skrev:
Snyggt, jag antar att du bytte svingen åxå för att få dit fälgen, vet du var man får tag på den där stålomspunnaoljeventilationsslangen någonstans? Och vart går den på din hoj?

:)
Det är en originalsving som är förstärkt, men det är trångt. Har flyttat in ryckutgämnaren 6mm in i fälgen, Så att kedjan går så nära däck kanten som möjligt. Mellan däck och sving på andra sidan är det knappt 1mm.
Ang. slangen! köppte den hos en hydralslangsfirma, här på orten. Som jag lät pressa fast. Den går bara upp under tanken. På tävlings cykeln Har jag kopplat ihop ventilkåps ventilationen och oljepåfylningen till ett uppsamlingskärl
 
Last edited:

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
KatanaKurre skrev:
Det är en originalsving som är förstärkt, men det är trångt. Har flyttat in ryckutgämnaren 6mm in i fälgen, Så att kedjan går så nära däck kanten som möjligt. Mellan däck och sving på andra sidan är det knappt 1mm.
Ang. slangen! köppte den hos en hydralslangsfirma, här på orten. Som jag lät pressa fast. Den går bara upp under tanken. På tävlings cykeln Har jag kopplat ihop ventilkåps ventilationen och oljepåfylningen till ett uppsamlingskärl
Jasså jag visste inte att man kundeha större fälg än original på Katana. får tipsa brorsan om det här då :) På min hoj är det åxå en uppsamnlingskärl vid batteriet, eftersom jag endast skall använda på gata så funderar jag på ett skippa den liksom. Ska kanske sälja min 1394 cc kitt åxå när jag nedå håller på och gör om den till gatbruk. Har du fler bilder på din skönhet som man kan ta del av då? roliga saker du har gjort o sånt.
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
Framgaffel

En fråga till er som vet! Har sett att man sätter up-side down gaffel ifrån nyare 1100r suzuki och har själv lite funderingar på att göra något liknande. Till frågan. Passar det rakt in i styrhuvudet eller det krävs modefieringar eller kanske gaffelbenen passar rätt i styrkronorna? Är det någon som ligger på en sådan framgaffel med bromsar så hör av er. :)
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
smen skrev:
En fråga till er som vet! Har sett att man sätter up-side down gaffel ifrån nyare 1100r suzuki och har själv lite funderingar på att göra något liknande. Till frågan. Passar det rakt in i styrhuvudet eller det krävs modefieringar eller kanske gaffelbenen passar rätt i styrkronorna? Är det någon som ligger på en sådan framgaffel med bromsar så hör av er. :)

Ingen gaffel passar rakt av men GSXR 750 90-95 och 1100 90-98 passar bäst. På dom måste du bara göra en ny styrstopp. Ett annat problem du får om du sätter på en 750 gaffel är att dom är korta, 73cm medans Katanan har 78-79cm lång gaffel. Och byter du eller har bytt till 17tums framfälg så blir hojen tok låg fram. Det finns fler altenativ än GSXR gaffler men då blir det mera jobb, lagren i gaffelkronorna stämmer inte men med en svarv så går det att fixa. Eller om man flyttar över stolpen och lagren från den gamla kronan (pressa ur och i den nya) Usd gafflar som har lite längre gaffelben är R1 98-01 ca75cm, Honda SP1 och Sp2 75cm och GSXR 1100 90-98.
 
Last edited:

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
gixxer_1255 skrev:
Ingen gaffel passar rakt av men GSXR 750 90-95 och 1100 90-98 passar bäst. På dom måste du bara göra en ny styrstopp. Ett annat problem du får om du sätter på en 750 gaffel är att dom är korta, 73cm medans Katanan har 78-79cm lång gaffel. Och byter du eller har bytt till 17tums framfälg så blir hojen tok låg fram.
Ja det är bland annat 17 tums hjulet jag vill åt och lite bättre bromsar. Det kan bli lite trångt med orginal framhjul och turbo om man vill sänka den lite. Men den för inte bli så låg så det liknar en fanny car i stuket. :hihi
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Gaaahh! Önskar jag hade 50 lax..... :näsblod

Jämrans Friman...
 

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Suzuki 1327 CR
Biker66 skrev:
Gaaahh! Önskar jag hade 50 lax..... :näsblod

Jämrans Friman...

Tja, vem vill inte ha lite x-tra deg, men vad menas med :näsblod ??? :confused:
Vamenaru? (saknas länk?)
BTW, hur e läget? Har även du lagt på dig vikt-handikap över julen :tomten , ett fördärv för vårens race?
 

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Jakan...igen
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
ZERO-Fighter skrev:
Har även du lagt på dig vikt-handikap över julen :tomten , ett fördärv för vårens race?

Så blir det när man håller sig inom ramarna, bara tandagnissel :tungan En annan behöver inte bekymra sig över såna trivialiteter...
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Viktfluktuationer varje vinter är standard, upp 3kg på vintern, ner 2,5kg på våren, en ond spiral helt enkelt...

Den till synes hopplösa frustrationen i mitt senaste inlägg rörde snarare Frimans annons...HÄR

Annars mår jag nog som jag förtjänar :)
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Biker66 skrev:
Viktfluktuationer varje vinter är standard, upp 3kg på vintern, ner 2,5kg på våren, en ond spiral helt enkelt...

Den till synes hopplösa frustrationen i mitt senaste inlägg rörde snarare Frimans annons...HÄR

Annars mår jag nog som jag förtjänar :)

Man behöver väl ligga runt hundra pannor
:) för att kunna hålla ner framhjulen på våra "bastarder" :D .
Inget att oroa sig för .
Det finns ju dom som bara lever på att tillverka skinnställ. :hihi
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
gixxer_1255 skrev:
Är det någon som behöver Top End Oiling Kit GSX, GSXR o Bandit?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=107802

Tänkbart? Har inte hört ngt vad Ove på MS hittat på med min rova ännu. Tar ju en väldans tid. Upptagna killar fm. Dom har ju haft rovan sedan början av oktober. I mina önskningar ingår ett i a f. Hur pass komplett blir ditt alternativ? Är det bara slangar med tillhörande anslutningar som du utelämnar.

/Uffe

Btw någon som har ett bra tips på hur man får bort en kärvande bakaxel ur fälgen? sitter som bara den!
 
Last edited:

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Katana org skrev:
Hur pass komplett blir ditt alternativ? Är det bara slangar med tillhörande anslutningar som du utelämnar.

/Uffe

Jag har utelämnat anslutningsblocket som kan behövas på en GSX (beroende på var du väljer att ta ut oljan) pga att GSXR på motorer behöver man inget sådant. Jag kan iofs tillverka anslutnings blocket oxå men då blir kitét dyrare.
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
gixxer_1255 skrev:
Jag har utelämnat anslutningsblocket som kan behövas på en GSX (beroende på var du väljer att ta ut oljan) pga att GSXR på motorer behöver man inget sådant. Jag kan iofs tillverka anslutnings blocket oxå men då blir kitét dyrare.

Ok, får lyssna med MS till veckan

/Uffe
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top